اگر در حال مونتاژ سیستم شخصی خود هستید؛ پردازنده می تواند یکی از حساس ترین مولفه ها برای انتخاب باشد (خصوصا اگر شما اگر یک آماتور باشید). اندازه گیری عملکرد پردازنده ها به اندازه پردازنده های گرافیکی ساده نیست و همه اعداد و مشخصات مختلف می توانند کاملا سردرگم کننده باشند. بنابراین، برای اینکه کار شما را کمی راحت تر کرده باشیم؛ قصد داریم در مقاله امروز نارستان نحوه خواندن مدل پردازنده های اینتل را آموزش دهیم. با این کار شما به صورت ساده تری می توانید پردازنده متناسب با نیازهای خود را پیدا کنید.

نحوه نام گذاری پردازنده اینتل Intel Core

نام پردازنده های مرکزی اینتل در مجموع از 6 بخش تشکیل شده است:

  • نام شرکت
  • نام برند
  • توصیف کننده برند
  • شاخص نسل
  • شماره مدل
  • کاراکترهای خاص در انتها

نام شرکت

در مورد نام شرکت چیز کمی برای توضیح دادن وجود دارد؛ نام شرکت Intel است و این نشان می دهد که پردازنده توسط شرکت اینتل تولید شده است.

نام برند

در حال حاضر، اینتل دارای تعدادی برند در بخش پردازنده های خود می باشد که همگی برای کارهای مختلفی طراحی شده اند. در زمینه نام گذاری محبوب ترین مواردی که امروزه با آنها روبر هستیم عبارتند از:

  • Core – پردازنده هایی هستند که در سیستم های کامپیوتر دسکتاب مین استریم اعم از کامیپوترهای گیمینگ یا ورک استیشن ها استفاده می شوند.
  • Xeon – برخی از پردازنده های قدرتند در بازار با تعداد هسته ها و نخ های زیاد که برای ورک استیشن ها و سرورها در نظر گرفته شده اند.
  • Pentium – پردازنده های مقرون به صرفه که برای کاربران معمولی کامپیوتر مناسب هستند.
  • Celeron – راه حل های رده پایین که برای کسانی که بودجه کمی دارند ایده آل هستند.
  • Atom – پردازنده های کم مصرف که به طور عمده برای گوشی های هوشمند طراحی شده اند.

علاوه بر این پنج مورد؛ اینتل همچنین میکروکنترلرهای Movidius VPU و Quark را تولید و به فروش می رساند. این شرکت همچنین در گذشته برندهای دیگر داشته است که در حال حاضر منسوخ شده اند.

توصیف کننده برند

پردازنده های اینتل با توجه به عملکرد کلی و قیمت گذاری بیشتر از هم متمایز می شوند. وقتی صحبت از مدل های core اینتل می شوند؛ متوجه می شوید که آنها بیشتر به 4 دسته تقسیم می شوند:

نحوه خواندن مدل پردازنده های اینتل

  • i3 – مقرون به صرفه ترین مدل های Core که برای کامپیوترهای شخصی ارزان قیمت ایده آل هستند.
  • i5 – پردازنده های میان رده ای که معمولا بهترین گزینه برای گیمرهای متوسط هستند.
  • i7 – پردازنده های پیشرفته ای که هم برای بازی و هم برای نرم افزارهای حرفه ای بسیار مناسب هستند.
  • i9 – پردازنده های درجه یک که معمولا فقط برای ورک استیشن های ارزش خرید دارند.

شاخص نسل پردازنده اینتل

این قسمت یکی دیگر از بخش های ساده از نام پردازنده های اینتل است که نشان می دهد سی پی یو های اینتل به کدام نسل تعلق دارند. جدیدترین پردازنده های دسکتاپ اینتل متعلق به نسل دهم هستند که طوری که این نسل در نام محصول به صورت Intel Core i5-10600K نشان داده می شود. با این حال پردازنده های نسل 11 در اوایل سال 2021 به بازار عرضه خواهند شد.

نحوه خواندن مدل پردازنده های اینتل

به طور کلی هر نسل نسبت به نسل های قبلی خود نوعی بهبود را به همراه دارد. معمولا این بهبود به افزایش کلی عملکرد منتهی می شود اما نسل جدیدتر همچنین می تواند شامل ویژگی های خاص جدیدی باشد که در نسل های قبل وجود نداشت. به عنوان مثال، پردازنده های نسل 11 پردازنده هایی خواهند بود که از PCIe 4.0 پشتیبانی می کنند در حالی که پردازنده های نسل 10 این قابلیت را ندارند.

شماره مدل / شماره SKU پردازنده اینتل

شماره مدل یا SKU معمولا از 3 رقم تشکیل شده است و گرچه یک عدد عمومی است که در مورد مشخصات پردازنده یا قابلیت های آن چیزی نمی گوید اما نشان دهنده موقعیت آن در سلسله مراتب نسلی است که به آن تعلق دارد.

نحوه خواندن مدل پردازنده های اینتل

به عنوان مثال؛ در i3-10100, i5-10600, i7-10700, i9-10900 هر پردازنده از قدرت بیشتری نسبت به پردازنده قبلی برخوردار است. بنابراین؛ مدل های تعیین شده با رقم بالاتر قدرت پردازشی بیشتری دارد و ممکن است ویژگی های خاصی که در راه حل های ارزان وجود ندارد را در خود داشته باشند. با این حال، اگر پردازنده ها را در چند نسل مقایسه کنید؛ این اعداد لزوما معنایی ندارند؛ زیرا جدیدترین و ارزان ترین مدل i3 می تواند به راحتی از پردازنده های برتر i7 چند سال قبل پیشی بگیرند.

کاراکترهای خاص در انتهای مدل پردازنده اینتل

در آخر نوبت به کاراکترهای خاص یعنی پسوندهای خط تولید می رسیم. این موارد در انتهای نام پردازنده و در پشت شماره مدل یافت می شوند و معمولا مشخصه خاصی را برجسته می کند که پردازنده مرکزی خاص را از مدل استانداردی که بدون تعیین حرف ارائه می شود؛ متمایز می کند.

نام هایی که امروزه در پردازنده های دسکتاپ اینتل پیدا می شوند عبارتند از:

  • K – متداول ترین مشخصه ای که در صورت خرید پردازنده های دسکتاپ با آن روبرو خواهید شد؛ این نشان می دهد که یک پردازنده را می توانید به صورت آزادانه اورکلاک کنید.
  • F – نشان می دهد که پردازنده فاقد گرافیک یکپارچه شده است که معمولا در پردازنده های اینتل یافت می شوند در نتیجه با خرید این پردازنده ها, به کارت گرافیک جداگانه ای نیاز خواهید داشت. بعضی از مدل ها با KF مشخص می شوند و به این معنا است که هم قابل اورکلاک است و هم فاقد گرافیک یکپارچه است.

در مورد پردازنده های گوشی های همراه؛ مشخصات متداولی که امروزه با آنها روبرو خواهید شد عبارتند از:

  • U – مدل های کم مصرف با TDP کم را نشان می دهد.
  • Y – یک مدل با قدرت کم را نشان می دهد که TDP حتی پایین تر از مدل های دارای کاراکتر U را نشان می دهد.
  • G1-G7 – سطح عملکردی را که می توانید از راه حل های گرافیکی یکپارچه پردازنده انتظار داشته باشید را نشان می دهد.
  • H – پردازنده های با عملکرد بالا را نشان می دهد. برخی از مدل های مشخص شده با HK نشان می دهد که این پردازنده هم با عملکرد بالا کار می کند و هم می تواند اورکلاک شود.

نتیجه گیری

با توجه به توضیحات بالا, شما نحوه خواندن مدل پردازنده های اینتل را یاد گرفتید و می دانید که هر کاراکتر و عدد خاص به چه اشاره دارد. باید توجه داشته باشیم که برخی از کاراکترها را که فقط در برخی از مدل های قدیمی و منسوخ شده یافت می شوند؛ در این مقاله توضیح داده نشده اند. اما در صورت بازگشت هر یک از این موارد یا نامگذاری های جدید اینتل، سعی خواهیم کرد این مقاله را بروزرسانی کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *