2 روش ساده برای تبدیل MBR به GPT در ویندوز وجود دارد که با انجام آنها داده ها و اطلاعات شما از بین نمی رود. در این مقاله ما در مورد هر دو روش بحث خواهیم کرد.

سیستم شما چند درایو دارد؟ یکی؛ سه تا؟ ده تا؟ صرف نظر از اینکه چند درایو دارید همه آنها برای ردیابی اطلاعات موجود به یک چیز نیاز دارند و آن جدول پارتیشن است.

جدول پارتیشن، سکشن یا بخش های درایو را توصیف می کند و به سیستم شما کمک می کند تا فایل های مورد نیاز خود را پیدا کند.

سیستم ویندوز شما بسته به سن؛ فریم ویر سیستم و سیستم عامل از master boot record (MBR) یا GUID Partition Table (GPT) استفاده می کند. گاهی اوقات لازم است که بین MBR و GPT سوئیچ کنید، اما برای این کار باید ابتدا درایو خود را Wip کنید (اطلاعات را پاک کنید). استفاده از ابزارهای سنتی مانند Windows Disk Management و Command Prompt منجر به از بین رفتن اطلاعات به طور دائمی می شوند (مگر اینکه قبلا از انها بکاپ گرفته باشید).

اما حالا دو نرم افزار تبدیل MBR به GPT وجود دارد که می توانید با استفاده از آنها جدول پارتیشن خود را با خیال راحت تغییر دهید؛ بدون اینکه دچار از دست رفتن اطلاعات شوید. و بهترین قیمت ماجرا این است که فوق العاده ساده است و همچنین رایگان است. بیایید.

تفاوت MBR و GPT

در ابتدا تفاوت بین MBR و GPT و دلیل استفاده برخی از سیستم ها از هر یک را با هم بررسی کنیم.

MBR

MBR قدیمی ترین گزینه است و بنابراین با طیف گسترده ای از سیستم ها سازگار است. MBR برای سیستم های شخصی IBM ساخته شده و به همین ترتیب؛ گزینه اصلی جدول پارتیشن بندی برای دستگاه های ویندوز است. Master Boot Record نام خود را توصیف می کند و حاوی بوت لودر سیستم عامل و اطلاعات مروبط به پارتیشن های درایو می باشد. MBR فقط با درایوهایی با اندازه 2 ترابایت کار می کند. به علاوه، یک درایو MBR فقط می تواند 4 پارتیشن اصلی داشته باشد.

GPT

GPT جدیدترین گزینه است. GPT با UEFI که جایگزین بایوس است کار می کند. GUID Partition Table به هر پارتیشن درایو یک شناسه منحصر به فرد (GUID) را اختصاص می دهد که یک عدد 128 بیتی است که فقط سخت افزار شما را مشخص می کند. درایوهای GPT از محدودیت های یک درایو MBR رنج نمی برد و در سیستم عامل ویندوز می تواند تا 128 پارتیشن مختلف داشته باشد و از پارتیسن توسعه یافته استفاده نکند.

یک تفاوت عمده دیگر در درایوهای GPT ذخیره اطلاعات بوت است. برخلاف درایوهای MBR، درایو GPT چندین نسخه از داده های بوت را در چندین پارتیشن ذخیره می کند و بازیابی را بسیار ساده تر می کند.

سازگاری

همه نسخه های ویندوز نمی توانند از طریق یک درایو پارتیشن شده با GPT بوت شوند چون بسیاری از آنها به یک سیستم مبتنی بر UEFI نیاز دارند.

  • ویندوز 10 ، 8 / 8.1 ، 7 و ویستای 64 بیتی برای راه اندازی از درایو GPT به یک سیستم مبتنی بر UEFI نیاز دارند.
  • ویندوز 10 و 8 / 8.1 نسخه 32 بیتی برای راه اندازی از درایو GPT به یک سیستم مبتنی بر UEFI نیاز دارند.
  • ویندوز 7 و ویستا 32 بیتی نمی توانند از درایو GPT بوت شوند.
  • تمام نسخه های ذکر شده ویندوز می توانند از درایو GPT بخوانند و روی آن بنویسند.

سایر سیستم عامل ها هم از سیستم های GPT استفاده می کنند. به عنوان مثال اپل حالا از GPT به جای Apple Partition Table (APT) خود استفاده می کند. به علاوه، لینوکس از درایوهای GPT داخلی پشتیبانی می کند.

نحوه تبدیل MBR به GPT

همانطور که مشاهده کردیم، GPT جدیدترین نوع جدول پارتیشن است که بازیابی بهتر و سازگاری کلی بهتر را ارائه می دهد. قبلا تبدیل درایو MBR به GPT به معنای پایک کردن درایو به عنوان بخشی از فرایند کانورت بود. اما حالا دو ابزار وجود دارد که می توانید با استفاده از آنها درایو خود را بدون از دست دادن اطلاعات و با خیال راحت کانورت کنید.

نکته: توجه داشته باشید که بازگشتی وجود ندارد مگر این که درایو خود را پاک کنید. تبدیل MBR به GPT یک فرایند یک طرفه است.

لطفا به یاد داشته باشید که احتمال کمی وجود دارد که درایو شما بعد از کانورت از کار بیافتد. اما اگر این اتفاق برای شما افتاد فروشگاه نارستان هیچ مسئولیتی را متقبل نخواهد شد.

تبدیل MBR به GPT با Command Prompt و MBR2GPT

MBR2GPT مایکروسافت از قبل در سیستم شما به عنوان بخشی از Windows 10 Creators Update موجود است. با استفاده از این ابزار می توانید با کمترین دردسر درایو MBR خود را به GPT تغییر دهید در ادامه نحوه انجام این کار آورده شده است:

روی منوی Start کلیک راست کنید و Disk Management را انتخاب کنید؛ دیسکی که می خواهید تبدیل کنید را پیدا کنید، روی آن کلیک راست کنید و Properties را انتخاب کنید. به سربرگ Volume بروید. در قسمت Partition Style می توانید نوع پارتیسن فعلی خود را که MBR است را مشاهده کنید و در قسمت Disk هم می توانید شماره هارد خود را مشاهده کنید (به طور مثال Disk 0).

کلید ویندوز و X را فشار دهید بعد از لیست Command Prompt (Admin) را انتخاب کنید. یا می توانید منوی Start را کلیک کنید و برای Command Prompt سرچ کنید از لیست نتایج این ابزار را کلیک راست کنید و گزینه Run as Administrator را انتخاب کنید.

حالا با استفاده از دستور زیر باید دیسکی که می خواهیم کانورت کنیم را تایید کنیم.

mbr2gpt /validate /disk:[enter your disk number here] /allowFullOS

به جای :[enter your disk number here] باید شماره دیسک خود را که در بالا نحوه پیدا کردن آن را یاد دادیم را تایپ کنید.  این اعتبار سنجی فقط چند لحظه طول می کشد. اگر دیسک مطابق با شرایط تبدیل نیست، خطایی دریافت خواهید کرد. به عنوان مثال، خطای زیر از یک درایو نامعتبر ناشی شده است چون شرایط لازم را ندارد.

mbr2gpt /convert /disk:[enter your disk number here] /allowFullOS را تایپ و اینتر کنید تا فرایند کانورت شروع شود. این فرآیند خیلی سریع اتفاق می افتد و فقط به چند ثانیه زمان نیاز است.

برای راه اندازی به حالت UEFI باید فریم ویر خود را تغییر دهید. بعد از راه اندازی مجدد سیستم، BIOS/UEFI را فشار دهید. برخلاف حالت قدیمی یا سایر معادل ها؛ نوع بوت را به حالت UEFI تغییر دهید.

آموزش 2 روش تبدیل MBR به GPT در ویندوز بدون از بین رفتن اطلاعات

EaseUS نرم افزار تبدیل MBR به GPT

گزینه دوم برای تبدیل MBR به GPT استفاده از نرم افزار EaseUS Partition Master Professional  است.

به سایت EaseUS Partition Master بروید. برای دانلود و نصب برنامه اقدام کنید (نسخه آزمایشی رایگان است، برای دانلود برنامه بدون صرف هزینه می توانید از سایت های ایرانی استفاده کنید).

EaseUS Partition Master را باز کنید و منتظر بارگذاری درایوهای خود باشید. درایوی که می خواهید تبدیل کنید را پیدا کنید. دیسک را انتخاب کنید، کلیک راست کنید و گزینه Convert MBR to GPT  را انتخاب کنید .

دکمه Apply  را در نوار ابزار فشار دهید. پس از اعمال درخواست ، سیستم شما مجدداً راه اندازی می شود. به صفحه عملکرد EaseUS Partition Master می رسید که روند تبدیل را نشان می دهد.

آموزش 2 روش تبدیل MBR به GPT در ویندوز بدون از بین رفتن اطلاعات

برای راه اندازی به حالت UEFI باید فریم ویر خود را تغییر دهید. پس از راه اندازی مجدد سیستم، کلید ورود BIOS / UEFI را فشار دهید. برخلاف حالت قدیمی یا سایر معادل ها، نوع بوت را به حالت UEFI تغییر دهید.

به نظر من، EaseUS Partition Master  روند کار را آسان تر می کند اما کمی کندتر است.

تبدیل MBR به GPT کامل شد!

شما حالا درایو MBR قدیمی خود را به درایو GPT تبدیل کرده اید و کنترل بیشتری روی نحوه استفاده از درایو خود دارید. اگر سیستکم شما بعد از تبدیل از کار افتاد، به خاطر داشته باشید که به تنظیمات BIOS / UEFI خود بروید و مطمئن شوید که گزینه بوت UEFI فعال است.

منبع: makeuseof

2 دیدگاه در “آموزش 2 روش تبدیل MBR به GPT در ویندوز بدون از بین رفتن اطلاعات

  1. you movies گفت:

    سایت خیلی خوبی دارید
    امیدوارم موفق باشید

  2. Ehsan sari گفت:

    وظیفه خود میدانم که ار کارهای آموزشی ارائه شده و به امید پروردگار یکتا ادامه این روند مذکور از کلیه گروه محترم نارستان تقدیر و تشکر به جا آورده و آرزوی سلامتی، موفقیت،تندرستی و طول عمر باعرت در سایه توجهات حضرت ولیعصر عج را خواستارم. همانطور که امیرالمومنین حیدر کرار، لنگر آسمان و زمین حضرت علی ابن ابیطالب ع فرمودند که ]ر کس به من کلمه ای بیاموزد من 70 سِال به او خدمت میکنم. موفق و موئید باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *