آیا با مشکل کار نکردن پورت USB لپ تاپ ASUS؛ HP و … یا کامپیوتر دسکتاپ تان مواجه شده اید؟ در این مقاله چند راه کار سریع برای حل این مشکل بیان شده است.

پورت USB کار نمی‌کند؟ یک بررسی سخت افزاری انجام دهید

قبل از هر چیزی باید توجه داشته باشید که قبل از اینکه دستگاه را به پورت USB خود وصل کنید باید از خرابی یا سالم بودن USB اطمینان حاصل پیدا کنید. برای اینکه تعیین کنید که مشکل از چیست، دستگاه را به پورت USB دیگری وصل کنید، اگر دستگاه کار کرد پس مشکل از پورت یو اس بی است در غیر این صورت این خود دستگاه است که با ممشکل مواجه شده است. اگر نتوانید درایو USB را فرمت کنید نیاز به تعویض دارید. در صورتی که پورت USB لپ تاپ یا سیستم دسکتاپ شما با مشکلی مواجه شده باشد ممکن است هر یک از موارد زیر را تجربه کنید:

  • دستگاه شناسایی نمی‌شود.
  • سیستم عامل یک پیغام خطا در رابطه با دستگاه را نشان می‌دهد (این خطا ممکن است با جدا کردن و اتصال مجدد دستگاه حل شود)
    در هر صورت باید وضعیت دستگاه USB را بررسی کنید و امن ترین روش خاموش کردن لپ تاپ یا کامپیوتر دسکتاپ و سپس بررسی پورت USB است. آیا پورت تمیز است و با گرد و غبار مسدود نشده است؟ اگر از کامپیوتر دسکتاپ استفاده می‌کنید و یا یک پورت USB در پشت کامپیوتر ایستاده خود دارید احتمال اینکه گرد و غبار و ذرات دیگر پورت را مسدود کرده باشند وجود دارد. گرد و غبار باعث کاهش جریان هوا می‌شود و بتعث می‌شود که سیستم بیش از حدا گرم شود. این امر بیشتر به لپ تاپ‌ها صدمه می‌زند، گرمای بیش از حد می‌تواند باعث کاهش عملکرد دستگاه شود. اسپری هوای فشرده یا جاروبرقی‌های مخصوص این کار می‌تواند کمک کننده باشد.

حل مشکل کار نکردن، قطع و وصل شدن و عدم شناسایی پورت‌های USB

خراب شدن سخت افزار USB

پورت‌ها معمولا به برد سیستم لحیم می‌شوند. ممکن است این برد مادربرد سیستم باشد اما به طور معمول به مدار چاپی یا همان PCB لحیم می‌شوند. با استفاده مکرر از پورت‌ها ممکن است در بعضی مواقع پورت‌های USB شل شوند. اغلب این مشکل به این علت رخ می‌دهد که هنگام اتصال دستگاه‌ها به پورت USB به برد فشار به سخت افزار فشار وارد می‌شود. وای فای، بلوتوث و سایر روش‌های ارتباطی بی سیم هیچ گونه فشاری را در اتصال فیزیگی پورت ایجاد نمی‌کنند. تعویض پورت USB کار ساده ای نیست. در یک کامپیوتر دسکتاپ شما ممکن است بتوانید یک برد که بدون زحمت زیاد اسلات را در آن جای دهید را پیدا کنید اما در لپ تاپ‌ها معمولا این پورت‌ها لحیم شده اند. شما می‌توانید سیستم خود را به یک مرکز تخصصی ببرید اما هزینه هایی را در بر خواهد داشت، اگر خودتان می‌خواهید این کار را انجام دهید باید لحیم کاری بلد باشید و ویدیوهای آموزشی را تماشا کنید تا مطمئن شوید که از پس این کار بر می‌آیید.

رفع مشکل کار نکردن پورت USB با ریستارت کردن سیستم

وقتی که شما یک دستگاه حدید را به سیستم وصل می‌کنید ممکن است پورت USB شما کار نکند، برای حل این مشکل می‌توانید سیستم خود را ریستارت کنید. بعد از بالا آمدن سیستم باید سیستم عاکل دستگاه USB را تشخیص داده باشد اگر این طور نیست باید به device manager ویندوز بروید و مراحل زیر را انجام دهید. با کلیک راست کردن روی منوی Start و انتخاب Device Manager شروع کنید.

ریستارت کردن سیستم

device manager تمام دستگاه‌های متصل به سیستم را بر اساس حروف الفبا دسته بندی می‌کند، بنابراین باید Universal Serial Bus controllers را به سادگی پیدا کنید. روی این گزینه کلیک کنید تا گسترش پیدا کند و به دنبال USB Host Controller بگردید. دستگاهی که شما می‌خواهید پیدا کنید ممکن است عنوان طولانی تری داشته باشد.

اگر در زیر بخش USB Host Controller هیچ گزینه ای را پیدا نمی‌کنید همین می‌تواند توضیح دهد که چرا پورت USB شما کار نمی‌کند. برای رفع این مشکل روی Scan for hardware changes کلیک کنید. با این کار تمام سخت افزارهای متصل بررسی می‌شود و در اکثر موارد پورت USB و سایر سخت افزارهای متصل را تشخیص می‌دهد.

اگر با این روش مشکل کار نکردن پورت USB شما حل نشد ارزش آن را دارد که مجددا USB Host Controllers را نصب کنید. به ترتیب روی گزینه USB Host Controllers کلیک راست کنید و هر یک را Uninstall کنید. صبر کنید تا مراحل حذف تمام شود بعد سیستم را ریستارت کنید. با بالا آمدن ویندوز USB Host Controllers به صورت خودکار دوباره نصب می‌شوند. این فرآیند می‌تواند به رفع مشکلات مربوط به USB کمک کند.

ریستارت کردن سیستم

سعی کنید قابلیت USB Selective Suspend را غیر فعال کنید

اگر تنظیمات مدیریت انرژی را به گونه ای تنظیم کرده باشید که دستگاهی که انرژی بیشتری استفاده می‌کند را مسدود کند این امر می‌تواند روی تشخیص دستگاه تاثیر بگذارید. این موضوع مخصوصا هنگام استفاده از لپ تاپ رخ می‌دهد. اگر مایلید که مصرف برق را پایین نگه دارید ممکن است USB Selective Suspend را فعال کرده باشید. USB Selective Suspend یکی از گزینه هایی است که باعث کاهش انرژی دستگاه USB می‌شود و در نتیجه مصرف باتری کاهش پیدا می‌کند و عمر باتری طولانی تر می‌شود. این قابلیت معمولا خوب کار می‌کند اما در برخی مواقع باعث می‌شود که در پورت USB شما مشکل بوجود آید. برای غیر فعال کردن این قابلیت به کنترل پنل ویندوز بروید و مسیر Hardware and Sound > Power Options را انتخاب کنید در اینجا Change plan settings و سپس Change advanced power settings را انتخاب کنید.

USB Selective Suspend را غیر فعال کنید

در اینجا USB Settings را پیدا کنید و آن را گسترش دهید تا USB selecting suspend setting را پیدا کنید. منوی کرکره ای را به Disabled تغییر دهید و OK را کلیک کنید. حالا سیستم را ریستارت کنید و مجددا پورت USB خود را تست کنید.

کدام روش مشکل کار نکردن پورت USB لپ تاپ یا دسکتاپ شما را حل کرد؟

همانطور که مشاهده کردید چند گزینه برای حل کار نکردن پورت USB وجود دارد. در اکثر موارد پورت USB شما نسوخته است و شما قادر به استفاده آن خواهید بود. بیاد داشته باشید که وقتی پورت یو اس بی شما کار نمی‌کند باید:

یک معاینه سخت افزاری انجام دهید.
در صورت لزوم یک تعمیر سخت افزاری انجام دهید.
سیستم را ریستارت کنید.
از دیوایس منیجر کنترلر هاست USB را حذف کنید.
قابلیت USB Selective Suspend را غیر فعال کنید.
پورت‌های USB تنها بخش در سیستم شما نیستند که با خرابی مواجه می‌شوند. مراقبت از سخت افزار باعث کاهش خرابی‌های احتمالی می‌شود.

16 دیدگاه در “حل مشکل کار نکردن، قطع و وصل شدن و عدم شناسایی پورت USB

  1. محمد زیرک صیادی گفت:

    سپاس فراوان.
    موفق باشید.

  2. مینا گفت:

    سلام
    من لپ تاپم asus N580GD هست,دیروز یک دفعه دیدم کول پدم که به لپ تاپ وصل هست یه صدایی میده دیدم صدا از port لپ تاپ هستش و کول پدم قطع شده فلش زدم به دوتا از portها اصلا نمیخوندشون,ولی یک port دیگه که طرف دیگر لپ تاپ هست کار میکنه,راه هایی که توی سایتتون گفته بودید هم امتجان کردم ولی جواب نداد,کابل شارژر گوشی رو به portهام وصل کردم شناسایی کرد و گوشیم وصل شد به لپ تاپ, من اصلا با این پورت ها که خراب شدن کار نمیکردم فقط کول پدم به لپ تاپ وصله,بیشتر با اون یکی پورت کار میکنم, مشکل چی میتونه باشه؟

    1. ثریا داسیان گفت:

      سلام کول پدتون رو به یه سیستم دیگه وصل کنید و از سالم بودنش اطمینان حاصل کنید چونکه اگه پورتتون از کار افتاده بود باید با گوشی هم کار نمی کرد

  3. مینا گفت:

    کول پد رو با ادپتور شارژر گوشی امتحان کردم کار کرد و درست بود, فقط همین دوتا port فلش و هارد اکسترنال رو نمیخونه
    امکان داره مادربوردم آسیب دیده باشه؟

    1. ثریا داسیان گفت:

      آیا چراغ هاردتون روشن میشه و فقط توی کامپیوتر آیکنش نشون داده نمیشه؟

  4. مینا گفت:

    نه اصلا چراغشم روشن نمیشه, آیکونشم نشون داده نمیشه. وقتی فلش یا هاردم رو میزنم به لپ تاپ یه صدای ویز خیلی کمی میده وقتی از لپ تاپ جداش میکنم اون صدا هم قطع میشه

    1. ثریا داسیان گفت:

      چونکه گوشی رو به پورت میزنید کار می کنه ولی هارد رو می زنید کار نمی کنه احتمال اینکه پورت های USB تون آسیب دیده باشن هست چونکه هارد به انرژی بیشتری نسبت به گوشی نیاز داره تا کار کنه و پورت های شما نمی تونن این انرژی رو تامین کنن
      توصیه میشه که با پورت ها کار نکنید تا صدمات بیشتری به سیستم یا دستگاه های دیگه تون وارد نشه و لپ تاپ رو به یک تکنسین معتبر بسپارید

      1. فرنوش صاقی گفت:

        گوشیم هی خود به خود USB وصل میشه جدا میشه

        1. پشتیبان نارستان گفت:

          سلام لطفا توضیحات کاملتری بدید تا بتونیم بهتون کمک کنیم گوشی رو به چه دستگاه وصل می کنید و مدل گوشیتون چیه

  5. علی گفت:

    سلام
    پورت یو اس لپ تاپ در حالت عادی کار نمیکند اما وقتی به دیوایس منیجر رفته و درایور ها روuninstall میکنم وبعد لپ تاپ رو ریستارت میکنم و در هنگام خاموش شدن صفحه فلش رو وارد میکنم فلش کار میکند . اما بعد که فلش رو بیرون میکشم دوباره خطای usb device not recognized رومیده. به نظر مشکل سخت افزاریه لطفا راهنمایی کنید.

    1. ثریا داسیان گفت:

      سلام لطفا مقاله
      ۱۲ تا از ساده ترین روش های حل ارور USB Device not recognized در ویندوز
      رو مطالعه کنید.

  6. Mojtaba گفت:

    سلام و عرض ادب🌹من چند روز پیش یک هارد اینترنال به کامپیوتر وصل کردم از راه داخلی نه از پورت usb میخواستم اطلاعات توی اون هارد رو ببینم اما فهمیدم ویندوزه هارده پریده و هارد رو از کامپیوتر جدا کردم و کامپیوتر خاموش کرد اما بعدش موسم کار نمیکرد و وقتی گوشی با شارژر به کیس وصل میکنم شناسایی نمیکنه و اعلام نمیکنه لطفا جوابمو بدید🌹میخواستم کامپیوترو دو هارده کنم

  7. محمد گفت:

    سلام خسته نباشید…قبلا برای کاری مجبور شدم از قسمت Device Manager تنظیمات USB رو تغییر بدم … الان مشکلی که هس از دوتا USB لپ تاپ یکیش کاملا سالمه ولی اون یکی فقط فلش میخونه و هیچ چیز دیگری رو جز فلش نمی شناسه و من یادم نیس قبلا چه تغییراتی انجام دادم ! مثلا الان لازم دارم بهش هدست متصل کنم ولی اصلا نمی شناسه!

    1. ثریا داسیان گفت:

      سلام لطفا مقاله
      ۱۲ تا از ساده ترین روش های حل ارور USB Device not recognized در ویندوز
      رو مطالعه کنید

  8. الهه هاشمی گفت:

    سلام ببخشید من گوشی اندرویدنسخه جدید دارم ولی usbرو نمیخوانه ولی همان usbدر گوشی مدل پایینتر رو می خوانه علت مشکل چیست؟

    1. ثریا داسیان گفت:

      سلام در گوشی جدید گزینه “MTP Device” یا یا USB debugging رو فعال کنید

نظرات بسته شده است.