آیا با نحوه تعویض باتری پاور بانک آشنایی دارید؟ شاید جدیدا باتری پاوربانک قدیمی یا جدید شما از کار افتاده باشد و بعد از شارژ متوجه شوید که باتری کاملا مرده است. در این شرایط شما دو گزینه بیشتر پیش رو ندارید، یا پاوربانک را دور می‌اندازید و یا سعی می‌کنید که باتری داخلی آن را عوض کنید.

از آنجا که ما گزینه دوم را انتخاب کردیم، سعی داریم در این مقاله فروشگاه نارستان نحوه تعویض باتری پاوربانک را آموزش دهیم تا مجبور نباشید برای خرید پاوربانک جدید هزینه کنید.

پاوربانک چیست؟

پاوربانک‌ها این روزها محبوبیت زیادی پیا کرده‌اند چونکه اسباب بازی ها، گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و سایر دستگاه هایی که در زندگی روزمره از آن استفاده می‌کنیم انرژی خود را از پاوربانک یا شارژر همراه تامین می‌کنند. اکثر ما این روزها یک پاوربانک داریم اما به معنای واقعی کلمه نمی‌دانیم که آنها چگونه کار می‌کنند و حتی بعضی از فروشندگان در مورد نحوه عملکرد پاوربانک نمی‌توانند توضیح دهند.

گاورباک یک دستگاه قابل حمل است که به یک باتری خاص و یک مدار ویژه برای کنترل جریان برق مجهز شده است. این دستگاه‌های به شما این امکان را می‌دهند تا انرژی الکتریکی را ذخیره کنید و بعدها از آن برای شارژ کردن گوشی‌های هوشمند یا هر دستگاه دیگری که دارید استفاده کنید. پاروبانک‌ها بسیار محبوب شده‌اند چونکه اکثر دستگاه هایی که در طول روز بدان نیاز داریم انرژی خود را از آن تامین می‌کنند. مسلما همیشه ما به پریز برق دسترسی نداریم، به طور مثال در مسافرت هایی که داریم پریز برقی برای شارژ کردن دستگاه‌ها وجود ندارد، در این جا پاوربانک یا شارژر همراه می‌تواند کمک کننده باشد.

پاوربانک هایی که ما در مورد آن صحبت می‌کنید تقریبا هر دستگاهی که دارای شارژر USB است را شارژ می‌کند. دوربین ها، اسپیکرهای قابل حمل؛ MP3 پلیرها، گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و غیره از طریق پاوربانک شارژ می‌شوند.

به طور کلی در بازار امروز سه نوع پاوربانک وجود دارد:

  • پاوربانک عمومی – این نوع پاوربانک‌ها در اندازه‌ها و پیکربندی‌های زیادی ارائه می‌شود که می‌تواند متناسب با بودجه و نیاز دستگاه شما باشد.
  • پاوربانک خورشیدی – این نوع پاوربانک‌ها دارای پنل‌های فتوولتائیک هستند که می‌توانند باتری داخلی را هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید شارژ کنند. پاوربانک خورشیدی سریع نیست بنابراین آنها معمولا می‌توانند از طریق کابل هم شارژ شوند.
  • نوع سوم پاوربانک‌ها دارای باتری هستند. گرچه این پاوربانک‌ها می‌توانند مفید واقع شوند اما باید سازگاری دستگاه را مورد بررسی قرار داد.

پاوربانک‌ها چگونه شارژ می‌شوند؟

به طور معمول پاوربانک‌ها برای دریافت انرژی دارای سوکت ورودی اختصاصی هستند. این انرژی می‌تواند از طریق سوکت USB سیستم شما تامین شود اما ممکن است هنگام استفاده از شارژرهای دیواری شارژ سریعتری داشته باشند. ما در اکثر اوقات می‌بینیم که پاوربانک‌ها از یک سوکت مینی یا میکرو یو اس بی استفاده می‌کنند. در موارد نادر، پاوربانک‌ها می‌توانند از یک سوکت به عنوان ورودی و خروجی استفاده کنند.

بسته به ظرفیت پاوربانک و میزان شارژ فعلی آن، فول شارژ شدن باتری می‌تواند مدت زیادی طول بکشد. به عنوان مثال پاوربانکی که دارای باتری 1500 میلی آمپر ساعت است باید به همان مدت زمانی که گوشی شما شارز می‌شود نیاز داشته باشد. برای پاوربانک هایی که دارای باتری با ظرفیت بالا هستند این زمان می‌تواند دو برابر، سه برابر یا چهار برابر شود. اکثر پاوربانک‌ها دارای چراغ‌های LED هستند که می‌تواند میزان شارژ باقی مانده را نشلن دهند و حتی ممکن است دارای مدار محافظتی برای قطع جریان برق باشد تا از شارژ شدن بیش از حد و ایجاد گرمای بیش از حد جلوگیری کند.

مرحله 1 – آشنایی با ساختار پاور بانک

پاوربانک در اصل از یک مدار و یک یا چند باتری لتیومی تشکیل شده است که به طور موازی به هم متصل می‌شوند. مدار دو عملکرد اصلی را انجام می‌دهد: باتری پاوربانک را از طریق پورت Micro USB شارژ می‌کند و در صورت لزوم گوشی همراه شما را شارژ می‌کند.

در مورد پاوربانکی که می‌خواهیم در این آموزش استفاده کنیم باید بدانیم که باتری این پاوربانک لتیوم یون 18650 میلی آمپر ساعتی است و تنها یک باتری وجود دارد، اما اگر پاوربانک شما دارای باتری‌های بیشتری هست شما به سلول‌های بیشتری برای تعویض نیاز دارید.

مرحله 2 – ابزار مورد نیاز برای تعویض باتری پاوربانک را جمع آوری کنید

برای این پروژه به ابزارها و مواد زیر نیاز دارید:

  • پاوربانک
  • دستگاه لحیم کاری
  • حدود 10 سانتی متر سیم مسی

راهنمای تعمیر پاوربانک – چگونه باتری پاوربانک را عوض کنیم؟

مرحله 3 – باز کردن پاوربانک

اول از همه باید محفظه پاور بانک را جدا کنیم. برای این کار می‌توانید به کمک یک پیچ گوشتی کوچک پوشش را باز کنید. فقط باید توجه داشته باشید بدون دستگاه لحیم باتری را از مدار جدا نکنید.

تعویض باتری پاوربانک

مرحله 4 – تعویض باتری پاوربانک

در این مرحله در مقابل شما یک باتری متصل به مدار قرار دارد. شما می‌توانید ولتاژ باتری را چک کنید تا متوجه شوید باتری مرده است یا نه. برای افرادی که اطلاعات زیادی در مورد باتری ندارند باید بگوییم که ولتاژ می‌تواند از 3 ولت (باتری تخلیه شده) تا 4.2 ولت (باتری کاملا شارژ شده) متغییر باشد. بنابراین اگر سعی کنید باتری را شارژ کنید مدار باید در ولتاژ 4.2 ولت کار شارژ کردن باتری را متوقف کند. این بدان معناست که مدار به خوبی کار می‌کند.

حالا برای تعویض باتری پاوربانک باید ابتدا پایانه‌های مثبت و منفی باتری را شناسایی کنید. بعد با استفاده از دستگاه لحیم باتری مرده را جدا کنیم و قسمت مثبت باتری را به سمت مثبت مدار وصل کنیم . با استفاده از یک قطعه کوچک از سیم همین کار را برای قطب منفی انجام دهیم.

تعویض باتری پاوربانک

مرحله 5 – تست و نتیجه گیری

پاوربانک خود را شارژ کنید اگر چراغ‌های LED شروع به چشمک زدن کردند این نشان می‌دهد که پاوربانک در حال شارژ شدن است. بعد از چند ساعت می‌توانید گوشی هوشمند خود را شارژ کنید و متوجه شوید که شارژ گوشی از 26 درصد به 100 درصد متمایل می‌شود.

تست و نتیجه گیریتست و نتیجه گیری