اگر برای خرید ماوس جدید اقدام کرده باشید ممکن است از سرعتی که دارد متعجب شده باشد. هر چه DPI ماوس شما بیشتر باشد به معنای این است که دقت بیشتری در کوچکترین حرکات دارد. DPI بالا همیشه ایده آل نیست و شما ممکن است ترجیح دهید تا با کاهش سرعت ماوس؛ حساسیت آن را کاهش دهید.

خوشبختانه تغییر سرعت ماوس در ویندوز 10 ساده است. برای این کار می‌توانید از تنظیمات داخلی ویندوز برای ماوس خود استفاده کنید؛ با می‌توانید از راه حل‌های جانبی استفاده کنید. ممکن است ماوس شما دارای یک دکمه حساسیت باشد که دسترسی ساده ای را برای تغییر سرعت ماوس ارائه می‌دهد. برای تغییر سرعت موس در ادامه کارهایی که باید انجام دهید آورده شده است.

تغییر سرعت ماوس از طریق تنظیمات ویندوز 10

برای اینکه حساسیت کلی و سرعت ماوس خود را تغییر دهید؛ بهترین جا برای شروع؛ قسمت تنظیمات ویندوز 10 است. ویندوز به شما این امکان را می‌دهد تا تنظیمات مختلفی که روی نحوه استفاده از ماوس یا تاچ پد شما تاثیر می‌گذارد را تغییر دهید؛ که از این بین می‌توان به تغییر عملکرد دکمه ها، سرعت اسکرول و سرعت مکان نما اشاره کرد.

  • DPI موس چیست؟ آیا DPI اهمیت دارد؟

برای تغییر تنظیمات ماوس باید به قسمت Settings ویندوز 10 دسترسی پیدا کنید. برای این کار روی منوی استارت ویندوز کلیک راست کنید و گزینه Settings را انتخاب کنید.

آموزش 3 روش تغییر سرعت ماوس در ویندوز

در فهرست تنظیمات ویندوز روی Devices کلیک کنید تا وارد منوی آن شوید.

آموزش 3 روش تغییر سرعت ماوس در ویندوز

برای دسترسی به تنظیمات موس خود از سمت چپ گزینه Mouse را کلیک کنید. در اینجا می‌توانید سرعت اسکرول ماوس و طول خط هایی که با اسکرول جا می‌گذارید را تغییر دهید.

آموزش 3 روش تغییر سرعت ماوس در ویندوز

برای تنظیمات پیشرفته تر ماوس؛ از بخش Related settings  گزینه Additional Mouse Options را انتخاب کنید.

آموزش 3 روش تغییر سرعت ماوس در ویندوز

در پنجره Mouse Properties به سربرگ Buttons بروید؛ در اینجا شما می‌توانید سرعت دابل کلیک را تغییر دهید. این سرعتی است که شما برای انجام دو بار کلیک کردن پشت سر هم در ویندوز به آن نیاز دارید تا عملیات مد نظر شما ثبت شود. برای تغییر این سرعت؛ اسلایدر را به سمت چپ ببرید تا سرعت کاهش پیدا کنید و یا می‌توانید اسلایدر را به سمت راست ببرید تا سرعت افزایش پیدا کند.

آموزش 3 روش تغییر سرعت ماوس در ویندوز

سرعت جابجایی نشانگر ماوس خود ا می‌توانید در سربرگ Pointer Options تغییر دهید. برای انجام این کار اسلایدری که در بخش Select a pointer speed قرار دارد را حرکت دهید, آن را به سمت چپ حرکت دهید تا سرعت کاسته شود یا به سمت راست حرکت دهید تا سرعت حرکت مکان نما یا نشانگر ماوس شما افزایش پیدا کند. اگر متوجه شدید که نشانگر شما دقیق نیست؛ می‌توانید گزینه Enhance pointer precision را انتخاب کنید.

آموزش 3 روش تغییر سرعت ماوس در ویندوز

وقتی که تغییرات مد نظر خود را ایجاد کردید روی OK کلیک کنید تا این تغییرات ذخیره شود.

آموزش 3 روش تغییر سرعت ماوس در ویندوز

استفاده از رجیستری ویندوز برای تغییر حساسیت ماوس

اگر مشکلی با رجیستری ویندوز ندارید می‌توانید با استفاده از Windows Registry Editor برخی از تنظیمات حساسیت ماوس ویندوز خود را تغییر دهید. این کار به شما اجازه می‌دهد تا در مقایسه با روش قبلی تغییرات دقیق تری در سرعت ماوس خود ایجاد کنید.

خب برای انجام این کار دکمه‌های Ctrl+R صفحه کلید را به صورت همزمان فشار دهید تا پنجره Run باز شود. در این پنجره عبارت regedit را تایپ کنید و اینتر کنید و یا دکمه OK را کلیک کنید تا پنجره ریجیستری ویندوز برای شما باز شود.

آموزش 3 روش تغییر سرعت ماوس در ویندوز

در ادیتور رجیستری؛ در سمت چپ به مسیر KEY_CURRENT_USER\Control Panel\Mouse بروید تا مدخل‌های مربوط به تنظمیات ماوس خود را در رجیستری مشاهده کنید.

آموزش 3 روش تغییر سرعت ماوس در ویندوز

مدخل‌های مختلف رجیستری را برای تنظیمات ماوس خود مشاهده خواهید کرد اما یکی از مهمترین آنها مدخل MouseSenstivity است؛ روی آن دو بار کلید کنید و Value را به 1 تا 20 تغییر دهید.

آموزش 3 روش تغییر سرعت ماوس در ویندوز

همچنین می‌توانید با استفاده از مدخل‌های MouseSpeed؛ MouseThreshold1 و MouseThreshold2 میزان دقیق حرکت مکان نما را تغییر دهید. وقتی که Value مدخل MouseSpeed مساوی و بزرگتر از MouseThreshold1 و چهار برابر MouseThreshold2 است حرکات ماوس شما دو برابر خواهد شد.

آموزش 3 روش تغییر سرعت ماوس در ویندوز

Value این مدخل‌ها به طور پیش فرض 0 است اما با فعال کردن کادر Enhance pointer precision ابتدا می‌توانید مقادیر پیش فرض آنها را مشاهده کنید (Windows Settings > Devices > Mouse > Additional Mouse Options). اگر می‌خواهید این مقدار را به حداکثر تنظیم کنید؛ MouseSpeed را به 2 و مقادیر MouseThreshold1 و MouseThreshold2 را به 0 تنظیم کنید.

آموزش 3 روش تغییر سرعت ماوس در ویندوز

بعد از انجام این کار؛ ادیتور رجیستر ویندوز را ببندید. هر تغییری که ایجاد می‌کنید به طور خودکار اعمال می‌شود. اما برای دیدن تاثیرگذاری برخی از تغییرات ممکن است لازم باشد سیستم خود را ریستارت کنید.

استفاده از برنامه تنظیمات موس جانبی برای تغییر سرعت ماوس

در حالی که ماوس‌های ارزان قیمت و کلیدهای ترکیبی صفحه کلید معمولا بدون نرم افزار عرضه می‌شوند؛ موس‌های پیشرفته گیمینگ اغلب با برنامه‌های تنظیمات سازنده ارائه می‌شوند که به شما امکان تغییر تنظیمات را می‌دهند. از این برنامه‌ها می‌توان برای دستیابی به قابلیت‌های اضافی استفاده کرد. اگر ماوس شما دارای دکمه تنظیمات DPI است؛ باید نرم افزار سازنده را نصب کنید تا به شما امکان تنظیم حساسیت ماوس را دهد. از برندهای محبوب موس‌های گیمینگ می‌توان به Logitech و Razer اشاره کرد.

یک مثال نرم افزاری که می‌توانید برای کنترل تنظیمات ماوس خود استفاده کنید؛ نرم افزار Logitech Gaming Software است که برای پشتیبانی از تجهیزات بازی برند لاجیتیک؛ از جمله ماوس و صفحه کلید طراحی شده است. نصب این نرم افزار به شما امکان می‌دهد تا تنظیمات مختلفی از جمله سرعت موس خود را کنترل کنید.

آموزش 3 روش تغییر سرعت ماوس در ویندوز

در مرحله اول، وب سایت سازنده موس خود را بررسی کنید و بررسی کنید که آیا چنین برنامه ای برای مدل ماوس شما ارائه شده است یا نه. اگر اینطور نیست ممکن است متوجه شوید که نرم افزاری که به طور خاص برای ماوس شما طراحی نشده است؛ برخی از ویژگی‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهد؛ اما توجه داشته باشید که این تضمین شده نیست.

ایجاد تغییر در ویندوز 10

هنگامی که می‌دانید چگونه سرعت ماوس خود را در ویندوز 10 تغییر دهید؛ می‌توانید سایر تغییرات ایجاد شده در تنظیمات را بررسی کنید. ممکن است بخواهید زبان صفحه کلید خود را برای بهبود مهارت‌های زبان خود تغییر دهید؛ یا تنظیمات مانیتور خود را برای بهبود کیفیت نمایش در ویندوز 10 خود تغییر دهید. اگر تغییرات زیادی ایجاد کرده‌اید؛ نگران نباشید چونکه می‌توانید ویندوز را خیلی سریع به تنظیمات قبلی خود برگردانید.

1 دیدگاه در “آموزش 3 روش تغییر سرعت ماوس در ویندوز

  1. دریا گفت:

    سپاس مفید استفاده کردم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *