ما در مقاله امروز نارستان شما را با نحوه بازگرداندن Homegroup به ویندوز 10 آشنا می‌کنیم. Homegroup ویژگی است که مایکروسافت در سیستم عامل ویندوز 7 منتشر کرد تا کاربران بتوانند فایل‌ها و پوشه‌ها را به راحتی به اشتراک بگذارند.

Homegroup در واقع یک شبکه مجازی است که بین یک سری از کامپیوترهای شخصی متصل شده به یک شبکه خانگی ایجاد می‌شود. مایکروسافت حالا این قابلیت را از ویندوز 10 حذف کرده است چونکه معتقد است که این قابلیت دیگر مفید نیست.

قابلیت اشتراک گذاری که توسط Homegroup انجام می‌شد حالا با استفاده از OneDrive یا توابع اشتراک گذاری موجود در سیستم عامل انجام می‌شود. با وجود اینکه جایگزین هایی برای این قابلیت وجود دارد اما حذف قابلیت Homegroup از ویندوز 10 باعث شد که بسیاری از کاربران دچار سردرگمی شوند.

بازگرداندن Homegroup به ویندوز 10 چرا وچگونه؟

برای بازگرداندن Homegroup به ویندوز 10 به این صورت عمل کنید که بعد از اینکه کامپیوتر را روشن کردید و پنل سمت چپ را برای موجود بودن Homegroup بررسی کنید. اگر Homegroup وجود داشت روی آن کلیک راست کنید و Change HomeGroup settings را انتخاب کنید. در پنجره جدید Leave the homegroup را کلیک کنید. حالا با انجام مراحل زیر تنظیمات شبکه را بررسی می‌کنیم:

در باکس جستجو Control Panel را تایپ کنید و اولین گزینه از نتایج را انتخاب کنید.

Control Panel

بازگرداندن Homegroup

 از پنجره کنترل پنل گزینه Networking and Sharing center را انتخاب کنید.

نحوه بازگرداندن Homegroup به ویندوز 10

در سمت چپ پنجره گزینه Advanced sharing settings را انتخاب کنید.

گزینه Advanced sharing settings

در سربرگ Private گزینه Network discovery و همچنین File and printer را انتخاب کنید.

گزینه Network discovery

بازگرداندن Homegroup

در سربرگ All networks گزینه Public folder sharing را فعال کنید.

نحوه بازگرداندن Homegroup به ویندوز 10

در نهایت برای ذخیره شدن تغییرات Save changes را کلیک کنید. حالا باید تنظیمات سرویس‌ها را انجام داد. برای انجام این کار عبارت Services را در کادر جستجو تایپ کنید و اولین گزینه از نتایج را انتخاب کنید.

Services

از لیست پیش رو سرویس‌های Function Discovery Provider Host, Function Discovery Resource Publication, SSDP Discovery و UPnP Device Host را پیدا کنید روی هر یک از آنها کلیک راست کنید و Properties را انتخاب کنید و از پنجره ظاهر شده فیلد Startup type را به Automatic تغییر دهید.

نحوه بازگرداندن Homegroup به ویندوز 10

بازگرداندن Homegroup

بعد از اینکه برای هر یک از سرویس‌های اشاره شده این کار را انجام دادید دکمه OK را کلیک کنید تا تنظیمات ذخیره شود. حالا باید قابل دسترس بودن اشتراک گذاری را چک کنیم برای انجام این کار File Explorer را باز کنید و در نوار آدرس عبارت localhost را تایپ کنید.

یک پوشه جدید ایجاد کنید و روی آن کلیک راست کنید و از منوی ظاهر شده Properties را انتخاب کنید. حالا به مسیر Sharing > Advanced Sharing بروید و گزینه Share this folder را انتخاب کنید و دکمه Permissions را کلیک کنید.

نحوه بازگرداندن Homegroup به ویندوز 10

گزینه Allow را برای Full Control انتخاب کنید و دکمه Apply و OK را کلیک کنید.

نحوه بازگرداندن Homegroup به ویندوز 10

حالا شما باید بتوانید به پوشه موجود در آدرس PCNAMEFolder_name دسترسی پیدا کنید. به یاد داشته باشید که این روش امن نیست بنابراین ممکن است بخواهید تنظیماتی را انجام دهید تا فقط کاربرانی خاص به فایل‌های اشتراکی دسترسی پیدا کنند.

ساخت homegroup در ویندوز 7

برای داشتن یک شبکه خانگی بد نیست در این قسمت ایجاد یک شبکه کوچک خانگی را هم داشته باشیم.

  1. در استارت ویندوز home group را جستجو کنید و home group را انتخاب نمایید.
  2. در پنجره home group باز شده برروی گزینه create a homegroup (ساخت homegroup) کلیک کنید.
  3. یک پسورد برروی صفحه ظاهر می‌شود. این پسورد برای زمانی است که تصمیم دارید از سایر کامپیوتر‌ها به این homegroup متصل شوید.
  4. از آنجایی که خیلی مهم است؛ و در پسورد homegroup مشکل نداشته باشید بهتر است پسورد را یادداشت و یا پرینت بگیرید و برروی دکمه finish کلیک کنید.
  5. حالا فایلی که قصد اشتراک آن را دارید انتخاب کنید. همچنین میتوانیم عکس، آهنگ و فیلمها را برای همه وسیله‌های شبکه ی خانگی خود به اشتراک بگذارید
  6. بعد از انتخاب گزینه مورد نظرخود، برروی دکمه save changes برای اعمال تغییرات کلیک کنید

آموزش ساخت HomeGroup یا workgroup در ویندوز ۱۰ :

با وجود تغییرات زیادی که ویندوز ۷ در بخش تنظیمات نسبت به ویندوز 10 صورت گرفته، HomeGroup نسبت به نسخه‌های پیشین تغییرات زیادی نداشته، از این رو شما می‌توانید از همان روش ساخت homegroup در ویندوز 7 برای ساخت workgroup در ویندوز 10 استفاده کنید.

دسترسی به فایل شیر شده در ویندوز 10

برای انتقال فایل از طریق homegroup راه‌های زیادی وجود دارد. در ادامه یک راه حل عمومی برا اشتراک گذاری فایل در ویندوز را آموزش می‌دهیم.

  1. وارد اکسپلورر یا همان My Computer سیستم خود شوید و برروی گزینه homegroup درسمت چپ کلیک کنید.
  2. اگر تنظیمات بالا را انجام داده باشید و کامپیوتر دیگری هم در شبکه خانگی شما حاضر باشد حتما تعدادی کامپیوتر در زیر گروه HomeGroup خواهید دید.
  3. با کلیک روی هر کدام از کامپیوتر‌ها شما می‌توانید برای دسترسی به همه فایل‌های اشتراکی برروی آن کلیک کنید تا تمام فایل‌ها موجود در آن را ببینید.