آیا همه کابل‌های HDMI یکسان و شبیه به هم هستند؟ انواع کابل HDMI راه حلی برای اتصال دستگاه‌ها به تلویزیون یا سینمای خانگی هستند. کابل‌های HDMI می‌توانند سیگنال‌های صوتی و تصویری را انتقال دهند. دستگاه هایی که ممکن است دارای اتصالات HDMI باشند عبارتند از:

  • تلویزیون؛ ویدیو پروژکتور؛ مانیتور کامپیوتر
  • دستگاه‌های DVD پلیر؛ بلو ری و Ultra HD
  • ماهواره و DVR ها
  • گیرنده‌های سینمای خانگی
  • کنسول‌های بازی
  • کامپیوترهای شخصی و لپ تاپ ها
  • دوربین‌های دیجیتال، دوربین فیلمبرداری
  • و …

تمام آنچه که باید در مورد انواع کابل HDMI بدانید

انواع کابل HDMI

کابل‌های اچ دی ام ای بسته به سرعت انتقال سیگنال (پهنای باند) و نسخه HDMI که با آن ارتباط دارند؛ قابلیت‌های مختلفی را ارائه می‌دهند. در ادامه انواع کابل‌های HDMI مختلف آورده شده است:

کابل استاندارد HDMI

این کابل‌ها برای برودکست HDTV؛ کابل‌ها و تلویزیون‌های ماهواره ای 720p و 1080p با ظرفیت پهنای باند حداکثر 5 گیگابیت در ثانیه طراحی شده اند. برای نسخه‌های HDMI 1.0 تا 1.2a بهینه شده است.

کابل استاندارد HDMI اتومبیل

این نوع کابل دارای قابلیت‌های مشابه کابل HDMI استاندارد است اما برای اتصال دستگاه‌های پخش دی وی دی قابل حمل و یا سایر دستگاه‌ها به نمایشگرهای ویدیویی داخل خودرو استفاده می‌شود. محافظ اضافی هم برای مهار کردن تداخل سایر سیستم‌های الکترونیکی اتومبیل و کابل ارائه شده است.

انواع کابل HDMI با سرعت بالا

این نوع کابل برای کنترل وضوح تصویر 1080p و 4k (30Hz) و همچنین پشتیبانی از 3D, Deep Color طراحی شده است. سرعت انتقال پهنای باند حداکثر 10 گیگابیت در ثانیه پشتیبانی می‌شود. این کابل برای نسخه‌های HDMI 1.3 تا 1.4a بهینه شده است.

انواع کابل HDMI پرسعت خودرو

این نوع از قابلیت‌های مشابه با کابل‌های HDMI پر سرعت پشتیبانی می‌کند اما برای محیط داخل ماشین بهینه شده است.

کابل پر سرعت HDMI پریمیوم

این نوع کابل برای انتقال مطمئن فیلم با وضوح 4k/Ultra HD؛ 4K / 60 Hz؛ HDR و دامنه رنگ توسعه بافته طراحی شده است. پشتیبانی از پهنای باند کابل 18 گیگابیت در ثانیه است و برای نسخه‌های HDMI 2.0 /a/b بهینه شده است.

انواع کابل HDMI با سرعت فوق العاده بالا

این نوع کامل شامل تمام قابلیت‌های کابل‌های دیگر است و از فیلم‌های 8K با HDR پشتیبانی می‌کند. این کابل اچ دی ام ای از پنهای باند 48 گیگابیت در ثانیه پشتیبانی می‌کند و کمتر در معرض تداخل الکترومغناطیسی ناشی از برخی از دستگاه‌های بی سیم قرار می‌کند. این نوع کابل برای HDMI 2.1 بهینه شده است.

انواع کابل HDMI

انواع کابل HDMI با اترنت داخلی

همچنین کابل‌های HDMI استاندارد؛ پر سرعت؛ پرمیوم پر سرعت و فوق العاده سریعی وجود دارند که ممکن است از یک کانال اترنت اچ دی ام ای اضافی پشتیبانی کنند. این کابل‌ها به گونه ای طراحی شده‌اند که به چندین دستگاه متصل به HDMI اممکان می‌دهد تا از یک اتصال اترنت سنتی با روتر پهن باند با سرعت حداکثر 100 مگابیت در ثانیه استفاده کنند. با این حال این ویژگی به طور معمول در ستگاه‌ها اجرا نمی‌شود.

انواع کابل HDMI با اترنت داخلی 

انواع کانکتور HDMI

علاوه بر کابل ها؛ بسته به نوع کاربرد؛ 4 نوع کانکتور HDMI وجود دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت:

نرمال سایز یا Type-A

کابل HDMI با کانکتور اندازه معمولی؛ معمولا برای اتصال دستگاه هایی مانند پلیرهای DVD/ Blu-ray/ Ultra HD؛ کامپیوترها؛ پلیرهای رسانه های؛ باکس‌های کابل/ ماهواره و کنسول‌های بازی ویدیویی به تلویزیون؛ ویدیو پروژکتور و گیرنده سینمای خانگی استفاده می‌شود.

نرمال سایز یا Type-A 

مینی سایز یا Type-C

کابل‌های HDMI با کانکتور مینی سایز در دوربین‌های DSLR و تبلت هایی که دارای اندازه استاندارد هستند استفاده می‌شوند. انتهای کابل مینی HDMI به دوربین یا تبلت متصل می‌شود؛ در حالی که طرف دیگر کابل دارای یک کانکتور اندازه استاندارد است که به تلویزیون؛ مانیتور کامپیوتر یا ویدئو پروژکتور متصل می‌شود.

مینی سایز یا Type-C 

میکرو سایز (Type-D)

کابل‌های Micro HDMI در دستگاه‌های قابل حمل کوچکتر مانند دوربین‌های دیجیتال، گوشی‌های هوشمند و تبلت‌های کوچکتر استفاده می‌شود. یک کابل مینی HDMI از یک طرف دارای کانکتور میکرو و از طرف دیگر دارای کانکتور استاندارد اچ دی ام ای است. کابل خوردو (Type-E) کانکتورهای خاصی هستند که برای کابل‌های HDMI خودرو در نظر گرفته شده اند.

میکرو سایز (Type-D) 

ترکیب اچ دی ام ای با اتصالات غیر HDMI

همچنین می‌توان از اچ دی ام ای در ترکیب با انواع اتصالات دیگر استفاده کرد. به عنوان مثال؛ اتصالات و کابل‌های آداپتور  HDMI/DVI, HDMI/Display Port, HDMI/USB-C, HDMI/MHL وجود دارند که به آنها نیاز خواهید داشت.

ترکیب اچ دی ام ای با اتصالات غیر HDMI

قابلیت‌های دیگری که باید در کابل‌های HDMI در نظر گرفت

کابل‌های اچ دی ام ای ممکن است دارای قابلیت‌های دیگری برای بهبود انتقال سیگنال بین دستگاه‌ها باشند.

کابل HDMI پسیو

اکثر کابل‌های HDMI پسیو هستند. این بدان معناست که یک سر آن به منبع تغذیه متصل می‌شود و سر دیگر به یک گیرنده سینمای خانگی یا صفحه نمایش می‌رود و سیگنال را انتقال می‌دهد. این کابل همچنین دو طرفه است؛ این بدان معناست که می‌توانید انتهای آن را به ورودی یا خروجی HDMI متصل کنید. کابل‌های پسیو HDMI باید بتوانند سیگنال پایداری را برای طول 15 فوت فراهم کنند.

کابل‌های HDMI اکیتو

کابل‌های HDMI با طول بیشتر ممکن است برای انتقال سیگنال پایدار نیاز به تقویت داشته باشند. کابل‌های HDMI اکتیو دارای مدارهای تقویت کننده در داخل یکی از هدهای اتصال هستند. در اکثر موارد؛ انرژی به صورت داخلی تامین می‌شود؛ اما ممکن است با کابل اکتیوی روبرو شوید که منبع تغذیه خارجی را از طریق کابل کوچکی متصل می‌کند که از یکی از انتهای کانکتورهای HDMI به یک منبع تغذیه USB یا آداپتور AC متصل می‌شود.

کابل‌های HDMI اپتیکال

کابل‌های HDMI اپتیکال سیگنال‌ها را از طریق کابل فیبر نوری انتقال می‌دهند؛ (هم صوت و هم تصویر). کابل‌های HDMI اپتیکال همان نوع کانکتور انتهایی را دارند که سایر کابل‌های HDMI دارند. کابل‌های HDMI اپتیکال می‌توانند بسیار نازک باشند اما می‌توانند سیگنال‌های پایدار را برای مسافت‌های طولانی تر بدون نیاز به انرژی خارجی منتقل کنند.

همچنین روش‌های دیگری برای انتقال سیگنال HDMI در مسافت‌های طولانی با استفاده از راه حل‌های سیمی و بی سیم وجود دارد.

نکاتی که در هنگام خرید کابل HDMI باید در نظر داشته باشید

  • کابل هایی با کانکتور متناسب با دستگاه‌های خود را خریداری کنید.
  • طول کابل مناسب را بخرید. آیا کابل طولانی می‌خواهید یا کوتاه؟ شما باید مطمئن شوید که طول کابل به قدری کوتاه نست که قادر به جابجایی تجهیزات خود نباشید. برای خرید کابل‌های خیلی طولانی هم زیاد هزینه نکنید. قیمت همیشه منعکس کننده کیفیت کابل HDMI نیست و شما نمی‌خواهید کابل‌های بی کیفیت را خریداری کنید؛ سعی کنید از فروشگاه‌های معتبر خرید کنید و بسته بندی کابل دارای لوگوی رسمی و تایید شده باشد.
    نکاتی که در هنگام خرید کابل HDMI باید در نظر داشته باشید
  • کابل‌های سریع پریمیوم و فوق العاده سریع دارای قیمت بالاتری هستند.
  • کابل‌های HDMI را خریداری کنید که از قابلیت‌های دستگاه شما پشتیبانی می‌کنند. به عنوان مثال اگر تلویزیون؛ ویدیو پروژکتور 4K؛ گیرنده سینمای خانگی و دستگاه پلیر بلوری و .. را ارتقاء داده‌اید؛ مطمئن شوید که همه کابل‌های HDMI استفاده شده بین این دستگاه‌ها پرسرعت هستند و دارای کیفیت عالی هستند.
  • شما می‌توانید کابل‌های قدیمی یا جدیدتر را استفاده کنید؛ بسته به محصولی که انتخاب می‌کنید شما به قابلیت‌های HDMI جدیدتر دسترسی نخواهید داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *