در این راهنما شما 8 راه حل کار نکردن کلید ویندوز کیبورد را یاد خواهید گرفت. اگر کلید ویندوز کیبورد شما کار نمی‌کند با استفاده از این راه حل‌ها می‌توانید صفحه کلید خود را نجات دهید. کلید ویندوز یکی از کلیدهای بسیار مهم در صفحه کلید شما است.

کار نکردن کلید ویندوز کیبورد

اگر این کلید برای شما کار نمی‌کند چه کاری می‌توانید انجام دهید؟ تنها راه دسترسی سریع به منوی Start را از دست می‌دهید؛ و حتی بسیاری از میانبرهای مفید را از دست می‌دهید. ما می‌خواهیم شما را در مراحل عیب یابی همراهی کنیم تا کلید Windows صفحه کلید خود را نجات دهید.

ابزار Troubleshooter را برای عیب یابی صفحه کلید خود اجرا کنید

ویندوز 10 شامل یک ابزار عیب یاب است که برای حل مشکل کلید ویندوز کیبورد خود می‌توانید آن را اجرا کنید. برای انجام این کار مراحل زیر را دنبال کنید:

  • روی دکمه Start کلیک راست کنید و Settings را کلیک کنید.
  • به مسیر Update & Security > Troubleshoot > Additional troubleshooters بروید.
  • مسیر Keyboard > Run the troubleshooter را طی کنید.

اجازه دهید تا ابزار عیب یاب اجرا شود. این ابزار هر مشکلی که وجود داشته باشد را شناسایی و رفع می‌کند.

منوی Start را دوباره رجیستر کنید

آیا کلید ویندوز شما کار نمی‌کند؟ روی آیکن ویندوز در پایین سمت چپ صفحه نمایش خود کلیک کنید. اگر اتفاقی نیفتاد مشکل از منوی Start است. در این صورت می‌توانید منوی Start را دوباره رجیستر کنید. برای این کار مراحل زیر را انجام دهید:

  • روی نوار کار خود کلیک راست کنید و Task Manager را کلیک کنید.
  • File > Run new task را کلیک کنید.
  • Powershell را وارد و سپس Ok را انتخاب کنید.

دستور زیر را وارد کنید و اینتر کنید:

Get-AppxPackage Microsoft.Windows.ShellExperienceHost | Foreach {Add-AppxPackage -DisableDevelopmentMode -Register “$($_.InstallLocation)\AppXManifest.xml”}

بعد از خاتمه اجرای دستور بالا, منوی استارت شما به طور نرمال رفتار خواهد کرد.

برای حل مشکل کار نکردن کلید ویندوز کیبورد Gaming Mode را غیرفعال کنید

بسیاری از صفحه کلیدها دارای مد گیمینگ هستند. این مد را با Gaming Mode ویندوز 10 که هدفش بهینه سازی عملکرد سیستم شما برای انجام بازی است را اشتباه نگیرید.

کار نکردن کلید ویندوز کیبورد

در عوض، گیمینگ مد کیبورد کلیدهای خاصی را غیرفعال می‌کند و همانطور که حدس زده‌اید؛ یکی از این کلیدها دکمه ویندوز است. ممکن است شما به طور تصادفی این مد را فعال کرده باشید. هر صفجه کلید با دیگری متفاوت است اما کلیدها را بررسی کنید تا این مد را پیدا کنید.

در صفحه کلید Logitech G915 TKL این کلید دارای لوگوی ویندوز است در برخی دیگر مانند صفحه کلیدهای Razer ممکن است که از کلیدهای میانبر Fn+F10 برای فعال کردن یا غیرفعال کردن مد بازی استفاده شود. اگر مطمئن نیستید نام صفحه کلید خود را به همراه Gaming Mode در گوگل سرچ کنید تا متوجه شوید که کیبورد شما از این قابلیت پشتیبانی می‌کند یا نه.

صفحه کلید دیگری را امتحان کنید

تجهیزات می‌توانند خراب شوند و این موضوع در مورد کیبورد شما هم صادق است. مهم است بفهمید که مشکل کار نکردن کلید ویندوز سخت‌افزاری است یا نرم‌افزاری. اگر صفحه کلید یدکی دارید؛ آن را به سیستم خود وصل کنید و ببینید که آیا کلید ویندوز کار می‌کند یا خیر. با این حال؛ برای اطمینان، صفحه کلید اصلی خود را به سیستم دیگری متصل کنید. اگر هنوز کلید ویندوز کار نمی‌کند می‌توانید از گارانتی محصول استفاده کنید و آن را عوض کنید.

برنامه‌های پس زمینه را ببندید و مشکل کار نکردن کلید ویندوز کیبورد را حل کنید

اگر کلید ویندوز کار می‌کند اما میانبرهای مربوط به آن کار نمی‌کند (مانند Windows key + L که برای قفل اکانت خود استفاده می‌کنید یا Windows key + R که برای باز کردن پنجره Run استفاده می‌کنید) احتمالا برنامه‌ای در کامپیوتر شما این میانبرها را از کار انداخته است.

بهترین کار این است که Task Manager را باز کنید؛ اگر روی یک فضای خالی در نوار کار خود کلیک راست کنید می‌توانید آن را پیدا کنید. به سربرگ Processes بروید تا تمام برنامه‌ها و فرآیندهایی که در پس زمینه اجرا می‌شوند را مشاهده کنید.

کار نکردن کلید ویندوز کیبورد

برنامه‌ها را اسکرول کنید و یکی یکی ببنیدید و کلید ویندوز را تست کنید. همین کار را برای فرآیندهای پس زمینه انجام دهید. فرآیندهای ویندوز را به حال خود باقی بگذارید. بعد از پیدا کردن مقصر، به تنظیمات این برنامه بروید و ببینید که آیا راهی برای غیرفعال کردن میانبرهای آن وجود دارد یا خیر. در غیر این صورت می‌توانید برنامه را حذف کنید.

درایورها را آپدیت کنید

درایورها نرم‌افزارهایی هستند که به سخت‌افزار سیستم شما کمک می‌کنند. ممکن است کلید ویندوز شما به دلیل قدیمی شدن یا خراب شدن درایور از کار افتاده باشد. برای آپدیت کردن درایورهای خود می‌توانید روی نوار کار خود کلیک راست کنید و Task Manager را انتخاب کنید.

  • به مسیر File > Run new task بروید.
  • devmgmt.msc را وارد و OK را کلیک کنید.
  • نام صفحه کلید را دابل کلیک کنید و به مسیر Update driver > Search automatically for drivers بروید.

کار نکردن کلید ویندوز کیبورد

همچنین می‌توانید به وب سایت سازنده صفحه کلید خود مراجعه کنید و ببینید که آیا بروزرسانی‌های جدیدی وجود دارد. شرکت‌هایی مانند Logitech و Razer نرم‌افزار سفارشی سازی صفحه کلید خاص خود را دارند که می‌توانید برای اطمینان از اینکه کلید ویندوز خود را غیرفعال نکرده‌اید از آنها استفاده کنید.

برای رفع مشکل کار نکردن کلید ویندوز کیبورد Scancode Map را پاک کنید

Scancode Map چیزی است که عملکرد کلیدهای استاندارد صفحه کلید شما را تغییر می‌دهد. ممکن است علت کار نکردن دکمه ویندوز صفحه کلید شما به این خاطر باشد که Scancode Map یا یکی از مواردی که قبلا خودتان دانلود کرده‌اید، این دکمه را غیرفعال کرده باشند.

برای بررسی این موضوع باید از Registry Editor استفاده کنید و Value مدخل Scancode Map را حذف کنید. اگر این دستورالعمل‌ها را دنبال کردید و متوجه شدید که مدخل Scancode Map هیچ مقداری ندارد از این مرحله صرف نظر کنید و به راه حل بعدی بروید.

  • روی نوار کار خود کلیک راست کنید و Task Manager را انتخاب کنید.
  • به مسیر File > Run new task بروید.
  • Regedit را وارد کنید و OK کنید.
  • به View بروید و Address Bar را انتخاب کنید.
  • در نوار آدرس Computer\HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Keyboard Layout را وارد کنید.
  • در پنجره سمت راست، روی Scancode Map کلیک راست کنید و Delete > Yes را انتخاب کنید.
  • سیستم خود را ریستارت کنید.

غیرفعال کردن Filter Keys

Filter Keys عملکردی برای دسترسی به ویندوز 10 است که با فعال شدن، فشار کوتاه یا تکراری را نادیده می‌گیرد. این عملکرد ممکن است با Start شما تداخل داشته باشد، بنابراین سعی کنید آن را غیر فعال کنید.

  • روی نوار کار خود کلیک راست کنید و Settings را انتخاب کنید.
  • Ease of Access را کلیک کنید.
  • در منوی سمت چپ، روی Keyboard کلیک کنید.
  • اسلایدر Use Filter Keys را در حالت Off قرار دهید.

کار نکردن کلید ویندوز کیبورد

جمع بندی

امیدواریم با راه حل‌های بالا کلید ویندوز کیبورد شما دوباره به کار افتاده باشد. کلید ویندوز نه تنها دسترسی سریع به منوی Start شما را فراهم می‌آورد بلکه در کنار کلیدهای دیگر به عنوان میانبرهای مفید ویندوز استفاده می‌شود. راه کارها، نظرات و پیشنهادات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *