در مقاله امروز فروشگاه اینترنتی نارستان قصد داریم در مورد مشکل کار نکردن دکمه سمت چپ ماوس صحبت کنیم. چیزهای ساده مانند دکمه ماوس هم می‌تواند خراب شوند. اگر دکمه چپ ماوس شما کار نمی‌کند و به طور مداوم پاسخ نمی‌دهد با هنگام دابل کلیک کردن با مشکل مواجه هستید، این نشان می‌دهد که ماوس شما مشکل سخت افزاری یا نرم افزاری دارد.

از کار افتادن دکمه سمت چپ ماوس

همانطور که می‌دانید یکی از پر کاربردترین قسمت ماوس دکمه سمت چپ ماوس می‌باشد. شاید شما فقط برای دسترسی به منو از دکمه راست ماوس استفاده می‌کنید اما برای کلیک کردن، دابل کلیک کردن، دراگ کردن باید از دکمه چپ ماوس استفاده کنید. یکی از روش هایی که می‌توانید برای بررسی اینکه آیا ماوس شما مشکل سخت افزاری یا نرم افزاری پیدا کرده است این است که ماوس خود را از سیستم فعلی خود جدا کنید و آن را به سیستم دیگری وصل کنید و دکمه پ آن را تست کنید. اگر ماوس بیسیم دارید دانگل آن را  به سیستم دیگری وصل کنید یا از طریق بلوتوث ماوس را به سیستم دیگری وصل کنید.

اگر با وصل شدن ماوس به سیستم با مشکل کار نکردن دکمه سمت چپ ماوس مواجه شدید باید بدانید که مشکل سخت افزاری دارید. اگر ماوس شما در سیستم دیگر کار می‌کند یک مشکل نرم افزاری در سیستم فعلی شما وجود دارد.

حل مشکل کار نکردن دکمه سمت چپ ماوس به صورت نرم افزاری

شما همچنین می‌توانید در صورت امکان ماوس دیگری را به سیستم فعلی خود وصل کنید، آیا دکمه سمت چپ ماوس جدید شما کار نمی‌کند؟ اگر اینطور نیست، احتمالا مشکل سخت افزاری وجود دارد، اما اگر هر دو ماوس دکمه سمت چپشان کار نمی‌کند فقط یک مشکل نرم افزاری وجود دارد.

اگر ماوس کابلی دارید ممکن است که پورت USB سیستم شما دچار مشکل شده باشد، سعی کنید ماوس خود را به پورت USB دیگری وصل کنید، اگر ماوس بی سیم داریدف دانگل ماوس را به پورت USB دیگری وصل کنید. به خاطر داشته باشید برخی از مشکلات می‌توانند به ماوس شما ربط نداشته باشند و سیستم شما شروع به خرابی کرده باشد. برای تایید صحت عملکرد درست ماوس از سیستم دیگری استفاده کنید.

تعمیر کلیک چپ ماوس

اگر به اندازه کافی از ماوس تان استفاده کرده باشید تمام دکمه‌های ماوس در نهایت خراب می‌شوند و دکمه‌های ماوس برای تعداد مشخصی از کلیک کردن رتبه بندی شده اند. به عنوان ماس ماوس گیمینگ DeathAdder Elite Razer دارای نرخ 50 میلیون کلیک است. ماوس‌های ارزانتر کلیک‌های کمتری را ارائه می‌دهند. بعد از این مقدار کلیک، مکانیسم فیزیکی دکمه‌های ماوس مانند قبل عملکرد صحیح را به شما ارائه نمی‌دهند.

اگر ماوس شمت هنوز گارانتی دارد، پیشنهاد می‌کنید با شرکت یا فروشگاهی که ماوس را خریداری کرده‌اید تماس بگیرید و از گارانتی استفاده کنید. این شرکت‌ها و یا فروشگاه‌ها باید ماوس جدیدی را به شما تحویل دهند.

حل مشکل کار نکردن دکمه سمت چپ ماوس به صورت نرم افزاری

اگر ماوس شما قدیمی شده ممکن است زمان خرید ماوس جدید فرا رسیده باشد، یا ممکن است بخواهید خودتان برای تعمیر ماوس اقدام کنید. بسته به مدل ماوس و قسمت آسیب دیده ماوس فرآیند تعمیر ماوس می‌تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال شما می‌توانید از فیلم‌های آموزشی یوتیوب استفاده کنید و نحوه باز کردن و تعمیر ماوس خود را آموزش ببینید. در برخی مواقع شما فقط نیاز به باز کردن ماوس و پاک کردن مقداری گرد و غبار دارید.

حل مشکل کار نکردن دکمه سمت چپ ماوس به صورت نرم افزاری

اگر ماوسی دارید که روی سیستم‌های دیگر به خوبی کار می‌کند اما روی سیستم فعلی که دارد دکمه چپش کار نمی‌کند شما می‌توانید به راحتی این مشکل را حل کنید. قبل از شروع به کار  با فشار دادن دکمه‌های Alt چپ+ Shift چپ + Num Lock اشاره گر ماوس خود را از طریق صفحه کلید کنترل کنید.

بیشتر بخوانید: آموزش ۵ روش تبدیل کیبورد به ماوس در ویندوز ۱۰، ۸ ، ۷ و غیره

تعویض عملکرد دکمه راست و چپ ماوس با هم علتی برای کار نکردن دکمه سمت چپ ماوس

در ویندوز می‌توان دکمه‌های سمت چپ و راست ماوس را با هم عوض کرد. اگر این کار را انجام داده باشید ممکن است که دکمه چپ ماوس شما به طور عادی کار نکند و به عنوان دکمه سمت راست ماوس کار کند این در حالی است که دکمه سمت راست ماوس شما عملیات دکمه سمت چپ ماوس را انجام می‌دهد. این قابلیت برای افرادی چپ دست در نظر گرفته شده است تا بتوانند از ماوس افراد راست دست استفاده کنند.

در ویندوز 10 به مسیر Settings > Devices > Mouse بروید و در زیر Select your primary button گزینه Left را انتخاب کنید.

در ویندوز 7 به مسیر Control Panel > Hardware and Sound > Mouse بروید و مطمئن شوید که Switch primary and secondary buttons انتخاب نشده است.

حل مشکل کار نکردن دکمه سمت چپ ماوس به صورت نرم افزاری

علت کار نکردن ماوس چیست؟ فعال بودن قبلیت ClickLock

قابلیت ClickLock هم می‌تواند مشکلات عجیب و غریبی را به وجود بیاورد. در صورتی که این گزینه فعال شده باشد شما با یک اشاره ساده به ماوس می‌توانید کارهایتان را انجام دهید. در پنجره زیر و در زیر قسمت Turn on ClickLock می‌توانید وظیفه ای که این قابلیت به عهده دارد را مطالعه کنید. شما می‌توانید بدون پایین نکه داشته دکمه ماوس عملیاتی مانند دراگ کردن و یا هایلایت کردن را انجام دهید. برای ست کردن شما دکمه ماوس را فشار مختصری خواهید داد و برای آزاد سازی هم دوباره کلید ماوس را فشار می‌دهید. اگر سما این قابلیت را به طور تصادفی فعال کرده باشید می‌توانید رفتارهای عجیبی از ماوس خود را شاهد باشید که از علت آن آگاهی ندارید.

در سیستم عامل ویندوز 7 و ویندوز 10 به مسیر Control Panel > Hardware and Sound > Mouse بروید و مطمئن شوید که گزینه Turn on ClickLock را فعال کرده اید.

حل مشکل کار نکردن دکمه سمت چپ ماوس به صورت نرم افزاری

بروزرسانی درایورهای ماوس

این احتمال وجود دارد که مشکل کار نکردن دکمه سمت چپ ماوس شما به درایورهای شما بر گردد. ما هر گز این مشکل را مشاهده نکرده ایم اما ارزش امتحان کردن را دارد. برای انجام این روش شما باید Device Manager را باز کنید. می‌توانید برای این کار در ویندوز 10 روی منوی Start کلیک راست کنید و Device Manager را انتخاب کنید.

روی گزینه Mice and other pointing devices کلیک کنید تا زیر بخش‌های آن را مشاهده کنید. از لیست ماوس خود را پیدا کنید و روی آن کلیک راست کنید و Update Driver را انتخاب کنید. گزینه Search automatically for updated driver software را کلیک کنید، حالا ویندوز تلاش خواهد کرد تا درایورهای جدیدی که با ماوس شما مطابقت دارد را پیدا کند. اگر در این قسمت چند ماوس را مشاهده می‌کنید، این فرآیند را برای هر کدام تکرار کنید.

حل مشکل کار نکردن دکمه سمت چپ ماوس به صورت نرم افزاری

بسیاری از وب سایت‌های دیگر انواع مختلفی از نکات عیب یابی را ارائه می‌دهند که شک داریم کاربردی باشند. مثل همیشه ایده خوب این است که سیستم خود را ریستارت کنید و ببینید که مشکل کار نکردن دکمه چپ ماوس شما حل شده است یا نه. شما می‌توانید سیستم خود را به حالت Safe Mode بوت کنید تا ببینید که مشکل شما به نرم افزار خاصی مربوط می‌شود با خیر.

بیشتر مشکلات کلید چپ ماوس به دلیل خرابی سخت افزاری است مگر اینکه به طور اتفاقی تنظیمات خاصی را در ویندوز فعال کرده باشید، راه حل واقعی برای حل مشکل کار نکردن ماوس تعمیر و یا خرید ماوس جدید است.