در این مقاله قصد داریم ادامه ساخت صفحه کلید مکانیکی سفارشی را به شما آموزش دهیم. قبل از این که بدانید داخل یک کیبورد چیست، نمی‌توانید یک صفحه کلید مکانیکی سفارشی بسازید. در مورد این امر در نوشته‌های قبل صحبت شد. اگر تا به حال متن قبلی را مورد مطالعه قرار نداده‌اید، وقت مناسبی است که به آن مراجعه کرده و در مورد بخش‌های داخلی صفحه کلید و قطعات مورد استفاده در ساخت آن اطلاعات بیشتری کسب کنید. در هر حال چه مطالب قبلی را خوانده باشید و چه نخوانده باشید،  اگر شما قصد ساخت یک کیبورد سفارشی مکانیکی را دارید، وقت آن فرا رسیده است تا برای انجام این کار حرکتی بکنید.

در قدم اول خرید قطعات مورد نیاز برای ساخت کیبورد، لازم است که به خوبی انجام شود. این کار هم چندان ساده نیست. زیرا که در هر سایتی نمی‌توان آن‌ها را برای خرید یافت. جست و جو در بازار هم به سادگی شما را به قطعات مورد نیازتان نخواهد رساند. دلیل آن هم این است که قطعات لازم برای ساخت این صفحه کلیدها، به طور انبوه تولید نمی‌شوند. اما با این وجود می‌توان شرکت هایی را یافت که برای شما این قطعات را تولید می‌کنند، و می‌توانید از آن‌ها قطعات مورد نیاز خود را تهیه کنید.

برندهای چینی تولید کننده قطعات صفحه کلید مکانیکی سفارشی

شرکت‌های چینی کمی را می‌توان یافت که این گونه قطعه‌ها را تولید می‌کنند. KDBfans و KPRepublic از شرکت‌های تولید کننده ی این گونه محصولات هستند که کیت‌های مورد نیاز را با کیفیت بالا و با استفاده از آلومینیوم و برنج با قیمت کم در اختیار مشتری‌ها قرار می‌دهند. بر خلاف تولید کننده‌های غربی که تولیدات خود را در اختیار گروه محدودی قرار می‌دهند، شما می‌توانید آن چه نیاز دارید را از سایت هر یک از این شرکت‌ها برای خرید انتخاب کنید.

من فروشنده‌های زیادی را برای این گونه قطعات در بازار نمی‌شناسم. شما می‌توانید در این مورد در محل زندگی خود تحقیق بیشتری کرده، و یکی از آن‌ها را که برای شما دسترسی به تولیدات مورد نیاز، را راحت تر می‌کنند پیدا کنید. البته در این راه باید بر حسب میزان نیاز و نوع محصول خریده شده مقداری پول هم پرداخت کنید. در کل برندهای ذکر شده از شناخته شده ترین برندها برای خرید محصول در بین مشتری‌ها می‌باشند. گزینه‌های دیگری مانند AliExpress هم می‌توانند در کنار این گزینه‌ها در نظر گرفته شوند. با نگاهی به بازار محلی خود بهتر خواهید توانست تا در مورد این شرکت‌های عرضه کننده ی محصولات آگاهی پیدا کرده و ابزار مورد نیاز یا کیت ساخت صفحه کلید مکانیکی سفارشی را خریداری کنید.

هر یک از این تولید کننده‌ها و فروشنده‌ها در سایت‌های خود گزینه‌های مختلفی برای انتخاب شما دارند. می‌توانید قطعات کیبورد‌های  40، 60، 65، 80 و 96 درصد را از بین آن‌ها انتخاب کرده و در قدم‌های بعد اقدام به ساخت صفحه کلید مکانیکی مورد نیاز خود بنمایید. با این کار در مورد پلیت و کیس هم تصمیم خواهید گرفت. این قطعه‌ها می‌توانند از مواد مختلفی تولید شده باشند که در مورد آن‌ها صحبت کردیم. نوع تثبیت کننده‌ها هم می‌تواند برای این کار مهم باشد. می‌توانید هر یک از این قطعات را جداگانه انتخاب و خرید کنید. اما این کار هزینه ی بیشتری به همراه دارد و خرید همه ی آن‌ها در یک مجموعه کیت کامل برای شما ارزان تر خواهد شد. در زمان خرید جداگانه ی قطعات باید در زمینه ی همخوانی آن‌ها و سازگاری قطعه‌ها برای استفاده در یک کیبورد هم توجه بیشتری داشته باشید. با خرید اینترنتی تنها چیزی که باقی می‌ماند، منتظر ماندن است. تا این که در نهایت قطعه‌های خریداری شده برای شما پست شود و به دست شما برسد.

ابزار مورد نیاز

  •  سیم، قیچی‌های فلزی، قیچی کاغذ
  • یک مجموعه از پیچ گوشتی‌ها با اندازه‌های متناسب
  • مچ بند ضد الکتریسیته ساکن (اختیاری، اگر ممکن است در معرض خطر التریسیته ساکن باشید)
  • هویه (اختیاری و برای لحیم PCB)
  • سیم لحیم (اختیاری در صورت نیاز به لحیم کاری)
  • مکنده لحیم و قلع (باری استغاده در صورت نیاز برای باز کردن لحیم)

هشدار: در بعضی از مراحل باید PCB‌ها را جا به جا کنید که می‌تواند منجر به آسیب پذیری در اثر وجود بارهای الکتریکی ساکن باشد. امکان تخلیه ی بار الکتریکی از بدن انسان وجود دارد. کار کردن بدون پوشیدن کفش یکی از بهترین گزینه‌ها برای ممانعت از به وجود آمدن این بارها می‌باشد. اما این کار هم در زمانی که بر روی فرش ایستاده‌اید کافی نیست.

ایستادن بر روی سطوح چوبی و عایق هم در ممانعت از به وجود آمدن بارهای الکتریکی ساکن موثر نیست. در این حالت‌ها باید از یک مچ بند ضد الکتریسیته ی ساکن استفاده کنید و آن را به زمین وصل کنید. با این کار از خالی شدن بارهای الکتریکی ساکن و عدم به وجود آمدن خطر در به دلیل تخلیه الکتریکی مطمئن خواهید بود. در ادامه مراحل ساخت صفحه کلید مکانیکی سفارشی را خواهید خواند.

PCB را تست کنید

باید قبل ار هر کاری مطمئن شوید که همه ی پایانه‌های PCB به خوبی اتصال بین سوئیچ و بخش‌های دیگر را بر قرار می‌کنند. برای همین باید PCB را به کامپیوتر وصل کنید. می‌توانید از یک جفت موچین یا انبرک برای اتصال کوتاه کردن، حفره ی متناظر با هر کلید در پلیت، استفاده کنید. با این کار سیستم یک ورودی را ثبت می‌کند. اگر هم موچین یا انبرک در دسترس شما نیست، می‌توانید از یک سیم قلاب شده یا از گیره کاغذ غیر عایق برای این کار استفاده کنید.

نحوه ساخت صفحه کلید مکانیکی سفارشی – قسمت دوم

ابزار و نرم افزارهای آنلاین موجود در فضای مجازی مانند Keyboerdteser.com و استفاده از نرم افزارهای مخصوص به این کار مانند switchhitter می‌تواند به شما در این کار کمک زیادی بکند. با استفاده از این ابزار می‌توانید خیلی راحت تر بدانید کدام یک از کلیدها، پس از اتصال انبرک، تست مورد نظر را به خوبی پشت سر گذاشته و سالم هستند. ارزیابی هر کلید هم تنها با کوتاه کردن ترمینال‌ها از طریق حفره‌های روی PCB مانند آن چه در شکل نشان داده شده است صورت می‌پذیرد. به سادگی با یک انبرک یا موچین امکان این کار را خواهید داشت.

نحوه ساخت صفحه کلید مکانیکی سفارشی – قسمت دوم

PCB‌های معمول که نیاز به لحیم کاری دارند، از چند نقطه برای لحیم کردن استفاده می‌کنند. به همین دلیل نباید در صورت تریگر شدن یک کلید، به وسیله ی چند ترمینال مجاور، دچار ترس شوید. زیرا این ترمینال‌ها دارای نقاط لحیم در لایه‌های مختلف هستند. برای همین با انبرک و اتصال چند عدد از آن ها، ممکن است که نتیجه ی یکسانی در خروج نشان داده شود. یکسان بودن نتیجه در اثر کوتاه کردن چند ترمینال در این حالت عادی است. اما در هر صورت باید در کوتاه کردن ترمینال‌ها در خروجی روی سیستم، چیزی نشان داده شود تا بدانید اتصال روی PCB بر قرار است. بیشتر این قطعه‌ها دارای ساز وکار کم و بیش یکسانی هستند.

در صورتی که شما با کوتاه کردن ترمینال‌ها موفق به دریافت همه ی کلیدهای مورد نظر در خروجی شدید، دیگر نیاز به نگرانی نیست و می‌توانید وارد مرحله ی بعد شوید. اما در صورتی که تعدادی از خروجی‌ها را به دست نیاوردید، لازم است که با تماس با فروشنده، یک PCB جدید برای شما ارسال شود.

تثبیت کننده‌ها چگونه کار می‌کنند؟

به طور کلی همه ی کیبوردهای سفارشی با stabilizer‌ها ارسال می‌شوند. بدون این بخش، کلیدهای بلند مانند space‌ها به سختی کار می‌کنند. زیرا که کلید اسپیس مانند دیگر کلیدها، تنها دارای یک سوئیچ خواهد بود، و در زمان عدم استفاده از تثبیت کننده ها، به دلیل قرار گرفتن این سوئیچ در مرکز کلید، ممکن است به خوبی با فشار دادن دکمه مدنظر کار نکند.

البته شما می‌توانید با صفحه کلید در این حالت کار کنید، اما نیاز دارید تا وسط کلید را در هر مرحله فشار دهید و در صورت تماس انگشتان شما با کناره‌های کلید، به خوبی شاهد ارسال سیگنال متناظر با هر کلید نخواهید بود. در صورتی که با استفاده از تثبیت کنند‌ها حتی با فشار یا تماس انگشت با کناره‌های کلید هم قادر به کار کردن با صفحه کلید خواهید بود.

نحوه ساخت صفحه کلید مکانیکی سفارشی – قسمت دوم

تثبیت کننده‌ها در دو نوع اصلی سوار شده روی  PCB (PCB MOUNT) و سوار شده بر روی پلیت (plate mount) وجود دارند. انتخاب هر یک از آن‌ها هم با توجه به نوع پلیت و یا PCB مورد استفاده معین خواهد شد. البته در زمانی که یک کیت کامل خریده‌اید که همه ی قطعات در آن وجود دارد، لازم نیست تا در مورد سازگاری قطعه‌های مورد استفاده نگران باشید. اما کسانی که قصد دارند تا قطعه‌های کیبورد سفارشی خود را جداگانه خریده و آن‌ها را بعد سوار کنند، باید در این زمینه توجه بیشتری بکنند تا در مورد تثبیت کننده‌ها و نصب آن با مشکلی رو به رو نشوند.

نحوه ساخت صفحه کلید مکانیکی سفارشی – قسمت دوم

به طور کلی، تثبیت کننده هایی که روی PCB سوار می‌شوند، در مقایسه با آن هایی که روی پلیت سوار می‌شوند، دارای عملکرد بهتری هستند. زیرا که ریسک کمتری در زمینه خارج شدن از محل مورد نظر خواهند داشت. البته این گونه STABILISER‌ها هم با یکدیگر تفاوت هایی دارند و در دو دسته ی معمولی و پیچی پیدا می‌شوند. نوع پیچی می‌تواند دارای عملکرد بهتری در زمان سوار شدن بر روی PCB باشد که لرزش را در زمان کار با صفحه کلید کمتر می‌کند.

نحوه ساخت صفحه کلید مکانیکی سفارشی – قسمت دوم

همه ی انواع تثبیت کننده‌ها هم از بخش‌های post, housing یا پست و سیم فولادی تشکیل شده اند. post کوچکترین بخش تثبیت کننده است که در داخل شکاف کلیدها قرار می‌گیرد. این بخش می‌تواند در داخل housing به بالا و پایین حرکت کند. با حرکت آن هم می‌توان شاهد حرکت سیم فولادی به طور عمودی در سوکت موجود در پست بود. سر دیگر سیم فولادی هم در دومین پست موجود در تثبیت کننده و housing قرار می‌گیرد.  این مکانیزم در نهایت منجر به ارسال سیگنال از طریق کیبورد می‌شود.

اسمبل کردن تثبیت کننده‌ها برای

به طور کلی تثبیت کننده‌ها به طور آماده در دسترس خواهند بود. اما در غیر این صورت، به راحتی می‌توانید آن‌ها را اسمبل کنید.

نحوه ساخت صفحه کلید مکانیکی سفارشی – قسمت دوم

1. پست باید داخل شکاف زیر housing قرار داده شود (که داری سیم فولادی به حالت عمودی مانند آن چه در شکل نشان داده شده است) می‌باشد.

اسمبل کردن تثبیت کننده ها

2. پست دارای یک سوکت بزرگ مستطیلی در یک جهت خود است، در حالی که در جهت دیگر خود دارای دو سوکت مربعی بر بالای یکدیگر می‌باشد. وقتی که پست را داخل housing قرار می‌دهید، مطمئن شوید که دو سوکت مربعی موجود روی پست، متناظر با اسلات عمودی موجود روی housing، قرار داشته باشند.

اسمبل کردن تثبیت کننده ها

3. یک سر سیم فولادی مورد استفاده در تثبیت کننده را می‌توان حالا در سوکت مربعی در زیر پست قرار داد. این سیم باید از اسلات عمودی موجود در housing وارد شود.

اسمبل کردن تثبیت کننده ها

4. سیم را در کانال موجود، و در لبه ی housing قرار دهید. با این کار باید به سیم اجازه ی چرخیدن در اطراف کانال داده شده  و می‌تواند امکان حرکت پست به بالا و پایین را بدهد.

اسمبل کردن تثبیت کننده ها

5. همین قدم‌ها را برای اسمبل کردن سر دیگر انجام دهید. تثبیت کننده ای که شما در پایان خواهید داشت، باید مانند آن چه باشد که در شکل نشان  داده شده است.

اسمبل کردن تثبیت کننده ها

6. بر حسب صفحه کلید انتخابی و فرم فاکتور آن، شما نیاز به تثبیت کننده هایی با اندازه‌های بلند (6.25 واحد) برای کلید اسپیس، و تثبیت کننده‌های کوتاه (2 واحد) برای دیگر کلیدها خواهید داشت. به میزان مورد نیاز تثبیت کننده‌ها را آماده کنید. البته در بیشتر موارد این تثبیت کننده‌ها به طور آماده در دسترس شما خواهند بود. اما در صورت نیاز می‌توانید از قدم‌های گفته شده در بالا برای آماده کردن آن‌ها بهره بگیرید.

نحوه ساخت صفحه کلید مکانیکی سفارشی – قسمت دوم

نصب تثبیت کننده و سوار کردن آن روی PCB

خب ادامه مراحل ساخت صفحه کلید مکانیکی سفارشی را دنبال کنید. دستورات ارائه شده در این بخش برای هر دو نوع تثبیت کننده‌های سوار شونده به طور معمولی و با پیچ روی PCB قابل به کار گیری است. اجازه بدهید تا در ادامه ی متن با یادگیری نحوه ی نصب تثبیت کننده‌های سوار شده پیچی روی PCB کار را آغاز کنیم. قبل از این که بخواهیم کار خود را آغاز کنیم، باید تسمت بالایی و پایینی PCB را تشخیص دهیم. بالای PCB خالی و فاقد هر گونه قطعه ی SMD مانند میکروکنترلر، دیود، دکمه ریست، و یا سوئیچ می‌باشد. این همان سمت PCB است که می‌توانید تثبیت کننده‌ها را سوار کنید.

  1. زیر housing تثبیت کننده را نگاه کنید. شما می‌توانید دکمه نگه دارنده را در زیر آن در کنار انتهای سیم فولادی تثبیت کننده مشاهده کنید. این بخش با نقطه ی سبز در شکل نشان داده شده است. محل پیچ پست (screw post) هم با نقطه قرمز در انتهای جهت مخالف housing نشان داده شده است.

نصب تثبیت کننده و سوار کردن آن روی PCB

2. اجازه بدهید تا به PCB بر گردیم. تصویر ارائه شده، نشان دهنده ی حفره‌های متناظر روی PCB است که با رنگ‌های مناسب نشان داده شده اند. حفره ی بزرگ تر (سبز) متناظر با دکمه نگه دارنده است. در حالی که حفره کوچک تر (قرمز) پیچ پست (screw post) را قبول می‌کند.

نصب تثبیت کننده و سوار کردن آن روی PCB

3. هر دو دکمه ی نگه دارنده ی housing‌های تثبیت کننده، را در حفره‌های متناظر در داخل PCB قرار دهید.

نحوه ساخت صفحه کلید مکانیکی سفارشی – قسمت دوم

4. پیچ‌های پست‌ها را به آرامی در حفره‌های کوچک تر قرار دهید. به اندازه ی کافی به آن‌ها فشار وارد کنید تا هر دو HOUSING تثبیت کننده‌ها روی PCB قرار بگیرند.

نصب تثبیت کننده و سوار کردن آن روی PCB

5. PCB را بر گردانید و به خوبی پیچ‌های آن را در محل خود محکم کنید. من به شما توصیه می‌کنم تا از یک واشر پلاستیکی برای پیشگیری از هر گونه اتصال کوتاه در مدار PCB، به دلیل وجود پیچ‌های فلزی رسانا، استفاده کنید.

نصب تثبیت کننده و سوار کردن آن روی PCB

6. نصب تثبیت کننده‌ها روی PCB به طور معمول و بدون استفاده از پیچ هم تفاوت زیادی نمی‌کند. پیچ پست در تثبیت کننده در این حالت با یک قالب در پست مربوطه جایگزین می‌شود. برای همین به جای استفاده از پیچ برای محکم کردن تثبیت کننده، پست‌ها به سادگی با قالب‌های موجود، به راحتی در حفره‌های متناظر PCB قرار می‌گیرند.

7. تثبیت کننده برای سوار شدن روی پلیت به طور مشابه در داخل آن قرار می‌گیرد. بخش یا سمت کوتاه تر که سیم تثبیت کننده در آن قرار می‌گیرد، متناظر با لبه ی کوتاه سوکت است، که فرو رفتگی موجود در آن برای مکانیزم قفل شدن سمت یا بخش بلندتر به کار می‌رود. با قلاب شدن این سمت در داخل پلیت، به سادگی باید انتهای دیگر تثبیت کننده را فشار دهید تا در قالب خود جا بگیرد.

8. این پروسه را برای همه ی تثبیت کننده‌ها تکرار کنید.

فیکس کردن پلات روی PCB برای ساخت صفحه کلید

شاید کمی باور آن سخت باشد، اما سخت ترین بخش از مراحل ساخت صفجه کلید مکانیکی سفارشی  را پشت سر گذاشتیم. در این بخش برای فیکس کردن پلیت باید ابتدا جهت صحیح پلیت را برای قرار گرفتن در محل مورد نظر تشخیص دهیم.

فیکس کردن پلات روی PCB

1. پلیت را روی میز کار خود قرار دهید. به نظر می‌رسد که مانند آرایه هایی از سوکت‌های گیج کننده باشد. اما قرار دادن آن در جهت مناسب از آنچه به نظر می‌رسد آسان تر است. ما در مورد صفحه کلیدهای دارای فرم فاکتور 40 درصد در این جا صحبت می‌کنیم. زیرا که دیگر صفحه کلیدها با فرم فاکتورهای دیگر را راحت تر می‌توان تشخیص داد. برای همین با یاد گرفتن این فرم فاکتور در مورد تشخیص جهت دیگر صفحه کلیدها هم مشکلی برای شما به وجود نخواهد آمد.

این کار تنها با تشخیص جهت درست پلیت با در نظر گرفتن مکان تثبیت کننده‌های کلیدهای بلند مانند اسپیس انجام می‌شود. به دلیل این که ما می‌دانیم که کلیدهای بلند در کجای صفحه کلیدهای 40 درصد قرار دارند، با توجه به شکل می‌توانیم از ان برای تشخیص جهت درست استفاده کنیم.

نحوه ساخت صفحه کلید مکانیکی سفارشی – قسمت دوم

به دنبال لبه هایی با عریض ترین حفره‌ها در پلیت بگردید. این حفره‌ها جایی هستند که کلید اسپیس قرار می‌گیرد. به دلیل این که می‌دانیم که کلید اسپیس در پایین صفحه کلید است، پلیت را در جهتی قرار می‌دهیم که بریدگی مربوط به این کلید در سمت پایین باشد. این صفحه کلید 40 درصد، دارای اسلات هایی برای دو کلید اسپیس است.

فیکس کردن پلات روی PCB

2. کار ما هنوز تمام نشده است. حال باید روی سوکت تکی که شیفت در آن قرار می‌گیرد تمرکز کنیم. در این جهت پلیت، اسلات کلید شیفت (مشخص شده با رنگ سبز) در جهت راست است. که درست نیست. برای همین ما پلیت را افقی می‌کنیم. با این کار با توجه به شکل می‌توانید ببینید که جهت پلیت تصحیح می‌شود. PCB با پایین پلیت تماس خواهد داشت. در حالی که سوئیچ‌ها از بالا در اسلات‌ها قرار می‌گیرند.

فیکس کردن پلات روی PCB

3. به دلیل این که پلیت به PCB با استفاده از سوئیچ‌ها متصل می‌شود. ما در ابتدا باید تعدادی سوئیچ را که به عنوان راهنما در گوشه‌های پلیت قرار می‌گیرند، وصل کنیم. بیش از 4 تا 6 سوئیچ را در اطراف پلیت قرار ندهید. مطمئن شوید که تنها از سوکت‌های یک واحدی پلیت استفاده می‌کنید. سوکت‌های مورد استفاده برای ESC, CTRL, و کلیدهای حرکتی از نمونه سوکت‌های یک واحدی هستند. در حالی که سوکت‌های متعلق به کلیدهای اسپیس و شیفت از نمونه سوکت‌های 6.25 و 2 واحدی هستند. از تصویر به عنوان مرجعی برای این کار استفاده کنید. قبل از مطالعه ی قدم بعدی، سوئیچ‌های نگه دارنده ی یک واحدی را وصل نکنید. پس از مطالعه مرحله ی 4 می‌توانید سوئیچ‌ها را جا گذاری کنید.

فیکس کردن پلات روی PCB

4. به تصویرهای ارائه شده برای پی بردن به جهت سوئیچ‌ها توجه کنید. دو پایه ی رسانا روی سوئیچ‌ها متناظر با حفره‌های موجود روی PCB هستند. که وابسته به طراحی PCB، می‌تواند در راستای لبه ی بالا یا پایینی PCB باشد.

در hot swap PCB‌ها سوئیچ هایی مانند ESC برای وفق دادن پورت USB وارونه می‌شوند. در جا گذاری هر یک از سوئیچ‌ها توجه کافی را مبذول نمایید، در غیر این صورت  با شکستن پین‌ها (در حال قرار دادن سوئیچ‌ها از بالا به پایین) رو به رو خواهید شد.

فیکس کردن پلات روی PCB

5. قبل از این که PCB را با پلیت جفت کنیم، باید روی سوئیچ‌ها دو بار کلیک کنیم تا بررسی کنیم پایه‌ها به طور مستقیم در جای خود قرار گرفته باشند و با زاویه ی غیر متعارف در محل قرار نگرفته و یا خم نشده باشند. این باعث می‌شود که پایه‌ها در حفره‌های پلیت قرار نگرفته و روی PCB صاف شوند.

فیکس کردن پلات روی PCB

6. با احتیاط پین‌ها را روی سوئیچ‌های نگه دارنده که به پلیت‌ها متصل هستند از طریق حفره‌ها در یک ردیف قرار دهید. جفت پین پلاستیکی PCB روی سوئیچ‌ها به PCB اجازه می‌دهد تا در پلیت محکم شود. این پین‌های پلاستیکی تا حدودی باعث نگه داری قطعه می‌شوند، حتی قبل از این که سوئیچ‌ها به PCB لحیم شوند. این پین‌های پلاستیکی (به تصویر توجه کنید) در حفره‌های متناظر خود قفل می‌شوند و برای فراهم نمودن پایداری مکانیکی بر ضد لرزش طراحی شده اند.

نحوه ساخت صفحه کلید مکانیکی سفارشی – قسمت دوم

7. همه ی سوئیچ‌های باقی مانده را یکی از پس از دیگری پیدا کنید. سوئیچ‌های بزرگ تر که متعلق به شیفت و اسپیس یا کلیدهای دیگر هستند شاید دارای بیش از یک ست حفره روی پلیت باشند تا بتوانند لایه‌های مختلفی را در بر بگیرند. قرار دادن سوئیچ‌ها در حفره ی صحیح به طور کامل به لایه بندی خاص شما مربوط می‌شود. مطمئن شوید که به این جزئیات کوچک هم توجه می‌کنید.

فیکس کردن پلات روی PCB

در این مرحله هیچ اشتباهی نکنید. زیرا که در مراحل بعد باید آن‌ها را با تلاش بیشتری رفع کنید. لطف کنید و حتما PCB را بر گردانید و ببینید که پین‌ها به درستی در محل خود قرار گرفته باشند. اگر بعضی از پین‌ها را ندیدید، باید خم شده باشند و یا این که از سوئیچ اشتباه استفاده کرده اید.

یافتن پین‌های خم شده در این مرحله شما را از زحمت یافتن آن‌ها و تصحیح آن‌ها پس از لحیم کردن نجات می‌دهد. باز کردن همه ی لحیم‌های یک کیبورد کار راحتی نیست.

فیکس کردن پلات روی PCB

 

 تست لایه تثبیت کننده و یافتن مشکلات معمول

قدم بعدی لحیم کردن سوئیچ‌ها روی PCB است. اما به دلیل این که کسانی که برای اولین بار کیبورد می‌سازند می‌توانند دچار خطا شوند، باید ابتدا به اشتباه‌های معمولی که توسط این افراد رخ می‌دهد نگاهی بکنیم.

1. PCB و پلیت را با سوئیچ‌ها به سمت بالا و بر خلاف سطح میز قرار دهید. کلیدهای خود را برداشته و آن‌ها را به کلیدهایی که تثبیت شده‌اند وصل کنید.  این کلیدها دقیقا در امتداد سه نقطه مورد نظر سوار می‌شوند: یکی روی سوئیچ قرار دارد و دو تا روی تثبیت کننده ها. روی کلید را به خوبی فشار دهید تا به خوبی در  محل خود جا بیفتد. برای همه ی کلیدهای دیگر هم که تثبیت شده‌اند همین کار را انجام دهید.

 تست لایه تثبیت کننده و یافتن مشکلات معمول

2. هر یک از این کلیدها را تست کنید و این کار را تکرار کنید تا این که مطمئن شوید که آن‌ها کار می‌کنند و مشکلی ندارند. اگر هر گونه مشکلی در عملکرد کلید بود و یا این که در فعال شدن آن تاخیر وجود داشت، کلید را برداشته و آن را روی سطحی صاف مانند آینه یا یک سطح شیشه ای قرار دهید. سطح مورد نظر باید کاملا صاف باشد و هیچ گونه نا همواری نداشته باشد. کلید هم باید روی سطح کاملا صاف قرار گرفته باشد و اگر هر گونه کجی در کلید مشاهده کردید، باید آن را با کلید دیگری جایگزین کنید تا هر گونه مشکلی در این زمینه رفع گردد.

3. اگر کلیدها صاف و بدون هر گونه اعوجاج هستند، ممکن است که مشکل از تثبیت کننده باشد. پلیت را از روی pcb برداشته و تثبیت کننده ی دارای مشکل را بردارید.  آن‌ها را چک کنید شاید که سیم تثبیت کننده از هر یک از دو کانال در امتداد لبه‌های housing‌ها بیرون آمده باشد. قرار دادن آن‌ها در جای خود می‌تواند باعث شود که سوئیچ‌ها به خوبی کار کنند.

4. اگر سیم درست در جای خود قرار دارد، ممکن است که پست‌های تثبیت کننده را اشتباه در housing‌ها قرار داده باشید. می‌توانید به بررسی این موضوع با گرفتن housing‌های تثبیت کننده در یک دست واستفاده از انگشت اشاره ی دست دیگر برای چرخش سیم تثبیت کننده بپردازید. هر دو پست تثبیت کننده باید در داخل housing‌ها به راحتی به سمت بالا و پایین حرکت کنند. اگر این اتفاق نیفتاد، همه بخش‌های تثبیت کننده را باز کنید. تمام مراحلی که در مرحله ی 4 در مورد اسمبل کردن تثبیت کننده گفته شد را تکرار کنید.

5. اگر هیچ از این کارها جواب نداد. طبیعی است که فکر کنید تثبیت کننده ی شما از ابتدا دارای مشکل بوده است. جایگزین کردن تثبیت کننده تنها راه حل برای این مشکل است.

6. همه ی کلیدهای باقی مانده را نصب کنید. اگر همه ی کلیدها بدون هیچ مشکل یا ناهماهنگی به طور مرتب در محل خود قرار گرفته اند، نگاهی هم به سمت دیگر آن بکنید. شاید در صورت وجود هر گونه مشکل یا تمیز نبودن کلیدها بتوانید آن را از سمت دیگر بهتر ببینید. می‌توانید در مورد سوئیچ‌ها در صورت هر گونه مشکلی مراحل قبل را تکرار کنید. به خصوص کلیدهای بلندتر که بهتر است سوئیچ‌های ان‌ها را بررسی کنید. با دقت هر گونه مشکلی در سوئیچ‌ها را با آگاهی که از نحوه فیکس کردن مشکل‌ها به دست آورده‌اید، بر طرف نمایید.

 تست لایه تثبیت کننده و یافتن مشکلات معمول

لحیم کردن سوئیچ‌ها به PCB برای ساخت صفحه کلید مکانیکی

اگر از hot sweep PCB‌ها استفاده می‌کنید، این مرحله را نادیده بگیرید. زیرا که لحیم کردن تنها برای PCB‌های معمولی قابل استفاده است. شما می‌توانید کلیدهای روی صفحه را در زمان لحیم کردن بر دارید یا این که روی صفحه کلید باقی بمانند. برداشتن کلیدها در زمانی که محل کار شما کثیف است و ممکن است باعث خراش کلیدها شود ایده ی مناسبی است.

می توانید به راهنمایی‌های موجود در زمینه نحوه ی جا گذاری سوئیچ‌ها در صفحه کلید مراجعه کنید تا در مورد نحوه ی لحیم کردن یا باز کردن سوئیچ‌ها روی صفحه کلید بیشتر بدانید. اما در ابتدا باید از تکنیک‌های لحیم کردن سوئیچ‌ها برای لحیم کردن درست آن‌ها به درستی استفاده کنید. با این وجود، دانستن روش باز کردن لحیم و دستورات موجود در این زمینه هم می‌تواند در بعضی مواقع بسیار برای شما مفید باشد. زیرا در بعضی مواقع نیاز به جایگزینی سوئیچ‌ها می‌باشد که باید ابتدا سوئیچ قبلی را با توجه به دستورات ارائه شده در مورد نحوه ی باز کردن لحیم‌ها باز کنید.

لحیم کردن سوئیچ‌ها به PCB

ساخت صفحه کلید مکانیکی با قرار دادن همه ی قطعات در کیس

برای ساخت صفحه کلید مکانیکی سفارشی ادامه مقاله را مطالعه بفرمایید. با لحیم کردن سوئیچ‌ها و انجام تست نهایی، قرار دادن پلیت و دیگر بخش‌های صفحه کلید در داخل کیس، قدم آخر در ساخت صفحه کلید سفارشی شما است. این کار هم بسیار آسان است و بر خلاف صفحه کلیدهای معمولی دیگر می‌توانید آن را به راحتی انجام دهید.

قرار دادن همه ی قطعات در کیس

دلیل آن هم این است که سازندگان صفحه کلیدهای معمولی که تولید انبوه شده اند، بیشتر به فکر این هستند که محصولات ارزان تری تولید کنند. به همین دلیل هم آن‌ها سعی دارند تا در کنار ارزان کردن محصول، باز کردن آن‌ها را به طور عمدی سخت تر کنند. آن‌ها به حق مشتری‌ها در زمینه باز کردن صفحه کلیدها برای تعمیر آن‌ها توجه زیادی نمی‌کنند. زیرا که با منافع آن‌ها هم تا حدودی تضاد دارد.

قرار دادن همه ی قطعات در کیس

با گفتن این مطلب، باید ذکر کنیم که همه ی قدم‌های گفته شده در این متن، قابل اجرا برای همه ی روش‌های سوار کردن پلیت‌ها و انواع کیس است که در مراحل قبل به آن‌ها اشاره شد.

1. پلیت و PCB اسمبل شده را در داخل کیس قرار دهید. این کار را از لبه ی بالای PCB که محل قرار گرقتن پورت یو اس پی است انجام دهید. این مهم است، زیرا که پورت از PCB بیرون می‌زند و باید در محل متناظر در داخل کیس قرار بگیرد. پس از آن می‌توانید کل پلیت و دیگر قطعه‌ها را در داخل کیس به آرامی قرار دهید. در بعضی از کیس‌ها هم باید پلیت به بالای فریم با استفاده از پیچ محکم شود تا بتوانید وارد مرحله ی بعد شوید.

قرار دادن همه ی قطعات در کیس

2. برای کیس‌های Tray mount، بخشهای اسمبل شده را داخل کیس با پیچ محکم کنید. بسته به نوع کیس می‌توانید پیچ‌ها را در بالا و یا پایین کیس مورد استفاده قرار دهید تا بتوانید بخش‌های اسمبل شده را به خوبی محکم کنید. اما در کیس‌های ساندویچ مانند، تنها لازم است که بخش‌های اسمبل شده را بین دو نیمه ی کیس قرار داده و با پیچ دو قسمت کیس را به هم متصل کنید. این کار بخش‌های اسمبل شده و دو نیمه ی کیس را به هم محکم متصل می‌کند.

قرار دادن همه ی قطعات در کیس

این همه ی کاری بود که برای ساخت صفحه کلید مکانیکی سفارشی مورد نیاز خودتان باید طی می‌کردید. آن را به کامپیوتر خود وصل کنید و با استفاده از آن، یک تجربه ی بسیار بهتر در تایپ کردن با سیستم خود داشته باشید. شما می‌توانید با سفارشی کردن لایه‌های سخت افزاری، صفحه کلید خود را بیش از این سفارشی کنید. اما این کار را بهتر است در یک راهنمای دیگر مورد بررسی قرار دهیم.

قرار دادن همه ی قطعات در کیس

بدون توضیح در مورد نکات پیچیده تر، شما حالا قادر خواهید بود تا با استفاده از مهارت خود و ساخت یک صفحه کلید جدید، یک تجربه ی عالی و بهتر در استفاده از دست خود برای تایپ کردن داشته باشید.