اگر تاچ پد لپ تاپ شما کار نمی‌کند، تقریبا غیر ممکن است که با لپ تاپ خود کار کنید. گرچه می‌توانید از ماوس کابل‌دار یا ماوس بدون سیم استفاده کنید، اما این مشکلی از شما حل نمی‌کند. نگران نباشید ما در این راهنما در مورد 8 راه حل ساده و کاربردی رفع مشکل کار نکردن تاچ پد لپ تاپ صحبت خواهیم کرد که از طریق آنها می‌توانید مشکل از کار افتادن تاچ پد لپ تاپ خود را حل کنید.

علت کارنکردن تاچ پد لپ تاپ چیست؟

همانطور که در بالا اشاره شد، اگر تاچ پد لپ تاپ شما از کار بیفتد، تقریبا شما نمی‌توانید هیچ کاری با لپ تاپ انجام دهید، مگر اینکه ماوس داشته باشید. اما اگر در شرایطی بودید که ماوس نداشتید چکار می‌کنید؟ ممکن است فکر کنید که هیچ کاری نمی‌توانید بکنید، برای همین همیشه توصیه می‌شود که درصدد حل مشکل کار نکردن تاچ پد لپ تاپ بربیایید. به نظر می‌رسد که علت از کار افتادن تاچ پد لپ تاپ به درایورها بر می‌گردد؛ چونکه ممکن است ویندوز نسخه قبلی درایورها را با نسخه بروزشده تعویض کرده باشد.

به طور خلاصه ممکن است برخی از درایورها با نسخه ویندوزی که دارید سازگاری نداشته باشید و مشکل کار نکردن تاچ پد لپ تاپ را به وجود بیاورد. در این راهنما ما به شما کمک خواهیم کرد تا روش‌های مختلفی که از طریق آنها می‌توانید مشکل تاچ پد لپ تاپ خود را حل کنید، آموزش ببینید.

بیشتر بخوانید: لپ تاپ شما به برق وصل است اما شارژ نمی‌شود؟

8 راه حل مشکل کار نکردن تاچ پد لپ تاپ

زمانی که تاچ پد لپ تاپ از کار می‌افتد، شما ممکن است سعی کنید از کلیدهای میانبر صفحه کلید استفاده کنید و با سیستم عامل ویندوز کار کنید، بنابراین در ادامه چند کلید میانبر که کار شما را ساده‌تر می‌کند، لیست شده است:

  • برای دسترسی به منوی Start از کلید ویندوز صفحه کلید خود استفاده کنید.
  • با استفاده از کلید ویندوز و X می‌توانید به همان منویی که با کلیک راست کردن روی منوی Start مشاهده می‌کنید، دست پیدا کنید و به Command Prompt، کنترل پنل و غیره دسترسی پیدا کنید.
  • از کلیدهای جهت نما برای مرور صفحات و یا بالا و پایین کردن گزینه‌های مختلف می‌توانید استفاده کنید.
  • از کلید Tab می‌توانید برای انتخاب موارد مختلف موجود در برنامه استفاده کنید و با زدن اینتر می‌توانید برنامه خاصی را انتخاب و یا باز کنید.
  • با استفاده از کلیدهای Alt و Tab می‌توانید بین پنجره‌های باز شده مختلف، انتخاب داشته باشید.
  • همچنین اگر تاچ پد لپ تاپ شما کار نمی‌کند، می‌توانید تا زمانی که مشکل حل می‌شود، از ماوس استفاده کنید.

روش 1- حل مشکل کار نکردن تاچ پد لپ تاپ از طریق بایوس

ممکن است که تاچ پد در تنظیمات بایوس سیستم شما غیر فعال شده باشد، برای رفع این مشکل باید تاچ پد لپ تاپ را در بایوس فعال کنید. برای این منظور شما باید تنظیمات بایوس را روی سیستم خود باز کنید. سیستم خود را ری‌استارت کنید و از دکمه‌های F2 یا F8 یا Del استفاده کنید. بسته به تنظیمات سازنده لپ تاپ دسترسی به تنظیمات بایوس می‌تواند متفاوت باشد.

آموزش 8 راه حل ساده و کاربردی رفع مشکل کار نکردن تاچ پد لپ تاپ

در تنظیمات بایوس، شما فقط باید به بخش Advanced بروید و از آنجا Touchpad یا Internal Pointing Device یا تنظیمات مشابه را پیدا کنید که بتوانید در آنجا بررسی کنید، آیا گزینه touchpad فعال است یا خیر. اگر این گزینه غیر فعال است آن را به حالت Enabled تغییر دهید و تنظیمات بایوس را ذخیره کرده و خارج شوید.

روش 2 – حل مشکل کار نکردن تاچ پد لپ تاپ با استفاده از کلیدهای تابع

امکان دارد که تاچ پد لپ تاپ خود را از طریق کلیدهای فیزیکی موجود در صفحه کلید غیر فعال کرده باشید. این ممکن است برای هر کسی اتفاق بیافتد و شما می‌توانید تاچ پد لپ تاپ را به اشتباه و سهوا غیر فعال کنید. مدل‌های مختلف لپ تاپ ممکن است برای فعال کردن یا غیر فعال کردن تاچ پد از کلیدهای میانبر متفاوتی پشتیبانی کنند. به عنوان مثال در لپ تاپ دل می‌توانید با استفاده از کلید Fn+F3 در لپ تاپ‌های لنوو با کلیدهای Fn+F8 تاچ پد لپ تاپ خود را فعال کنید. کلید Fn صفحه کلید لپ تاپ خود را فشار دهید و کلیدهای F1 تا F12 را امتحان کنید.

آموزش 8 راه حل ساده و کاربردی رفع مشکل کار نکردن تاچ پد لپ تاپ

اگر روش بالا به حل مشکل کار نکردن تاچ پد لپ تاپ شما کمکی نمی‌کند، باید برای فعال کردن تاچ پد روی چراغ نشانگر تاچ پد دو بار ضربه بزنید (در تصویر زیر نشان داده شده است).

آموزش 8 راه حل ساده و کاربردی رفع مشکل کار نکردن تاچ پد لپ تاپ

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید لپ تاپ – نحوه انتخاب بهترین صفحه نمایش لپ تاپ

روش 3 – فعال کردن تاچ پد با استفاده از Mouse Properties

برای باز کردن Settings دکمه‌های WIN+I را فشار دهید و بعد Devices را انتخاب کنید.

آموزش 8 راه حل ساده و کاربردی رفع مشکل کار نکردن تاچ پد لپ تاپ

 از منوی سمت چپ گزینه Mouse & Touchpad را انتخاب کنید و بعد لینک Additional mouse options را که در پایین صفحه سمت راست قرار گرفته است را کلیک کنید.

آموزش 8 راه حل ساده و کاربردی رفع مشکل کار نکردن تاچ پد لپ تاپ

حالا به آخرین سربرگ موجود در پنجره Mouse Properties بروید، بسته به سازنده شما ممکن است نام این برگه را به شکل Device Settings, Synaptics، یا ELAN مشاهده کنید. دستگاه مورد نظر خود را انتخاب کنید و سپس دکمه Enable را کلیک کنید. برای ذخیره تغییرات، سیستم خود را ری‌استارت کنید.

آموزش 8 راه حل ساده و کاربردی رفع مشکل کار نکردن تاچ پد لپ تاپ

روش جایگزین برای فعال کردن تاچ پد لپ تاپ

در منوی Start را باز کرده و در باکس search عبارت control را تایپ کنید و از نتایج نمایش داده شده control Panel را انتخاب کنید.

آموزش 8 راه حل ساده و کاربردی رفع مشکل کار نکردن تاچ پد لپ تاپ

روی Hardware and Sound کلیک کنید و بعد Mouse Option  یا  Dell Touchpad Bottom of Form را انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید: با استفاده از پاوربانک یا شارژر همراه لپ تاپ خود را شارژ کنید!

مطمئن شوید که گزینه Touchpad On/Off فعال است و دارای رنگ سبز است، در صورت غیر فعال بودن این گزینه را On کنید و برای ذخیره تغییرات روی save کلیک کنید. با این کار باید مشکل کار نکردن تاچ پد لپ تاپ شما حل شود، اما اگر هنوز با مشکل از کار افتادن تاپ پد لپ تاپ مواجه هستید، می‌توانید روش‌های بعدی را امتحان کنید.

آموزش 8 راه حل ساده و کاربردی رفع مشکل کار نکردن تاچ پد لپ تاپ

روش 4 – فعال کردن تاچ پد لپ تاپ از طریق Settings ویندوز

کلید W+I صفحه کلید را با هم فشار دهید و بعد Devices را انتخاب کنید.

از منوی سمت چپ Touchpad را انتخاب کنید.

مطمئن شوید که گزینه Touchpad در حالت On قرار گرفته است.

آموزش 8 راه حل ساده و کاربردی رفع مشکل کار نکردن تاچ پد لپ تاپ

برای ذخیره تغییرات، لپ تاپ خود را ری‌استارت کنید.

روش 5 – حل مشکل کار نکردن تاچ پد لپ تاپ با آپدیت یا رول بک کردن درایورهای تاچ پد لپ تاپ

برخی از کاربران گزارش داده‌اند که به علت استفاده از درایوهای تاچ پد منسوخ یا ناسازگار، تاچ پد لپ تاپ آنها کار نمی‌کند و هنگامی که درایورهای تاچ پد را بروزرسانی کرده‌اند و یا رول بک کرده اند، مشکل از کار افتادن تاچ پد لپ تاپ آنها حل شده است و دوباره توانسته‌اند از تاچ پد لپ تاپ خود استفاده کنند.

کلیدهای ویندوز و R صفحه کلید را با هم فشار دهید و سپس عبارت devmgmt.msc را تایپ و اینتر کنید تا Device Manager باز شود.

آموزش 8 راه حل ساده و کاربردی رفع مشکل کار نکردن تاچ پد لپ تاپ

روی گزینه Mice and other pointing devices کلیک کنید.

روی تاچ پد سیستم خود کلیک راست کنید و Properties را انتخاب کنید.

به سربرگ Driver بروید و دکمه Update Driver را کلیک کنید.

آموزش 8 راه حل ساده و کاربردی رفع مشکل کار نکردن تاچ پد لپ تاپ

توجه: باید مطمئن شوید که دکمه Disable فعال است.

حالا Search automatically for updated driver software را انتخاب کنید. اطمینان حاصل کنید که برای عملکرد صحیح این قابلیت به اینترنت متصل هستید.

مطمئن شوید همه پنجره‌ها و برنامه‌ها را بسته‌اید، بعد سیستم خود را ری‌استارت کنید تا تغییرات ذخیره شود. اگر هنوز هم با همان مشکل مواجه هستید پس به جای Update Driver باید دکمه Roll Back Driver را انتخاب کنید. بعد از اینکه این فرآیند کامل شد، سیستم خود را ری‌استارت کنید تا تغییرات اعمال شود.

اگر هیچ کدام از موارد بالا کار نکرد، پس به عنوان آخرین راه حل در این بخش، درایورهای تاچ پد لپ تاپ خود را از وب سایت سازنده، دانلود و نصب کنید. بعضی اوقات بروزرسانی ویندوز هم می‌توانید کمک کننده باشد. بنابراین مطمئن شوید که ویندوز شما آپدیت شده است.

بیشتر بخوانید: با استفاده از این نکات مفید، عمر باتری لپ تاپ خود را افزایش دهید!

روش 6 – حل مشکل کار نکردن تاچ پد لپ تاپ با حذف سایر درایورهای ماوس

در صورتی که چند ماوس را به لپ تاپ خود وصل کرده باشید ممکن است تاچ پد لپ تاپ یا پد لمسی لپ تاپ کار نکند. اتفاقی که در اینجا می‌افتد این است که وقتی ماوس‌ها را به لپ تاپ خود وصل می‌کنید، درایورهای آنها روی سیستم شما نصب می‌شوند و این درایورها به طور خودکار حذف نمی‌شوند. بنابراین ممکن است درایورهای ماوس‌های دیگر با تاچ پد لپ تاپ شما تداخل پیدا کنند، در نتیجه باید آنها را یک به یک حذف کنید.

دکمه‌های ویندوز و R صفحه کلید خود را با هم فشار دهید و بعد عبارت devmgmt.msc را تایپ و اینتر کنید تا Device Manager باز شود.

در پنجره Device Manager روی Mice and other pointing devices کلیک کنید.

روی تک تک درایورهای ماوس خود (به غیر از تاچ پد) کلیک راست کنید و Uninstall را انتخاب کنید. در صورت درخواست تایید، Yes را انتخاب کنید. برای ذخیره تغییرات، سیستم خود را ری‌استارت کنید.

آموزش 8 راه حل ساده و کاربردی رفع مشکل کار نکردن تاچ پد لپ تاپ

روش 7 – حل مشکل کار نکردن تاچ پد لپ تاپ با نصب مجدد درایورهای تاچ پد لپ تاپ

کلیدهای ویندوز و R صفحه کلید را با هم فشار داده و بعد عبارت devmgmt.msc را تایپ و اینتر کنید تا Device Manager باز شود.

در پنجره Device Manager روی Mice and other pointing devices کلیک کنید.

روی تاچ پد لپ تاپ خود کلیک راست کنید و Uninstall را انتخاب کنید.

در صورت درخواست تایید، Yes را انتخاب کنید. برای ذخیره تغییرات سیستم خود را ری‌استارت کنید. با راه ندازی سیستم، ویندوز به طور خودکار درایورهای پیش فرض مربوط به تاچ پد لپ تاپ شما را نصب خواهد کرد.

آموزش 8 راه حل ساده و کاربردی رفع مشکل کار نکردن تاچ پد لپ تاپ

روش 8 – حل مشکل کار نکردن تاچ پد لپ تاپ با اجرای Clean-Boot

گاهی اوقات برنامه‌های جانبی می‌توانند با تاچ پد لپ تاپ شما تداخل داشته باشند، بنابراین ممکن است مشکل کار نکردن تاچ پد لپ تاپ را تجربه کنید. به منظور بر طرف کردن مشکل کار نکردن پد لمسی لپ تاپ لازم است که Clean-Boot را در سیستم خود اجرا کنید.

آموزش 8 راه حل ساده و کاربردی رفع مشکل کار نکردن تاچ پد لپ تاپ

اگر هنوز با تاچ پد لپ تاپ خود مشکل دارید، باید لپ تاپ خود را به مرکز تعمیر لپ تاپ معتبر و مطمئن ببرید تا در آنجا مشکل شما شناسایی شود. مشکل کار نکردن تاچ پد لپ تاپ می‌توانید به علت آسیب دیدن تاچ لمسی لپ تاپ رخ دهد و مشکل سخت افزاری به وجود آمده باشد. بنابراین با تکنسین مورد اعتماد خود مشورت کنید.

کدام یک از روش‌های بالا توانست به حل مشکل از کار افتادن تاچ پد لپ تاپ شما کمک کند؟ اگر در این زمینه تجربه ای دارید و یا راهکاری می‌شناسید که در بین موارد بالا نیست می‌توانید در بخش نظرات این پست با ما در میان بگذارید.