هارد هیبریدی هاردی است که عملکرد هارد SSD (درایو حالت جامد) را با ظرفیت هارددیسک مکانیکی در اختیار شما قرار می‌دهد. هارد هیبریدی ظرفیت بزرگتر از SSD دارد و سریعتر از یک هارددیسک مکانیکی است. به هاردهای هیبریدی گاهی اوقات SSHD هم گفته می‌شود که مخفف Solid State Hybrid Drive است. این هارد به طور خودکار داده‌های موجود در حافظه حالت جامد را برای شما کش می‌کند و سرعت بیشتری را برای فایل هایی که شما بیشتر استفاده می‌کنید ارائه می‌دهد.

بیشتر بخوانید: هارد اس اس دی چیست؟ نحوه کار و کاربرد آن

استفاده از مزایای هاردهای SSD و HDD در هارد هیبریدی

هاردهای SSD بسیار سریعتر از هاردهای HDD هستند. قیمت‌ها پایین آمده است، بنابراین شما مطمئنا باید به ارتقاء هارد خود به SSD توجه کنید. اما حتی این هاردهای ارزان قیمت از طرفیت کمتری برخوردار هستند. به طور مثال هاردهای اس اس دی به ازای هر گیگابایت حدود 0.58 دلار قیمت دارند در حالی که یک هارد مکانیکی ممکن است به ازاری هر گیگابایت 0.06 دلار قیمت داشته باشد. یک هارد SSD با قیمت مناسب ممکن است حداکثر 256 گیگابایت فضای ذخیره سازی را ارائه دهد در حالی که یک هارد مکانیکی ممکن است 2 یا 3 ترابایت فضای ذخیره سازی داشته باشید. هاردهای مکانیکی کند هستند اما ظرفیت ذخیره سازی بالا را با قیمتی پایین در اختیار شما قرار می‌دهند.

هارد هیبریدی چیست؟ آیا باید به جای SSD هارد هیبریدی بخریم؟

برای استفاده از مزایای هر دوی این هاردها، بسیاری ار کاربران حرفه ای و گیمرهای کامپیوتری از هر دو هارد SSD و HDD در سیستم‌های خود استفاده می‌کنند. هارد اس اس دی برای بوت شدن سریع، باز شدن سریع برنامه ها  و غیره استفاده می‌شود. هاردهای مکانیکی برای ذخیره سازی طولانی مدت فایل‌ها استفاده می‌شوند که نیازی به دسترسی سریع ندارند (مثل مجموعه عکس ها). این امر مستلزم نصب هر دو هارد در سیستم و انتخاب فایل‌ها و برنامه‌ها برای ذخیره کردن روی هر یک از این هاردهای می‌باشد. اگر می‌خواهید یک فایل را به درایو دیگری انتقال دهید، باید خود آن را انتقال دهید. اگر می‌خواهید برنامه ای را به هارد دیگری انتقال دهید ممکن است مجبور شوید که آن را حذف کنید و مجددا در مکان دیگر نصب کنید.

بیشتر بخوانید: انواع فرم فکتور هاردهای اس اس دی

هارد هیبریدی = هارد SSD + هارد HDD

یک هارد هیبریدی شامل هر دوی هارد مغناطیسی سنتی و هارد درایو حالت جامد می‌باشد. نکته مهم این است که این هارد به عنوان یک دستگاه واحد برای سیستم عامل شما ظاهر می‌شود و شما وظیفه ندارید که تصمیم بگیرید کدام فایل‌ها به هارد مکانیکی و کدام فایل‌ها روی هارد اس اس دی قرار بگیرد. در عوض، فریم ویر هارد این مدیریت را انجام می‌دهد.

پارتیشن SSD به عنوان حافظه کش عمل می‌کند، فایل هایی که به طور مرتب به آنها دسترسی دارید مانند فایل‌های برنامه‌ها و فایل‌های سیستم عامل در پارتیشن هارد SSD توسط سیستم عامل ذخیره می‌شود. گرچه این بخش یک حافظه کش است اما در حافظه SSD غیر متغییر ذخیره می‌شود و این بدان معناست که راه اندازی مجدد همچنان ادامه دارد، بنابراین فرایند راه اندازی شما را سریع می‌کند.

هدف این است که سیستم دسترسی به فایل‌های برنامه و سیستم عامل را با سرعت بالا داشته باشد و ظرفیت ذخیره سازی هارد مناطیسی ا هم برای سایر فایل‌ها داشته باشد. هارد به صورت جداگانه این کار را انجام می‌دهد و لازم نیست که تصمیمی بگیرید که کدام فایل را به کجا انتقال دهید.

بیشتر بخوانید: SSD RAID چیست؟

هاردهای هیبریدی SSD زیادی ندارند

نکته مهم این است که اکثر هاردهای هیبریدی مقدار نسبتا کمی حافظه SSD دارند. هارددیسک‌های هیبریدی برتر دارای 1 ترابایت فضای مکانیکی و تنها 8 گیگابایت حافظه اس اس دی هستند. 8 گیگابایت فضای ذخیره سازی مناسبی برای نگهداری فایل‌ها و برنامه‌های سیستمی است اما با 128 گیگابایت یا 256 گیگابایت که می‌تواند تمام فایل‌های سیستمی و برنامه‌های شما را در خود جای دهد مقایسه نمی‌شود. فیوژن درایو اپل یک هاردهیبریدی است که 1 یا 3 ترابایت هارد دیسک را در کنار 128 گیگابایت SSD ارائه می‌دهد.

هارد هیبریدی چیست؟ آیا باید به جای SSD هارد هیبریدی بخریم؟

چرا به هاردهای هیبریدی نیاز داریم؟

هاردهای هیبریدی می‌توانند ارزانتر از هاردهای SSD باشند چونکه دارای مقدار کمی حافظه اس اس دی می‌باشند. یک هارد ترکیبی 2 ترابایتی با 8 گیگابایت حافظه SSD گران تر از یک هارد مکانیکی 2 ترابایتی ساده است اما احتمالا ارزان تر از یک هارد 256 گیگابایتی SSD است. تولیدکنندگان این نوع هارد را در سیستم‌ها گنجانده‌اند تا سرعت ذخیره سازی SSD را با قیمتی کمتر در اختیار کاربران قرار دهند. هارد هیریدی همچنین یک هارد فیزیکی منفرد است و این می‌تواند مزیت بزرگی محسوب شود. اگر شما دارای یک لپ تاپ با یک بی (Bay) هارد هستید و به سرعت هاردهای SSD و ظرفیت ذخیره سازی هاردهای HDD نیاز دارید، یک هارد هیبریدی گزینه است که می‌توانید استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: مقایسه و تفاوت‌های هارد SSD با HDD

مورد بعدی به قیمت و ظرفیت ذخیره سازی بر می‌گردد. اگر هارد مغناطیسی و هارد SSD شما در حال حاضر همان قیمت را به ازای گیگابایت ارائه می‌دهد شما نیازی به هارد هیبریدی ندارید. هارد SSD از هر لحاظ بهتر است. هاردهای هیبریدی تنها به این دلیل مفید هستند که دارای قیمت کمتری نسبت به هاردهای SSD هستند. اگر به هر دوی سرعت هارد SSD و فضای ذخیره سازی HDD نیاز دارید، داشتن یک هارد هیبریدی ممکن است ساده تر باشد، چونکه لازم نیست به این فکر کنید که چه فایلی را در کجا ذخیره کنید و فریم ویر همه این کارها را انجام می‌دهد.

آیا هارد هیبریدی سریعتر است؟

 هارد هیبریدی به طور قابل توجهی سریعتر از یک هارد مکانیکی است. این الگوریتم ذخیره سازی فایل‌های سیستم عامل و برنامه‌ها را در هارد اس اس دی ذخیره می‌کند و سرعت دسترسی هاردهای درایو حالت جامد را در هنگام دسترسی به فایل‌های ذخیره شده در اختیار شما قرار می‌دهد.

هاردهای خهبریدی با سرعت کم شروع می‌کنند. هنگامی که شروع به استفاده از هاردهای هیبریدی می‌کنید هیچ کشی رخ نمی‌دهد بنابراین هارد مانند یک هارد مکانیکی سنتی کند کار می‌کند. همانطو رکه از هارد استفاده می‌کنید، این هارد یاد می‌گیرید که فایل‌ها باید ذخیره شوند و سرعت به تدریج بهبود پیدا می‌کند.

یک هارد اس اس دی یا یک هارد SSD به همراه HDD برای سیستم دسکتاپ شما بهتر است و این در حالتی است که شما فضای لازم برای نصب این هاردها را داشته باشید. با نصب سیستم عامل و برنامه‌ها در هارد SSD شما می‌توانید در سریعترین زمان ممکن به آنها دسترسی پیدا کنید، مدیریت این هاردها عملکرد بهتری را به همراه خواهد داشت. از آنجا که قیمت هاردهای SSD در حال کاهش است، انتظار می‌رود که هاردهای هیبریدی کمتر مشاهده شوند (مخصوصا اینکه اکثر کاربران به لپ تاپ‌ها و سیستم‌های دسکتاپ با فضای 2 ترابایتی احتیاج ندارند). یک هارد SSD کوچکتر با چند صد گیگابایت فضا بسیار بهتر و سریعتر است.