هارددیسک اکسترنال توشیبا مدل Toshiba Canvio Flex یکی از دستگاه هایی است که خیلی گران نیست و از نظر عملکرد به اندازه کافی خوب است. توشیبا این محصول را با گارانتی 3 ساله و همراه با یک اتصال Type-C ارائه می دهد. Toshiba Canvio Flex یک هارددیسک اکسترنال قابل حمل و یک انتخاب عالی برای کاربرانی است که به دنبال یک ارزش عالی به ازای هزینه هستند.

مزایا

  • کابل Type-C
  • ارزش عالی به ازای قیمت
  • 3 سال گارانتی

معایب

  • پورت Micro-B USB
  • فاقد نرم افزار

هارددیسک های اکسترنال هنوز هم کالایی پر طرفدار هستند و بیشترین فروش را دارند. پر سرچ بودن هارد اکسترنال را می توان از گوگل ترند هم مشاهده کرد. در میان کاهش قیمتی که به خاطر عرضه هاردهای اس اس دی؛ پهنای باند بی سیم فوق العاده سریع؛ دور شدن از محاسبات سنتی و فضای ذخیره سازی ابر به وجود آمده است؛ تقاضای این دسته از هاردها نسبت به قبل افزایش پیدا کرده است.

با توجه به این موضوع؛ شرکت توشیبا محصولی به نام Toshiba Canvio Flex را به بازار عرضه کرده است. این سری دسته ای از هارددیسک های اکسترنال هستند که به جای فرم فکتور 3.5 اینچی با فرم فکتور 2.5 اینچ ساخته شده است. این هارد در ظرفیت های 1 ترابایتی؛ 2 ترابایتی و 4 ترابایتی تولید شده است. توشیبا این محصول را با گارانتی سه ساله و همراه با یک کابل Type-C ارائه می دهد.

خرید هارد اکسترنال توشیبا مدل Canvio Flex ظرفیت ۱ ترابایت
خرید هارد اکسترنال توشیبا مدل Canvio Flex ظرفیت ۲ ترابایت

مشخصات هارددیسک اکسترنال توشیبا مدل Toshiba Canvio Flex

  • هارددیسک اسکترنال 2.5 اینچی
  • دارای پوشش نقره ای
  • سازگار با مک؛ کامپیوتر ویندوزی و تبلت
  • همراه با کابل USB-C و USB-A
  • دارای 3 سال گارانتی
  • در ظرفیت های 2، 2 و 4 ترابایتی
  • دارای رابط USB 3.2 Gen 1 و سازگار با USB 2.0
  • حداکثر سرعت انتقال داده 5 گیگابیت در ثانیه
  • سیستم فایل exFAT

طراحی

مدلی که ما در مقاله امروز نارستان بررسی می کنیم؛ مدل 2 ترابایتی هارد اکسترنال توشیبا است که تحت عنوان HDTX120XSCAA به فروش می رسد. این هارد یک مدل استاندارد است و هیچ قابلیت برجسته و متمایزی در طراحی خود ندارد. بدنه پلاستیکی سفید با روکش نقره ای همراه است که نام شرکت توشیبا روی آن حک شده است. یک چراغ نشان دهنده وضعیت وجود دارد که هنگام انتقال داده روشن می شود و به شما نشان می دهد که دستگاه در حال کار است. با توجه به این موضع شما به طور اتفاقی کابل هارد را جدا نمی کنید و دستگاه شما آسیبی نمی بیند. یک کانکتور micro-B USB وجود دارد که به نظر می رسد منسوخ شده است.

نقد و بررسی هارددیسک اکسترنال توشیبا مدل Toshiba Canvio Flex

هارددیسک اکسترنال توشیبا مدل Toshiba Canvio Flex با ابعاد نسبتا جمع و جور (80x111x13.5 میلیمتر) و وزن سبک (149 گرم) ساخته شده است و با توجه به این ابعاد در قلب خود یک هارددیسک 2.5 اینچی را جا داده است. دو کابل USB یکی با کانکتور Type-A و دیگر با کانکتور Type-C با هارد توشیبای Canvio Flex همراه است.

سخت افزار

Crystaldiskinfo نشان می دهد که درایو داخل دستگاه MQ04UBD200 است و از سری استاندارد توشیبا L200 نیست. هر چند حدس می زنیم که یک کپی دقیق از HDWL120 که یک هارد اینترنال 2 ترابایتی است می باشد. هر دوی آنها زا فناوری SMR تحت مدیریت درایو, سرعت چرخش 5400 دور در دقیقه و حافظه کش 128 مگابایت استفاده می کنند. آنها دارای یک سنسور شوک و همچنین فناوری لودینگ رمپ هستند. ما فرض می کنیم که این هارد اکسترنال یک مدل 2 ترابایتی است.

نقد و بررسی هارددیسک اکسترنال توشیبا مدل Toshiba Canvio Flex

عملکرد و استفاده

در ادامه نحوه عملکرد هارد دیسک اکسترنال توشیبا Toshiba Canvio Flex با ظرفیت 2 ترابایت در تست های بنچمارک آورده شده است:

  • CrystalDiskMark – سرعت خواندن 145 مگابایت در ثانیه؛ سرعت نوشتن 152 مگابایت در ثانیه
  • Atto – سرعت خواندن 144 مگابایت در ثانیه و سرعت نوشتن 150 مگابایت در ثانیه
  • AS SSD – سرعت خواندن 121 مگابایت در ثانیه و سرعت نوشتن 129 مگابایت در ثانیه
  • AJA – سرعت خواندن 126 مگابایت در ثانیه و سرعت نوشتن 123 مگابایت در ثانیه

این درایو مانند برخی از رقبای خود با هیچ برنامه کاربردی عرضه نمی شود. هیچ نرم افزار پشتیبان گیری رایگان؛ سرویس پشتیبان گیری ابری وجود ندارد. وقتی نوبت به عملکرد عالی می رسد؛ Canvio Flex از بسیاری از هاردهای قدیمی جلو می زند. به طور متوسط این دستگاه با سرعت خواندن یا نوشتن تقریبا 150 مگابایت در ثانیه کار می کند که در مقایسه با درایوهای اس اس دی اکسترنال بیش از حد مناسب است اما هنوز هم در حدود یک سوم این عملکرد را دارد.

نقد و بررسی هارددیسک اکسترنال توشیبا مدل Toshiba Canvio Flex

یک فایل 10 گیگابایتی با سرعت قابل قبول 80 مگابایت در ثانیه انتقال داده ها را با سریعترین سرعت خود انجام می دهد و یکی از سریعترین هاردهای اکسترنالی است که مشاهده خواهید کرد. هنوز هم نمی توان این واقعیت را پنهان کرد که فناوری سنتی هارددیسک از نظر توان عملیاتی؛ زمان دسترسی و سرعت زیاد به حداکثر حد امکان خود رسیده اند.

رقبای هارددیسک اکسترنال توشیبا مدل Toshiba Canvio Flex

مدل هایی که با هارددیسک اکسترنال توشیبا مدل Toshiba Canvio Flex رقابت خواهند کرد دارای گارانتی طولانی تر از حد متوسط و همچنین یک اتصال Type-C هستند. توجه داشته باشید که همیشه می توانید کابل تبدیل Micro-B to Type-C را خریداری کنید.

وسترن دیجیتال دارای هارد MyPassport کلاسیک است که با قیمت کمتری در دسترس است؛ این جایی که قیمت های کنترل شده به صورت پویا به این معنا است که مقایسه فقط با قیمت به ازای سرعت نوشتن معتبر است. این درایو 2 ترابایتی همچنین دارای گارانتی 3 ساله؛ نرم ازفار بکاپ گیری اختصاصی است اما متاسفانه فاقد کابل Type-C می باشد.

اگر فقط ارزان ترین هارددیسک اکسترنا قابل حمل را می خواهید؛ سیگیت دارای یک هارد پرتابل 2 ترابایتی است که با گراانتی کمتر و بدون کابل Type-C ارائه می شود. از طرف دیگر با خدمات بازیابی اطلاعات 1 ساله ارائه می شود.

سومین کاندیدای احتمالی هارد مقاوم سیلیکون پاور Silicon Power Armor A60 است که همراه با 3 سال گارانتی ارائه می دهد و ارزانتر از Canvio Flex است و همچنین ضد آب می باشد اما دارای ضخامت بیشتری است و دارای کابل Type-A می باشد و البته گرانتر هم هست.

نتیجه گیری

اگر به دنبال تهیه یک هارددیسک اکسترنال قابل حمل با ظرفیت بالا هستید که گارانتی طولانی و اتصال Type-C را ارائه دهد (که برای اتصال به گوشی هوشمند یا تبلت مفید است)؛ هارددیسک اکسترنال توشیبا مدل Toshiba Canvio Flex گزینه ای مناسب برای شما می باشد که از قیمت خوبی هم برخوردار است. قیمت هارد اسکترنال توشیبا نسبت به ظرفیت بالا؛ قابلیت حما و ساختاری که دارد مناسب می باشد. تنها مشکل جزئی که وجود دارد این است که از پورت قدیمی Micro-B USB استفاده می کند. ما خیلی دوست داشتیم که توشیبا در اینجا از یک اتصال USB Type-C استفاده می کرد.

منبع: techradar

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *