بسیاری از قطعات سخت‌افزاری کامپیوتر، مانند کارت گرافیک، کارت صدا، وای فای یا مادربرد، برای عملکرد صحیح نیاز به نصب درایور دارند. علاوه بر این، اگر درایور موجود مشکل دارد، نصب مجدد آن می‌تواند راه خوبی برای عیب‌یابی باشد. نحوه‌ی ذخیره و بسته‌بندی یک درایور، نحوه‌ی نصب درایور را تعیین می‌کند. در زیر اطلاعاتی در مورد روش‌هایی که توسعه دهندگان برای نصب درایور های خود و توزیع آنها در ویندوز مایکروسافت استفاده می‌کنند، آورده شده است، در این مقاله از نارستان با ما همراه باشید.

نصب درایور

در بیشتر مواقع، درایورها پس از نصب سخت‌افزار یا اتصال به رایانه، به صورت خودکار نصب می‌شوند. اگر نصب نشوند، می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید.

نصب درایور از CD یا DVD

تقریبا همه‌ی تولیدکنندگان کامپیوتر و سخت‌افزار شامل گروهی از درایورها برای دستگاه‌های سخت‌افزاری مختلف که توسط ویندوز استفاده می‌شوند، هستند. به عنوان مثال، سی‌دی درایوری که با چاپگر خود دریافت می‌کنید، حاوی درایورهای چاپگرهای مختلف است. هنگام نصب درایورها، مطمئن شوید که درایورهای چاپگر خود را نصب کرده‌اید نه مدل دیگری. همچنین، مطمئن شوید که آن را برای نسخه ویندوز روی رایانه خود نصب می‌کنید. در زیر مثالی از نحوه ظاهر یک ساختار فایل بر روی دیسک شما آورده شده است.

نمونه سی‌دی:

-PrinterA100
--Win9x
--Win2k
--WinXP
-PrinterA200
--Win9x
--Win2k
--WinXP
-PrinterB100
--Win9x
--Win2k
--WinXP

برای مثال، اگر یک PrinterA200 داشتید و از ویندوز XP استفاده می‌کردید، باید درایورهای خود را در پوشه PrinterA200\WinXP پیدا کنید. هنگامی که مکان درایورها پیدا شد، باید نحوه بسته‌بندی درایورها را تعیین کنید. اگر پوشه حاوی فایل‌های exe یا فایل راه‌اندازی است، می‌توانید درایور را با استفاده از یک فایل exe نصب کنید. اگر دایرکتوری حاوی فایل‌های .inf است، می‌توانید درایور را با استفاده از inf نصب کنید یا در حین نصب از گزینه “have disk” استفاده کنید.

نصب درایور از CD یا DVD

اگر یک سی‌دی با درایور دارید، اما کامپیوتر شما هیچ درایو دیسک فعالی ندارد، می‌توانید درایورها را از اینترنت دانلود کنید؛ یا اگر به رایانه‌ی دیگری دسترسی دارید، می‌توانید درایورها را از سی‌دی به داخل یک فلش مموری کپی کنید و با آن منتقل کنید.

نصب درایور از فلش مموری یا فلاپی

پس از کپی شدن درایورها در فلش مموری، فلاپی یا هر حافظه‌ی خارجی دیگری، می‌توان آنها را به سیستم دیگری نیز منتقل کرده و از آن حافظه روی سیستم‌های مختلف نصب کرد. بعد از اینکه فلش مموری یا فلاپی را به کامپیوتر وصل کردید، به عنوان مثال، اگر یک درایو USB دارید که درایو E: را هنگام اتصال به شما اختصاص داده است، درایو E: را باز کنید.

هنگامی که درایورها در درایو یا همان حافظه خارجی پیدا شدند، باید نحوه بسته‌بندی درایورها را مشخص کنید. اگر دایرکتوری حاوی فایل‌های اجرایی (executable) یا فایل راه‌اندازی (setup) باشد، می‌توانید درایور را با استفاده از یک فایل exe نصب کنید. اگر دایرکتوری حاوی فایل‌های .inf است، می‌توانید درایور را با استفاده از inf نصب کنید یا در حین نصب درایور از گزینه “have disk” استفاده کنید. اگر درایورها به یک فایل .zip فشرده شده‌اند، باید فایل را از حالت فشرده خارج کنید.

دانلود و نصب درایور

پس از دانلود درایورها، درست مانند مراحل قبل باید نحوه بسته‌بندی درایورها را مشخص کنید. اگر دایرکتوری حاوی فایل‌های exe یا فایل راه‌اندازی یا همان setup باشد، می‌توانید درایور را با استفاده از یک فایل exe نصب کنید. اگر دایرکتوری حاوی فایل‌های .inf است، می‌توانید درایور را با استفاده از inf نصب کنید یا در حین نصب از گزینه “have disk” استفاده کنید. اگر درایورها در یک فایل .zip فشرده شده‌اند، باید فایل را از حالت فشرده خارج کنید. هنگام خارج کردن درایورها از حالت فشرده، به خاطر داشته باشید که پوشه درایور در کجا قرار دارد، زیرا باید در طول فرآیند نصب درایور شناخته شود. توصیه می‌کنیم فایل‌ها را در یک پوشه در دسکتاپ ویندوز از حالت فشرده استخراج کنید.

دانلود و نصب درایور

نصب درایور از یک فایل اجرایی (executable)

امروزه بسیاری از تولیدکنندگان کامپیوتر و سخت‌افزار درایورهای خود را در فایل‌های اجرایی یا همان فایل‌های exe بسته‌بندی می‌کنند یا درایورها را از طریق فایل set up نصب می‌کنند. با دابل کلیک روی فایل setup فرآیند نصب شروع می‌شود. در نهایت، اگر درایورهای خود را با موفقیت نصب کنید، پیام ری‌استارت کامپیوتر ظاهر می‌شود، مطمئن شوید که پس از نصب درایور ، رایانه را مجددا راه‌اندازی کنید.

 برای نصب درایور از گزینه‌ی have disk استفاده کنید

یک سازنده‌ی سخت‌افزار یا رایانه ممکن است، درایورها را روی یک سی‌دی، دیسکت یا پوشه‌ای روی هارد دیسک قرار دهد تا ویندوز آنها را پیدا کند و در هنگام شناسایی سخت‌افزار از آن استفاده کند. در ادامه‌ی مطلب مراحل نصب درایورهای یک دستگاه جدید و ارتقاء درایور دستگاه برای این راه‌اندازی آورده شده است.

نصب یک دستگاه جدید

  1. با فشردن کلیدهای ترکیبی win+x پنجره‌ای برایتان باز می‌شود، گزینه‌ی Windows Device Manager را باز کنید.
  2. در Device Manager، مطمئن شوید، دستگاهی که می‌خواهید نصب کنید، قبلاً در لیست تلاش‌های قبلی نصب نشده باشد. اگر دستگاه پیدا شد، آن را برجسته کرده و از مدیریت دستگاه حذف کنید تا از هرگونه تداخل نصب جلوگیری شود.
  3. وقتی Device Manager مشکلی نداشت، کامپیوتر را ری‌استارت کنید.
  4. با راه‌اندازی مجدد کامپیوتر، اگر ویندوز سخت‌افزار جدید را شناسایی کند، باید یک wizard (برنامه‌هایی کاربردی که کاربران را در انجام یک سری دستورات یاری می‌دهند را ویزارد گویند) نصب سخت‌افزار جدید ظاهر شود. با استفاده از این ویزارد، به پوشه‌ای که شامل درایورهای شما روی سی‌دی، دیسکت، فلش مموری یا فایل دانلود شده است، بروید.

اگر ویندوز هیچ سخت‌افزار جدیدی را شناسایی نکرد، Control Panel را باز کنید و روی نماد Add hardware (فقط در ویندوز XP و نسخه‌های قبلی ویندوز موجود است) دوبار کلیک کنید تا ویزارد تشخیص سخت‌افزار اجرا شود. در طی مراحل، می‌توانید درایورهای سفارشی ویندوز را، از مکانی روی دیسک نصب کنید. load drivers را انتخاب کنید، سپس پوشه حاوی درایورهای دستگاه خود را انتخاب کنید. پس از نصب درایورها، کامپیوتر را مجددا راه‌اندازی کنید.

بروزرسانی درایورهای دستگاهی که از قبل وجود دارد

  1. Windows Device Manager را باز کنید.
  2. در Device Manager، دستگاهی را که می خواهید به روز کنید، پیدا کنید.
  3. روی دستگاه کلیک راست کرده و Properties را انتخاب کنید.
  4. در پنجره Properties، روی تب Driver کلیک کنید.
  5. روی دکمه Update Driver کلیک کنید.
  6. در ویزارد بروزرسانی سخت افزار (Hardware Update Wizard)، ویندوز را به محل فایل‌های درایور به‌روز شده روی هارد دیسک خود هدایت کنید.

پس از نصب درایورها، کامپیوتر را ری‌استارت کنید. در مقاله‌ی 12 مرحله ساده برای بروزرسانی درایور کارت گرافیک، می‌توانید نکات لازم برای بروزرسانی کارت گرافیک را مطالعه کنید.

نصب درایور با استفاده از فایل inf.

در نهایت اگر موارد بالا برای نصب درایور پاسخگو نبود، می‌توانید دستورالعمل‌های نصب درایور و دستگاه‌های سخت‌افزاری را در فایل inf. آن پیدا کنید.

  1. فایل .inf را برای نسخه ویندوز خود پیدا کنید.
  2. روی آن فایل کلیک راست کرده و از منوی کشویی گزینه Install را انتخاب کنید.
  3. برای تکمیل نصب درایور دستورات را دنبال کنید.
  4. کامپیوتر را مجددا راه اندازی کنید.

مورادی که در بالا گفته شدند باید در نصب درایور یا بروزرسانی آن کمک لازم را به شما کرده باشند. اگر هنوز با نصب دستگاه‌هایی که به درایور نیاز دارند، با مشکل مواجه هستید، ممکن است این یک مشکل سخت افزاری باشد و ربطی به درایورها نداشته باشد.

1 دیدگاه در “نحوه نصب درایور و آپدیت درایورهای کامپیوتر

  1. فرشته پردیس پورعابدینی گفت:

    بی نظیر هستید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *