مقاله امروز فروشگاه نارستان به شما نحوه توسعه شبکه با اضافه کردن روتر دوم را به شما یاد خواهد داد؛ اگر می‌خواهید کامپیوتر با سایر دستگاه‌ها را به شبکه خانگی یا کاری خود اضافه کنید؛ اما پورتی در دسترس ندارید؛ می‌توانید روتر دوم را اضافه کنید. علاوه بر افزایش ظرفیت شبکه؛ روتر دوم را می‌توان در مناطقی که سیگنال وایرلس ضعیف است و یا وجود ندارد (نقاط مرده) قرار داد.

توسعه شبکه با اتصال روتر دوم

مرحله 1 راه اندازی اولین روتر

مودم را به روتر اول اضافه کنید. برای اتصال پورت WAN روتر به پورت WAN/Internet مودم پرسرعت از کابل اترنت استفاده کنید. در این مقاله ما روتر متصل به مودم، را روتر 1 می‌نامیم.

  • برخی از روترها به عنوان یک مودم و روتر پرسرعت عمل می‌کنند. اگر این مورد در روتر 1 وجود دارد؛ کافیست آن را به کابل اتصال دهنده اینترنت متصل کنید.
  • پورت WAN ممکن است دارای برچسب Internet باشد.

توجه – ارائه دهنده اینترنتی شما ممکن است سرعت اینترنت را محدود کرده باشد. بنابراین در این صورت اتصال روتر دوم ممکن است کمکی نکند. ابتدا با ارائه دهنده خود صحبت کنید تا متوجه شوید که آیا اضافه کردن روتر دوم سرعت اینترنت شمت را بهبود می‌بخشد یا اینکه محدودیت‌های شما را بیشتر می‌کند.

نحوه اتصال روتر دوم برای توسعه شبکه

مرحله 2 اتصال روتر 1 به کامیپوتر

ار کابل اترنت برای اتصال یکی از پورت‌های LAN روتر 1 به پورت اترنت کامپیوتر استفاده کنید. همچنین می‌توانید با استفاده از نام وای فای و رمز عبور به صورت بی سیم به روتر متصل شوید.

نحوه اتصال روتر دوم برای توسعه شبکه

مرحله 3 روشن کردن مودم و روتر

مودم و روتر را روشن کنید و چند لحظه اجازه دهید تا هر دو بوت شوند.

نحوه اتصال روتر دوم برای توسعه شبکه

مرحله 4 اتصال به رابط کاربری روتر 1

مرورگر وب خود را باز کنید. برای اتصال به رابط کاربری ادمین روتر 1 به مرورگر وب نیاز دارید.

نحوه اتصال روتر دوم برای توسعه شبکه

مرحله 5 وارد کردن آدرس IP

در نوار آدرس مرورگر خود آدرس IP روتر 1 را وارد کنید. با این کار وارد صفحه مدیریت روتر می‌شوید. می‌توانید دفترچه راهنما یا وب سایت سازنده روتر را بررسی کنید تا آدرس IP پیش فرض روتر 1 را پیدا کنید.

در اینجا برخی از آدرس‌های IP پیش فرض برای برندهای معروف روتر وجود دارد:

  • 2Wire: 192.168.1.1, 192.168.0.1, 192.168.1.254, 10.0.0.138
  • Apple: 10.0.0.1
  • Belkin: 192.168.1.1, 192.168.2.1, 10.0.0.2, 10.1.1.1
  • Dlink: 192.168.1.1, 192.168.0.1, 192.168.0.101, 192.168.0.30, 192.168.0.50, 192.168.15.1, 192.168.254.254, 192.168.1.254, 192.168.0.10, 192.168.15.1, 10.0.0.1, 10.0.0.2, 10.1.1.1, 10.90.90.90,
  • Netgear: 192.168.0.1, 192.168.0.227

نحوه اتصال روتر دوم برای توسعه شبکه

مرحله 6 وارد کردن نام کاربری و رمز عبور

با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور؛ وارد صفحه کانفیگ روتر 1 شوید. این رابط کاربری به شما اجازه مدیریت روتر 1 را می‌دهد. دفترچه راهنما یا وب سایت سازنده را بررسی کنید تا نام کاربری و رمز عبور پیش فرض روتر 1 را پیدا کنید.

نحوه اتصال روتر دوم برای توسعه شبکه

اکثر روترها از admin به عنوان نام کاربری و رمز عبور استفاده می‌کند. همچنین می‌توانید Password یا 12345678 را به عنوان کلمه عبور امتحان کنید. برخی از روترها؛ نام کاربری با رمز عبور ندارند و شما باید این فیلدها را خالی بگذارید.

اگر از کلمه عبور استفاده می‌کنید؛ اما هنوز نمی‌توانید وارد صفحه کانفیگ شوید؛ دفترچه راهنما یا وب سایت سازنده را بررسی کنید تا نحوه ریسمت روتر به تنظیمات کارخانه را یاد بگیرید.

مرحله 7 فعال کردن DHCP

DHCP را در روتر 1 فعال کنید. با این کار روتر 1 می‌تواند تمام آدرس‌های IP موجود در شبکه شما را اختصاص دهد. این تنظیمات را معمولا می‌توانید در بخش Network settings یا LAN settings پیدا کنید. رابط کاربری بسته به مدل روتر و برند متفاوت است. در اکثر موارد سرور DHCP به طور پیش فرض فعال است.

نحوه اتصال روتر دوم برای توسعه شبکه

مرحله 8 شبکه و اتصال اینترنت خود را تست کنید

حالا وقت آن رسیده است که بررسی کنید که آیا می‌توانید به اینترنت متصل شوید یا نه. کافیست که وب سایتی مانند www.narestan.com را باز کنید. اطمینان حاصل کنید که پیکربندی فیزیکی شبکه شما جایی برای خالی کذاشتن یک پورت LAN در روتر 1 را ایجاد می‌کند.

مرحله 9 جدا کردن روتر 1

روتر 1 را از کامپیوتر جدا کنید. کابل اترنت بین روتر 1 و کامپیوتر را بردارید. همه موارد دیگر می‌توانند روشن و وصل شوند.

نحوه اتصال روتر دوم برای توسعه شبکه

نحوه راه اندازی روتر دوم

مرحله 1 روتر دوم را متصل کنید

روتر دوم را به برق وصل کنید و آن را روشن کنید. مطمئن شوید که یک پریز برق آزاد و یک کامپیوتر در نزدیکی مکانی که می‌خواهید روتر دوم در آنجا قرار داشته باشد؛ وجود دارد. روتر را به برق متصل کنید و آن را روشن کنید. از این به بعد از روتر 2 برای اشاره به این دستگاه استفاده خواهیم کرد.

نحوه اتصال روتر دوم برای توسعه شبکه

مرحله 2 اتصال کامپیوتر به روتر

کامپیوتر را به روتر وصل کنید. برای اتصال به پورت LAN موجود در روتر 2 از کابل اترنت استفاده کنید. در کامپیوتر هم از پورت اترنت استفاده کنید.

نحوه اتصال روتر دوم برای توسعه شبکه

مرحله 3 وارد کردن آدرس آی پی روتر

آدرس IP روتر 2 را در نوار آدرس مرورگر وب تایپ کنید. با این کار صفحه لاگین روتر 2 باز می‌شود.

اکثر روترها دارای آدرس آی پی 192.168.0.1, 192.168.1.1,  یا  10.0.0.1هستند.

نحوه اتصال روتر دوم برای توسعه شبکه

مرحله 4 لاگین شدن به صفحه کانفیگ روتر

با استفاده از نام کاربری و رمز عبور روتر 2 وارد صفحه لاگین شوید. از نام کاربری و کلمه عبور پیش فرض برای ورد به رابط کاربری روتر 2 استفاده کنید؛ دقیقا همان کاری که با روتر 1 انجام داید. دفترچه راهنما یا وب سایت سازنده را بررسی کنید تا نام کابری و رمز عبور پیش فرض را پیدا کنید. در اکثر روترها؛ admin هم نام کاربری و هم رمز عبور است.

نحوه اتصال روتر دوم برای توسعه شبکه

مرحله 5 غیر فعال کردن DHCP در روتر 2

DHCP را در روتر 2 غیر فعال کنید. از آنجا که DHCP در روتر 1 فعال است؛ برای جلوگیری از تداخل آی پی باید آن را در روتر 2 غیر فعال کنید. تنظیمات DHCP را در رابط کاربری پیدا کنید و Enable the DHCP Server را به Off یا No تنظیم کنید.

نحوه اتصال روتر دوم برای توسعه شبکه

مرحله 6 اختصاص آدرس IP به روتر 2 برای توسعه شبکه

یک آدرس آی پی جدید به روتر 2 اختصاص دهید. از الان؛ این احتمال وجود دارد که آدرس‌های پیش فرض IP روتر 1 و 2 یکسان باشند. برای جلوگیری از تداخل آی پی؛ روتر 2 باید آدرس IP متفاوتی با روتر 1 داشته باشد.

منطقه ای را در رابط کاربری مدیر روترها با نام “LAN” یا “Local Local” پیدا کنید. باید یک فیلد وجود داشته باشد که حاوی آدرس IP فعلی است.

به جای آدرس موجود، آدرس IP جدیدی تایپ کنید. آدرس IP جدید در روتر 2 باید در همان ساب نت روتر 1 باشد. این بدان معنی است که سه مجموعه اول اعداد در آدرس IP باید مشابه روتر 1 باشد. پس مجموعه چهاردم را در آدرس آی پی تغییر دهید. همچنین این آدرس آی پی را نباید به دستگاه دیگری در شبکه اختصاص داده باشید.

نحوه اتصال روتر دوم برای توسعه شبکه

مرحله 7 پیکربندی نام وای فای رو رمز عبور روتر 2

نام وای فای و رمز عبور روتر 2 را پیکربندی کنید. این اطلاعات باید همان اطلاعات روتر 1 باشد. این تنظیمات را باید در زیر منویی به نام Wireless، Wi-Fi setup یا موارد مشابه پیدا کنید. اگر از SSID و رمز عبور روتر 1 مطمئن نیستید باید این اطلاعات روی برچسب دستگاه چاپ شده باشد. اگر روتر 2 یک روتر بی سیم نیست از این مرحله صرف نظر کنید.

نحوه اتصال روتر دوم برای توسعه شبکه

از توسعه شبکه خود با روتر دوم استفاده کنید

مرحله 1- جدا کردن روتر 2

حالا که روتر 2 کاملا راه اندازی شد؛ بهتر است آن را ریستارت کنید. اگر چه در حال حاضر به جای استفاده از دکمه پشت دستگاه می‌توانید کابل را از برق جدا کنید.

نحوه اتصال روتر دوم برای توسعه شبکه

مرحله 2 اتصال روتر 1 به روتر 2 برای توسعه شبکه

روتر اول را به روتر دوم متصل کنید. برای اتصال به یک پورت LAN در روتر از یک کابل اترنت استفاده کنید. بعد به اولین پورت LAN در روتر 2 متصل کنید. مطمئن شوید که کابل را به پورت WAN متصل نمی‌کنید.

نحوه اتصال روتر دوم برای توسعه شبکه

مرحله 3 اتصال روتر 2 به برق

روتر 2 را دوباره به برق وصل کنید و روشن کنید. هنگامی که روتر راه اندازی شد؛ آدرس IP شما پیکربندی می‌شود. تا زمانی که روتر 1 به اینترنت دسترسی داشته باشد؛ روتر 2 هم کار خواهد کرد.

نحوه اتصال روتر دوم برای توسعه شبکه

مرحله 4 ریستارت کامپیوتر

کامپیوتر متصل به روتر را ریست کنید. هر زمان که کامپیوتر را به دیتگاه شبکه جدیدی متصل می‌کنید؛ بهتر است که کامپیوتر خود را ریستارت کنید.

نحوه اتصال روتر دوم برای توسعه شبکه

مرحله 5 اتصال کامپیوتر و دستگاه‌های دیگر

کامپیوترها و دستگاه‌های دیگر را وصل کنید. این کار را می‌توان به صورت بی سیم و یا با اتصال کابل اترنت به پورت‌های LAN استفاده نشده در هر روتر انجام داد. سرور DHCP روتر 1 به طور خودکار هر به هر دستگاه آدرس ای پی در همان ساب نت اختصاص می‌دهد. از توسعه شبکه خود لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *