مشکل کلیک خودکار و دابل کلیک موس چیست؟ یکی از کاربران نارستان مشکل خود را اینگونه با ما در میان گذاشته است:

به تازگی متوجه شده ام که ماوس من به صورت تصادفی و خودکار کلیک می‌کند. در ابتدا من فکر کردم که باتری ماوس من در حال تمام شدن است، بنابراین اول همه باتری‌ها را عوض کردم، اما این کار کمکی به حل مشکل کلیک خودکار و دابل کلیک موس نکرد. بعد ماوس خود را عوض کردم اما باز کلیک خای خودکار ادامه داشت. در واقع من نمی‌توانم از کامپیوتر شخصی خود به طور عادی استفاده کنم چون کلیک کردن‌های تصادفی باعث می‌شود که فایل‌ها و برنامه‌ها به طور خودکار باز شود و این خیلی آزار دهنده است. لطفا به من بگویید که علت مشکل کلیک خودکار و دابل کلیک موس چیست و چگونه می‌توانم این مشکل را حل کنم. من از سیستم عامل ویندوز 10 استفاده می‌کنم.

و پاسخ ما به این دسته از کاربران عزیز این است که:

ویندوز 10 به دلایل بسیار زیادی مشکلات مربوط به صفحه کلید و ماوس را به همراه دارد. این در حالی است که برخی از کاربران ادعا می‌کنند که بعد از ارتقاء سیستم عامل خود به ویندوز 10 با مشکل کلیک خودکار و دابل کلیک موس مواجه شده اند. برخی از کاربران گزارش می‌دهند که قادر به استفاده از ماوس نیستند چونکه دائما در حال کلیک کردن است. در نتیجه نمی‌توانند کنترل سیستم خود را به دست بگیرند چونگه کلیک‌های کنترل نشده ماوس باعث باز شدن فایل ها، برنامه‌ها و نرم افزارهای تصادفی می‌شود.

راه حل‌های مشکل کلیک خودکار و دابل کلیک موس

مشکل کلیک خودکار و دابل کلیک موس ممکن است در نسخه‌های مخالف سیستم عامل ویندوز وجود داشته باشد اما این مسئله در سیستم عامل ویندوز 10 رایج تر است و این طبیعی است چونکه اکثر کاربران سیستم عامل خود را به ویندوز 10 ارتقاء داده اند. لازم به ذکر است که بعد از انجام تحقیقات مربوط به کلیک خودکار و دابل کلیک موس متوجه شدیم که این مسئله با ماوس‌های بی سیم و سیمی اتفاق می‌افتد و حتی تاچ پد هم غیر قابل کنترل می‌شود.

در حالی که برخی از کاربران از حرکت عمودی ماوس خود ناراحت هستند، برخی دیگر از کلیک‌های تصادفی شکایت دارند. با این وجود اگر شما با مشکل کلیک خودکار و دابل کلیک موس مواجه هستید می‌توانید برای حل مشکل خود راه کارهای زیر را امتحان کنید.

9 تا از بهترین راه حل‌های مشکل کلیک خودکار و دابل کلیک موس

راه حل 1 – مشکلات سخت افزاری را بررسی کنید

در برخی مواقع، مشکل کلیک خودکار و دابل کلیک موس می‌تواند ناشی از گرد و غبار یا کثیفی هایی باشد که در ماوس جمع شده است. بنابراین در صورت داشتن مهارت کافی، ماوس خود را باز کنید و هوای تمیز را به داخل آن اسپری کنید. خود پورت USB را فراموش نکنید چونکه کثیفی پورت USB هم می‌تواند این مشکل را به وجود بیاورد.

همچنین دکمه‌های ماوس ممکن است خراب شده باشند، بنابراین باید اطمینان حاصل کنید که مشکل کلیک خودکار و دابل کلیک موس به علت خراب شدن کلیک‌های ماوس نیست. برای اطمینان از این موضوع مراحل زیر را انجام دهید:

  • روی منوی Start ویندوز کلیک کنید و Settings را انتخاب کنید.
  • Devices را کلیک کنید.
  • در پنل سمت چپ گزینه Mouse را انتخاب کنید.
  • در زیر عبارت Select your primary button گزینه Right را انتخاب کنید.

اگر مشکل کلیک کردن خودکار ماوس حل شد، این بدان معناست که شما باید برای خرید ماوس جدید اقدام کنید چونکه دکمه سمت چپ ماوس شما شکسته است.

  9 تا از بهترین راه حل‌های مشکل کلیک خودکار و دابل کلیک موس

راه حل 2 – درایور ماوس را از طریق Device Manager بروزرسانی کنید

برای دستگاه‌های سخت افزاری درایورها از اهمیت خاصی برخوردار هستند چونکه این درایورها هستند که به آنها اجازه می‌دهند تا به طور درستی کار کنند. بنابراین درایورهای خراب یا منسوخ به خودی خود باعث ایجاد مشکل کلیک خودکار و دابل کلیک موس می‌شوند. برای بروزرسانی درایورهای ماوس خود مراحل زیر را انجام دهید:

روی منوی Start کلیک کنید و Device Manager را انتخاب کنید یا اینکه عبارت Device Manager  را در قسمت سرچ وارد کنید و روی این ابزار در قسمت نتایج جستجو کلیک کنید.

با کلیک روی Device Manager ، گزینه Mice and other pointing devices را انتخاب کنید تا لیست فرعی آن باز شود. روی ماوس مورد نظر خود کلیک راست کنید و Update Driver را انتخاب کنید.

در پنجره باز شده گزینه Search automatically for updated driver software را انتخاب کنید و منتظر بمانید تا سیستم به طور خودکار بروزرسانی‌ها را انجام دهد.

9 تا از بهترین راه حل‌های مشکل کلیک خودکار و دابل کلیک موس

سیستم خود را ریستارت کنید. شما موفق شدید درایورهای ماوس خود را بروزرسانی کنید.

راه حل 3 – غیر فعال کردن حالت Click Lock و حل مشکل کلیک خودکار و دابل کلیک موس

حالت Click Lock ممکن است برای برخی از کاربران یک قابلیت مفید باشد، اما ممکن است به خودی خود مشکل کلیک خودکار و دابل کلیک موس را ایجاد کند. بنابراین باید سعی کنید که این قابلیت را غیر فعال کنید:

  • به Settings بروید و Devices را انتخاب کنید.
  • در پنجره سمت چپ، Mouse را انتخاب کنید.
  • در زیر Related settings گزینه Additional mouse options را انتخاب کنید.
  • گزینه Turn on Click Lock را از حالت انتخاب خارج کنید و OK را کلیک کنید.

9 تا از بهترین راه حل‌های مشکل کلیک خودکار و دابل کلیک موس

راه حل 4 –  حل مشکل کلیک خودکار و دابل کلیک موس با اسکن سیستم

شاید برای شما اتفاق افتاده باشد که ماوس خود به خود کلیک می‌کند؛ گویی که سیستم شما از راه دور کنترل می‌شود. این بدان معناست که سیستم شما یک ویروس خطرناک در خود دارد، بنابراین اولین کاری که باید انجام دهید این است که اتصال اینترنت خود را قطع کنید و با استفاده از یک آنتی ویروس خوب مانند Reimage سیستم خود ار اسکن کنید تا هر گونه بدافزار از آن حذف شود. برای اطمینان از غیر فعال شده بدافزار، اسکن خود را در حالت سیف مد انجام دهید. برای انجام این کار مراحل زیر را انجام دهید:

  • به مسیر Settings > Update & Security > Recovery بروید.
  • در پنجره سمت راست، Advanced startup را پیدا کنید و گزینه Restart now را انتخاب کنید.
  • بعد از ریستارت شدن سیستم، به مسیر Troubleshoot > Advanced option > Startup Settings بروید.
  • Enable Safe Mode را انتخاب کنید و روی Restart کلیک کنید.

راه حل 5 – غیر فعال کردن قابلیت Remote Control و حل مشکل کلیک خودکار

توجه داشته باشید که باج افزارهایی مانند Ryuk, Everbe, VACv2 و یا سایر موراد از طریق RDP به کامپیوتر شما وارد می‌شود. ما به کاربران عزیز توصیه می‌کنیم که قابلیت ریموت کنترل را در سیستم خود غیر فعال کنند. برای انجام این کار مراحل زیر را انجام دهید:

  • روی منوی Start کلیک کنید و System را انتخاب کنید.
  • در پنجره سمت چپ، به پایین اسکرول کند تا Remote Desktop را مشاهده می‌کنید، آن را انتخاب کنید.
  • در زیر Enable Remote Desktop سوئیچ را روی Off قرار دهید تا قابلیت کنترل از راه دور غیر فعال شود.

9 تا از بهترین راه حل‌های مشکل کلیک خودکار و دابل کلیک موس

راه حل 6 – تاچ پد را غیر فعال کنید

اگر ماوس شما به طور مرتب کلیک می‌کند، ممکن است مشکل از تاچ پد شما باشد. گاهی ممکن است به طور اتفاقی روی تاچ پد خود ضربه بزنید و این باعث کلیک ماوس شما می‌شود. این مشکل جزئی است اما می‌تواند کاملا آزار دهنده باشد، برای حل این مشکل توصیه می‌شود تاچ پد خود را غیر فعال کنید. روش‌های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد، اما معمولا با دنبال کردن مراحل زیر می‌توانید خیلی سریع این کار ا انجام دهید:

  • کلید ویندوز و I صفحه کلید را با هم فشار دهید تا برنامه Settings باز شود.
  • بعد از اینکه صفحه تنظیمات باز شد به بخش Devices بروید.
  • حالا به بخش Touchpad بروید و گزینه Leave touchpad on when a mouse is connected را از حالت انتخاب خارج کنید.

راه حل 7 – تاچ اسکرین را غیر فعال کنید

اگر ماوس شما خود به خود کلیک می‌کند، این مشکل ممکن است به خاطر تاچ اسکزین شما باشد. معلوم نیست که تاچ اسکرین چگونه با ماوس شما تداخل ایجاد می‌کند و باعث کلیک کردن آن می‌شود. برای رفع مشکل کلیک کردن خودکار و دابل کلیک ماوس مراحل ساده زیر را دنبال کنید:

  • پنجرهDevice Manager را باز کنید.
  • روی Human Interface Devices  کلیک راست کنید.
  • تاچ اسکرین خود را انتخاب کنید و روی آن کلیک راست کنید و از منوی ظاهر شده Disable را انتخاب کنید. اگر پنجره تأیید ظاهر شد، روی گزینه Yes کلیک کنید.

راه حل 8 – روغن کاری سوئیچ‌ها برای حل مشکل کلیک خودکار و دابل کلیک موس

به گفته برخی از کاربران اگر بتوانید سوئیچ‌های ماوس خود را روغن کاری کنید، موفق به حل مشکل کلیک خودکار و دابل کلیک موس خواهید بود. در برخی مواقع سوئیچ‌های شما فرسوده می‌شوند و یا شاید هم با اضافه کردن چند قطره روغن از اصطکاک آنها جلوگیری کنید.

  • ماوس خود را از سیستم جدا کنید و آن را باز کنید.
  • سوئیچ‌های ماوس را پیدا کنید.
  • چند قطره روغن روی سوئیچ‌ها اضافه کنید و کلید ماوس را فشار دهید.
  • روغن اضافی را پاک کنید.
  • ماوس را دوباره ببندید و آن را به سیستم وصل کنید.

توجه داشته باشید که استفاده از این روش با خطر خراب شدن ماوس روبرو است و ممکن است بخواهید از این راه حل صرف نظر کنید.

راه حل 9 – خرید ماوس جدید را در نظر بگیرید

همانطور که قبلا اشاره شد، سوئیچ‌های ماوس شما به مرور زمان فرسوده می‌شوند. اگر با این مشکل مواجه شده‌اید، ممکن است زمان خوبی برای خرید ماوس جدید فرا رسیده باشد. اگر مشکل کلیک خودکار و دابل کلیک موس به علت مشکلات سخت افزای به وجود آمده است، ساده ترین راه این است که یک ماوس جدید خریداری کنید.

  • راهنمای خرید ماوس – ۷ نکته ای که هنگام خرید ماوس باید بدانید !

نتیجه گیری

در حال حاضر ما بهترین روش‌های حل مشکل کلیک خودکار و دابل کلیک موس را پوشش در ویندوز 10 را پوشش داده این، بنابراین حتما لیست ما را بررسی کنید. اگر به دنبال خرید ماوس جدید هستید می‌توانید از محصولات فروشگاه اینترنتی نارستان دیدن کنید و گزینه مناسب خود را هریداری کنید.  شما همیشه باید مطمئن باشید که درایورهای بروزرسانی شده را روی سیستم خود نصب دارید. شما می‌توانید این کار را به صورتی دستی و یا به صورت خودکار با استفاده از برنامه‌های خاص انجام دهید. با نصب خودکار شما خطر نصب اشتباه نسخه‌های درایور را پشت سر می‌گذارید. چنانچه درباره مقاله امروز نارستان نظر یا پیشنهادی دارید می‌توانید در بخش نظرات این پست با ما در میان بگذارید.

1 دیدگاه در “9 تا از بهترین راه حل‌های مشکل کلیک خودکار و دابل کلیک موس

  1. پری گفت:

    راهنمایی تان بسیار عالی و کاربردی بود . متشکرم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *