ممکن است چند مسئله وجود داشته باشد که باعث ایجاد مشکل کار نکردن یا شناسایی نشدن ماوس در ویندوز شود. این پست حاوی راه حل هایی است که ممکن است به شما در این راه کمک کند.

نکته:

شما می‌توانید از صفحه کلید برای پیمایش در ویندوز استفاده کنید با ماوس دیگری را به امانت بگیرید تا مشکل ماوس خود را رفع می‌کنید. برای استفاده از کیبورد خود می‌توانید مقاله نحوه تبدیل کیبورد به ماوس را مطالعه بفرمایید.

کار نکردن ماوس به علت هنگ کردن سیستم

وقتی که کامپیوتر هنگ می‌کند اولین علامت عدم پاسخگویی ماوس است. اگر نشانگر ماوس شما ناگهان پاسخ نمی‌دهید این مراحل را دنبال کنید تا ببینید که ایا سیستم هنگ کرده یا مشکل از کار نکردن ماوس شما است.

استفاده از کلید Num Lock

با فشار دادن دکمه Num Lock روی صفحه کلید خود مطمئن شوید که سیستم هنگ نکرده است. وقتی که Num Lock را مرتبا فشار می‌دهید؛ چراغ نشانگر Num Lock روی صفحه کلید باید روشن و خاموش شود. اگر این چراغ تغییری نکرد؛ سیستم شما هنگ کرده است. یعنی تمام سخت افزارهای کامپیوتر از جمله ماوس کار نمی‌کند. برای حل این مشکل سیستم خود را ریستارت کنید.

آیا ماوس شما از کار افتاده است؟

ممکن است صفحه کلید شما چراغ نشانگر Num Lock نداشته باشد. در این صورت می‌توانید کلیدهای Ctrl + Alt + Del را به صورت همزمان فشار دهید. با این کار باید یک صفحه آبی نمایش داده شود. با فشار دادن دکمه Esc می‌توانید این صفحه را ترک کنید. اگر در عرض چند ثانیه به صفحه آبی انتقال داده نشدید سیستم شما هنگ کرده است. برای حل این مشکل سیستم خود را ریستارت کنید.

روش حل مشکل کار نکردن یا شناسایی نشدن ماوس در ویندوز

تداخلات سخت افزاری علت شناسایی نشدن ماوس

اگر به تازگی سخت افزار جدیدی را روی سیستم خود نصب کرده‌اید؛ این سخت افزار جدید را جدا کنید چونکه احتمالا با ماوس شما تداخل دارد.

ماوس به درستی متصل نشده است

برای تایید اتصال صحیح ماوس به کامپیوتر این مراحل را دنبال کنید:

ماوس USB

اگر ماوس USB استفاده می‌کنید؛ کابل ماوس را جدا کنید و دوباره به پورت USB متصل کنید. اگر ماوس به هاب USB متصل است سعی کنید ماوس را به پورت USB پشت کامپیوتر متصل کنید.

ماوس بی سیم

با بررسی چراغ ماوس مطمئن شوید که ماوس بی سیم انرژی دریافت می‌کند. اگر ماوس شما دارای سوئیچ است که غالبا در قسمت پایین ماوس قرار دارد آن را بررسی کنید. اگر سوئیچ به نظر نمی‌رسد که روشن باشد؛ باتری‌ها را عوض کنید. اطمینان حاصل کنید که ماوس در محدوده گیرنده بی سیم قرار دارد و توسط اشیاء اطراف شما سیگنال‌ها مسدود نشده است. آداپتور بی سیم USB را جدا کنید و سعی کنید آن را به پورت دیگری متصل کنید.

ماوس PS/2

اتصال ماوس PS/2 پشت سیستم خود را بررسی کنید و اطمینان حاصل کنید که ماوس را به پورت PS/2 صفحه کلید وصل نکرده اید. اگر ماوس در قبل به درستی کار می‌کرده؛ سیستم خود را خاموش کنید و ماوس را جدا و دوباره وصل کنید. توجه داشته باشید که هنگام روشن شدن سیسم نباید ماوس PS/2 قطع و وصل شود.

روش حل مشکل کار نکردن یا شناسایی نشدن ماوس در ویندوز

نکته

اگر صفحه کلید شما به درستی کار می‌کند با فشار دادن کلید ویندوز و کلید جهت نما و کلید Tab گزینه shut down را انتخاب کنید.

تداخل نرم افزار یا درایور علت کار نکردن ماوس

وارد حالت سیف مد ویندوز شوید. اگر ماوس در حالت Safe Mode کار می‌کند؛ احتمالا تداخل نرم افزاری یا درایور وجود دارد. برای رفع این مشکل مراحل زیر را دنبال کنید:

Device Manager را باز کنید.

با کلیک روی علامت + گزینه Mouse را در Device Manager توسعه دهید.

هر ماوسی که در این بخش مشاهده می‌کنید را کلیک راست کنید و با فشار داده کلید delete  حذف کنید.

آپدیت درایور منسوخ شده یا آسیب دیده

بررسی کنید که ایا درایور برای ماوس نصب شده است. برای این کار می‌توانید Device Manager را بررسی کنید. گرچه ممکن است ویندوز یک درایور استاندارد یا پیش فرض برای ماوس داشته باشد؛ اما ممکن است نصب یک درایور برای ماوس خاص شما این مشکل را حل کند. برای دانلود درایور ماوس؛ به سایت سازنده ماوس خود مراجعه کنید.

اگر درایور برای ماوس نصب شده است توصیه می‌کنیم درایور خود را به جدیدترین نسخه بروزرسانی کنید.

درایور USB منسوخ شده است

تولیدکنندگان کامپیوتر و مادربرد به طور دوره ای درایورهای سخت افزار از جمله درایورهای پورت USB خود را آپدیت می‌کنند. مشکلات شناسایی و عملکرد ماوس USB ممکن است به خاطر درایورهای پورت USB منسوخ شده باشد.

درایورهای پورت USB بروز شده می‌توانند مشکلات شناسایی و عملکرد ماوس را بر طرف کنند. برای بررسی درایورهای پورت USB می‌توانید به وب سایت سازنده ماوس خود مراجعه کنید. اگر درایورههای به روز شده در دسترس هستند؛ آنها را دانلود و نصب کنید. کامپیوتر خود را ریستارت کنید و ماوس را امتحان کنید. امیدواریم آپدیت درایورها مشکل کار نکردن ماوس شما را حل کرده باشد.

سایر مشکلات درایور USB

اگر ماوس USB شما روی سیستم کار نمی‌کند؛ درایورهای پورت USB می‌توانند آسیب دیده باشند. دو گزینه برای رفع درایورهای خربا وجود دارد یکی استفاده از سیستم ریستور است و دیگری نصب مجدد درایورهای پورت USB است.

سیستم ریستور

اگر ماوس USB شما قبلا کار می‌کرده؛ می‌توانید با استفاده از سیستم ریستور؛ دستگاه خود را به این تاریخ برگردانید.

حل مشکل شناسایی نشدن ماوس با نصب درایورهای پورت USB

درایورهای پورت USB آسیب دیده باعث می‌شوند که ماوس USB کار نکند. برای حذف و نصب مجدد درایورهای پورت USB مراحل زیر را دنبال کنید.

  • Device Manager را باز کنید.
  • با استفاده از کلیدهای Tab و جهت نما Universal Serial Bus controllers را در Device Manager هایلایت کنید.
  • کلید جهت نمای راست را فشار دهید تا دستگاه‌های زیر Universal Serial Bus controllers توسعه داده شوند.
  • با استفاده از کلیدهای جهت نما؛ USB Composite Device  یا  USB Root Hub را انتخاب کنید و اینتر را فشار دهید تا پنجره properties باز شود.

حل مشکل شناسایی نشدن ماوس با نصب درایورهای پورت USB

  • در پنجره properties؛ با استفاده از کلیدهای Tab و جهت نما؛ به سربرگ Driver دسترسی پیدا کنید.
  • در سربرگ Driver از کلید Tab برای انتخاب دکمه Uninstall Device استفاده کنید و بعد اینتر را فشار دهید.

حل مشکل شناسایی نشدن ماوس با نصب درایورهای پورت USB

  • در پنجره Uninstall Device از کلید Tab برای هایلات کردن دکمه Uninstall استفاده کنید و کلید اینتر را فشار دهید.
  • برای تمام گزینه‌های USB Composite یا USB Root Hub در Device Manager مراحل بالا را تکرار کنید.
  • در نهایت سیستم خود را ریستارت کنید.
  • بعد از اینکه ویندوز بالا امد؛ باید دستگاه‌های متصل به پورت USB را شناسایی کند و درایورها را دوباره نصب کند.

فایل‌های سیتم عامل خراب است

اگر اه حل‌های بالا مشکل کار نکردن و شناسایی ماوس را حل نکرد؛ احتمال خراب شدن فایل‌های سیستم عامل وجود دارد. ممکن است لازم باشد با استفاده از سی دی نصب ویندوز؛ کار تعمیر را انجام دهید. اگر یک نقطه بازیابی در سیستم خود ذخیره کرده‌اید می‌توانید از سیستم ریستور استفاده کنید.

سایر مشکلات سخت افزاری

این مشکلات سخت افزاری ممکن است برای شما اتفاق بیافتد:

خراب شدن پورت

اگر راه حل‌های قبلی مشکل کار نکردن ماوس را حل نکرد؛ ماوس دیگری را امتحان کنید. اگر ماوس جدید کار کرد اما ماوس قبلی کار نمی‌کند مشکل از پورت دستگاه است. اگر از پورت PS/2 یا USB پشت کامیپوتر استفاده می‌کنید ممکن است مادربرد خراب شده باشد و نیاز به تعویض داشته باشد.

شناسایی نشدن ماوس به علت خراب شدن خود موس

اگر ماوس در هیچ سیستمی کار نمی‌کند؛ به احتمال زیاد ماوس شما خراب شده و باید برای خرید ماوس جدید اقدام کنید.

1 دیدگاه در “نحوه حل مشکل کار نکردن یا شناسایی نشدن ماوس در ویندوز

  1. پوریا گفت:

    دوستان اگر موس یا کیبردتون یهو غیرفعال بشن و کار نکنن یه بار باطری وسط مادر بردتون رو دربیارین از اول بندازین مشکل کامل حل میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *