اگر روزنامه نگار؛ وبلاگ نویس؛ دانشجوی دانشگاه یا پرستار هستید؛ احتمالا رکوردر صدای دیجیتال را با خود به همراه دارید، تا کارهای خاصی را با آن انجام دهید. اما آیا شما تا به حال به نحوه یک رکوردر صدای دیجیتال فکر کرده اید؟

اکثر رکوردهای صدای دیجیتال به دو شکل ارائه می‌شوند؛ یکی به عنوان یک برنامه داخلی در گوشی هوشمند؛ و دیگری به شکل یک رکوردر صدای اختصاصی است که در درجه اول برای ضبط صداهای مختلف طراحی شده است. با این حال، بسته به تجهیزات صوتی یا خلاقیتی که دارید ممکن است از چندین دستگاه صوتی رکوردر دیگر هم استفاده کنید.

رکوردر تسکو مدل TR908 و رکوردر تسکو مدل TR907 دو نمونه از محصولات ایرانی هستند که می‌توانید برای خرید مورد بررسی قرار دهید.

رکوردر صدای دیجیتال چیست؟

رکوردر صدای دیجیتال دستگاهی است که صدا را ضبط می‌کند و آن را به صورت فایلی ذخیره می‌کند که می‌تواند به راحتی توزیع یا به دستگاه دیگری منتقل شود (مانند گوشی‌های همراه، لپ تاپ؛ تبلت یا کامپیوتر). انتقال معمولا از طریق کابل USB یا هر دستگاه سازگاری دیگر انجام می‌شود.

این دستگاه از چند جهت محبوبیت گسترده ای پیدا کرده است و این جایی است که مردم از رکوردر صدا برای نت برداری؛ ضبط مصاحبه‌ها و ویس‌ها برای رونویسی داده استفاده می‌کنند.

رکوردر صدای دیجیتال چیست و چگونه کار می‌کند؟

طیف گسترده ای از رکوردرهای صدای دیجیتال در دسترس هستند که از قیمت‌های متغییری پشتیبانی می‌کنند. تفاوت بسیار زیاد قیمت ممکن است به ویژگی‌های دستگاه بستگی داشته باشد. اما برای استفاده عملی، به دنبال مواردی باشید که با بودجه شما تناسب داشته باشد.

مفاهیم بنیادی رکوردر صدا

در یک رکوردر سدای دیجیتال، صدا به صورت مجموعه ای اعداد ذخیره می‌شود که در آن هر عدد نشان دهنده فشار هوا در یک زمان خاص است. سپس این اعداد توسط میکروفون تولید می‌شوند که به مداری به نام مبدل آنالوگ به دیجیتال متصل می‌شوند.

از هر عدد به عنوان نمونه یا سمپل یاد می‌شود و به تعداد نمونه‌های گرفته در هر ثانیه نرخ نمونه گفته می‌شود. در نهاین این اعداد توسط مبدل دیجیتال به آنالوگ که به بلندگو متصل است به صدا تبدیل می‌شوند.

مقدار بیت‌های عددی با سیگنال ارتباط مستقیمی دارد. به صورت خلاصه این بدان معناست که کیفیت بالاتر صدای ضببط شده حافظه بیشتری را مصرف می‌کند. علاوه بر این؛ کیفیت ممکن است تحت تاثیر سطح سیگنال موجود قرار بگیرید.

همانطور که از رکوردر صدای دیجیتال خود برای ضبط صدا استفاده می‌کنید؛ اطلاعات به صورت فایل‌های صوتی در دستگاه شما ذخیره می‌شوند. این فایل‌ها ممکن است به دستگاه‌های دیگر منتقل شوند و در آنجا پخش فایل صوتی شما را قادر به شنیدن صداهای ضبط شده می‌کند.

اطلاعات بیشتر در مورد کیفیت صدا

برای ذخیره صداهای ضبط شده می‌توان از چندین فرمت فایل استفاده کرد. بسته به ترجیحات سازنده؛ رکوردهای صدای دیجیتال ممکن است فرمت‌های مختلفی را پشتیبانی کنند. با این حال، در بیشتر موارد یک فایل WAV بهترین فرمت برای ذخیره صدای ضبط شده است.

برخی از دستگاه‌های طراحی شده برای ضبط موسیقی ممکن است به خوبی را رکوردر صدا کار کنند؛ اما همیشه اینطور نیست. برخی از دستگاه‌های ضبط صدا برای لغو صدهای محیطی طراحی شده است که ممکن است کیفیت ضبط موسیقی را به ویژه در کنسرت‌های زنده را فراهم آورد.

نوع فایل روی کیفیت صدا تاثیر می‌گذارید. کیفیت صدایی که ضبط شده می‌تواند با نمونه برداری از قسمت‌های فرکانس‌های صوتی به جای کل دامنه فرمانس ها؛ حاصل شود. نرخ بیت بالاتر (یا میزان اطلاعات ذخیره شده) به این معناست که کیفیت صدای ضبط شده از کیفیت بالاتری برخوردار است.

رکوردر صدای دیجیتال چیست و چگونه کار می‌کند؟

از ویژگی‌های پیشرفته برخی از رکوردرهای صدای دیجیتال می‌توان به امکان ویرایش صداهای ضبط شده اشاره کرد. با حذف مکث بین صداهای ضبط شده؛ به کاهش سرعت بیت کمک می‌کند. در نتیجه صداهای مورد نیاز فقط ممکن است فضای ذخیره سازی با حافظه کمتری را اشغال کنند. با این کار؛ کیفیت کلی ضبط تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد در حالی که اندازه فایل کاهش می‌یابد. فرمت‌های رایج رکوردر صدای دیجیتال شامل موارد زیر می‌باشد:

  • AAC (Advanced Audio Coding) – این فرمت استاندارد فشرده سازی است که توسط iTunes, YouTube, iOS, Android استفاده می‌شود.
  • AIFF (Audio Interchange File Format) – این فرمت توسط اپل ساخته شده است.
  • AU – این فرمت صدا توسط Sun Microsystems ساخته شده است.
  • WAV (waveform audio file) – این استاندارد برای IBM و مایکروسافت است.
  • MP3 – رایج ترین فرمت است که در اکثر دستگاه‌ها پشتیبانی می‌شود.

آیا رکوردر صدای دیجیتال بهتر است یا رکوردر داخلی گوشی هوشمند؟

گوشی‌های هوشمند این روزها دارای رکوردر صدای داخلی هستند که می‌توانید با یک تپ کردن یا انتخاب یک دکمه هر صدایی که می‌خواهید را ضبط کنید. با این حال ممکن است که این رکوردر داخلی همیشه استفاده نشود. افرادی که برای کار خود از رکوردر صدا استفاده می‌کنند؛ رکوردرهای صدای دیجیتال اختصاصی را قابل اعتمادتر از رکوردرهای گوشی همراه خود می‌دانند. نکات زیر نشان می‌دهد که چرا داشتن یک رکوردر صدای دیجیتال بهتر از رکوردر داخلی گوشی هوشمند است:

آیا رکوردر صدای دیجیتال بهتر است یا رکوردر داخلی گوشی هوشمند؟

  • کیفیت صدای رکوردر صدای دیجیتال بهتر از گوشی هوشمند است. مدل‌های مختلف رکوردر صدای دیجیتال کیفیت صدای عالی را ارائه می‌دهند که برای رونویسی؛ سخنرانی و مصاحبه‌ها مناسب است.
  • عمر باتری یک رکوردر صدای دیجیتال ممکن است مانند پیشرفته ترین گوشی‌های هوشمند باشد. با این حال؛ هنگام استفاده از گوشی هوشمند؛ برنامه‌های دیگر که در پس زمینه اجرا می‌شوند ممکن است انرژی باتری را مصرف کنند. بنابراین داشتن یک رکوردر صدای اختصاصی بهتر است چون می‌توانید ساعت‌های طولانی تری را به ضبط صدا بپردازید.
  • رکوردر صدای دیجیتال با قیمت‌های متنوعی ارائه می‌شود و ممکن است انتخاب شما به تعداد قابلیت هایی که واقعا نیاز دارید بستگی داشته باشد. گوشی‌های هوشمند به طور کلی گران تر هستند, گرچه قابلیت‌های دیگری به غیر از ضبط صدا را ارائه می‌دهند.
  • اگر کار شما شامل ضبط صدا می‌شود؛ یک رکوردر صدای دیجیتال انتخاب بهتری است.

زمان ضبط صدا

رکوردرهای ضبط صدای دیجیتال وجود دارند که می‌توانند بیش از 1000 ساعت زمان ضبط را ارائه دهد. با این حال؛ باید توجه داشته باشد گه هر چه کیفیت ضبط بالاتر باشد؛ ساعت ضبط کمتری را در اختیار خواهید داشت. اگر قصد استفاده از نرم افزار تشخیص دا برای رونویسی دارید؛ بهترین کیفیت صدا را نیاز خواهید داشت. فرمت‌های استریو و با کیفیت بالا یه فضای ذخیره سازی بسیار بیشتری نیاز دارند و حداکثر زمان ضبط را تا حد زیادی کاهش می‌دهند.

رکوردر صدای دیجیتال چیست و چگونه کار می‌کند؟

همچنین توجه داشته باشید که زمان ضبط مستقیما به ظرفیت حافظه ارتباط دارد. اطلاعات ضبط شده در حافظه داخلی دستگاه ذخیره می‌شوند؛ بنابراین هر چه حافظه دستگاه بیشتر باشد؛ زمان ضبط بیشتر خواهد بود. برای افزایش زمان ضبط، بسیاری از دستگاه‌ها دارای اسلات‌های توسعه حافظه هستند که می‌توانند ظرفیت ضبط موجود را توسعه دهند.

رونویسی

یکی از تصورات اشباهی که در مورد رکوردرهای صدای دیجیتال وجود دارد این است که آنها می‌توانند صدا را به متن تبدیل کنند. اگر می‌خواهید فایل‌های صوتی را که با رکوردر صدای دیجیتال خود ضبط کرده‌اید را به متن تبدیل کنید؛ باید نوعی نرم افزار مانند Dragon Naturally Speaking را در سیستم کامپیوتری خود داشته باشید. برخی از رکوردهای صدای دیجیتال همراه با نرم افزار تشخیص صدا ارائه می‌شوند.

اندازه و وزن

رکوردهای صدای جمع و جور تقریبا به اندازه یک گوشی هوشمند هستند و می‌توانند تا چندین گرم وزن داشته باشد. واحدهای با کیفیت بالا که قابلیت‌های اضافی دارند معمولا دارای اندازه بزرگتر و وزن بیشتر هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *