کیس‌های کامپیوترهای شخصی در اشکال، اندازه‌ها و ویژگی‌های مختلفی هستند، قبل از خرید کیس کامپیوتر باید بدانید کدام یک برای نیازهای شما مناسب است. ما در این مقاله‌ی راهنمای خرید کیس کامپیوتر نارستان نکات لازم را گرد هم آورده‌ایم تا شما با خیالی آسوده، کیس کامپیوتر متناسب با نیازتان را انتخاب و خریداری کنید.

اینکه شما کامپیوترتان را به عنوان یک قطعه‌ی مرکزی در نظر بگیرید یا بخواهید آن را زیر میز قرار دهید، باز هم خرید کامپیوتر مناسب، موضوع مهمی است. در ادامه‌ی راهنمای خرید کیس کامپیوتر با ما همراه باشید.

راهنمای خرید کیس کامپیوتر

اولین کاری که باید انجام دهید، این است که یک قاب برای کامپیوتر شخصی انتخاب کنید که اندازه مناسبی برای نیازهای شما داشته باشد و برای همه سخت‌افزارها و دستگاه‌های USB شما جا داشته باشد؛ منظور از قاب همان کیس کامپیوتر می‌باشد! اما برخی از کیس‌های کامپیوتر گزینه‌های بسیار زیادی مانند، فضای داخلی جادار، دماهای پایین‌تر، صداگیر، پشتیبانی گسترده خنک کننده، و پنل‌های شیشه‌ای فانتزی و یا نورپردازی RGB را در اختیار ما قرار می‌دهند.

راهنمای خرید کیس کامپیوتر

راهنمای خرید کیس کامپیوتر در اندازه‌ی مناسب

قبل از هر چیزی تصمیم بگیرید که به کیس چه اندازه‌ای نیاز دارید؟ انواع کیس در سه سایز اصلی وجود دارد:

  • سایز بزرگ (Full tower)
  • سایز متوسط (mid-tower)
  • سایز کوچک (mini-ITX)

کیس‌های سایز بزرگ و سایز متوسط، هر دو با مادربوردهای ATX استاندارد که تقریبا می‌توان گفت مادربوردهای ATX استاندارد، رایج‌ترین اندازه‌ی مادربرد موجود در جهان هستند، سازگار هستند. همچنین هردو می‌توانند، مادربردهای میکرو ATX کوچکتر را نیز در خود جای دهند. اندازه‌ی دقیق در هر مدل متفاوت است.

بیشتر کیس‌های mid-tower تقریباً 46 سانتی‌متر ارتفاع و 22 سانتی‌متر یا بیشتر عرض دارند. کامپیوترهای شخصی Mid-tower رایج‌ترین نوع هستند و فضای کافی برای قرار دادن سیستم‌هایی با خنک کننده CPU حلقه بسته (closed-loop)، چند کارت گرافیک و فضای ذخیره سازی زیادی دارند.

کیس‌های Full-tower بسیار بزرگ هستند. آنها اغلب بیش از 50 سانتی‌متر ارتفاع دارند و بلندتر و عمیق‌تر از کیس‌های mid-tower هستند، که اگر یکی از معدود افرادی هستید که از مادربردهای Extended-ATX عظیم استفاده می‌کنید، این گزینه برایتان ایده‌آل است. اگر قصد دارید کیس فول‌تاور خود را با سیستم خنک کننده آبی گسترده یا سفارشی سازی کنید، فضای ذخیره سازی فراوان داشته باشید یا تنظیمات کارت گرافیک 3 و 4 طرفه بارگیری کنید، یک کیس فول‌تاور در نظر بگیرید. کیس‌های فول‌تاور اغلب از فن‌ها و جایگاه‌های درایو 5.25 اینچی بیشتری پشتیبانی می‌کنند.

راهنمای خرید کیس کامپیوتر در اندازه‌ی مناسب

کیس‌های Mini-ITX نقطه‌ی مقابل کیس‌های full-tower هستند که برای مادربردهای کوچک mini-ITX ساخته شده‌اند. برخی از اینها ممکن است به طرز شگفت‌انگیزی کوچک باشند،‌ به طوری که حتی در داخل طبقات میز تلوزیون شما هم قرار بگیرند، اما فضای تنگ هم به خودی خود می‌تواند مشکلات ناسازگاری با برخی سخت افزارها را ایجاد کند. بنابراین انتظار نداشته باشید که بتوانید از خنک کننده مایع یا خنک کننده‌ی بزرگ CPU، در اکثر موارد mini-ITX استفاده کنید. برخی از کیس‌های mini-ITX نیز از کارت گرافیک‌های تمام قد پشتیبانی نمی‌کنند، پس قبل از خرید حداکثر ارتفاع را تأیید کنید. در نهایت، فضای زیادی برای سخت‌افزار اضافی در این کیس‌ها وجود ندارد، بنابراین شما به پیکربندی‌های نسبتاً ابتدایی سیستم محدود خواهید شد.

البته ممکن است گاهی اوقات کیس‌هایی را ببینید که اندازه‌ی آنها چیزی مابین mini-ITX و mid-tower است تا مادربوردهای micro-ATX را در خود جای دهد، که البته بسیار نادر‌تر از بقیه هستند.

راهنمای خرید کیس کامپیوتر با ظاهر مناسب

آیا ظاهر کیس کامپیوتری که می‌خرید را دوست دارید؟ از آنجایی که قرار است سالها آن را ببینید، مهم است که از نظر شما ظاهری خوب داشته باشد. حتی فروشگاه‌های آنلاین، تصاویر کیس‌ها را از زوایای مختلف قرار داده‌اند، بنابراین ظاهر کیس فاکتور بی‌اهمیتی محسوب نمی‌شود. کیس‌های کامپیوتر در انواع رنگ‌ها و طرح‌ها وجود دارند. اگر نمی‌خواهید وقت خود را صرف تمیز کردن کابل‌های داخلی کنید، کیسی را انتخاب کنید که دارای یک پنجره کناری است.

راهنمای خرید کیس کامپیوتر شخصی و ویژگی‌هایی که کامپیوتر شخصی دارد

جدای از ابعاد و قیمت کیس، پشتیبانی از ویژگی‌ها بزرگترین تمایز در هنگام خرید کیس است، هرچه بیشتر هزینه کنید، مزایای بیشتری دریافت خواهید کرد. در این قسمت از راهنمای خرید کیس کامپیوتر خلاصه‌ای از ویژگی‌هایی که کیس‌های کامپیوترهای شخصی باید داشته باشند، بیان کرده‌ایم که از ویژگی‌های ظاهری و ویژگی‌های اضافی کاربردی شروع می‌شود.

کیس دارای محفظه‌های درایو و پایه‌های نصب SSD

با گرایش‌های اخیر به سمت استفاده از NVMe SSD، فضا برای درایوهای فیزیکی بزرگ خیلی ضروری نیست. با این حال، بسیاری از مردم هنوز از SSD یا هارد دیسک‌های سنتی مبتنی بر SATA استفاده می‌کنند، اگر شما هم قصد استفاده از آنها را دارید، مطمئن شوید که یک کیس کامپیوتر دارای فضای 2.5 و 3.5 اینچی کافی برای قرار دادن درایوهای ذخیره سازی شما است. برخی از کیس‌ها شامل نقاطی برای نصب SSD در پشت سینی مادربرد نیز هستند. اگر به یک فضای 5.25 اینچی در جلوی رایانه شخصی خود برای قرار دادن درایو نوری، کنترلر فن یا هر چیز دیگری نیاز دارید، اطمینان حاصل کنید که کیس شما شامل آن می‌شود.

طراحی بدون نیاز به ابزار (Tool-less design)

در گذشته، تقریباً برای قرار دادن هر چیز در یک کیس رایانه شخصی به پیچ گوشتی نیاز داشتیم، اما الان نه! طراحی Tool-less design در سطح جهان جزو موارد میان‌رده و رده‌بالا قرار دارند و دارای پیچ‌های انگشتی برای اتصال داخلی و مکانیزم‌های چرخشی، گیره‌دار یا بدون ابزار در محفظه‌های درایو هستند.

طراحی بدون نیاز به ابزار (Tool-less design)

مدیریت کابل‌ها در کیس کامپیوتر

به دنبال کیسی باشید که روی سینی مادربرد، بریدگی‌هایی داشته باشد تا بتوانید کابل‌ها را از پشت کیس و دور از چشم‌ها عبور دهید. کیس‌های کامپیوترهای شخصی مقرون‌ به‌ صرفه معمولاً دارای سوراخ‌های بزرگ و ساده در سینی مادربرد هستند، در حالی که گزینه‌های میان‌رده معمولاً شامل حفره‌های لاستیکی در سوراخ‌ها برای مرتب کردن بیشتر وسایل هستند. برخی از موارد شامل پوشش‌هایی برای سیم در پشت سینی مادربرد هستند تا کابل‌کشی شما تمیز بماند.

راهنمای خرید کیس کامپیوتر دارای برش برای خنک کننده CPU

در مورد سینی مادربرد، برخی از کیس‌های کامپیوتر برای زیباتر شدن، بریدگی‌های بزرگی در پشت پردازنده دارند که به شما امکان می‌دهند CPU یا خنک‌کننده CPU رایانه شخصی خود را بدون باز کردن کل مادربرد خود تعویض کنید. این یک ویژگی ضروری نیست و احتمالا همه به آن نیاز نخواهید داشت.

دارای قابلیت اتصال به پنل جلو

اگر دستگاه‌های خارجی زیادی دارید، اتصال پنل جلویی کیس کامپیوتر را بررسی کنید. حتی کیس‌های ارزان‌ قیمت دارای چند پورت USB-A Type 2.0 در جلو هستند. بسیاری از کیس‌های مدرن شامل USB-A Type 3 ،USB-C و حتی کنترلرهای فن نورپردازی RGB هستند. اغلب کیس‌ها دارای جک‌های صوتی در پنل جلویی نیز هستند، اگرچه ما همیشه توصیه می‌کنیم، هدست خود را مستقیماً به جک صوتی در ورودی/خروجی عقب مادربرد خود وصل کنید.

راهنمای خرید کیس کامپیوتر دارای فن و جریان هوای مناسب

هرچقدر تعداد فن‌ها در سیستم شما زیادتر باشد، جریان هوا بهتر خواهد بود. برای داشتن جریان هوای مطلوب شما حداقل به دو فن، یکی در جلو و یکی در عقب نیاز دارید. بعضی از کیس‌های کامپیوترهای شخصی مقرون‌ به‌ صرفه تنها دارای یک فن هستند و دما و عملکرد رایانه شما به علت نبود جریان هوای مطلوب، متضرر می‌شود. حتی بعضی از موارد دارای پایه‌های فن اضافی هستند که به شما این امکان را می‌دهند، بعداً خنک‌ کننده خود را ارتقا دهید.

راهنمای خرید کیس کامپیوتر دارای فن و جریان هوای مناسب

همچنین باید به آنچه که در مقابل فن‌ها قرار دارد توجه کنید، این روزها پنل‌های جلویی که با شیشه‌های سکوریت‌شده و فلزی طراحی شده‌اند، رایج هستند، اما اگر به‌درستی طراحی نشده باشند، ممکن است مانع جریان هوا شوند.

راهنمای خرید کیس کامپیوتر دارای فیلترهای گرد و غبار

تمیز نگهداشتن سیستم مهم است. کامپیوتری که با گرد و غبار و پرز مسدود شده باشد، مدام داغ می‌کند و جریان هوا در داخل آن خفه است. فیلترهای گرد و غبار، از رسیدن گرد و خاک به فن‌ها و قطعات داخلی ارزشمند سیستم شما جلوگیری می‌کنند، اما توجه داشته باشید که فن‌های خود را برای فشار هوای مثبت پیکربندی کنید تا از مکش گرد و غبار از طریق دریچه‌های خالی در شاسی خود جلوگیری کنید.

راهنمای خرید کیس کامپیوتر عایق صدا

کیس‌های عایق صدا اغلب با استفاده از موادی که باعث میرایی صدا در داخل کیس کامپیوتر می‌شوند، ساخته شده‌اند. این مواد سر و صدا را حفظ می‌کنند، اما جریان هوا را نیز مختل می‌کنند؛ بنابراین کیس‌های عایق صدا معمولاً دمای بالاتری نسبت به موارد استاندارد دارند. برخی از کیس‌های عایق صوتی زیباتر، با گنجاندن فن‌های بزرگ 140 میلی‌متری که با سرعت پایین (و در نتیجه بی‌صدا) می‌چرخند، به جریان هوای بهتر کمک می‌کنند.

پشتیبانی از خنک کننده مایع

ظهور کولرهای یکپارچه مهر و موم شده، خنک کننده مایع را بیش از هر زمان دیگری محبوب کرده است. اگر قصد دارید از خنک کننده مایع استفاده کنید، به پشتیبانی ارائه شده توسط کیس خود توجه کنید. احتمالاً در اکثر کیس‌های مینی ITX نمی‌توانید از خنک‌کننده مایع استفاده کنید، و بسیاری از کیس‌های mid-tower فقط تا رادیاتورهای 240 میلی‌متری را پشتیبانی می‌کنند – و قرار دادن آن رادیاتور خنک‌کننده مایع، با توجه به ابعاد کیس، ممکن است فقط به بالا یا پایین محدود شود.

اگر یک رادیاتور 360 میلی‌متری می‌خواهید، باید به سراغ یک کیس full tower بروید، اگرچه کیس‌های mid-tower که به صورت غیرعادی بزرگ هستند نیز گاهی اوقات می‌توانند آن‌ها را دربرگیرند. برخی از کیس‌های گران‌تر نیز دارای فضای داخلی بزرگی هستند که به مخازن خنک‌کننده مایع برای حلقه‌های سفارشی اختصاص داده شده است.

راهنمای خرید کیس کامپیوتر دارای پانل های شیشه سکوریت

بسیاری از کیس‌های جدیدتر شامل پنل‌هایی هستند که تماماً از شیشه سکوریت تشکیل شده‌اند و این امکان را به شما می‌دهند که تمام قطعات داخلی را ببینید. این کیس‌ها بسیار زیبا و در عین حال شکننده هستند، پس با احتیاط رفتار کنید.

راهنمای خرید کیس کامپیوتر دارای پانل های شیشه سکوریت

نورپردازی یکپارچه در کیس کامپیوتر

نورپردازی RGB قابل تنظیم در سال‌های اخیر یک شوق بزرگ  در همه‌ی زمینه‌هاست که شامل کیس‌های کامپیوتر شخصی نیز می‌شود. شما یا عاشق RGB هستید یا از RGB متنفر هستید. در هر صورت، یافتن مواردی که با سلیقه‌ی زیبایی شناختی شما مطابقت دارند، آسان است.

پایه‌ی عمودی GPU

بسیاری از موارد اکنون دارای گزینه‌ای برای نصب یک پایه GPU عمودی هستند که کارت گرافیک شما را نمایش می‌دهد. توجه داشته باشید که ممکن است به یک بست مخصوص که می‌تواند بسته به کیس متفاوت باشد و یک کابل رایزر PCIe با کیفیت بالا نیاز داشته باشید. برخی از کارت‌های گرافیک PCIe 4.0 به کابل‌های مناسب برای کار با جدیدترین پردازنده‌های گرافیکی نیز نیاز دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *