امروزه، استفاده از اینترنت نیازی ضروری برای مردم محسوب می‌شود. از آنجایی که گاهی اوقات ممکن است دسترسی به اینترنت ADSL برایمان مقدور نباشد، شبکه‌های ارتباطی موبایل رشد روز افزونی کردند و کیفیت بالای این شبکه‌ها باعث شد، مورد استقبال همه قرار بگیرند. در رابطه با این موضوع شرکت‌های مختلف اقدام به تولید انواع مودم‌های 3g و 4g و 4.5g کرده‌اند. مقاله‌ی راهنمای خرید مودم سیم کارتی 3g و 4g و 4.5g را مطالعه کنید تا با کارایی این مودم‌ها ونکاتی که برای قبل از خرید نیاز است، آشنا شوید.

راهنمای خرید مودم سیم کارتی

استقبال عمومی از مودم‌های سیم کارت خور 3g و 4g و 4.5g باعث شد تا این مودم‌ها با قابلیت پشتیبانی از شبکه‌های مخابراتی جدید وارد بازار شوند. از نکات مثبت این مودم‌ها می‌توان به ارائه‌ی سرویس اینترنت به گوشی‌های موبایل ورژن قدیم اشاره کرد؛ به این صورت که برای دسترسی به اینترنت نسل جدید، نیاز به ارتقا دستگاهتان ندارید؛ به عنوان مثال می‌توان با یک گوشی که فقط از اینترنت 3g پشتیبانی می‌کند؛ از اینترنت 4g استفاده کرد.

انواع مودم سیم کارت خور

برخی از مودم‌های سیم کارتی قفل شده هستند؛ به این معنی که به شما اجازه‌ی استفاده از یک اپراتور را می‌دهند. این مودم‌ها محدودیت بیشتری به شما تحمیل می‌کنند و قیمت ارزانتری دارند؛ اما توصیه‌ی ما به شما این است که مودم قفل نشده یا به اصطلاح آنلاک تهیه کنید تا قادر به استفاده از هر نوع سیم کارت موبایلی روی آن باشید.

انواع مودم سیمکارت خور در راهنمای خرید مودم سیم کارتی

مودم‌های سیم کارتی بطور کلی به سه دسته تقسیم می‌شوند: دسته‌ی اول مودم‌هایی که باتری داخلی دارند؛ قابل حمل هستند و شما می‌توانید در حال حرکت از این مودم‌ها استفاده کنید. دسته‌ی دوم مودم‌های خانگی هستند که باید در نقطه‌ای ثابت قرار بگیرند؛ همانند مودم ADSL. این مودم‌ها مستقیما به برق وصل می‌شوند؛ بنابراین مشکل اتمام باتری ندارید. دسته‌ی آخر که از انواع دیگر قدیمی‌تر است؛ مودم دانگلی می‌باشد که به پورت USB متصل می‌شود.

مودم جیبی (مودم همراه)

مودم‌های جیبی بیشتر برای افرادی مناسب هستند که نیاز به استفاده‌ی دائمی از اینترنت در طول روز دارند و در جای ثابتی قرار ندارند. شاید برایتان سوال شود که چرا با وجود قابلیت اتصال موبایل به اینترنت باید مودم همراه داشته باشیم؟

مودم جیبی هواوی

پاسخ بسیار ساده است؛ استفاده از اینترنت موبایل، سرعت اتمام باتری را افزایش می‌دهد و از آنجایی که مودم‌های جیبی باتری مستقلی دارند و نمایشگری ندارند؛ عمر باتری زیاد است. این مودم‌ها از نظر اینترنت دریافتی کاملا مشابه با اینترنت موبایل هستند. استفاده از این مودم‌ها بسیار ساده است. اگر شما می‌توانید یک سیم کارت را داخل گوشی انداخته و از آن استفاده کنید، استفاده از مودم همراه برایتان ساده خواهد بود.

مزایای استفاده از مودم همراه چیست؟

  • اتصال همزمان چند دستگاه
  • اینترنت ارزان‌تر از داده‌ی تلفن همراه
  • با داشتن یک گوشی 3g می‌توانید از اینترنت 4G مودم بهره مند شوید؛ بدون نیاز به ارتقای موبایلتان.
  • بهینه سازی باتری مصرفی تلفن همراه

مودم جیبی 4G

از نقاط ضعف مودم همراه می‌توان به محدودیت کاربران اشاره کرد. در حدود 10 دستگاه می‌توانند همزمان به این مودم‌ها وصل شوند. محدوده‌ی پوشش دهی این مودم‌ها حدود 10 الی 15 متر است.

یک مودم همراه خوب باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

  • ظرفیت باتری: همه‌ی مودم‌های همراه باتری دارند. ظرفیت باتری‌های پرقدرت چیزی بین 2500 الی 3000 میلی آمپر است. باتری‌های ضعیف‌تر حدود 1800 میلی آمپر هستند و بین 8 الی 10 ساعت باتری نگه‌میدارند. از طریق آداپتور با برق شهری شارژ می‌شوند.
  • شبکه‌های قابل پشتیبانی مودم: همانطور که قبلا ذکر شد، برخی از مودم‌ها فقط از یک اپراتور پشتیبانی می‌کنند و برخی از آنها از دو یا چند اپراتور. اینکه مودم شما قابلیت پشتیبانی از چندین اپراتور را داشته باشد، اهمیت زیادی دارد؛ به این دلیل که بر سرعت دانلود تاثیر گذار است.
  • قابلیت اضافه کردن آنتن: اگرچه مودمی با این قابلیت به سختی یافت می‌شود؛ اما در بعضی نقاط ممکن است پوشش دهی کم باشد یا سرعت اینترنت پایین باشد و شما نیاز به اضافه کردن آنتن برای افزایش سرعت اینترنت داشته باشید.
    راهنمای خرید مودم سیم کارتی همراه
  • قابلیت دریافت و ارسال پیامک: مودم‌های همراه سیم‌کارتی هستند؛ بنابراین مودمی بهتر است که قابلیت ارسال و دریافت پیامک داشته باشد تا قبل از اتمام بسته اینترنت شما را مطلع سازد.
  • نمایشگر: بهتر است مودم نمایشگری داشته باشد تا از طریق آن میزان شارژ باتری، تعداد کاربران متصل و … را برای شما نمایش دهد.
  • وزن مودم: وزن همه‌ی مودم‌های جیبی حدود 100 الی 200 گرم است. مودمی انتخاب کنید که وزن کمتری داشته باشد و به راحتی قابل حمل باشد.
  • پشتیبانی از کارت حافظه: برخی از مودم‌ها از کارت حافظه‌ی Micro SD پشتیبانی می‌کنند. اگر اهل دانلود هستید؛ با قرار دادن کارت حافظه داخل مودم می‌توانید فایل‌هایی را دانلود و آپلود کنید.

راهنمای خرید مودم سیم کارتی 3g و 4g و 4.5g خانگی

مودم‌های سیم کارت خور خانگی از نظر عملکرد کاملا مشابه مودم‌های همراه هستند؛ با این تفاوت که آداپتور جایگزین باتری شده است و مستقیما به برق وصل می‌شوند.

مودم‌های خانگی درست مثل مودم‌های ADSL دارای چند پورت LAN هستند؛ برای دستگاه‌هایی که نیاز به اتصال سیمی دارند. استفاده از مودم‌های خانگی به راحتی استفاده از مودم همراه است. در مودم‌های خانگی به دلیل استفاده از آنتن‌های قوی‌تر سرعت دانلود و آپلود نسبت به مودم جیبی بیشتر است. اگر قرار است در جای ثابتی از مودم خود استفاده کنید، مودم‌های سیم کارتی خانگی انتخاب مناسبی است.

مودم خانگی تی پی لینک مدل Archer MR200

مودم خانگی تی پی لینک مدل Archer MR200 بهترین امکانات را داشته و از قیمت مناسبی برخوردار است. مهم‌ترین ویژگی این مودم‌های خانگی فناوری وای فای سری AC است که در کمتر مودمی یافت می‌شود.

راهنمای خرید مودم سیم کارتی 3g و 4g دانگلی

همانطور که گفته شد؛ مودم‌های دانگلی از دو دسته دیگر قدیمی‌تر هستند و تقریبا همه‌ی ما با آنها آشنایی داریم. مودم‌های دانگلی در دو نوع هستند؛ نوع اول آنهایی هستند که از طریق پورت USB به دستگاه متصل می‌شوند؛ برق مورد نیاز را از همین پورت تامین می‌کنند و اینترنت را هم از همین پورت ارائه می‌دهند؛ بنابراین فقط برای کامپیوتر دسکتاپ یا لپتاپ قابل استفاده است و نمی‌توانید از اینترنت آن به صورت وای فای استفاده کنید. اما نوع دیگری از این دانگل‌ها قابلیت تولید امواج و ارائه‌ی اینترنت به صورت وای فای را هم دارند.

مودم دانگلی هواوی مدل E8372

مودم دانگلی هواوی مدل E8372 مودم دانگلی است که به شما پیشنهاد می‌کنیم. دارای یک کارتخوان micrio SD است و از شبکه 4G پشتیبانی می‌کند.

مودم هواوی مدل E8231 از شبکه 3G پشتیبانی می‌کند و از نوع وای فای است.

در ادامه‌ی مقاله‌ی راهنمای خرید مودم سیمکارتی 3G و 4G نکاتی که قبل از خرید مودم 3G و 4G باید بدانید؛ بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

مودم سیم کارتی از نظر تکنولوژی ارتباطی

مودم‌ها از لحاظ تکنولوژی ارتباطی به سه دسته تقسیم می‌شوند:

  • مودم‌های 3G یا همان مودم‌هایی که قادر به پشتیبانی فناوری فراتر از HSPA+ نیستند. اما این بدان معنی نیست که اینترنت مطلوبی ارائه نمی‌دهند.
  • مودم‌های 4G LTE در دسته‌ی دوم قرار می‌گیرند؛ این نوع از مودم‌ها بالاترین سرعت را داشته و همانطور که از نامش پیداست، علاوه بر پشتیبانی از فناوری شبکه‌ی LTE و 4G از شبکه‌های ضعیف‌تر مانندEDG E و 3G هم پشتیبانی می‌کنند.
  • مودم‌های LTE پیشرفته یا Cat6. Cat به معنای category است. این دسته از مودم‌ها سرعتی بالاتر از سرعت مودم‌های LTE دارند. سرعت دانلودی نزدیک به 300 مگابایت بر ثانیه.

سرعت در راهنمای خرید مودم سیم کارتی

از دیگر نکات مهم قبل از خرید مودم سیم کارت خور، سرعت مودم است. سرعت دانلود مودم‌هایی که فقط از شبکه 3g پشتیبانی می‌کنند، نهایت 100 مگابایت است. با پیشرفت شبکه‌های موبایلی و ورود نسخه‌های نسل جدید به بازار، سرعت دانلود در مودم‌های 4g به 150 مگابایت و در مودم‌های 4.5g به 300 مگابایت افزایش پیدا کرد.

البته سرعت دانلود در تمامی اپراتورهای موبایل در ایران در بهترین حالت پوشش و آنتن‌ دهی در شبکه‌ی 4g+ است؛ سرعتی برابر با 150 مگابایت در ثانیه. بنابراین خرید یک مودم 4g در بازار فعلی ایده‌آل بنظر می‌رسد.

البته اگر مودم شما در رده‌های بالا باشد؛ در شرایطی که آنتن دهی مطلوب نیست؛ سرعت بهتری نسبت به مودم 4g خواهید داشت. مثلا یک مودم 4.5g در شرایط عادی سرعتی چند برابر بیشتر از سرعت مودم 4g دارد.

فرکانس یا باند پوشش دهی مودم در راهنمای خرید مودم سیم کارتی

مودم‌ها در دو محدوده‌ی فرکانسی 2.4 گیگابایت و 5 گیگابایت کار می‌کنند؛ که هرکدام کارایی خاص خود را دارند. مودم 2.4 گیگ محدوده‌ی بیشتری را پوشش می‌دهد؛ اما ممکن است در اتصال کمی اختلال داشته باشید. مودمی با فرکانس 5 گیگابایت محدوده‌ی کمتری را پوشش می‌دهد، ولی سرعت بیشتری دارد. با توجه به محیطی که مودم را استفاده می‌کنید؛ انتخاب کنید.

قیمت مودم سیم کارتی

در مقاله‌ی راهنمای خرید مودم سیم کارتی تمامی نکات لازم برای خرید مودم را بررسی کردیم؛ قیمت مودم از مهمترین نکاتی است که برای تمامی خریداران حائز اهمیت است؛ چرا که هرگاه قصد خرید محصول جدیدی را داشته باشیم نمی‌توانیم نسبت به قیمت آن بی‌توجه باشیم.

مودم‌های سیم کارتی در قیمت‌های مختلف در بازار موجود است که شما با مطالعه‌ی راهنمای خرید مودم سیم کارتی می‌توانید؛ با توجه به نیازتان مودمی با قیمت مناسب خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *