در مقاله امروز نارستان راهنمای خرید کیبورد کامپیوتر را ارائه خواهیم داد. کیبورد یک دستگاه ورودی شبیه به ماشین تحریر است که به کاربر اجازه می‌دهد با کامپیوتر ارتباط برقرار کند. تقریبا تمام کسانی که با کامپیوتر کار می‌کنند؛ وابستگی شدیدی به کیبورد کامپیوتر برای وارد کردن اطلاعات دارند.

زمانی که صفحه کلید کامپیوتر شما نیاز به تعویض داشته باشد؛ احتمالا شما به سراغ کیبوردی مشابه با کیبورد قبلی خود می‌روید؛ اما با توجه به تنوعی که صفحه کلیدهای موجود در بازار دارند؛ دچار سردرگمی خواهید شد. در مقاله‌ی راهنمای خرید کیبورد کامپیوتر ما نکاتی را که برای انتخاب یک صفحه کلید مناسب نیاز است؛ در اختیار شما قرار داده‌ایم.

راهنمای خرید کیبورد کامپیوتر

وقتی که پای سیستم خود می‌نشینید دستان شما تعامل زیادی با صفحه کلید کامپیوتر دارد و احتمالا تا وقتی که از جایتان بلند نشوید، دستان شما همانجا باقی خواهند ماند. با توجه به مدت زمانی که صرف کار با کیبورد کامپیوتر خود می‌کنید؛ چرا همیشه به صفحه کلید عمومی که همراه سیستم کامپیوتر شما است قانع هستید؟

اولین سوالی که قبل از خرید کیبورد کامپیوتر باید به آن پاسخ دهید، این است که کیبورد را برای انجام چه کاری می‌خواهید؟ به این دلیل که تفاوت زیادی بین کیبوردهایی که برای بازی و محاسبات و… طراحی شده‌اند؛ وجود دارد. اگر برای مسائل ساده و روزمره مثل تایپ می‌خواهید؛ گزینه‌های ارزان‌تر و اقتصادی‌تری در اختیار خواهید داشت.

راهنمای خرید کیبورد کامپیوتر یا صفحه کلید کامپیوتر

یک صفحه کلید خوب می‌تواند تفاوت زیادی بین کارآمد بودن یا نبودن، شکست یا پیروزی، در دنیای بازی را نشان دهد و تاثیر جدی روی سلامت مفاصل دست شما داشته باشد. به همین دلیل دانستن اینکه چه چیزی باعث متمایز شدن و مناسب بودن صفحه کلید می‌شود؛ تاثیر زیادی در انتخاب شما دارد. در ادامه نکاتی که باید هنگام خرید صفحه کلید کامپیوتر در نظر داشته باشید آورده شده است:

کیبورد باسیم یا کیبورد بی سیم

ساده‌ترین راه برای اتصال صفحه کلید به کامپیوتر شما از طریق اتصال کابلی USB است. صفحه کلید معمولا به صورت plug&play طراحی می‌شود و هیچ نرم افزار اضافی برای نصب نیاز نیست؛ البته به جز برخی از کیبوردهای گیمینگ (راهنمای خرید کیبورد گیمینگ مطالعه شود). این بدان معناست که اتصال صفحه کلید تمام تنظیماتی است که باید انجام دهید.

اینکه شما چه صفحه کلیدی باید بخرید؛ به نیازهای شما بستگی دارد. ادامه‌ی راهنمای خرید کیبورد کامپیوتر را مطالعه کنید تا بهترین گزینه را متناسب با نیازتان، انتخاب کنید.

برخلاف صفحه کلیدهای بی سیم، یک دستگاه باسیم انرژی خود را از طریق پورت USB سیستم دریافت می‌کند، بنابراین نیازی به نگرانی درباره‌ی باتری ندارید. همچنین اتصالات سیمی مشکلاتی نظیر تاخیر یا تداخل امواج ندارند؛ بنابراین اگر قصد دارید هر روز بازی‌های حساس انجام دهید؛ کیبورد کامپیوتر سیمی گزینه مناسبی خواهد بود.

اگر می‌خواهید آزادی حرکت داشته باشید و به راحتی کیبورد را جابجا کنید و شلوغی کابلی کمتری روی میز کار خود داشته باشید یا از فاصله دورتری با صفحه نمایش ارتباط برقرار کنید؛ می‌توانید صفحه کلیدهای بی سیم را انتخاب کنید. صفحه کلیدهای بی سیم داده‌ها را از طریق یکی از دو روش اتصال RF به یک گیرنده USB یا اتصال از طریق بلوتوث به کامپیوتر شما منتقل می‌کنند. هر دو مزایا و معایب خاص خود را دارند.

راهنمای خرید کیبورد کامپیوتر بی سیم

اکثر صفحه کلیدهای بی سیم از طریق همان فرکانس‌های بی سیم 2.4 گیگاهرتزی که برای گوشی‌های بی سیم و اینترنت وای فای استفاده می‌شود، به کامپیوتر متصل می‌شوند.

یک دانگل USB با ابعاد کوچک، اتصال به سیستم را برای شما فراهم می‌کند. شرکت‌ها از اتصالات انحصاری مانند اینها استفاده می‌کنند چونکه باعث می‌شود دوام باتری بهینه باشد. این دانگل‌های USB همچنین اتصال به بیش از یک دستگاه را فراهم می‌آورند و این بدان معناست که می‌توانید از یک آداپتور برای صفحه کلید (یا صفحه کلیدهای) بی سیم خود و همچنین ماوس‌های کامیپوتری که همه از یک برند هستند؛ استفاده کنید.

راهنمای خرید کیبورد کامپیوتر با سیم یا بی سیم

صفحه کلیدهای بلوتوثی در این اواخر محبوبیت بیشتری به دست آورده‌اند؛ به این خاطر که دیگر یک پورت USB برای اتصال دانگل اشغال نمی‌شود. این کیبوردها با سایر دستگاه‌ها مانند تبلت و گوشی‌های هوشمند سازگاری دارند و اتصالات بلوتوثی پایدار و برای مدیریت ساده و برای استفاده در گوشی‌های هوشمند و دستگاه‌های دیگری مانند تبلت‌ها ایده‌آل هستند.

در استفاده‌های معمولی، اتصال بلوتوث تقریبا 9 متر برد بی سیم را تحت پوشش قرار می‌دهد؛ اما ممکن است عمر باتری ارائه شده توسط دستگاه‌های دارای دانگل را ارائه ندهد. نوآوری‌های جدید، مانند سنسورهای مجاورت که مدیریت اتصال را به عهده دارند باعث افزایش عمر باتری نسبت به دستگاه‌های بلوتوثی قدیمی می‌شوند.

تفاوت کیبورد گیمینگ و صفحه کلیدهای عادی در چیست؟ کدام یک را باید بخریم؟

تفاوت کیبورد گیمینگ و صفحه کلیدهای عادی این است که، کیبوردهای گیمینگ نسبت به کیبوردهای دیگر حرفه‌ای‌تر، با کیفیت‌تر و البته گران‌تر هستند. این کیبوردها قابلیت‌هایی مثل دارا بودن کلیدهای کنترل صدا، اجرای برنامه‌ها و… نسبت به کیبوردهای دیگر دارند و تنها شامل دکمه‌های معمولی نیستند.

gaming keyboard

صفحه کلیدهای گیمینگ طوری طراحی شده‌اند که پاسخگوی نیاز شما در سرعت و دقت باشند و صفحه کلیدهای معمولی عموما طراحی ارگونومی را برای تایپ راحت در الویت قرار می‌دهند. بطور کلی تفاوت کیبورد گیمینگ و کیبورد عادی بیشتر در طرح کیبورد و سوییچ‌های استفاده شده در آن، دیده می شود.

کیبوردهای گیمینگ دقیقا مثل یک کیبورد کامپیوتر معمولی کار می‌کنند و می‌توان برای همین منظور از آنها استفاده کرد؛ اما به دلیل اینکه در طراحی صفحه کلید بازی معمولا از سووییچ‌های مکانیکی استفاده می‌شود و گران‌تر از کیبوردهای معمولی است؛ خرید کیبورد گیمینگ، فقط برای استفاده معمولی به صرفه نیست. اما اگر گیمر هستید؛ می‌توانید از صفحه کلیدی که برای بازی تهیه کرده‌اید، استفاده‌ی معمولی نیز داشته باشید.

سوئیچ‌های گنبدی سیلیکونی، سوئیچ‌های قیچی و کلید مکانیکی

یکی از جنبه‌های طراحی صفحه کلید کامپیوتر که در نقد و بررسی‌ها مشاهده خواهید کرد نوع سوئیچ‌های مورد استفاده برای کلیدهای جداگانه صفحه کلید است. ممکن است شما به مکانیسم‌های خاصی که در زیر کلیدها قرار دارند اهمیت ندهید؛ اما مطمئنا تفاوت را احساس خواهید کرد. سه نوع اصلی سوئیچ‌ها عبارتند از سوئیچ‌های گنبدی سیلیکونی، قیچی و مکانیکی.

کیبورد کامپیوتر ارزان قیمت، مانند صفحه کلیدهایی که همراه با سیستم‌های دسکتاپ جدید ارائه می‌شوند به طور کلی از سوئیچ‌های گنبد سیلیکونی استفاده می‌کنند که از دو لایه غشای سیلیکونی برآمده تشکیل شده است و به شبکه‌ای حباب‌های لاستیکی یا گنبدها به عنوان سوئیچ هر کلید تشکیل می‌دهند.

سوئیچ‌های صفحه کلید کامپیوتر در راهنمای خرید کیبورد کامپیوتر

حالت ارتجاعی لاستیک سیلیکونی با فشار دادن هر کلید، احساس تایپ نرم و روان را ایجاد می‌کند. نوع سوئیچ همچنین شما را ملزم می‌کند که با هر ضربه، کلید را به پایین فشار دهید؛ قسمت پایین کلید را فشار دهید تا یک حرف را تایپ کنید و از آنجا که انعطاف پذیری مکرر غشای لاستیکی باعث خراب شدن آن می‌شود، کلیدهای گنبدی سیلیکونی به مرور زمان حالت ارتجاعی خود را از دست می‌دهند.

برخی از صفحه کلیدهای جدید از کیبوردهای سبک چیکلت که در لپ تاپ‌ها و اولترابوک‌ها یافت می‌شوند، تقلید می‌کند و تعداد کمی از این کیبوردها از کلیدهای گنبدی سیلیکونی ساده استفاده می‌کنند. در بسیاری از آنها از سوئیچ قیچی استفاده شده است که به یک تثبیت کننده مکانیکی برای ایجاد احساس یکنواختی تجهیز شده است و یک پیستون متصل شده در زیر هر کلید امکان فرو رفتگی کوتاه‌تر کلیدها را فراهم می‌آورد. در نتیجه صفحه کلیدهای سوئیچ قیچی حس تایپ کم عمق را دارند اما به طور کلی نسبت به کلیدهای گنبدی لاستیکی دوام بیشتری دارند.

اما در صفحه کلیدهایی که کمی پیچیده‌تر هستند؛ از سوئیچ‌های مکانیکی استفاده شده است. در زیر هر کلید فنر قرار دارد و در انواع مختلفی موجود هستند. هر یک از آنها به گونه‌ای اصلاح شده‌اند تا کمی احساس یا صدای متفاوت را ایجاد کنند؛ اما به طور کلی سوئیچ‌های مکانیکی بازخورد لمس بهتری را ارائه می‌دهد و به دلیل استفاده از سوئیچ‌های محکم و فنرهای با دوام به طور قابل توجهی از عمر بیشتری برخوردار هستند و به راحتی قابل تعمیر هستند. این سوئیچ‌ها همچنین با هر ضربه ای که روی کلید وارد می‌کنید تا عمق کمی فرو می‌روند و برای تایپیست‌ها بسیار ایده آل هستند.

طرح صفحه کلید و راهنمای خرید کیبورد کامپیوتر

همه صفحه کلیدها مانند هم نیستند. در واقع همه کیبوردها حتی فراتر از کلیدهای استاندارد کوارتی (رایج‌ترین نوع چیدمان صفحه کلید) بوده و به یک شکل تنظیم نشده‌اند. تقریبا نیمی از کیبوردهای موجود یک پد عددی 10 کلیدی دارند؛ اما مدل‌هایی هم هستند که این پد عددی را ندارد؛ این موضوع می‌تواند برای افرادی که حسابداری انجام می‌دهند یا دائما با کلیدهای عددی سر و کار دارند؛ دارای اهمیت زیادی باشد. علاوه بر این، اکثر صفحه کلیدهای کنونی دارای قابلیت‌های اصلی رسانه‌ای مانند کلیدهای کنترل پخش و افزایش و کاهش صدا هستند.

راهنمای خرید کیبورد کامپیوتر ارگونومی

به منظور جلوگیری از سندرم تونل کارپ و آسیب‌های ناشی از فشار به مچ دست، بسیاری از صفحه کلیدهای ارگونومی وجود دارند که هنگام تایپ کردن دستان شما را در موقعیت خنثی قرار می‌دهند. درنتیجه نه تنها راحتی بیشتر را فراهم می‌اورند، بلکه به کاهش فشار به مفاصل و تاندون‌ها کمک می‌کنند تا از التهاب دردناک و جراحی‌های هزینه بر، جلوگیری کنند.

کیبورد ارگونومی و راهنمای خرید کیبورد کامپیوتر

قابلیت‌های ارگونومی می‌تواند از ساده (مانند تکیه گاه‌های مچ دست) تا پیشرفته (صفحه کلیدهایی که منحنی و شیب دارند) باشد.

 

کیبورد استاندارد یا کیبورد گیمینگ

در حالی که همه کیبوردها کلیدهای لازم برای تایپ را ارائه می‌دهند؛ اما گاهی اوقات تایپ کردن اصلی‌ترین معضل  شما نیست. صفحه کلیدهای گیمینک برای استفاده در بازی‌های رقابتی طراحی شده‌اند؛ برای سبک‌های خاصی از گیم پلی‌ها بهینه سازی شده‌اند و با توجه به استانداردهای دقیق، پاسخگویی بهتر و عمر طولانی را ارائه می‌دهند. این محصولات همچنین با طراحی نور پس زمینه فوق العاده با تنوع رنگی چشم‌گیر و عملکرد عالی که دارند، به شدت شما را تحت تاثیر قرار می‌دهند و زیبایی آن‌ها به راحتی گیمرها را به خود جذب می‌کند.

در صفحه کلیدهای گیمینگ تقریبا به طور انحصاری از کلیدهای مکانیکی با کیفیت بالا استفاده می‌کنند و بسیاری از قابلیت‌های قابل تنظیم را ارائه می‌دهند. مانند دستورات ماکرو قابل برنامه ریزی و جزئیات خاص عملکردی مثل کلیدهای قابل تعویض. برخی دیگر هم دارای نور پس زمینه قابل تنظیم هستند که به شما امکان می‌دهد، رنگ و شدت نور را تغییر دهید تا سریعتر موفق به پیدا کردن کلیدهای خاص باشید و ظاهر صفحه کلید خود را شخصی سازی کنید.

کیبورد استاندارد یا کیبورد گیمینگ

ضد شبح یک ویژگی ضروری است که به شما امکان این را می‌دهد چندین ضربه کلید همزمان را ثبت کنید؛ چیزی که در صفحه کلیدهای استاندارد با محدودیت‌هایی روبرو است. سایر موارد اضافی شامل ارائه پورت USB یا اتصالات صوتی در صفحه کلید کامپیوتر است که روند اتصال وسایل جانبی به کامیپوتر دسکتاپ را که ممکن است به راحتی در دسترس نباشد، را ساده کند.

صفحه کلیدهای بازی اغلب مجهز به نرم افزار و کلیدهای اضافی برای دستورات ماکرو هستند که به شما امکان می‌دهد رشته‌های پیچیده‌ای از دستورات را از قبل تنظیم کرده و آنها را با فشار یک دکمه فعال کنید. تعداد دستورات ماکرو که می‌توانید ذخیره کنید و سهولت ایجاد آنها از یک مدل به مدل دیگر متفاوت است اما این یک ابزار ارزشمند است. اینها مواردی نیستند که برای استفاده روزمره به آنها نیاز داشته باشید؛ اما برای گیمرهایی که وقت و هزینه خود را صرف بازی می‌کنند؛ صفحه کلیدهای بازی مزایای رقابتی را ارائه می‌دهند.

راهنمای خرید کیبور کامپیوتر با قیمت مناسب

خرید کیبورد کامپیوتر ارزان و مناسب یکی از فاکتورهای مهمی که زمان خرید برای ما اهمیت دارد. کیبوردهای موجود در بازار با توجه به قابلیت ها و کیفیت های متنوع، قیمت‌های مختلفی هم دارند. راهنمای خرید کیبورد کامپیوتر به شما کمک می کند که انتخابی مقرون به صرفه و متناسب با نیازتان داشته باشید.

صفحه کلیدها باتوجه به کاربرانی که از آنها استفاده می‌کنند؛ در سه دسته‌ی حرفه‌ای، نیمه حرفه‌ای و معمولی طبقه بندی می‌شوند. کیبورد حرفه‌ای برای گیمرها و کسانی که برای اجرای ویدیو پلیرها نیازمند کلیدهای مقاوم هستند؛ مناسب است. کیبوردهای نیمه حرفه‌ای به کیبوردهایی که پیشرفته‌تر از دسته‌های معمولی هستند گویند ودر نهایت دسته معمولی شامل کیبوردهایی هستند که برای کارهای ساده و روزمره مورد استفاده قرار می‌گیرند و تقریبا همه‌ی ما از کیبوردهای معمولی استفاده کرده‌ایم.

5 دیدگاه در “راهنمای خرید کیبورد کامپیوتر و صفحه کلید

  1. تکتم گفت:

    درود بر شما ممنون از توضیحاتتون من میخوام در خصوص مواردی که بر ای کیبوردها نام گذاری شده توضیح بدهید مثلا کیبورد 100 با 125 چ فرقی دارد؟

  2. amin گفت:

    سلام آلی بود

      1. اکرام گفت:

        سلام عالی

    1. سجاد گفت:

      عالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *