چه در حال نوشتن نامه و چه در حال محاسبه داده‌های عددی باشید، صفحه کلید شما راه اصلی برای وارد کردن اطلاعات به رایانه شماست؛ اما آیا می‌دانستید که می‌توانید از صفحه‌کلید برای کنترل رایانه خود نیز استفاده کنید؟ یادگیری چند دستور ساده کیبورد کامپیوتر می‌تواند به شما کمک کند، بهتر کار کنید. در این راهنمای استفاده از کیبورد کامپیوتر، روش‌های نصب کیبورد و همچنین استفاده از صفحه‌کلید را آموزش داده‌ایم، در ادامه با ما همراه باشید.

راهنمای استفاده از کیبورد و روش اتصال انواع کیبورد به کامپیوتر

قبل از اینکه بخواهید از کیبور استفاده کنید، باید به درستی اتصال بین کیبورد و کامپیوتر را برقرار کنید. اگر رایانه جدیدی دارید و برای اتصال صفحه‌کلید به کمک نیاز دارید، یا صفحه‌کلید کار نمی‌کند، مراحل زیر را دنبال کنید.

اتصال صفحه کلید USB

کابل USB صفحه‌کلید را به درگاه USB در قسمت پشت یا جلو کیس خود وصل کنید، اگر از هاب USB استفاده می‌کنید، می‌توانید به هاب نیز متصل کنید. با اینحال توصیه می‌کنیم، در صورت امکان به پشت کامپیوتر متصل کنید. صفحه‌کلیدهای خارجی که با کابل USB به دستگاه متصل می‌شوند، قابلیت اتصال به لپ‌تاپ را هم دارند. شاید برایتان سوال پیش بیاید که آیا لپ‌تاپ من می‌تواند با دو صفحه‌کلید کار کند؟ بله! هنگامی که یک صفحه کلید USB خارجی را به لپ‌تاپ متصل می‌کنید، به عنوان صفحه‌کلید دوم عمل می‌کند و هر دو صفحه‌کلید را می‌توان همزمان استفاده کرد.

راهنمای استفاده از کیبورد و روش اتصال انواع کیبورد به کامپیوتر

پس از اتصال، صفحه‌کلید باید به طور خودکار شناسایی و نصب شود. اگر کیبورد ویژگی خاصی دارد، باید نرم افزار و درایورهای کیبورد را نصب کنید. برخی از کیبوردهای USB پیشرفته‌تر (مانند کیبورد USB گیمینگ) دارای دو کابل USB هستند. یکی از این کابل‌ها برای کیبورد و دیگری برای پورت‌های USB روی کیبورد برای سایر دستگاه‌های USB است. اگر فقط به کیبورد نیاز دارید، کافیست یکی از این کابل‌ها را متصل کنید.

نکته: هنگام اتصال یک صفحه‌کلید USB، فرقی نمی‌کند که در حین نصب کامپیوتر شما خاموش یا روشن باشد.

اتصال کیبورد بی سیم

همه‌ی کیبوردهای بیسیم دارای گیرنده‌ای هستند که معمولا از طریق usb به کامپیوتر وصل شده است، و صفحه کلید به صورت بیسیم به آن گیرنده متصل می‌شود. این گیرنده را می‌توانید به یکی از درگاه‌های پشت یا جلوی کیس کامپیوتر متصل کنید. بعد از اتصال کیبورد، از شارژ بودن و روشن بودن آن اطمینان حاصل کنید؛ معمولا از طریق دکمه‌ای در زیر کیبورد خاموش/روشن می‌شوند. همچنین بعد از اتصال، کیبور باید به طور خودکار شناسایی و نصب شود. اگر کیبورد ویژگی خاصی دارد، باید نرم‌افزار و درایورهای کیبورد را نصب کنید.

نکته: برای برقراری ارتباط بیسیم با کامپیوتر، کیبورد شما باید سیگنال خوبی بین کامپیوتر و کیبورد داشته باشد؛ بنابراین باید دید خوبی به گیرنده داشته باشد. اگر موقعیت خوبی نبود، گیرنده USB را از پشت به جلوی کیس منتقل کنید.

اتصال کیبورد PS/2

صفحه کلید را به پورت PS/2 در پشت کامپیوتر وصل کنید. همانطور که در تصویر می‌بینید، در پشت کیس کامپیوتر دو پورت PS/2 در کنار یکدیگر قرار دارند؛ صفحه کلید را باید به پورت بنفش وصل کنید. اگر پورت‌های PS/2 دارای کد رنگی نباشند، هنگامی که از پشت به کیس نگاه می‌کنید، پورت مخصوص کیبورد به لبه سمت چپ نزدیک‌تر است و همچنین نماد صفحه‌کلید کوچک در کنار درگاه مشخص می‌کند که کدام یک برای صفحه کلید است.

راهنمای استفاده از کیبورد و روش اتصال انواع کیبورد به کامپیوتر

نکته: هنگام اتصال یا جدا کردن صفحه‌کلید PS/2، کامپیوتر باید خاموش باشد. توجه داشته باشید که کامپیوترهای جدید دیگر پورت PS/2 ندارند. اگر صفحه کلید PS/2 و رایانه‌ای بدون درگاه PS/2 دارید، پیشنهاد می‌کنیم یک صفحه‌کلید USB یا مبدل PS/2 به USB خریداری کنید، این آداپتور به صفحه‌کلید قدیمی اجازه می‌دهد تا با اتصال بین یکی از پورت‌های USB و دوشاخه PS/2 با رایانه‌های جدیدتر ارتباط برقرار کند.

راهنمای استفاده از کیبورد و روش اتصال انواع کیبورد به کامپیوتر

راهنمای استفاده از کیبورد و نحوه نصب مجدد آن

از آنجایی که در بیشتر مواقع، یک صفحه کلید باید بدون نصب نرم افزار اضافی کار کند(مگر در مواردی مانند کیبوردهای گیمینگ)، چیزی وجود ندارد که بتوان آن را دوباره نصب یا حذف کرد. اگر صفحه‌کلید شما کار نمی‌کند یا در سیستم شما تشخیص داده نمی‌شود، کابل را از کیس جدا کرده و دوباره وصل کنید.

راهنمای استفاده از کیبورد و نصب نرم افزار و درایورها

اگر صفحه‌کلید شما ویژگی‌های خاصی مانند پد لمسی، دکمه‌های ویژه یا عملکرد بی‌سیم دارد، باید درایورهای مخصوص همان مدل نصب شوند تا بتوانند به درستی کار کنند. آنها را از روی دیسک ارائه شده به همراه صفحه کلید نصب کنید یا از بخش پشتیبانی وب سایت سازنده دانلود کنید. برای آموزش نصب درایور می‌توانید به مقاله‌ی نحوه نصب درایور و آپدیت درایورهای کامپیوتر مراجعه کنید.

راهنمای استفاده از کیبورد مجازی کامپیوتر

کیبورد مجازی(Virtual keyboard)، نرم‌افزاری است که برای شبیه سازی کیبورد استاندارد استفاده می‌شود. تصویری از کیبورد روی مانیتور نمایش داده می‌شود و کاربر برای وارد کردن متن، روی عکس کلیدها اشاره می‌کند و کلیک می‌کند. کیبوردهای مجازی امکان استفاده از رایانه را برای افرادی که دارای اختلالات حرکتی قابل توجهی هستند، می‌دهد. برخی از صفحه‌کلیدهای مجازی از پیش‌بینی کلمات برای افزایش سرعت ورود استفاده می‌کنند. برای فعال کردن کیبورد مجازی در ویندوز 11، مراحل زیر را دنبال کنید.

به منوی start رفته و Settings > Ease of Access > Keyboard کلیک کنید، در آخر سوئیچ Use the On-Screen Keyboard را روشن کنید. کیبورد مجازی روی صفحه برایتان نمایش داده می‌شود.

راهنمای استفاده از کیبورد مجازی کامپیوتر

راهنمای استفاده از کیبورد به جای موس

کلیدهای کیبورد را می‌توان بر اساس عملکرد به چند گروه تقسیم کرد:

  • کلیدهای تایپ (الفبایی): این کلیدها شامل همان کلیدهای حرف، عدد، نقطه‌گذاری و نماد هستند که در ماشین تحریر سنتی وجود داشتند.
  • کلیدهای کنترل: این کلیدها به تنهایی یا در ترکیب با کلیدهای دیگر برای انجام اعمال خاصی استفاده می‌شوند. کلیدهای کنترلی که اغلب استفاده می شوند، عبارتند از Ctrl، Alt، کلید ویندوز و Esc.
  • کلیدهای عملکردی: کلیدهای عملکردی برای انجام وظایف خاصی استفاده می‌شوند که با عنوان F1، F2، F3، و غیره، تا F12 برچسب گذاری شده‌اند.
  • کلیدهای Navigation: این کلیدها برای جابجایی در اسناد یا صفحات وب و ویرایش متن استفاده می‌شوند. آنها شامل کلیدهای جهت‌دار، صفحه اصلی، پایان، بالای صفحه، پایین صفحه، حذف و درج هستند.
  • صفحه کلید عددی: برای وارد کردن سریع اعداد مفید است. کلیدهای عددی در یک قسمت جداگانه مثل یک ماشین حساب معمولی قرار دارند.

شکل زیر نشان می‌دهد که این کلیدها در یک صفحه‌کلید معمولی، چگونه چیده شده‌اند. البته چیدمان صفحه کلید شما ممکن است متفاوت باشد.

نحوه‌ی سازماندهی صفحه کلید در راهنمای استفاده از کیبود

عکس صفحه ی کیبورد کامپیوتر

راهنمای استفاده از کیبورد و تایپ کردن متن

هر زمان که نیاز به تایپ چیزی در یک برنامه، پیام ایمیل یا کادر متنی داشته باشید، یک خط عمودی چشمک‌زن به نام مکان‌نما را مشاهده خواهید کرد. این نشان دهنده‌ی مکانی است که پس از تایپ کردن متن از آنجا شروع خواهد شد. می‌توانید مکان‌نما را با کلیک کردن در مکان مورد نظر با ماوس یا با استفاده از کلیدهای پیمایش حرکت دهید. علاوه بر حروف، اعداد، علائم نگارشی و نمادها، کلیدهای تایپ نیز شامل Shift، Caps Lock، Tab، Enter، Spacebar و Backspace هستند.

  • Shift : زمانیکه Shift را در ترکیب با یک حرف انگلیسی فشار دهید، حروف بزرگ تایپ می‌شود. همچنین وقتی Shift را همراه با یک کلید دیگر (کلیدهای عددی ردیف بالای حروف) فشار دهید، نماد نشان داده شده در قسمت بالای آن کلید تایپ می‌شود.
  • Caps Lock : Caps Lock را یکبار فشار دهید تا همه حروف انگلیسی به صورت بزرگ تایپ شوند. دوباره Caps Lock را فشار دهید تا این عملکرد خاموش شود؛ صفحه کلید شما ممکن است دارای چراغی باشد که نشان دهد Caps Lock روشن است یا خیر.
  • Tab : Tab را فشار دهید تا مکان نما چند فاصله به جلو حرکت کند. همچنین می‌توانید Tab را فشار دهید تا به کادر متن بعدی در یک فرم بروید.
  • Enter : Enter را فشار دهید تا مکان‌نما به ابتدای خط بعدی منتقل شود. همچنین می‌توانید Enter را فشار دهید تا دکمه هایلایت شده را انتخاب کنید.
  • Space : Spacebar را فشار دهید تا مکان‌نما یک فاصله به جلو حرکت کند.
  • Backspace :‌ Backspace را فشار دهید تا کاراکتر قبل از مکان‌نما یا متن انتخاب شده حذف شود.

راهنمای استفاده از کیبورد و میانبرهای کیبورد

میانبرهای صفحه کلید راه‌هایی برای انجام اقدامات سریع، با استفاده از صفحه کلید است. در واقع، تقریباً هر عمل یا دستوری که می‌توانید با ماوس انجام دهید، با استفاده از یک یا چند کلید روی صفحه‌کلید، سریع‌تر انجام می‌شود.

نکته: علامت (+) بین دو یا چند کلید نشان می‌دهد که آن کلیدها باید به صورت ترکیبی فشار داده شوند. به عنوان مثال، Ctrl+A به معنای فشار دادن و نگه‌داشتن Ctrl و سپس فشار دادن A است. Ctrl+Shift+A به معنای فشار دادن و نگه‌داشتن Ctrl و Shift و سپس فشار دادن A است.

میانبرهای برنامه را پیدا کنید

با استفاده از صفحه کلید می توانید در اکثر برنامه ها کارها را با سرعت بیشتری انجام دهید. برای مشاهده اینکه کدام دستورات دارای میانبر صفحه کلید هستند، یک منو باز کنید. اگر میانبری وجود داشته باشد، در کنار آیتم‌های منو نشان داده می‌شوند.

میانبرهای صفحه کلید

میانبرهای صفحه کلید در کنار آیتم های منو ظاهر می‌شوند.

 

کلیدها

کارهایی که انجام می‌دهند

Windows

منوی Start را باز می‌کند

Alt + Tab

می‌توانید بین برنامه‌های باز یا ویندوز سوئیچ کنید

Alt + F4

مورد فعال را ببندید یا از برنامه فعال خارج شوید

Ctrl + S

فایل یا سند فعلی را ذخیره کنید (در اکثر برنامه ها کاربرد دارد)

Ctrl + C

مورد انتخاب شده را کپی کنید

Ctrl + X

مورد انتخاب شده را برش دهید

Ctrl + V

مورد انتخاب شده را جایگذاری (Paste) کنید

Ctrl + Z

یک عمل را بازگردانی کنید

Ctrl + A

همه موارد موجود در یک سند یا پنجره را انتخاب کنید

F1

نمایش راهنما برای یک برنامه یا ویندوز

Windows+F1

نمایش راهنما و پشتیبانی ویندوز

Esc

کار فعلی را لغو کنید

Application key

منوی دستورات مربوط به یک مورد انتخاب شده را باز کنید. معادل کلیک راست با موس است که عموما در کنار کلید Ctrl سمت راست کیبورد قرار دارد.

راهنمای استفاده از کیبورد و کلیدهای نویگیشن (navigation)

این دسته از کلیدها به شما این امکان را می‌دهند که مکان‌نما را حرکت دهید، در اسناد و صفحات وب حرکت کنید و متن را ویرایش کنید. جدول زیر برخی از عملکردهای رایج این کلیدها را فهرست می‌کند.

کلیدها

 کارهایی که انجام می‌دهند

کلیدهای جهت

مکان‌نما یا مورد انتخاب شده را یک فاصله یا خط، در جهت فلش حرکت میدهند یا یک صفحه وب را در جهت فلش پیمایش می‌کنند.

Home مکان‌نما را به ابتدای یک خط می‌برد یا به بالای صفحه وب می‌رود
End مکان‌نما را به انتهای یک خط می‌برد یا به پایین صفحه وب می‌رود

Ctrl + Home

به بالای یک سند می‌روید
Ctrl + End به پایین یک سند می‌روید
Page Up مکان‌نما یا صفحه را یک صفحه به بالا حرکت می‌دهد
Page Down مکان‌نما یا صفحه را یک صفحه به پایین حرکت می‌دهد
Delete کاراکتر بعد از مکان‌نما و یا متن انتخاب شده را حذف می‌کند. در ویندوز، آیتم انتخاب شده را حذف کرده و به سطل بازیافت منتقل می‌کند.
Insert حالت Insert را خاموش یا روشن کنید. وقتی حالت Insert روشن است، متنی که تایپ می‌کنید، در مکان‌نما درج می‌شود. وقتی حالت Insert خاموش است، متنی که تایپ می‌کنید، جایگزین کاراکترهای موجود می‌شود.

راهنمای استفاده از کیبورد عددی

صفحه‌ کلید عددی، اعداد 0 تا 9، عملگرهای حسابی + (جمع)، – (تفریق)، * (ضرب) و / (تقسیم)، و اعشار را همانطور که در ماشین‌ حساب ظاهر می‌شوند مرتب می‌کند. البته این کاراکترها در جای دیگری روی صفحه کلید تکرار می‌شوند، اما چینش صفحه کلید عددی به شما اجازه می‌دهد تا به سرعت داده‌های عددی یا عملیات ریاضی را با یک دست وارد کنید.

راهنمای استفاده از کیبورد عددی

برای استفاده از صفحه کلید عددی برای وارد کردن اعداد، Num Lock را فشار دهید. اکثر صفحه کلیدها دارای چراغی هستند که روشن یا خاموش بودن Num Lock را نشان می‌دهند. وقتی Num Lock خاموش است، صفحه کلید عددی به عنوان ماشین حساب، غیر فعال است و عموما به عنوان کلیدهای جهت عمل می‌کند. همچنین می‌توانید از صفحه کلید عددی خود برای انجام محاسبات ساده با ماشین حساب ویندوز استفاده کنید.

راهنمای استفاده از کیبورد و سه کلید عجیب روی آن

تاکنون، تقریباً در مورد هر کلیدی که احتمالاً استفاده می‌کنید، صحبت کرده‌ایم. اما برای افرادی که واقعاً کنجکاو هستند و به دنبال آموزش بیشتری هستند، سه کلید مرموز روی صفحه کلید را بررسی کرده‌ایم:

  • PrtScn
  • Scroll Lock
  • Pause/Break

PrtScn (or Print Screen)

مدت‌ها پیش، این کلید عملاً همان کاری را که می‌گوید انجام می‌داد، یعنی صفحه‌ی فعلی متن را به چاپگر شما می‌فرستد. امروزه، با فشار دادن PrtScn یک تصویر از کل صفحه شما (اسکیرین شات) گرفته می‌شود و آن را در Clipboard در حافظه رایانه شما کپی می‌کند. می‌توانید با (Ctrl + V) آن را در Microsoft Paint یا برنامه دیگری قرار دهید و در صورت تمایل، آن را از آن برنامه چاپ کنید.

مبهم‌تر از آن کلید SYS RQ است که گاهی با کلید PrtScn در برخی از صفحه کلیدها به اشتراک می‌گذارند. در گذشته، SYS RQ به عنوان یک درخواست سیستم یا همان system request طراحی شده بود، اما امروزه این دستور در ویندوز فعال نیست.

نکته: اگر قصد دارید به جای کل صفحه، فقط از پنجره‌ی فعال عکس بگیرید، Alt + PrtScn را با هم فشار دهید.

ScrLk (or Scroll Lock)

در اکثر برنامه‌ها، فشار دادن Scroll Lock هیچ تاثیری ندارد، فقط در بعضی از برنامه‌ها، فشار دادن Scroll Lock رفتار کلیدهای جهت‌ و کلیدهای Page Up و Page Down را تغییر می‌دهد. فشار دادن این کلیدها باعث می‌شود که سند بدون تغییر موقعیت مکان‌نما حرکت کند. صفحه کلید شما ممکن است، دارای چراغی باشد که نشان دهد Scroll Lock روشن است یا خیر.

Pause/Break

این کلید به ندرت استفاده می‌شود. در برخی از برنامه‌های قدیمی، با فشار دادن این کلید، برنامه متوقف می‌شود یا در ترکیب با Ctrl، اجرای آن متوقف می‌شود.

راهنمای استفاده از کیبورد و کلیدهای اضافی روی صفحه کلید

برخی از صفحه‌کلیدهای مدرن دارای دکمه‌هایی هستند که به شما امکان دسترسی سریع و یکباره به برنامه‌ها، فایل‌ها یا دستورات را می‌دهند. مدل‌های دیگر دارای کنترل‌های حجم صدا، چرخ‌های اسکرول، چرخ‌های زوم و ابزارهای دیگر هستند. برای جزئیات بیشتر درباره این ویژگی‌ها، اطلاعاتی را که به همراه صفحه‌کلید یا رایانه‌تان ارائه شده است، بررسی کنید یا به وب‌سایت سازنده بروید.

نکاتی برای استفاده ایمن از صفحه کلید – راهنمای استفاده از کیبورد

استفاده صحیح از صفحه کلید می‌تواند به جلوگیری از درد یا آسیب به مچ دست، دست و بازو کمک کند، به خصوص اگر برای مدت طولانی از رایانه خود استفاده می‌کنید. در اینجا چند نکته برای کمک به بهبود استفاده از صفحه کلید وجود دارد:

  • صفحه کلید خود را هم سطح آرنجتان قرار دهید. باید در حالتی باشید که بازوهایتان هیچ فشاری حس نکنند و ریلکس باشند.
  • صفحه کلید را دقیقا روبروی خود قرار دهید،
  • هنگام تایپ از قرار دادن کف دست یا مچ دست بر روی هر نوع سطحی خودداری کنید. اگر صفحه‌ کلید شما دارای تکیه‌گاه کف دست است، از آن فقط در زمان استراحت استفاده کنید.
  • دست‌ها و مچ‌هایتان را در بالای صفحه کلید نگه دارید، به طوری که بتوانید به جای کشش انگشتانتان، از کل بازوی خود برای رسیدن به کلیدهای دورتر استفاده کنید.
  • هنگام تایپ کردن، کلیدها را به آرامی لمس کنید و مچ دست خود را صاف نگه دارید.
  • وقتی تایپ نمی‌کنید، بازوها و دست‌هایتان را شل کنید.
  • هر 15 تا 20 دقیقه یکبار، استراحت کوتاهی داشته باشید.

8 دیدگاه در “راهنمای استفاده از کیبورد کامپیوتر و کلیدهای میانبر در ویندوز با تصویر

  1. ارتین گفت:

    اموزشتون عالی بود سپاس ازشما

  2. وجیهه گفت:

    خیلی ممنون از تون عالی بود

  3. گفت:

    خیلی عالی بود متشکرم

  4. رضا گفت:

    بسیار عالی و مفید و به دور از حاشیه و متن اضافی… سپاسگذارم استاد🙏

  5. آدرین گفت:

    خیلی مفید بود

  6. ممد گفت:

    درود.
    خیلی عالی و ضریف توضیح داده شده بود.باتشکر

  7. گفت:

    مفید بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *