برای خنک نگه‌داشتن پردازنده مرکزی خود باید از خنک کننده پردازنده آبی استفاده کنید یا خنک کننده پردازنده هوا؟ کدام یک بهتر است؟ ممکن است در مورد خنک کننده پردازنده آبی که به آن خنک کننده پردازنده مایع هم گفته می‌شود چیزهایی شنیده باشید، اما ممکن است هرگز سعی نکرده باشید، معنی یا عملکرد آن را درک کنید. بیاید با هم بررسی کنیم و خنک کننده پردازنده آبی را با خنک کننده پردازنده هوا مقایسه کنیم و بررسی کنیم که چه مزایا و معایبی دارند.

خنک کننده پردازنده آبی چیست؟

دقیقا مانند رادیاتور اتومبیل، خنک کننده پردازنده آبی درون سیستم شما قرار گرفته و آب را از داخل مخزن حرارتی عبور می‌دهد و این جایی است که گرما از پردازنده شما به آب منتقل می شود و خنک می‌شود. آب از گرمای پردازنده جذب می‌کند، به یک رادیاتور در قسمت پشت منتقل می‌کند و گرما را به هوای محیط خارج از کیس کامپیوتر شما منتقل می‌کند. در نهایت، آب خنک شده دوباره بر می‌گردد و همین روند ادامه پیدا می‌کند. فرآیند خنک سازی توسط آب بسیار کارآمدتر از خنک کننده پردازنده هوا است. گرمای تلف شده از طریق گردش آب به خارج از کیس منتقل شده و آب خنک شده برای پایین نگه‌داشتن درجه حرارت پردازنده بسیار کارآمد است.

خنک کننده پردازنده آبی در مقابل خنک کننده پردازنده هوا

بهترین روش برای خنک نگه‌داشتن پردازنده مرکزی شما چیست؟ اول از همه، یک سیستم کولینگ پردازنده آبی کارآمدتر از فرآیند منظم خنک کننده پردازنده هوا است. در مرحله دوم، سرعت بالاتر پرازنده را امکان‌پذیر می‌کند، چون حالا دمای محیط پردازنده بسیار پایدارتر و کنترل شده‌تر است.

خنک کننده پردازنده آبی به جای خنک کننده پردازنده هوا یا سیستم فن که باعث خنک شدن پردازنده می‌شود، گرما را مستقیما به خارج کیس هدایت می‌کند. به همین دلیل است که گیمرهایی که دوست دارند پردازنده‌های خود را اورکلاک کنند، چیزی غیر از کولینگ پردازنده آبی را برای سیستم شخصی خود استفاده نمی‌کنند. حتی می‌توانید در بعضی موارد سرعت پردازنده را با استفاده از محلول‌های پیشرفته و پیچیده خنک کننده آب دو برابر کنید (البته این نادر است).

خنک کننده CPU – خنک کننده پردازنده آبی در مقابل خنک کننده پردازنده هوا

یکی دیگر از مزایای استفاده از خنک کننده پردازنده آبی به جای خنک کننده پردازنده هوا این است که باعث کاهش صدای فن شما می‌شود و این باعث می‌شود، زمانی که سیستم تحت فشار زیاد است، صدای فن کاهش پیدا کند. وقتی فن‌های شما با سرعت 5000 دور در دقیقه کار می‌کنند، تقریبا غیر ممکن است که از صدای فن جلوگیری کنید، تنها گزینه خنک کننده پردازنده آبی برای شما باقی می‌ماند.

معایب خنک کننده پردازنده آبی

برای کار موثر و کارآمد، کیت‌های خنک کننده پردازنده آبی فضای بیشتری نسبت به فن خنک کننده پردازنده هوا اشغال می‌کنند. یک خنک کننده پردازنده مایع به فضایی برای پروانه، مخزن مایعات، لوله، فن و منبع تغذیه نیاز دارد. اگر می‌خواهید با خنک کننده پردازنده هوا کار کنید، باید یک مورد بزرگتر از آنچه نیاز دارید، خریداری کنید.

با این وجود امکان وجود سیستم خنک کننده پردازنده هوا در خارج از کیس کامپیوتر شما وجود دارد. اما توصیه نمی‌شود چون فضای میز کاری شما را اشغال می‌کند. اگر یک میز کوچک داشته باشید که اصلا چیز خوبی نیست. در حالی که جدیدترین فناوری‌های خنک کننده پردازنده آبی با حلقه بسته، فضای مورد نیاز را بهبود بخشیده‌اند، اما هنوز به فضای بیشتری از خنک کننده پردازنده هوا نیاز دارند.

مشکل دیگری که سیستم‌های خنک کننده پردازنده مایع حلقه بسته جدید دارند، این است که فقط می‌توانند یک مولفه را خنک کنند. اگر شما نیاز به خنک کردن پردازنده و پردازنده گرافیکی دارید، باید برای هر کدام یک سیستم خنک کننده مایع جداگانه تهیه کنید. اگر سیستم خنک کننده مایع به درستی نصب نشود، می‌تواند به قطعات داخلی آسیب وارد کند. بنابراین مهم است که کسی که این کار را برای شما انجام می‌دهد، سطح قابل توجهی دانش فنی و مونتاژ سیستم داشته باشد.

خنک کننده CPU – خنک کننده پردازنده آبی در مقابل خنک کننده پردازنده هوا

آیا کیت کولینگ پردازنده آبی ارزش خرید را دارد؟

برای اکثر افراد، خنک کننده پردازنده هوا همچنان برجسته‌ترین سیستم خنک کننده است، چون به راحتی کار می‌کند و هزینه کمتری نسبت به سیستم‌های خنک کننده پردازنده مایع دارد. با این حال، با دامنه پیشرفت‌ها و کوچکتر شدن سیستم‌های کولینگ پردازنده مایع، این گزینه‌ها در سیستم‌های دسکتاپ بیشتر رواج پیدا کردند. اکنون که سیستم‌های خنک کننده مایع حلقه بسته وجود دارد، نصب آن روی سیستم بسیار ساده است، زیرا تقریبا به تعمیر و نگهداری صفر نیاز دارند.

ممکن است عملکرد یکسان در سیستم کولینگ پردازنده آبی حلقه بسته از عملکردی که در سیستم سفارشی ایجاد کرده‌اید حاصل نشود؛ اما خطر آنها بسیار کم است. با این حال، در مقایسه با سیستم خنک کننده هوای معمولی، یک سیستم خنک کننده پردازنده مایع حلقه بسته هنوز عملکرد و مزایای بیشتری دارد. برخی از شرکت‌های برتر فناوری حتی در حال بررسی سیستم‌های خنک کننده پردازنده آبی برای برخی از لپ‌تاپ‌های رده بالا هستند که اگر این مسئله واقعی شود می‌توانید یک لپ‌تاپ گیمینگ را بهبود دهد.

در حال حاضر خنک سازی با آب فقط در سیستم‌های دسکتاپ با کارایی بالایی وجود دارد که توسط مونتاژ کاران و گیمرهای کامپیوتری پیشرفته استفاده می‌شود.

سوالات متداول سیستم های خنک کننده CPU

اگر در دنیای خنک کننده سیستم، تازه وارد هستید؛ احتمالا سوالات زیادی مانند اینکه آیا کولینگ پردازنده آبی، ممکن است سیستم من را خراب کند؟ برای پاسخ به برخی از رایج‌ترین سوالات در مورد خنک کننده پردازنده به ادامه مطلب مراجعه کنید.

1. آیا من می توانم یک کیت خنک کننده مایع را نصب کنم؟

اگر آماتور هستید باید آموزش ‌ها و راهنمایی‌های نصب زیادی را مشاهده کنید. با این حال اگر بعد از تماشای برخی فیلم‌ها، هنوز مطمئن نیستید که این کار را می‌توانید انجام دهید یا نه، نگران نباشید. بهترین گزینه این است که از شخصی بخواهید این کار را برای شما انجام دهد. به یاد داشته باشید در صورت امکان سوالات خود را از نصاب بپرسید تا دفعه بعد خودتان بتوانید این کار را انجام دهید.

2. آیا برای خنک کننده مایع پردازنده از آب مقطر استفاده کنم؟

شما می‌توانید از آب معمولی شیر در سیستم خنک کننده پردازنده مایع خود استفاده کنید؛ اما اگر برایتان ممکن است، از آب مقطر استفاده کنید. آب مقطر خالص‌ترین آبی است که وجود دارد و مشکلاتی که ممکن است ناخالصی‌های آب شیر ایجاد کند را به همراه ندارد.

3. آیا خنک کننده پردازنده آبی خطرناک است؟

به خودی خود این وسیله خطرناک نیست. اما اجزای ضعیف می‌تواند خنک کننده مایع را به یک جزء خطرناک تبدیل کند. به عنوان مثال اگر مایعات خنک کننده نشت کند و قطعات داخلی شما را خراب کند. به همین دلیل توصیه می‌شود که حتما از یک متخصص کمک بخواهید. مخصوصا اگر برای اولین بار است که خنک کننده نصب می‌کنید.

4. در صورت نشت آب چه اتفاقی می افتد؟

نشتی بدترین اتفاقی است که می‌تواند در سیستم شما رخ دهد. نصب سست یکی از دلایل اصلی نشت است و همچنین لوله‌های ترک خورده یا مسدود شده می‌تواند این مشکل را برای شما ایجاد کند. نشت آب می‌تواند با آسیب زدن به قطعات کامپیوتری شما خسارت های جبران ناپذیری را ایجاد کند.

توصیه می‌شود که بعد از نصب سیستم خنک کننده 3 بار آن را بررسی کنید و به مدت 24 ساعت آن را اجرا کنید تا بررسی شود که نشتی دارد یا خیر. در صورت مشاهده هر گونه نشتی:

  • فورا سیستم خود را خاموش کنید.
  • کابل برق را از پریز برق جدا کنید.
  • محفظه کامپیوتر خود را باز کنید.
  • آب جمع شده را بگیرید و سیستم را خشک کنید.
  • تمام اجزای خیس شده را بیرون بیاورید.
  • هر کدام از آنها را به دقت خشک کنید.
  • همه چیز را به مدت 24 تا 48 ساعت کنار بگذارید تا کاملا خشک شود.
  • قطعات را در جای خود قرار دهید.

صدمات ناشی از آب همیشه سخت‌افزار شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. قطع سریع‌تر برق بسیار حائز اهیمت است چون آب و برق بیشترین آسیب را ایجاد می‌کنند.

جمع بندی

از کدام سیستم خنک کننده پردازنده استفاده کنم؟ اگر می‌خواهید تحقیق کنید و استفاده از سیستم خنک کننده پردازنده مایع را شروع کنید؛ حتما برای تحقیق در مورد قطعات صحیح وقت بگذارید. علاوه بر این، از درخواست کمک برای نصب خجالت نکشید و واهمه نداشته باشید. در صورت نصب صحیح، کیت خنک کننده مایع به خنک نگه‌داشتن پردازنده و سایر قطعات کمک می‌کند و به طور بالقوه طول عمر سخت‌افزار را افزایش می‌دهد.

منبع: makeuseof

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *