امروز در فروشگاه نارستان قصد داریم در مورد از دست دادن بسته در شبکه و نحوه حل مشکل Packet Loss صحبت کنیم. هیچ چیز آزاردهنده تر از این نیست که در هنگام تماشای فیلم مورد علاقه تان تاخیر‌ها و مکث‌های مداوم را تجربه کنید و یا اینکه بازی آنلاین محبوبتان با تاخیر مواجه باشد. این تاخیر تضمین می‌کند که در مسابقه رقابتی که دارید برنده نخواهید شد. شما می‌توانید با حل مشکل Packet Loss از این مشکل رهایی یابید. اما از دست دادن بسته در شبکه چیست و چگونه می‌توان آن را حل کرد؟ برای درک این مشکل، اطلاع از نحوه تست Packet Loss و حل مشکل Packet Loss با استفاده از راه حل‌های مختلف ادامه مقاله امروز ما را مطالعه بفرمایید.

بسته، پاکت یا Packet چیست؟

بسته‌ها را به عنوان اتوبوس هایی که قرار است دانشجویانی را به اردو ببرند فرض کنید. هر اتوبوس تعداد دانشجو را در خود دارد و آدرس مقصد و محل نشستن دانشجوها مشخص است. وقتی که اتوبوس از طریق مسیرهای مختلف به مقصد خود رسید دانشجوها را پیاده می‌کند. بسته‌ها هم به طور کلی از اطلاعاتی تشکیل شده اند.

به طور کلی یک بسته از 3 قسمت تشکیل شده است:

  • هدر – که شامل آدرس IP مبدا، آدرس IP مقصد، نوع بسته و تعداد بسته است.
  • پی لود – بخشی از داده‌های کلی شما
  • تریلتر – که شامل تصحیح خطا و اطلاعات پایانی بسته است.

اندازه بسته معمولی حدود 1500 بایت است، گرچه اندازه واقعی ممکن است بیشتر باشد.

از دست دادن بسته در شبکه چیست؟

وقتی که یکی از اتوبوس‌ها به مقصد نمی‌رسد می‌توان گفت که از دست دادن بسته ای اتفاق افتاده است. به خاطر داشته باشید که کاروان اتوبوس‌ها از طریق یک آزاد راه به مقصد حرکت نمی‌کنند و در عوض بهترین مسیر را که از چند شهر کوچک عبور می‌کنند را انتخاب می‌کنند. به عنوان مثال، اتصال مرورگر شما ممکن است قبل از دستیابی به نزدیکترین سرور توقف هایی داشته باشد. بسته به موقعیت جغرافیایی شما ممکن است تعداد این توقف‌ها کمتر یا بیشتر باشد.

همانطور که جاده‌های دنیای واقعی ممکن است تجربه سفر با اتوبوس را مختل کنند، بعضی اوقات بسته‌ها با انسدادهای مشابه روبرو می‌شوند. در دنیای دیجیتال، این ترافیک و تغییر مسیرها می‌تواند دسترسی به برخی از اطلاعات را به طور کامل مسدود کنند. برای جلوگیری از اختلال کامل، بسته‌ها مجددا انتقال داده می‌شوند. اما نتیجه این امر تجربه تاخیر در هنگام اجرای بازی‌ها و یا پخش استریم‌های ویدیوی ضعیف و تجربه صدای نامناسب است. حتی مرور اینترنت هم می‌تواند با کندی صورت گیرد.

علت ایجاد مشکل Packet Loss – شلوغی شبکه تنها عامل نیست

از دست دادن بسته در درجه اول تنها به ازدحام شبکه بستگی ندارد. عوامل دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند باعث ایجاد مشکل Packet Loss شوند:

سخت افزار خراب – کابل‌های آسیب دیده، مودم‌ها و روترهای قدیمی و درایورهای کارت شبکه خراب می‌توانند تاثیر زیادی در عملکرد شبکه داشته باشند. برای شرکت‌های بزرگ، سوئیچ‌های شبکه و فایروال‌ها هم می‌توانند باعث ایجاد مشکل Packet Loss شوند.

دستگاه‌های بسیار زیاد – در این حالت سخت افزار شبکه بیشتر از حد معمول کار می‌کند تا تمام ترافیک را کنترل کند. این دستگاه‌ها سته‌ها را به طور موقت نگه می‌دارند تا زمامی که فرصت پردازش و ارسال آنها را داشته باشند و وقتی که یک بسته به مقصد می‌رسد، خیلی دیر می‌شود و در بعضی مواقع بسته کنار گذاشته می‌شود.

نرم افزار معیوب – نرم افزاری که روی دستگاه شبکه در حال اجراست می‌تواند ایراداتی داشته باشد و یا اینکه بر اثر بروزرسانی‌های اخیر دچار مشکلاتی شده باشد که نیاز به راه اندازی مجدد، پچ کردن و یا نصب مجدد کامل دارد.

تنظیمات نادرست – دستگاه‌های شبکه در یک اتصال واحد که به حالت دوطرفه یا دوبلکس تنظیم شده است به عنوان تداخل در نظر گرفته می‌شوند و بسته‌ها کنار گذاشته می‌شوند و یا به تاخیر می‌افتند.

اتصالات بی سیم از قابلیت اطمینان کمتری برخوردار است – به دلیل ماهیت بی سیم، بسته‌ها به دلیل تداخل فرکانس رادیویی، قدرت سیگنال احتمال بیشتری دارند که با مشکل از دست رفتن بسته‌ها در شبکه مواجه شوند.

تهدیدات امنیتی – ممکن است هکرها کنترل یک دستگاه شبکه را در اختیار داشته باشند و از آن برای ارسال سیل آسای پیام‌ها استفاده کنند و مقصد را مسدود کنند. این هک می‌تواند باعث شود که دستگاه‌های شبکه بسته‌ها را عمدا انتشار دهند.

نحوه تست Packet Loss در ویندوز

اگر مشکوک به از دست دادن بسته‌ها هستید می‌توانید با استفاده از PowerShell یا Command Prompt ویندوز تست Packet Loss را انجام دهید. برای انجام این کار مراحل زیر را دنبال کنید:

مرحله 1 – روی منوی Start کلیک کنید و از منوی Power گزینه Windows PowerShell (Admin) را انتخاب کنید.

از دست دادن بسته شبکه چیست؟ 8 راه حل مشکل Packet Loss

مرحله 2 – آدرس روتر خود را پینگ کنید به عنوان مثال دستور ping 192.168.0.1 را تایپ کنید. در نتایج ظاهر شده در کنار Lost درصدی را مشاهده خواهید کرد. همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده این مقدار در اینجا صفر است و این بدان معناست که تمام بسته‌ها به مقصد رسیده اند.

از دست دادن بسته شبکه چیست؟ 8 راه حل مشکل Packet Loss

با این حال، این یک تست محلی است. اگر می‌خواهید از بین رفتن بسته‌های انتقال داده شده بین کامپیوتر و وب سایت مورد نظرتان را بررسی کنید باید آدرس آن سایت را پینگ کنید. به عنوان مثال آدرس ping www.narestan.com را وارد کنید.

در تست Packet Loss ما از دست دادن بسته ای رخ نداده است و این با توجه به پرش هایی که بین سیستم ما و سرور میزبان سایت ایجاد می‌شود بسیار عالی است.

با این حال با استفاده از دستور پینگ، فقط چهار بسته ارسال و دریافت می‌کنید. اگر می‌خواهید تست Packet Loss طولانی تری داشته باشید باید به جای دستورات بالا از دستور زیر استفاده کنید.

Ping [insert address] -t

insert address = آدرس سایت مورد نظر

این تست تا زمانی که کلیدهای ترکیبی Ctrl+C را تایپ نکنید به طور نامحدود ادامه پیدا خواهد کرد. اگر کنجکاو هستید که بسته‌ها برای ارسال از سیستم شما تا دریافت در مقصد چند پرش را انجام می‌دهد دستور زیر را تایپ کنید.

tracert [insert address]

insert address = آدرس سایت مورد نظر

کاربران مک و لینوکس می‌توانند از Terminal برای اجرای دستور پینگ استفاده کنند. در مک ترمینال یا به dock پین شده یا می‌توانید آن را در پوشه Other لانچر پیدا کنید.

اگر لینوکس را در کروم بوک نصب کرده‌اید، احتمالا ترمینال در پوشه Linux Apps لانچر قرار دارد. با این حال مانند دستور Ping -t در ویندوز این تست به طور نامحدود اجرا می‌شود و شما مجبورید از کلیدهای ترکیبی Ctrl + C یا Command + C  استفاده کنید.

راه حل مشکل Packet Loss چیست؟

به علت‌های متفاوتی از دست دادن بسته یا گم شدن بسته می‌تواند در شبکه اتفاق بیافتد اما این بدان معنا نیست که نمی‌توانید برای بهتر شدن اوضاع کاری انجام دهید.

ریستارت سیستم

نرم افزارهایی که روی سیستم شما اجرا می‌شوند (چه درایو؛ چه سرویس یا برنامه) می‌توانند به طور موقت اختلالاتی را به وجود بیاورند. به عنوان مثال ممکن است سربرگ‌های گوگل کروم 75 درصد حافظه سیستم را مصرف کنند و این باعث می‌شود که سایر سرویس‌ها کند شوند و یا اجرا نشوند. راه اندازی مجدد می‌تواند در برخی موارد مشکلات نرم افزاری که روی ترافیک شبکه تاثیر می‌گذارند را حل کنید.

از دست دادن بسته شبکه چیست؟ 8 راه حل مشکل Packet Loss

اتصالات خود را بررسی کنید

ممکن است ساده به نظر برسد، اما کابل هایی که کاملا وصل نشده‌اند می‌توانند انواع مشکلات را ایجاد کنند، بنابراین همیشه ارزش بررسی را دارد. اگر از اتصال سیمی برای کامپیوتر یا لپ تاپ خود استفاده می‌کند، کابل را جدا کنید و دوباره وصل کنید. همین کار را با اتصال روتر خود به خط تلفن را هم انجام دهید.

از دست دادن بسته شبکه چیست؟ 8 راه حل مشکل Packet Loss

بروزرسانی نرم افزار

مطمئنا بروزرسانی‌ها می‌توانند دردسرساز باشند اما ضروری هم هستند، به خصوص اگر سیستم عامل قدیمی دارای نقصی باشد که باعث می‌شود دستگاه اصلی بسته‌های شما را از دست بدهد. از بروز بودن سیستم عامل کامپیوتر تا درایورهای شبکه و هر نرم افزار دیگری که از آن برای دسترسی به شبکه استفاده می‌کند اطمینان پیدا کنید.

از دست دادن بسته شبکه چیست؟ 8 راه حل مشکل Packet Loss

برای حل مشکل Packet Loss از اتصالات کابلی استفاده کنید

اتصالات بی سیم به خاطر قابلیت جابجایی که در اختیار ما قرار می‌دهند، بسیار عالی هستند اما این اتصالات می‌توانند دچار تداخل فرکانس رادیویی و یا تضعیف سیگنال شوند. اگر مشکلی در اتصال واقعی خود ندارید، طبق معمول ادامه دهید.

اما اگر در دسکتاپ، لپ تاپ، دستگاه تنظیم کننده، کنسول بازی یا دستگاه‌های مشابه با تاخیر محسوسی روبرو هستید، از یک اتصال سیمی استفاده کنید که تنها سرعت کار شما را سریعتر می‌کند، بلکه اکثر کابل‌های اترنت دارای شیلد هستند و از تداخل جلوگیری می‌کنند.

از دست دادن بسته شبکه چیست؟ 8 راه حل مشکل Packet Loss

برای حل مشکل Packet Loss تداخل‌های احتمالی را از بین ببرید

برای دستگاه‌های بی سیم، تداخل فرکانس رادیویی می‌تواند مشکل ساز باشد. این بدان معناست که شما باید سایر دستگاه‌های بی سیمی که استفاده نمی‌کند مانند هدفون‌های بی سیم، بلندگو و حتی اتصالات بلوتوث در گوشی هوشمند و تبلت را غیر فعال کنید. همچنین می‌توانید با استفاده از تنظیمات روتر خود، کانال بی سیم خود را تغییر دهید تا تداخل موجود با وای فای‌های همسایه را کاهش دهید.

اگر دستگاه‌های کابلی را استفاده می‌کنید؛ اطمینان حاصل کنید که کابل‌ها خم نشده‌اند و در میدان مغناطیسی قرار نگرفته‌اند (به خصوص اگر کابل‌های فاقد شیلد را استفاده می‌کنید). اگر از اتصال پاورلاین استفاده می‌کنید، چیدمان برق منزل یا محل کار می‌تواند علاوه بر نویزهای ایجاد شده توسط وسایل دیگر، مشکلاتی را هم ایجاد می‌کنند.

از دست دادن بسته شبکه چیست؟ 8 راه حل مشکل Packet Loss

تنظیمات QoS را بررسی کنید

اگر کاربران دیگری در خانه هستند که از اتصال شما استفاده می‌کنند شما با جستجو در روتر خود و استفاده از تنظیمات QoS می‌توانید پهنای باند خود را طبق اولویت بندی ترافیک به سیستم‌ها اختصاص دهید. این بدان معناست که پهنای باند بیشتری را به دستگاه‌های خود نسبت به سیستم‌های دیگر اختصاص دهید. نحوه دست یابی به این تنظیمات در هر روتر متفاوت است.

همه چیز را ریست کنید

ریست روشی عالی برای عیب یابی بدون جستجوی جزئیات است. مودم یا روتر خود را از برق بکشید و دکمه خاموش / روشن را به مدت 30 ثانیه نگه دارید، بعد دوباره دستگاه‌های خود را روشن و به برق وصل کنید. برای همه دستگاه‌های متصل دیگر، ریست می‌تواند ایده خوبی باشد. شبکه محلی آدرسی را به دستگاه شما اختصاص می‌دهد که ممکن است هنگام راه اندازی محدد شبکه تغییر کند. می‌توانید برای لحظه ای وای فای را غیر فعال کنید یا کابل اترنت را از برق بکشید.

از دست دادن بسته شبکه چیست؟ 8 راه حل مشکل Packet Loss

سخت افزار خود را تعویض و یا ارتقاء دهید

گاهی اوقات سخت افزار قدیمی یا معیوب می‌تواند دلیل از دست رفتن بسته‌های شبکه باشد. خرید روتر یا مودم خود را به عنوان آخرین راه حل در نظر بگیرید. در برخی از شرایط تنها پرداخت هزینه برای بهترین خرید بهترین روتر یا مورد بهترین گزینه است.

اگر شک دارید که اتصال شبکه دسکتاپ شما بیشتر مشکل ایجاد کرده است می‌توانید کارت شبکه دومی را اضافه کنید و از آن استفاده کنید، با این وجود این کاری نیست که بتوانید با لپ تاپ یا تبلت خود انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *