در مقاله امروز فروشگاه اینترنتی نارستان شما در مورد تبدیل دیسک دینامیک (Dynamic) به دیسک بیسیک (Basic) اطلاعاتی را بدست خواهید آورد. برای افرادی که با این افراد مفهوم آشنا نیستند، دیسک بیسیک (Basic) برای درایوهای منطقی اولیه و پارتیشن‌ها استفاده می‌شود و به عنوان نوع دیسک ذخیره سازی که اغلب در سیستم عامل ویندوز استفاده می‌شود کار می‌کند. دیسک بیسیک یک راه حل ذخیره سازی ساده را فراهم می‌آورد و امکان ایجاد و حذف پارتیشن‌های اولیه و توسعه یافته را فراهم می‌آورد و امکان فرمت بندی یک پارتیشن و علامت گذاری به عنوان فعال را فراهم می‌آورد.

یک دیسک دینامیک (Dynamic) ویژگی هایی را ارائه می‌دهد که در یک دیسک بیسیک امکان پذیر نیست. این دیسک‌ها امکان تقسیم انواع مختلف پارتیشن‌ها از قبیل استریپ شده، آینه ای شده و RAID-5 را فراهم می‌آورد. این دیسک‌ها تمایل به انعطاف پذیری بیشتری برای مدیریت پارتیشن دارند. از زمان انتشار ویندوز 10، دیسک‌های دینامیک به طور کلی برای استفاده توصیه نمی‌شوند.

یکی از دلایل اصلی عدم استفاده از دیسک دینامیک معرفی فناوری جدیدتر Storage Spaces است که می‌تواند به محافظت داده‌های شما در هنگام خرابی هارد کمک کند. یکی از مشکلات دیگری که در دیسک‌های دینامیک اجتناب ناپذیر هستند این است که آنها معیوب می‌شوند و باعث خرابی درایو و نیاز به بازگشت به دیسک بیسیک می‌شود.

نحوه تبدیل دیسک دینامیک (Dynamic) به دیسک بیسیک (Basic)

نکته مهم در مورد هر دو دیسک این است که آنها قابل برگشت هستند به این معنی که می‌توانید یکی را به دیگری و بلعکس تبدیل کنید. شما می‌توانید از دو روش این کار را انجام دهید یکی استفاده از ابزار Disk Management و دیگری استفاده از Command Prompt است. ابزارهای جانبی هم برای استفاده وجود دارند که کل فرآیند را ساده تر می‌کنند. اگر آنها را ترجیح می‌دهید می‌توانید استفاده کنید اما ما آنها را به شما توصیه نمی‌کنیم.

این فرآیند به برخی از مهارت‌های کامپیوتری نیاز دارد اما حتی برای افراد تازه کار هم مراحل نسبتا ساده ای دارد. ما سعی می‌کنیم هر دو روش تبدیل دیسک دینامیک به بیسیک را به صورت ساده ای توضیح دهیم تا به شما کمک کنیم که یک دیسک دینامیک را به یک دیسک بیسیک تبدیل کنید.

قبل از شروع کار، لازم است که تمام پارتیشن‌های موجود در دیسک دینامیک را بکاپ بگیرید. هر دو فرآیند تبدیل به طور کامل تمام اطلاعات را در طول انتقال از بین می‌برند.

روش 1. تبدیل دیسک دینامیک (Dynamic) به دیسک بیسیک  (Basic) از طریق Disk Management

به احتمال زیاد ساده ترین روش که به کمترین تلاش نیاز دارید استفاده از ابزرا Disk Management برای تبدیل دیسک دینامیک به بیسیک می‌باشد. برای استفاده از این روش روی منوی Start کلیک راست کنید و Disk Management را انتخاب کنید. به جای این کار می‌توانید در کادر جستجوی منوی Start عبارت Disk Management را سرچ کنید و Create and format hard disk partitions را انتخاب کنید. در حالی که در پنجره Disk Management هستید هر یک از دیسک‌های پویای مورد نظر خود را برای تبدیل پیدا کنید و روی آن کلیک راست کنید و بعد Delete Volume را انتخاب کنید. بعد از اینکه Delete Volume را انتخاب کردید روی دیسک خود کلیک راست کنید و گزینه Convert to Basic Disk را انتخاب کنید.

مراحل کار به همین سادگی بود. ممکن است در حالی که سعی دارید دیسک پویا را به دیسک بیسیک تبدیل کنید اخطاری به شما نمایش داده شود. اولین اطلاعاتی که این اخطار به شما می‌دهد این است که نصب سیستم عامل روی پارتیشن بوت فعلی امکان پذیر نخواهد بود. این بدان معناست که در حال حاضر یک پارتیشن سیستم یا داده در دیسک بیسیک ست شده است و نباید آن را تبدیل کنید.

روش 2. تبدیل دیسک دینامیک به دیسک بیسیک  از طریق CMD

 اگر با ابزار Command Prompt بیشتر از Disk Management  آشنا هستید ممکن است استفاده از این روش برای شما راحت تر باشد. گره چه این روش نسبت به ابزار مدیریت دیسک یا همان Disk Management به یک مرحله اضافی نیاز دارد. صرف نظر از این، نتیجه نهایی هنوز یک دیسک بیسیک خواهد بود که از یک دیسک دینامیک بدست آمده است. با اجرای CMD کارمان را شود می‌کنیم. شما می‌توانید در کادر جستجوی منوی Start عبارت CMD را تایپ کنید و از نتایج Command Prompt را کلیک راست کنید و result as administrator را انتخاب کنید.

در حالی که در پنجره Command Prompt هستید دستورات زیر را اجرا کنید:

آموزش تبدیل دیسک دینامیک (Dynamic) به دیسک بیسیک (Basic)

با این کار لیستی از تمام دیسک‌های موجود در سیستم شما گیدا می‌شود. در این لیست اطلاعات زیر برای هر مدخل نمایش داده می‌شود:

شماره دیسک، وضعیت، اندازه، اندازه قضای خالی فعلی، جدول Dyn (Dynamic DNS) و جدول Gpt

شماره دیسک مورد نظر برای تبدیل به دیسک بیسیک را یادداشت کنید. در حالی که هنوز در DISKPART هستید شماره دیسک مورد نظر خود را به دستور زیر اضافه کنید:

آموزش تبدیل دیسک دینامیک (Dynamic) به دیسک بیسیک (Basic)

شما باید یک  پیام تایید مشابه با این را دریافت کنید که نشان می‌دهد دیسک انتخاب شده است. حالا لازم است که هر پارتیشن موجود در دیسک را پیش نمایش و حذف کنید. دستور detail disk# را تایپ کنید و به جای # شماره واقعی دیسک انتخاب شده را تایپ کنید.

آموزش تبدیل دیسک دینامیک (Dynamic) به دیسک بیسیک (Basic)

حالا دستور select volume # را تایپ کنید.

select volume #

بعد دستور delete volume # را تایپ کنید.

delete volume #

بعد از حذف هر پارتیشن می‌توانید دیسک دینامیک را با تایپ دستور convert basic به دیسک بیسیک تبدیل کنید.

convert basic

مراحل بالا را تا قسمتی که لیستی از دیسک‌های موجود در DISKPART بازیابی می‌شوند را دنبال کنید. در این فرآیند شما لازم نیست همه چیز را حذف کنید. خیلی ساده می‌توانید دستور convert dynamic را اجرا کنید و دیسک این کار را خواهد کرد. در این مراحل تنها شما در زمانی یک اخطار دریافت می‌کنید که با خطای سرویس دیسک مجازی مواجه شوید که به شما اعلام می‌کند که فضای کافی وجود ندارد.