چرا باید با روش های بازیابی اطلاعات کارت حافظه و فلش مموری آشنا شوید؟ خب معمولا از کارت حافظه و فلش مموری برای بکاپ گیری با انتقال فایل های مهم استفاده می شود. اما اگر کارت حافظه یا فلش مموری شما شکسته شود، در آب بیفتد، زیر چرخ های ماشین افتاده باشد چگونه اطلاعات آن را بازیابی خواهید کرد؟

در این مطلب ما قصد داریم ساده ترین روش های بازیابی اطلاعات کارت حافظه و فلش مموری را به شما آموزش دهیم تا به راحتی از پس مشکلاتی این چنین بر بیایید.

ریکاوری اطلاعات کارت حافظه و فلش مموری

ما داده های زیادی را روی کارت حافظه و فلش مموری ذخیره می کنیم. اغلب اوقات، حتی ممکن است از فلش مموری با ظرفیت بالای خود به عنوان یک روش اصلی ایجاد بکاپ گیری استفاده کنیم.

وقتی که مشکلی برای این دستگاه های ذخیره سازی پیش می آید اولین احساسی که خواهید داشت احتمالا شوک یا وحشت است، چون شما عکس های خانوادگی و فایل های مهم خود را از دست داده اید. اما بهتر است به جای هر گونه وحشتی بهتر است به دنبال روش های بازگرداندن اطلاعات کارت حافظه و فلش مموری باشید که چند مورد از آن را در ادامه لیست کرده ایم.

ساده ترین روش های بازیابی اطلاعات کارت حافظه و فلش مموری

اصول پایه را بررسی کنید

خب شاید این به نظر ساده برسد؛ اما شما برخی از مراحل ابتدایی عیب یابی را باید انجام دهید. مثلا آیا کارت خوان کارت حافظه یا فلش مموری خود را به پورت دیگر وصل کرده اید یا از سیستم دیگری استفاده کرده اید؟ آیا پورت سیستم شما سالم است؟ لطفا قبل از هر کاری این موارد را چک کنید.

کاراکتر درایو را تغییر دهید

اگر فلش مموری خود را به سیستم متصل کنید و درایو را در فایل اکسپلورر ویندوز مشاهده می کنید اما نمی توانید به داده ها دسترسی پیدا کنید، به راحتی می توانید به این نتیجه برسید که اطلاعات خود را از دست داده اید. اما شاید این طور نباشد. ویندوز خیلی ساده نمی تواند یک کاراکتر را به استیک شما اختصاص دهد.

خوشبختانه تغییر کاراکتر یا نام درایو ساده است. برای این کار کافیست که منوی Start را باز کنید و Disk Management را تایپ کنید. از نتایج گزینه  Create and format hard disk partitions را انتخاب کنید.

ساده ترین روش های بازیابی اطلاعات کارت حافظه و فلش مموری

حالا فلش مموری خود را از لیست انتخاب کنید و روی آن کلیک راست کنید. گزینه Change Drive Letter and Paths را انتخاب کنید.

ساده ترین روش های بازیابی اطلاعات کارت حافظه و فلش مموری

در آخر روی Change کلیک کرده و از لیست کشویی حرف جدیدی را انتخاب کنید. عر زمان که فلش مموری را متصل کنید از این حرف جدید استفاده خواهد شد. اگر هنوز نمی توانید به فایل های خود دسترسی پیدا کنید به مطالعه مقاله ادامه دهید.

ساده ترین روش های بازیابی اطلاعات کارت حافظه و فلش مموری

برای بازیابی اطلاعات کارت حافظه درایورها را دوباره نصب کنید

ممکن است فلش مموری و کارت حافظه مشکلی نداشته باشند و در عوض؛ ممکن است درایورهای ویندوز خراب شده باشند.

برای اطمینان از اینکه درایورهای شما کار می کنند و هیچ مشکل اساسی وجود ندارد، منطقی است که آنها را دوباره نصب کنید.

فلش مموری یا کارت حافظه خود را به دستگاه متصل کرده و Device Manager را باز کنید. با کلیک راست روی منوی Start و تایپ Device Manager می توانید آن را پیدا کنید.

بعد از باز شدن پنجره Device Manager روی Disk Drives کلیک کنید تا منو توسعه پیدا کند. لیستی از تمام درایوهای متصل به دستگاه خود را در اینجا مشاهده خواهید کرد.

ساده ترین روش های بازیابی اطلاعات کارت حافظه و فلش مموری

روی نام دستگاه حافظه ای که می خواهید مشکل آن را برطرف کنید کلیک راست کنید و Uninstall device را انتخاب کنید.

ساده ترین روش های بازیابی اطلاعات کارت حافظه و فلش مموری

در مرحله بعدی باید درایو خارجی خود را از دستگاه جدا کنید و سیستم عامل را ریستارت کنید. بعد از اتمام مراحل راه اندازی، درایو را دوباره به سیستم وصل کنید. ویندوز باید به طور خودکار آن را شناسایی کرده و درایورهای جدید را دوباره نصب کند.

خود کارت حافظه یا فلش مموری را بررسی کنید

در این مرحله، به نظر می رسد که فایل ها خراب شده اند، اما امید خود را از دست ندهید هنوز گزینه های دیگری پیش روی شما قرار دارد. برای بررسی و تعمیر دیسک دو روش وجود دارد یا می توانید از اکسپلورر ویندوز استفاده کنید یا از Command Prompt.

بازیابی اطلاعات کارت حافظه با استفاده از ویندوز اکسپلورر

در مرحله اول بیایید استفاده از ویندوز اکسپلورر را بررسی کنیم که کاربرپسندترین گزینه میان دو روش است. دستگاه حافظه خود را به کامپیوتر متصل کنید و Windows Explorer را باز کنید. وارد This PC شوید و روی تام درایو مورد نظر کلیک راست کنید. شما باید از منو گزینه Properties را انتخاب کنید.

ساده ترین روش های بازیابی اطلاعات کارت حافظه و فلش مموری

در پنجره باز شده به سربرگ Tools بروید. در بخش Error Checking دکمه Check را کلیک کنید. ویندوز درایو را اسکن کرده و نتایج را گزارش می دهد.

ساده ترین روش های بازیابی اطلاعات کارت حافظه و فلش مموری

اگر مشکلی پیدا شد، پنجره دیگری باز می شود تا به شما هشدار دهد. برای شروع فرایند رفع مشکل، Repair Drive را انتخاب کنید. بسته به اندازه درایو و میزان خرابی ممکن است این فرآیند کمی طول بکشد.

ساده ترین روش های بازیابی اطلاعات کارت حافظه و فلش مموری

وقتی که اسکن کامل شد؛ صفحه تایید را مشاهده خواهید کرد. اگر روی Show Details کلیک کنید Event Viewer گزارش کاملی از تعمیرات انجام شده را به شما ارائه می دهد.

ساده ترین روش های بازیابی اطلاعات کارت حافظه و فلش مموری

بازیابی اطلاعات کارت حافظه با استفاده از Command Prompt

روش دیگر اسکن دیسک و رفع خطا با استفاده از Command Prompt است.

برای این کار، منوی Start را باز کنید و CMD را تایپ کنید. نیازی نیست که برنامه را به عنوان administrator  باز کنید.

دستور  chkdsk e: /r را تایپ کرده و اینتر کنید.  اگر دستگاه ذخیره سازی شما از درایو E:/ استفاده نمی کند نام درایو خود را با e: جایگزین کنید.

ساده ترین روش های بازیابی اطلاعات کارت حافظه و فلش مموری

ویندوز اطلاعات اولیه در مورد درایو را به شما می دهد و اسکن را شروع می کند. می توانید پیشرفت اسکن را در پنجره مشاهده کنید.

ساده ترین روش های بازیابی اطلاعات کارت حافظه و فلش مموری

بعد از اتمام فرآیند، یافته های خود را به شما نمایش می دهد و هر گونه تعمیرانی که انجام داده است را لیست می کند.

ساده ترین روش های بازیابی اطلاعات کارت حافظه و فلش مموری

استفاده از برنامه بازیابی اطلاعات کارت حافظه

اگر نمی توانید فایل های خود را بازیابی کنید؛ می توانید از نرم افزار بازیابی اطلاعات کارت حافظه و فلش مموری استفاده کنید. اگر یک سرچ در گوگل انجام دهید؛ با بسیاری از برنامه های گران قیمت مواجه خواهید شد که شما به آنها نیازی ندارید. به جای آن یکی از یه نرم افزار رایگان ریکاوری اطلاعات زیر را امتحان کنید:

TestDisk and PhotoRec – از نظر تخصصی این دو برنامه جداگانه هستند. با این حال، آنها به هم وابسته هستند چون به شدت به همدیگر متکی هستند. PhotoRec می تواند فایل ها را بازیابی کند (شامل بیش از 200 فرمت فایل)، TestDisk می تواند پارتیشن های موجود در دیسک ها را بازیابی کند.

EaseUS Data Recovery Wizard – این برنامه با هارددیسک ها، SSD ها، فلش مموری ها، کارت های حافظه و دوربین های دیجیتال کار می کند. این برنامه می تواند داده ها را در تعداد از حالات بازیابی کند.

Recuva – نرم افزار بازیابی اطلاعات Recuva با فلش مموری ها و سایر رسانه های اکسترنال و همچنین هارددیسک اصلی شما کار می کند. این برنامه به طور تخصصی فایل های حذف شده شما را بازیابی می کند.

از یک متخصص کمک بگیرید

اگر همه روش های بالا را امتحان کردید و به نتیجه نرسیدید، کارت حافظه یا فلش مموری خود را نزد یک متخصص ببرید. آنها دارای تجهیزات قدرتمندی هستند که می تواند داده ها شما را نجات دهند.

جمع بندی

ما در این مقاله چند روش ساده برای بازیابی اطلاعات کارت حافظه و فلش مموری را به شما آموزش دادیم. شما از چه روشی برای برگرداندن اطلاعات خود استفاده می کنید؟ چه نکاتی وجود دارد که در این مقاله بیان نشده است و شما می توانید آن را با دیگران به اشتراک بگذارید؟ نظرات و پیشنهادات خود را در بخش نظرات این پست با ما در میان بگذارید.

منبع: makeuseof

1 دیدگاه در “ساده ترین روش های بازیابی اطلاعات کارت حافظه و فلش مموری

  1. گفت:

    من با گوشی میخوام درست کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *