در مقاله امروز نارستان ما سعی داریم به معنا و تفاوت انواع کابل شبکه UTP؛ S/UTP؛ FTP؛ STP و SFTP اشاره داشته باشیم. وقتی که صحبت از کابل کشی مسی می‌شود؛ انتخاب سطح محافظتی که می‌خواهید کابل داشته باشد می‌تواند سردرگم کننده باشد. ما این راهنمای مفید را برای کمک به شما به منظور درک برخی از اصلاحات رایج ارائه داده ایم.

معنا و تفاوت انواع کابل شبکه

محافظ یا شیلد داخلی کابل شما به عنوان مانع و محافظ کابل در برابر تداخل الکترومغناطیسی (EMI)؛ تداخل فرکانس رادیویی (RFI) و تفاوت بین کابل‌های زوج به هم تابیده و کراس اور به کار برده می‌شود. شیلد کابل از تداخل سیگنال کابل با تجهیزات اطراف شما جلوگیری می‌کند. سطوح مختلف شیلد مجموعه ای مزایای مختلفی را برای کاربردهای خاص ارائه می‌دهند.

معنا و تفاوت انواع کابل شبکه

کابل شبکه U/UTP

U/UTP مخفف UNSHIELDED TWISTED PAIRS و به معنای کابل زوج به هم تابیده بدون شیلد یا محافظ است. در حال حاضر متداول ترین و اصلی ترین روش ساخت کابل است که از جفت سیم‌های به هم تابیده تشکیل شده است و هیچ محافظی هم ندارد. در عوض؛ پیچش متقاون کابل در سیم‌ها یک خط انتقال متعادل ایجاد می‌کند که به کاهش نویز الکترویکی و EMI کمک می‌کند. علاوه بر این؛ می‌توان از میزان پیچش متفاوتی برای هر جفت کابل استفاده کرد. در کابل‌های رده بالاتر می‌توان یک فیلر یا پر کننده پیدا کرد که جفت سیم‌ها را برای کمک به کاهش تداخل از کابل‌های مجاور جدا می‌کند.

معنا و تفاوت انواع کابل شبکه UTP؛ S/UTP؛ FTP؛ STP و SFTP

کابل شبکه F/UTP

F/UTP که اغلب به عنوان FTP شناخته می‌شود مخفف FOILED WITH UNSHIELDED TWISTED PAIRS به معنای کابل زوج به هم تابیده بدون محافظ و فویل شده است. این کابل دارای یک محافظ فویلی است که به دور کابل‌های به هم تابیده بدون محافظ و یک سیم تخلیه پیچانده شده است. هنگامی که سیم تخلیه به درستی متصل شود, نویز ناخواسته به زمین هدایت می‌شود و محافظت بیشتری در برابر EMI یا RFI ایجاد می‌کند.

معنا و تفاوت انواع کابل شبکه UTP؛ S/UTP؛ FTP؛ STP و SFTP

کابل شبکه S/UTP

S/UTP مخفف SHIELDED WITH UNSHIELDED TWISTED PAIRS و به معنای کابل زوج به هم تابیده شیلد شده یا محافظ دار است. کابل‌های زوج به هم تابیده بدون محافظ هستند و این کابل‌ها با یک شیلد محافظت می‌شوند. این کابل غالبا کابل شبکه STP نامیده می‌شود؛ اما باید از این اصطلاح با احتیاط استفاده کرد چونکه سایر کابل‌های شیلد شده هم از این اصطلاح استفاده می‌کنند. همیشه بررسی کنید که آیا کابل شیلد دارد یا آیا جفت کابل‌ها به طور جداگانه از محافظ مختص به خود استفاده می‌کنند یا خیر. این کابل قادر به پشتیبانی از سرعت انتقال بالاتر در مسافت‌های طولانی تر از U/UTP است و مقاومت مکانیکی و زمینی بهتری را فراهم می‌آورد.

معنا و تفاوت انواع کابل شبکه UTP؛ S/UTP؛ FTP؛ STP و SFTP

کابل شبکه SF/UTP

SF/UTP مخفف SHIELDED AND FOILED WITH UNSHIELDED TWISTED PAIRS و به معنای کابل زوج به هم تابیده بدون محافظ شیلد شده و فویل شده است. این کابل هم از یک محافظ بافته شده استفاده می‌کند و هم یک شیلد فویلی برای محافظت از کابل‌های زوج به هم تابیده شده بدون محافظ دارد. این کابل محافظت موثری در برایر EMI دارد.

معنا و تفاوت انواع کابل شبکه UTP؛ S/UTP؛ FTP؛ STP و SFTP

کابل شبکه U/FTP

U/FTP مخفف UNSHIELDED WITH FOILED TWISTED PAIRS و به معنای کابل زوج به هم تابیده فویل شده و بدون محافظ است. این نوع کابل از محافظ یا شیلد کلی برخوردار نیست اما جفت کابل‌های به هم تابیده شده به صورت جداگانه با فویل محافظت شده اند.

معنا و تفاوت انواع کابل شبکه UTP؛ S/UTP؛ FTP؛ STP و SFTP

کابل شبکه F/FTP

F/FTP مخفف FOILED WITH FOILED TWISTED PAIRS و به معنای کابل زوج فویل شده و محافظت شده با فویل است. این نوع کابل علاوه بر این که جفت کابل‌های داخلی آن با فویل‌های حداگانه محافظت شده‌اند دارای یک محافظ فویل سر تا سری است. این کابل‌ها شبیه به کابل‌های شبکه F/UTP هستند و در اطراف هر جفت کابل به هم تابیده فویل وجود دارد. ساختار کابل به گونه ای طراحی شده است که از تداخل جفت کابل‌ها با کابل‌های مجاور؛ RFT و EMI محافظت می‌شود.

معنا و تفاوت انواع کابل شبکه UTP؛ S/UTP؛ FTP؛ STP و SFTP

کابل شبکه S/FTP

S/FTP مخفف SHIELDED WITH FOILED TWISTED PAIRS و به معنای کابل‌های زوج به هم تابیده فویل شده و شیلد شده است. درست مانند کابل شبکه F/FTP؛ کابل‌های زوج به هم تابیده به طور جداگانه با استفاده از فویل محافظت می‌شوند و همه این کابل‌ها توسط یک محافظ کلی شیلد شده اند. این محافظ فویل به کاهش تداخل کابل‌های مجاور منجر می‌شود و شیلد کلی از تداخل با کابل‌های دیگر جلوگیری می‌کند.

معنا و تفاوت انواع کابل شبکه UTP؛ S/UTP؛ FTP؛ STP و SFTP

  • بیشتر بخوانید: کابل شبکه CAT8 چیست و چه تفاوتی با نسل‌های قبل دارد؟

کابل شبکه SF/FTP

SF/FTP مخفف SHIELDED AND FOILED WITH FOILED TWISTED PAIRS و به معنای کابل‌های زوج به هم تابیده شده فویل شده؛ و محافظ شده با شیلد و فویل است. این نوع کابل شبکه حداکثر محافظت را در برابر RFI/EMI ارائه می‌دهد و دارای یک محافظ کلی و یک محافظ فویل است که اینها از کابل‌های زوج بهم تابیده شده فویل شده محافظت می‌کنند. این نوع کابل بهترین سطح محافظت در برابر تداخل را ایجاد می‌کنند.

معنا و تفاوت انواع کابل شبکه UTP؛ S/UTP؛ FTP؛ STP و SFTP

نام رایج صنعتی نام ISO/IEC11801 نوع شیلد کابل نوع شیلد کابل زوج به هم تابیده نمونه انواع کابل شبکه
UTP U/UTP ندارد ندارد UTP
FTP, STP, ScTP F/UTP فویل ندارد FTP, STP, ScTP
STP, ScTP S/UTP بافته شده ندارد STP, ScTP
SFTP, S-FTP, STP SF/UTP بافته شده و فویل ندارد SFTP, S-FTP, STP
STP, ScTP, PiMF U/FTP ندارد فویل STP, ScTP, PiMF
FFTP F/FTP فویل فویل FFTP
SSTP, SFTP, STP, PiMF S/FTP بافته شده فویل SSTP, SFTP, STP, PiMF
SSTP, SFTP SF/FTP بافته شده و فویل فویل SSTP, SFTP

تفاوت انواع کابل شبکه FTP و SFTP و UTP و STP چیست؟

  • کابل UTP کابل‌های زوج به هم تابیده بدون محافظ هستند که در حال حاضر پر کاربردترین سیستم کابل کشی برای پهنای باند کمتر از 250 مگاهرتز است که به عملکرد خاصی از برنامه‌های شبکه نیاز ندارد. مزیت اصلی آنها ارزان بودن؛ ساخت و نگهداری ساده تر است.
  • FTP کابل‌های زوج به هم تابیده فویل شده هستند که پهنای باند بیشتر؛ عملکرد ضد نویز بهتر است. در مقابل؛ این نوع کابل‌ها نسبت به کابل‌های شبکه UTP دارای قیمت بالاتری هستند و هزینه نصب بالاتر هم دارند.
  • STP کابل زوج به هم تابیده شیلد شده است که هر جفت کابل از یک محافظ فویلی استفاده می‌کند و چهار جفت سیم را با هم دسته بندی می‌کند؛ یک محافظ بافته شده مشترک وجود دارد. این نوع کابل مناسب برنامه‌های شبکه با سرعت بالا؛ ارائه انقال بسیار امن، مناسب برای پشتیبانی از نیازهای آینده، مناسب برای استفاده از فایل‌های چند رسانه ای می‌باشد.
  • SFTP کابل زوج به هم تابیده شده ای است که از دو محافظ استفاده می‌کند. این نوع کابل‌ها بسیار با کیفیت بوده و بالاترین درجه محافظت را در مقابل تداخل و امنیت انتقال دارد.

ما امیدواریم که این راهنما تمام اطلاعاتی که لازم داشتید را در اختیار شما قرار داده باشد تا بهترین بتوانید برای خرید کابل شبکه اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *