امروزه می‌توان کابل‌های USB (Universal Serial Bus) را در همه جا مشاهده کرد. اگر تا به حال به شارژ گوشی‌های هوشمند، دوربین‌ها و حتی تبلت‌های جدید احتیاج داشته‌اید؛ احتمالا به استفاده از انواع مختلف کابل USB نیاز پیدا کرده‌اید. با وجود اینکه، کابل USB در اشکال و اندازه‌های مختلف ارائه می‌شود، بسیاری از آنها کار مشابهی را انجام می‌دهند. در این راهنمای کوتاه، به بررسی انواع مختلف کابل یو اس بی موجود در بازار خواهیم پرداخت.

درک انواع مختلف کابل USB

کابل USB Type-A

کانکتورهای USB Type-A بسیار رایج هستند و امروزه احتمالا در انتهای بسیاری از کابل های USB می‌توان آنها را مشاهده کرد. این کانکتور مستطیل شکل است. با استفاده از این کابل می‌توان دستگاه‌های مختلف مانند گوشی‌های هوشمند، دوربین‌ها، صفحه کلیدها و موارد دیگر را به سیستم متصل کنید و داده‌ها را انتقال دهید و یا می‌توانید آنها را به شارژرهای دیواری متصل کنید تا دستگاه‌های دارای پورت USB Type-A را شارژ کنید.

درک انواع مختلف کابل USB - از USB-A تا USB-C

تقریبا در هر کامپیوتر دسکتاپ و لپ‌تاپ می‌توان چندین پورت USB-A را پیدا کرد. بسیاری از تلویزیون ها، سیستم‌های بازی و پخش کننده‌های رسانه‌ای و سایر دستگاه‌ها هم دارای یک یا چند پورت USB-A هستند.

کابل های USB Type-B

این کابل‌ها به اندازه سایر گزینه‌های موجود در لیست امروز رایج نیستند. USB Type-B در درجه اول برای اتصال چاپگرها و اسکنرها به کامپیوتر استفاده می‌شود. کانکتور این کابل‌ها مربعی شکل بوده و گوشه‌های گرد دارند. هنوز هم ممکن است در برخی از دستگاه‌ها پورت USB Type-B را پیدا کنید، اما بسیار نادر هستند.

درک انواع مختلف کابل USB - از USB-A تا USB-C

کابل Mini-USB

تا مدت‌ها قبل، از این استاندارد برای دستگاه‌های مختلف استفاده می‌شد، اما خیلی سریع این کابل‌ها با کابل‌های Micro-USB جایگزین شدند. شما می‌توانید از کابل‌های Mini-USB در دوربین ها، MP3 پلیرها و کنترلرهای بازی و سایر موارد استفاده کنید. همانطور که از نام آنها پیداست، این کانکتورها نسبت به USB‌های معمولی کوچکتر است، اما در مقایسه با کانکتوری که جایگزین آن شده است، بزرگتر می‌باشد.

درک انواع مختلف کابل USB - از USB-A تا USB-C

کابل Micro-USB

کانکتور کابل‌های Micro-USB بسیار کوچک است و به تولیدکنندگان اجازه می‌دهد تا دستگاه‌های باریک‌تری تولید کنند. Micro-USB به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار گرفت، اما به سرعت پشت‌سر گذاشته شد. با این اوصاف برخی از گوشی‌های فوق‌العاده ارزان در حال حاضر با پورت‌های Micro-USB عرضه می‌شوند. ممکن است در برخی از لوازم جانبی مانند اسپیکرهای بلوتوثی، هدفون،های بیسیم، استندهای شارژ ساعت هوشمند و موارد دیگر پورت‌های MicroUSB را پیدا کنید.

درک انواع مختلف کابل USB - از USB-A تا USB-C

کابل USB-C

USB-C که قبلا با نام USB Type-C شناخته می‌شد را می‌توان در اکثر دستگاه‌های جدید پیدا کرد، این اتصال سرعت انتقال داده سریعتر از نسخه‌های قبلی USB را ارائه می‌دهد. USB-C را می‌توان به عنوان استاندارد جدیدی برای دستگاه‌های تلفن همراه معرفی کرد.

بر خلاف کابل‌های قدیمی که معمولا از یک طرف کانکتور USB-A داشتند و در طرف دیگر نوع دیگر کانکتور، USB-C می‌تواند دو دستگاه را که هر دو دارای پورت USB-C هستند، به هم متصل کند.

درک انواع مختلف کابل USB - از USB-A تا USB-C

USB-C به تدریج توسط تولیدکنندگان دستگاه‌ها مورد استفاده قرار گرفت به طوری که گوشی‌های اندرویدی جدید مانند Samsung Galaxy S9 و Google Pixel از USB-C استفاده می‌کنند. جدیدترین مدل‌های مک‌بوک و مک‌بوک پرو اپل هم دارای پورت‌های USB-C هستند.

اگر درباره USB-C اطلاعاتی دارید؛ ممکن است در مورد رابط سخت‌افزاری تاندربولت هم چیزهایی شنیده باشید. تاندربلوت یک استانداردی است که به پورت و کابل USB-C اجازه می‌دهد تا داده‌ها را با سرعت بالا انتقال دهند. هر چند که USB-C از تاندربولت 3 پشتیبانی نمی‌کند. به عنوان مثال، جدیدترین مدل‌های مک‌بوک پرو اپل دارای چندین پورت USB-C تاندربولت 3 است، اما تک پورت USB-C مک بوک استاندارد از تاندربولت 3 پشتیبانی نمی‌کند. به خاطر این است که اطلاعاتی که در مورد USB-C می‌خوانید ممکن است کمی گیج کننده باشد. این پورت می‌تواند با یک پورت USB که در بالا اشاره شد، مشابه باشد یا می‌تواند یک جک چند منظوره باشد. این به دستگاه شما بستگی دارد.

کابل Lightning

کابل Lightning در واقع یک استاندارد USB نیست، اما برای تکمیل این مقاله، کمی در مورد آن توضیح خواهیم داد. اپل از اواخر سال 2012 از کابل اختصاصی لایتنینگ در گوشی های همراه خود استفاده کرد. درست مانند USB-C؛ این کابل ها برگشت پذیر هستند. کاربران آیفون و آیپد کابل Lightning به USB-A را برای شارژ، اتصال دستگاه به کامپیوتر و سایر موارد استفاده می‌کنند.

درک انواع مختلف کابل USB - از USB-A تا USB-C

استانداردهای سرعت USB

از زمانی که استاندارد USB معرفی شده است تا به‌حال با چند بروزرسانی مواجه بوده است. علاوه بر این انواع کانکتورهای انتهای هر کابل و پورت USB دارای سرعت مختص به خود می‌باشند.

USB 1.x

USB 1.0 در سال 1996 معرفی شد؛ اما اواخر سال 1998 بود که USB 1.1 معرفی شود. با تولد این استاندارد تغییرات به مرور زمان ایجاد شدند. این سرعت را می‌توان در استانداردهای USB-A و USB-B شاهد بود و در مقایسه با استانداردهای مدرن، قدیمی شده است. خیلی بعید به نظر می‌رسد که امروز دستگاه یا کابل USB 1.x را پیدا کنید.

USB 2.0

در سال 2000 بود که USB‌های نسل قبلی به نسخه 2.0 ارتقاء پیدا کردند. این سرعت بسیار سریع‌تر از نسخه 1 است و چندین پورت جدید که در بالا ذکر شد را پشتیبانی می‌کند. همچنین پشتیبانی از USB OTG (On-The-Go) که به دوستگاه USB امکان برقراری ارتباط مستقیم را می‌دهد؛ قابل توجه است. به عنوان مثال با یک آداپتور یا مبدل، می‌توانید یک صفحه کلید USB استاندارد را به گوشی اندروید خود متصل کنید.

از USB 2.0 در بسیاری از موس‌ها، صفحه کلیدها و فلش مموری‌های ارزان قیمت و دستگاه‌های مشابه استفاده می‌شود. اگر کابل یا پورت فاقد هر گونه علامت‌گذاری USB 3.0 باشد، همانطور که در ادامه صحبت خواهیم کرد، احتمالا این کابل پورت USB 2.0 است.

USB 3.x

USB 3.0 در سال 2008 معرفی شد و بعد از آن نسخه‌های 3.1 و 3.2 معرفی شد. بزرگترین مزیت آنها سرعت انتقال بسیار سریع‌تر از USB 2.0 است.  همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، کابل‌ها و پورت‌های USB 3.x دارای رنگ آبی هستند. این گزینه با نسخه‌های قبلی سازگار است؛ بنابراین می‌توانید USB 3.x را به پورت USB 2.0 متصل کنید. با این‌حال، با انجام این کار سرعت شما به USB 2.0 کاهش پیدا می‌کند.

درک انواع مختلف کابل USB - از USB-A تا USB-C

بسیاری از هاردهای اکسترنال و درایوهای فلش رده بالاتر که از کابل‌های USB 3. USB-C استفاده می‌کنند از سرعت USB 3.x استفاده می‌کنند. انواع کابل‌های قدیمی‌تر مانند micro-USB برای سازگاری با USB 3.0 به نوع اتصال دهنده خاصی نیاز دارند. این نوع اتصالات را اغلب در هارددیسک‌های اکسترنال مشاهده خواهید کرد تا بتوانید از سرعت USB 3. آنها بهره‌مند شوید.

درک انواع مختلف کابل USB - از USB-A تا USB-C

جمع بندی

حالا شما در مورد انواع محتلف کابل USB و کاربرد آنها اطلاعاتی دارید. به طور کلی، می‌توانید دستگاه‌های استاندارد مانند ماوس و صفحه‌کلید را به پورت USB 2.0 متصل کنید، چون که سرعت برای آنها در اولویت نیست. اما هر دستگاهی که اطلاعات را منتقل می‌کند (مانند هارد اکسترنال)، باید بهترین سرعت USB 3. را داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *