اسلات کارت حافظه / اسلات حافظه یا اسلات رم (RAM) همان چیزی است که اجازه می دهد تراشه یا استیک حافظه کامپیوتر یا همان رم در مادربرد وارد شود. بسته به مادربرد سیستم شما معمولا 2 تا 2 اسلات حافظه را در خود جای داده است که گاهی اوقات در مادربردهای رده بالا تعداد بیشتری اسلات رم ارائه می شود و نوع رم مورد استفاده در سیستم را تعیین می کند. متداول ترین انواع RAM عبارتند از SDRAM و DDR برای سیستم های دسکتاپ و SODIMM برای سیستم های لپ تاپ, که هر کدام انواع و سرعت های مختلفی هم دارند. شما می توانید شکل اسلات حافظه مادربرد را در تصور زیر مشاهده کنید.

اسلات کارت حافظه چیست؟ کامپیوتر شما چند اسلات رم دارد؟

کامپیوتر شما چند اسلات کارت حافظه دارد؟

وقتی که کاربر می خواهید حافظه رم را در سیستم خود اضافه یا ارتقاء دهد؛ باید بداند که تعداد اسلات های رم در دسترس چه تعداد هستند. یا استفاده از روش های زیر می توانید تعداد اسلات های حافظه کامپیوتر و تعداد اسلات های رم مورد استفاده سیستم خود را پیدا کنید.

پیدا کردن تعداد اسلات حافظه با کمک Task Manager ویندوز

ساده ترین راه حل برای کاربران ویندوز استفاده از Task Manager است. این راه حل به شما اجازه می دهد تا بدون باز کردن سیستم خود تعداد اسلات های حافظه را پیدا کنید. خب برای استفاده از این روش لطفا کلید ویندوز را فشار دهید و Task Manager را تایپ و اینتر کنید. یا کلیدهای میانبر Alt+Ctrl+Delete را فشار دهید و از پنجره آبی پیش روی خود Task Manager را انتخاب کنید.

اسلات کارت حافظه چیست؟ کامپیوتر شما چند اسلات رم دارد؟

وقتی پنجره Task Manager باز شد به سربرگ Performance بروید و از سمت چپ صفحه Memory را انتخاب کنید.

در پایین و سمت راست پنجره روبروی خود می توانید تعداد اسلات های دستگاه و تعداد اسلات رم استفاده شده را مشاهده کنید. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید؛ این سیستم در کل دارای 4 اسلات حافظه است و تنها 2 مورد از آنها در حال استفاده می باشد.

برای تعیین تعداد اسلات کارت حافظه از برنامه برنامه CPU-Z استفاده کنید

روش دیگری که می توانید از آن برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تعداد اسلات های حافظه و جزئیات مربوط به رم استفاده کنید؛ برنامه جانبی CPU-Z است. برای استفاده از این برنامه باید آن را دانلود کنید؛ پس مرورگر خود را باز کنید و به وب سایت CPUID مراجعه کنید.

در سمت چپ صفحه؛ سیستم عامل خود را انتخاب کنید.

در صفحه بعد زبان مورد نظر خود را انتخاب کنید.

و بعد روی Download Now کلیک کنید.

پس از اتمام مرحله دانلود برنامه CPU-Z، آن را نصب کنید و برنامه را اجرا کنید.

روی سربرگ SPD در بالای صفحه کلیک کنید و بعد روی فلش رو به پایین در قسمت Memory Slot Selection کلیک کنید.

اسلات کارت حافظه چیست؟ کامپیوتر شما چند اسلات رم دارد؟

همانطور که در تصویر مشاهده می کنید تمام اسلات های حافظه در فهرستی کشویی لیست شده اند.

لطفا توجه داشته باشید که با انتخاب هر کدام از اسلات ها از این منو؛ برنامه CPU-Z اطلاعات بیشتری را در مورد رم نصب شده به اطلاع شما می رساند.

ماربرد خود را بررسی کنید

بعضی اوقات؛ بهترین روش برای تعیین تعداد اسلات های حافظه؛ باز کردن سیستم و بررسی مادربرد است. اگر نمی توانید از Task Manager ویندوز یا CPU-Z استفاده کنید؛ باز کردن سیستم بهترین گزینه است.

با نگاه به داخل کیس خود متوجه می شوید که مادربرد اصلی ترین برد سیستم است که از اندازه بزرگی برخوردار است. تمام قطعات دیگر روی مادربرد نصب می شوند. در اکثر مادربردها؛ اسلات های حافظه در دو طرف پردازنده قرار دارند؛ درست مانند آنچه که در تصویر زیر نشان داده شده است.

اسلات کارت حافظه چیست؟ کامپیوتر شما چند اسلات رم دارد؟

اکثر مادربردهای کامپیوتر دارای 2، 3 یا 4 اسلات حافظه هستند. برخی از مادربردهای سطح بالاتر تا 8 اسلات رم را ارائه خواهند دارد. در تصویر مادربرد ارائه شده هیچ ماژول حافظه ای در هیچ کدام از اسلات ها نصب نشده است.

توجه داشته باشید که در صورتی که سیستم شما اسلات خالی ندارد و می خواهید حافظه سیستم خود را ارتقاء دهید باید بعضی از حافظه های موجود را بردارید و گزینه جدید را جایگزین کنید.

نحوه نصب رم در مادربرد

اگر قصد دارید حافظه رم سیستم خود را نصب یا ارتقاء دهید شما در شرف انجام ساده ترین مراحل نصب هستید. ما قصد داریم در این مقاله شما را راهنمایی کنیم و همچنین برخی از اطلاعات اضافی را ارائه خواهیم داد تا مطمئن شوید که از بهترین رم استفاده خواهید کرد.

به دفترچه راهنمای مادربرد خود مراجعه کنید

نصب حافظه RAM در مادربرد خیلی ساده است. شما فقط باید مطمئن شوید که به صورت صحیحی رم را در اسلات ها قرار داده اید تا عملکرد کامل را دریافت کنید. اینکه از کدام اسلات ها باید استفاده کنید به تعداد حافظه رم شما بستگی دارد.

در یک مادربرد با 2 اسلات RAM؛ شما اولین حافظه خود را در اسلات 1 قرار می دهید و حافظه دوم را هم در اسلات 2. اگر فقط یک استیک رم دارید نیازی نیست اسلات 2 را پر کنید.

در مورد مادربرد با 4 اسلات رم؛ احتمالا شما می خواهید اولین حافظه را در اسلاتی که دارای برچسب 1 است نصب کنید. رم دوم در اسلات 2 باید قرار بگیرد که در کنار اسلات 1 نیست. اسلات سوم در واقع بیت اسلات 1 و 2 قرار دارد. در نهایت هم حافظه چهارم خود را می توانید در اسلات 4 نصب کنید.

اما همانطور که گفتیم به دفترچه راهنمای مادربرد خود مراجعه کنید. برخی از مادربردها ممکن است نصب رم را با تریتب دیگری ارائه دهد به طور مثال Slot 2> Slot 4> Slot 1> Slot 3 . و همه اینها به مادربرد شما بستگی دارد. اگر از دفترچه راهنمای مادربرد خود پیروی نکنید ممکن است قابلیت های چند کاناله و عملکرد بهینه را از دست بدهید.

اسلات کارت حافظه رم خود را باز کنید

بعد از اینکه متوجه شدید که رم شما به کدام اسلات تعلق دارد، آماده شروع نصب خواهید بود. هر اسلات رم دارای دو گیره کوچک در دو طرف خود است. این گیره ها را فشار دهید تا باز شوند. برای این کار لازم نیست که فشار زیادی اعمال کنید.

اسلات کارت حافظه چیست؟ کامپیوتر شما چند اسلات رم دارد؟

وقتی که رم خود را روی اسلات قرار می دهد فاصله ای بین لبه رم و مادربرد وجود دارد، برای از بین بردن این فاصله کافیست که رم را با انگشت به پایین کمی فشار دهید. برای این کار لازم نیست فشار زیادی وارد کنید چون احتمال آسیب دیدن رم یا اسلات رم وجود دارد.

با کمی فشار به رم گیره ها به جای خود بر می گردند و یک صدای تق مانند را ایجاد می کنند. با شنیدن این صدا خیالتان راحت می شود که مراحل نصب رم کامپیوتر را به پایان رسانده اید.

اسلات کارت حافظه چیست؟ کامپیوتر شما چند اسلات رم دارد؟

امیدواریم که این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد؛ نظرات و پیشنهادات خود را می توانید از طریق بخش نظرات این پست با ما در میان بگذارید. اگر به خرید رم نیاز دارید می توانید از محصولات فروشگاه اینترنتی نارستان دیدن کنید و گزینه متناسب با نیازهای خود را خریداری فرمایید.

منبع: vskills، computerhope و techradar

1 دیدگاه در “اسلات کارت حافظه چیست؟ کامپیوتر شما چند اسلات رم دارد؟

  1. امیر علی گفت:

    درود به شرفتون
    خیلی مفید بود و استفاده بردیم
    سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *