سیستم کامپیوتری خود را ارتقاء داده‌اید اما نمی‌دانید که استفاده از پاور کامپیوتر قدیمی مشکلی ایجاد می‌کند یا نه؟ در ادامه مواردی آورده شده است که باید در مورد استفاده از پاور کامپیوتر قدیمی خود بدانید.

یکی از بهترین راه‌ها برای کاهش هزینه‌های ارتقاء سیستم کامپیوتری؛ استفاده مجدد از برخی از قطعات سخت افزاری قبلی است. می‌توانید برخی از قطعات مانند کارت صدا؛ DVD درایور و پاور کامپیوتر (PSU) خود را مجددا استفاده کنید.

در مورد PSU؛ استفاده مجدد از آن می‌تواند تا حدی در هزینه‌های شما صرفه جویی کند. گرچه ممکن است کارت گرافیک؛ پردازنده، مادربرد و رم نیاز به ارتقاء داشته باشند؛ ممکن است منبع تغذیه سیستم شما هنوز هم انرژی لازم برای قطعات شما را فراهم آورد و یا شاید هم نیاورد.

در ادامه ما به سوالات آیا پاور کامپیوتر قدیمی من قابلیت استفاده مجدد را دارد؟ آیا می‌توانیم منبع تغذیه قدیمی را برای سیستم جدید استفاده کنیم؟ پاسخ خواهیم داد.

پیدا کردن و جدا کردن پاور کامپیوتر

کامپیوترهای رومیزی؛ اعم از تاور (عمودی) یا افقی؛ دارای منبع تغذیه هستند. در کنار سایر کابل‌های صدا و دستگاه‌های USB، کابل پاور متصل را پیدا خواهید کرد. منبع تغذیه با یک سوئیچ و یک فن خروحی برای خنک سازی همراه است.

آیا می‌توانم  از پاور کامپیوتر قدیمی خود در سیستم جدیدم استفاده کنم؟

حالا شما می‌دانید که PSU در پشت سیستم شما واقع شده است؛ اما در داخل سیستم چه خبر است؟

قبل از ادامه کار از خاموش بودن سیستم و قرارگیری سوئیچ پاور کامپیوتر روی 0 اطمینان حاصل کنید. برای حفظ سلامت سخت افزار خود به تخلیه انرژی الکتریسیته نیاز خواهید داشت.

اگر قبلا کیس را باز کرده باشد احتمالا می‌دانید که منبع تغذیه کجا واقع شده است؛ اما اگر اولین بارتان است که سیستم را باز می‌کنید باز هم نگران نباشید با یک چشم چرخاندن به راحتی می‌توانید منبع تغذیه سیستم خود را پیدا کنید. اما ممکن است دستیابی به آن کمی دشوار باشد چون کابل‌های معمولا جلو دست و پای شما را می‌گیرند. برای جدا کردن پاور کامپیوتر؛ با خیال راحت کابل‌های برق مادربرد؛ پردازنده؛ هارد و سایر قطعات را بردارید. بعد پیچ هایی که منبع تغذیه را به کیس وصل کرده‌اند را باز کنید و منبع تغذیه را بیرون بیاورید.

درک منبع تغذیه

در حالی که مشخصات سیستم کامپیوتری شما با استفاده از ابزارهای بنچمارک قابل بررسی است, PSU قطعه ای متفاوت است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آن؛ باید به دستگاه نگاه کنید. باید توجه داشته باشید که منبع تغذیه دارای برچسبی است که در آن حداکثر خروجی و سایر اطلاعات ذکر شده است. در حالی که برچسب‌ها با توجه به مدل و سازنده متفاوت هستند؛ باید بخشی وجود داشته باشد که حداکثر بار یا خروجی را توصیف کند.

این مقدار کل نیرویی است که منبع تغذیه می‌توانید به طور کلی کنترل کند. می‌توانید از این فاکتور استفاده کنید و آن را با آنچه که برای سخت افزار جدیدی که می‌خواهید خریداری کنید مقایسه کنید.

اکثر PSU‌ها همچنین دارای یک بخش توصیف خروجی برای هر نوع ولتاژ هستند. این مشخصات به صورت +5 ولت؛ +3.3 ولت؛ +12 ولت و غیره است. هر مقدار در کنار میزان آمپر نشان داده می‌شود. به مقدار 12 ولت (به اصطلاح ریل) توجه زیادی داشته باشید. کارت گرافیک که غالبا جزو قطعات پر مصرف یک سیستم است از آن نیرو می‌گیرد.

برای استفاده از یک کارت گرافیک نسبتا قدرتمند به دنبال منبع تغذیه حدود 30 امپری در ریل 12 ولت باشید. اگر حداکثر توان و ریل 12 ولت برای قطعاتی که نصب کرده‌اید کافی است؛ مشکلی نخواهید داشت.

آیا منبع تغذیه کامپیوتر قابل اعتماد خواهد ماند؟

برخی از برندها قابل اعتماد هستند و منبع تغذیه ای که تولید می‌کنند عملکرد حتی بیشتر از آنچه که در مشخصات قید شده را ارائه می‌دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر برند تولید کننده پاور کامپیوتر ( واقع در برچسب) را پیدا کنید و اعتبار آن را به صورت آنلاین بررسی کنید. برند معتبری نیست؟ شاید زمان خرید پاور کامپیوتر جدید فرا رسیده باشد.

آیا می‌توانم  از پاور کامپیوتر قدیمی خود در سیستم جدیدم استفاده کنم؟

اتفاقات بدی می‌تواند در مورد منبع تغذیه‌های غیر برند ممکن است رخ دهد. یک منبع تغذیه 750 واتی ممکن است برای تامین بیش از 500 وات تلاش کند. برخی از لوازم حتی ممکن است بسوزند. اگر چه ممکن است مپاور کامپیوتر قدیمی هنوز کار کنند؛ اما این ممکن ایت بدان علت باشد که سخت افزار کامپیوتر شخصی قدیمی شما به انرژی زیادی احتیاج ندارد.

ارتقاء پردازنده؛ مادربرد و کارت گرافیک می‌تواند این مسئله را تغییر دهد. منبع تغذیه ای که از کار بیافتد؛ در بدترین حالت می‌تواند قطعات دیگر سیستم شما را خراب کند و حتی باعث سوختن آنها شود. ارتقاء به یک دستگاه قابل اعتماد از شرکت‌های قابل اعتمادی مانند Antec, Corsair  یا  Cooler Masterغالبا انتخاب بهتری است.

اتصال پاور کامپیوتر قدیمی به یک مادربرد جدید

بعد از تایید قابلیت و ظرفیت منبع تغذیه قدیمی خود چند مورد را بررسی کنید:

تمیز کردن منبع تغذیه – بعد از بیرون آوردن منبع تغذیه خود باید گرد و غبارها را از فن دستگاه پاک کنید.

اطمینان حاصل کنید که کابل‌ها در شرایط خوبی قرار دارند و هیچگونه پارگی در کابل‌ها وجود ندارد.

اطمینان حاصل کنید که پلاگین‌ها ترک نخورده‌اند و خراب نشده اند.

پلاگین‌های منبع تغذیه را با مادبرد و سایر قطعات جدیدی که قصد استفاده از آنها را دارید مقایسه کنید.

در حالی که مادربردهای مدرن اتصال برق 24 پین را می‌پذیرند؛ در برخی از منبع تغذیه‌های قدیمی فقط یک پلاگین 20 پین در دسترس است. خوشبختانه این موارد نادر است, در حالی که پلاگین 20 پین ممکن است کار کند؛ بهتر است از آن اجتناب کنید. اگر یک اتصال 4 پین (دو در دو) نیز وجود دارد؛ خوب است. کانکتور شما باید مناسب باشد.

سیستم‌های فعلی به منبع تغذیه‌های بیش از 20 پین نیاز دارند. اعتماد به چین پاورهای کامپیوتری احتمالا منجر به قطع برق می‌شود که می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در پلت فرم شود. این امر همچنین می‌تواند بر یکپارچگی داده‌های شخصی ارزشمند ذخیره شده در هارددیسک شما تاثیر بگذارد.

بعضی از مادربردها برای پردازنده خود نیاز به کانکتور 8 پین ثانویه ( دو ردیف چهارتایی) نیاز دارند. پردازنده اغلب با پردازنده‌های 4 پین کار می‌کند؛ اما ممکن است در شرایطی خاص ناپایدار شوند. یک آداپتور Molex to 8-pin ATX معمولا هر گونه مشکلانی که ممکن است رخ دهد ( از جمله اورکلاک) را برطرف می‌کند.

اتصال قطعات مدرن کامپیوتر به پاور کامپیوتر قدیمی

فقط مادربرد نیست که باید به پاور کامپیوتر قدیمی متصل شود. کارت‌های گرافیک و دستگاه‌های ذخیره سازی به برق نیاز دارند و احتمال زیادی وجود دارد که برای سازگاری به چند آداپتور هم نیاز داشته باشید.

کارت‌های ویدیویی قدرت جذب انرژی بالایی دارند. در حالی که اکثر مادربردها دارای خروجی ویدیو یکپارچه هستند اما برای بازی به کارت گرافیک اختصاصی نیاز دارید.

در حالی که قیمت و قدرت متفاوت است؛ حتی کارت‌های ارزان قیمت هم معمولا به یک اتصال اختصاصی 6 پین PCI Express نیاز دارند. بعضی‌ها حتی به اتصالات 6 پین یا 8 پین نیاز دارند. شما اغلب می‌توانید کارت را با استفاده از چندین اتصال Molex با یک اداپتور تغذیه کنید.

برخی از کارت‌های ویدیویی ممکن است با این آداپتورها در جعبه موجود باشند. اما توجه داشته باششد که کارت‌های قدرتمندتر ممکن است با این راه حل کار نکنند.

وقتی صحبت از هارددیسک و هارد اس اس دی می‌شود ممکن است متوجه شوید که منبع تغذیه کامپیوتر قدیمی فاقد اتصالات برق ساتا است. باز هم می‌توان از آداپتور استفاده کرد (این بار آداپتور Molex به SATA).

اگر نمی‌توانید از پاور کامپیوتر قدیمی خود استفاده کنید چه کار باید بکنید؟

امیدواریم با مطالعه مطلب بالا متوجه شده باشید که می‌توانید از پاور کامپیوتر قدیمی خود استفاده کنید یا نه. فقط مطمئن شوید که کابل‌ها فرسوده نشده اند. درجه ولتاژ را بررسی کنید تا مطمئن شوید که برای مونتاژ سیستم جدید مناسب است. در غیر این صورت وقت آن است که برای تعویض منبع تغذیه قدیمی خود اقدام کنید.

متوجه خواهید شد که گزینه‌های زیادی برای خرید وجود دارد و به همین دلیل ممکن است نیاز به کمک داشته باشید؛ شما می‌توانید از راهنمای خرید پاور کامپیوتر ما استفاده کنید.

2 دیدگاه در “آیا می‌توانم  از پاور کامپیوتر قدیمی خود در سیستم جدیدم استفاده کنم؟

  1. محمد گفت:

    سلام
    میگم من کامپیوترم فرت فرت داغ میکنه تغذیش هم کثیفه میگم به این ربط داره یا خیر

    1. ثریا داسیان گفت:

      سلام وقت بخیر قطعا ربط داره اما ممکنه ایراد از یه چیزای دیگه هم باشه می تونید تمیزش کنید و دوباره تست کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *