شبکه وای فای مهمان چیست؟ اگر در هنگام خرید روتر به مشخصات آن دقت کنید متوجه خواهید شد که برخی روترها از قابلیت راه اندازی شبکه Wi-Fi مهمان پشتیبانی می‌کنند که بخشی از شبکه اصلی هستند اما از یک رمز عبور متفاوت استفاده می‌کنند و غالبا قابلیت‌های محدودی را ارائه می‌دهند. شبکه مهمان غالبا در روترهای تجاری مرسوم هستند اما در شبکه‌های خانگی هم در حال رواج پیدا کردن است.

مزایای شبکه وای فای مهمان

شبکه وای فای مهمان هم برای صاحبان شبکه و هم برای کاربران شبکه مفید است. شبکه مهمان راهی برای دسترسی کاربران شبکه فراهم می‌آورد و به آنها اجازه راه اندازی و تنظیمات خاص خودشان را نمی‌دهد.

بسته به پیکربندی که انجام شده است کاربران می‌توانند به اینترنت و منابع محالی موجود در شبکه (مانند فایل ها، چاپگرها و غیره) دسترسی پیدا کنند. از دیدی مدیر شبکه، شبکه مهمان به کاربران اجازه بازدید از شبکه را می‌دهد بدون اسنکه به رمز ورود اصلی شبکه نیاز داشته باشند.

مورد بعدی اینکه شبکه وای فای مهمان باعث بهبود امنیت می‌شود، مالکان شبکه می‌توانند دسترسی مهمانان ر محدود کنند (به طور مثال از اینترنت استفاده کنند اما از منابع محلی استفاده نکنند) و این به معنای جلوگیری از گسترش کرم‌ها و بدافزارهایی است که ممکن است از دستگاه میهمان وارد شبکه شود.

کاربرد شبکه وای فای مهمان

پیوستن به یک شبکه مهمان مانند همان روش اتصال به یک هات اسپات وای فای یا وای فای خانه دوستتان استو کسی که رمز عبور را می‌شناسد (اعضای خانواده، صاحب شرکت، مدیر شبکه و غیره) باید پسورد و نام شبکه را ارائه دهند تا شما بدانید که از کدام شبکه استفاده می‌کنید.

با این حال برخی از شبکه‌های مهمان باز هستند و این بدان معناست که رمز عبوری وجود ندارد. در حقیقت ممکن است نام شبکه (SSID) حتی به صورت “Guest,” “Guest Wifi,” “CompWifi,” “Free Wifi,” “JHotels_guest,” و غیره باشد. Wi-Fi رایگان و باز برای مهمانان اغلب در جاهایی مانند مراکز خرید، رستورانها، پارک‌ها و غیره یافت می‌شوند. در جاهای دیگر مانند هتل‌ها غالبا در هنگام ورود به هتل و دریافت کارت یا کلید رمز عبور وای فای را می‌توانید دریافت کنید.

آیا روتر شما از شبکه مهمان پشتیبانی می‌کند؟

روترهای کلاس تجاری مشهور غالبا از شبکه مهمان پشتیبانی می‌کنند اما برخی از روترهای خانگی نیز قابلیت شبکه مهمان را دارند. برای اطمینان از اینکه آیا روتر شما شبکه مهمان دارد یا نه می‌توانید وب سایت تولیدکننده روتر را بررسی کنید و یا تنظیمات روتر خود را بررسی کنید و ببینید آیا گزینه ای برای شبکه مهمان وجود دارد یا نه.

گزینه شبکه  مهمان در روترها معمولا با نام مرتبطی مانند Guest Network نشان داده می‌شود اما برخی استثناها هم وجود دارد:

  • در روتر‌های D-Link این گزینه Guest Zone نامیده می‌شود.
  • در روترهای Google این گزینه Guest Wi-Fi نامیده می‌شود.
  • و در روترهای Linksys از ابزاری به نام Guest Access پشتیبانی می‌شود.

برخی روترها تنها از یک شبکه مهمان پشتیبانی می‌کنند در حالی که در برخی دیگر از مدل‌ها به طور همزمان می‌توان چندشبکه مهمان را اجرا کرد. روترهای بیسیم دو باندی غالبا از دو شبکه مهمان پشتیبانی می‌کنند یکی در باند 2.4 گیگاهرتز و دیگری در باند 5 گیگاهرتز.

در حالی که هیچ دلیل علمی وجود ندارند که یک فرد به بیش از یک شبکه وای فای نیاز داشته باشد اما برخی از روترهای بیسیم ایسوس از 6 شبکه وای فای مهمان پشتیبانی می‌کنند.هنگامی که یک شبکه وای فای مهمان فعال است دستگاه‌ها با آدرس IP جدا از سایر دستگاه‌ها کار می‌کنند.

به عنوان مثال برخی از روترهای Linksys آدرس‌های مربوط به کلاس 192.168.3.1–192.168.3.254 و 192.168.33.1–192.168.33.254 را برای دستگاه‌های مهمان رزرو می‌کنند.

نحوه راه اندازی شبکه وای فای مهمان

مراحل زیر را برای راه اندازی شبکه وای فای مهمان خود دنبال کنید:

به عنوان Admin به روتر لاگین کنید.این کار غالبا از طریق مرورگر وب و وارد کردن آدرس IP خاصی مانند 192.168.1.1 انجام می‌شود اما روتر شما ممکن است از یک آدرس IP متفاوت استفاده کند.

نحوه راه اندازی شبکه وای فای

در قسمت Wireless گزینه guest Wi-Fi را فعال کنید. بیشتر روترها به صورت پیش فرض شبکه مهمانشان غیرفعال است.

نحوه راه اندازی شبکه وای فای

SSID که شبکه وای فای مهمان باید از آن استفاده کند را تعریف کنید. این SSID نباید همان SSID اصلی یا مشابه با آن باشد. بعضی از روترها به طور خوکار نام شبکه مهمان را همان شبکه اصلی قرار می‌دهند فقط پسوند guest را به آن اضافه می‌کنند ( مانند mynetwork_guest)، در حالی که برخی دیگر از روترها به شما اجازه می‌دهند تا خودتان نام را انتخاب کنید.شبکه وای فای مهمان چیست؟ آموزش راه اندازی شبکه Wi-Fi مهمان در روترها

شما حتی می‌توانید نام شبکه را از کاربران مهمان مخفی کنید.

شبکه وای فای مهمان چیست؟ آموزش راه اندازی شبکه Wi-Fi مهمان در روترها

در قسمت Security برای شبکه وای فای مهمان خود رمز عبور تعریف کنید.

نحوه راه اندازی شبکه

در اینجا، در قسمت Basic هم گزینه هایی وجود دارد که شما باید تعیین کنید کاربر به منابع محلی دسترسی داشته باشد یا نه.

نحوه راه اندازی شبکه