در این مطلب قصد داریم به تفاوت بین سوئیچ‌های مدیریتی و غیر مدیریتی بپردازیم. سوئیچ‌ها باکس هایی هستند که تعدادی از دستگاه‌ها را در یک شبکه محلی (LAN) به هم متصل می‌کند و انتقال داده‌ها از یک اتصال به اتصال دیگر را انجام می‌دهند. ساده ترین را برای درک عملیات سوئیچ ها، بررسی یک رویداد LAN است که کامپیوترهای گیمینگ یا کنسول بازی‌ها را به سوئیچ‌ها و هاب‌های وصل می‌کتد تا بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

در این حالت کامپیوترهای شخصی از طریق کابل اترنت وصل می‌شوند. انداره واقعی سوئیچ‌ها می‌تواند بسته به تعداد پورت‌ها ( تعداد معدود پورت‌ها تا 48 پورت یا بیشتر) متغییر باشد. سوئیچ‌ها را می‌توان در منزل، محل کار، یا مکانی که چند دستگاه نیاز به وصل شدن دارند استفاده کرد. دو نوع سوئیچ وجود دارد 1) مدیریتی یا مدیریت شده 2) غیر مدیریتی یا مدیریت نشده و بهترین گزینه برای شما به نیازی که دارید بستگی پیدا می‌کند.

سوئیچ مدیریتی

همناطور که از نام آن پیداست، سوئیچ مدیریتی یک دستگاه است که می‌تواند پیکربندی و مدیریت شود تا یک تجربه مناسب تر را به افرادی که از از این باکس استفاده می‌کنند ارائه دهد. این سوئیچ‌ها نه تنها ابزار و وسیله‌های لازم را برای نظارت شبکه ارائه می‌دهند بلکه کنترل ترافیک را هم انجام می‌دهند.

سوئیچ‌های مدیریتی بسیار شبیه به سرورهای خصوصی مجازی هستند که در آن شما توانایی پیکربندی، مدیریت دستگاه هایی که باعث Down شدن می‌شوند را دارید. سوئیچ‌های مدیریتی می‌توانند با استفاده از یک روش پشتیبانی شده ( خواه از اینترفیس کامند لاین یا یک رابط کاربری مبتنی بر وب یا پروتکل مدیریت شبکه ساده (SNMP) به صورت از راه دور استفاده شوند.

این دسترسی گزینه‌های مختلفی مثل سرعت پورت، LAN‌های مجازی، افزونگی، آینه سازی پورت و کیفیت سرویس (QoS) را برای اولویت بندی ترافیک محدود می‌کند. همه اینها بدان معناست که می‌توانید ترافیک را برای پورت‌های ممشخص شده در اولویت قرار دهید

به طور مثال در حالی که در حال اجرای یک استریم ویدیویی 4K از Netflix برای ایکس باکس وان تان هستید شما می‌خواهید حداکثر سرعت پهنای باند و کیفیت به ایکس باکس تخصیص داده شود و مابقی شبکه را برای بافرینگ محدود می‌شوند.

هنگام بررسی این سوئیچ‌ها متوجه خواهید شد که دو نوع سوئیچ وجود دارد. سوئیچ‌های هوشمند که تعداد گزینه‌های محدودی برای پیکربندی و تنظیم دارند و نصبت به سوئیچ‌های مدیریتی دیگر مقرون به صرفه تر هستند برای منزل و محل کار مناسب می‌باشد. سوئیچ‌های مدیریتی سرورها و شرکت‌ها را مورد هدف قرار می‌دهند و مجموعه وسیعی از ابزارها و قابلیت‌ها را برای مدیریت بهتر شبکه ارائه می‌دهند.

این سوئیچ‌ها برای ورک لودهای شدید، حجم بالای ترافیک و استقرار در جایی که تنظیمات و پیکربندی‌های سفارشی یک ضرورت می‌باشد طراحی شده اند. Cisco SG 300-20، NETGEAR ProSAFE GS108E و TP-Link TL-SG105E نمونه هایی از سوئیچ‌های مدیریتی هستند.

سوئیچ‌های غیرمدیریتی

سوئیچ‌های غیرمدیریتی در ابتدایی ترین شکل ممکن کار می‌کنند و دستگاه‌های شما را قادر می‌سازند تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. تنظیمات و پیکربندی برای مشخصات OEM قفل شده است و آرامش خیال را برای مشتریانی فراهم می‌کنند که قصد دارند همه چیز را به هم وصل کنند و به کار خود ادامه دهند. به سوئیچ‌های غیر مدیریتی به عنوان پورت‌های اترنت اضافه در شبکه تان فکر کنید.

در صورت داشتن تعداد محدودی از رسانه‌های موجود مانند روتر‌ها و اکسس پوینت ها، سوئیچ‌های غیر مدیریتی برای اتصال سخت افزای بیشتر مناسب هستند. سوئیچ‌های غیرمدیریتی بهترین کاربرد را برای استفاده در منازل و دفاتر کاری کوچک دارند. Netgear GS316، D-Link DGS-108 و TP-Link TL-SF1005D نمونه هایی از سوئیچ‌های غیرمدیریتی هستند.

سوئیچ مدیریتی یا غیر مدیریتی؟ کدام یک را باید انتخاب کنیم؟

نتیجه گیری

سوئیچ‌های مدیریتی به شما این امکان را می‌دهند تا کنترل بیشتری روی شبکه و همچنین کلیه ترافیکی که از طریق دستگاه ایجاد می‌شود داشته باشید. سوئیچ‌های غیرمدیریتی این کنترل را حذف می‌کند و همه چیز را به طور خودکار کنترل می‌کند. سوئیچ‌های مدیریتی مخصوص کاربران حرفه ای است و سوئیچ‌های غیرمدیریتی مخصوص افراد مبتدی و افرادی که مایل به ساخت یک شبکه ساده هستند می‌باشد.

خرید سوئیچ‌های مدیریتی و غیرمدیریتی به نیاز شما بستگی پیدا می‌کند اگر می‌توانید به راحتی یک شبکه LAN را مدیریت کنید و همه چیز را می‌توانید تنظیم و پیکربندی کنید سوئیچ‌های مدیریتی گزینه مناسب تری برای شما خواهد بود. افرادی که مبتدی هستند و مایل به استفاده از دستگاه‌های ساده در خانه و یا محل کارشان هستند می‌توانند به سمت خرید سوئیچ غیرمدیریتی بروند.