همه ما این مشکل را تجربه کرده‌ایم که با خوشحالی پادکست مورد علاقه، بازی آنلاین و یا چت تصویری خود را دریافت کرده‌ایم، اما به محض ورود به یک منطقه مرده همه چیز متوقف می‌شود. شما ممکن است در یک قسمت از منزلتان سیگنال‌های قوی را دریافت کنید در حالی که در بخش دیگر اینگونه نیست و نمی‌توانید سیگنال‌های وای فای را دریافت کنید به این مناطق، مناطق مرده گفته می‌شود. بنابراین برای اینکه بتوانید در بخش‌های مرده هم سیگنال دریافت کنید شما باید سیگنال‌ها را تقویت کنید که این کار با توسعه دهنده (WiFi Extender) و یا تقویت کننده وای فای (WiFi Booster) انجام می‌شود.

توسعه دهنده یا تقویت کننده وای فای (Wi-Fi) چیست؟

توسعه دهنده وای فای ( Wi-Fi) چگونه کار می‌کند؟

توسعه دهنده یا تقویت کننده وای فای یا اکستندر وای فای دستگاهی است که سیگنال وایرلس را از روتر شما تکرار می‌کند تا پوشش را گسترش دهد. توسعه دهنده وای فای به عنوان یک پل عمل می‌کند، وای فای را از روتر شما می‌گیرد و آن را به مناطقی که وای فای وجود ندارد و یا سیگنال‌های ضعیفی وجود دارد، دوباره برودکست می‌کند و عملکرد وای فای خانه شما را بهبود می‌بخشد. با این حال برای استفاده از یک توسعه دهنده وای فای شما باید تنظیمات دستگاهتان را در نظر داشته باشید.

شما ممکن است به این مسئله توجهی نداشته باشید، اما دستگاه وای فای خانگی شما با روتر شما تا زمانی متصل باقی خواهد ماند که به صورت دستی به محدوده شبکه توسعه دهنده سوئیچ کنید (حتی اگر شما در محدوده توسعه دهنده و در نزدیکی دستگاه باشید). پیشرفت در فناوری توسعه دهنده (مانند Linksys RE7000 دو بانده) باعث شده است که تمام این فرآیندها به صورت خودکار انجام شود به طوری که سوئیچ کردن در پشت صحنه اتفاق می‌افتد و لازم نیست کاربر درگیر جزئیات شود.

توسعه دهنده وای فای ( Wi-Fi) چگونه کار می‌کند؟

آیا شما به اکستندر Wi-Fi نیاز دارید؟

قبل از خرید یک توسعه دهنده وای فای سعی کنید که روتر وایرلس خود را در اکثر مناطق متمرکز شده محل زندگیتان قرار دهید. اگر روتر شما در گوشه‌ای از خانه قرار داشته باشد، احتمالا وای فایش به اکثر مناطق اطراف نمی‌رسد. با قرار دادن روتر در قسمت‌های نزدیک به وسط خانه می‌تواند به صورت 360 درجه مناطق را پوشش دهد.

با این حال باز هم ممکن است نیاز باشد که اطراف دستگاه شما خلوت باشد تا سیگنال‌ها با موانع برخورد نکند؛ در هر صورت شما ممکن است نیاز به یک تقویت کننده وای فای داشته باشید چون با برخرود سیگنال با در، دیوار، پنجره و سایر موانع سیگنال‌های شما تضعیف شده و نمی‌تواند تمام بخش‌های منزل شما را پوشش دهد.

آیا شما به اکستندر Wi-Fi نیاز دارید؟

انتخاب درست توسعه دهنده وای فای

WiFi extender‌ها یک راه حل عالی برای حل مشکل پوشش ناکافی وای فای می‌باشد. اگر چه یک تقویت کننده وای فای هنوز با روترهای وایرلسی که دارای سرعت شبکه متفاوتی هستند کار می‌کند، اما قابلیت‌های روتر شما را بهبود نمی‌دهد، بنابراین توسعه دهنده‌ای که دارای قابلیت‌های سازگار با تجهیزات روتر قدیمی شما نیست را خریداری نکنید.

همچنین اگر روتر فعلی شما دارای قابلیت کار با فرکانس‌های بالاتر را دارد یک توسعه دهنده که استانداردهای وای فای را محدود می‌کند را خریداری نکنید. برای مثال اگر شما دارای یک روتر وای فای MU-MIMO هستید مطمئن شوید که توسعه دهنده‌ای که خریداری می‌کنید دارای قابلیت MU-MIMO است. تنها استثناء این قاعده این است که اگر شما در آینده‌ای نزدیک قصد ارتقاء روتر خود را دارید یک توسعه دهنده پیشرفته مانند Wireless-AC را خریداری می‌کنید.

انتخاب درست تقویت کننده وای فای

توسعه دهنده‌های دسکتاپ یا پلاگین وجود دارند. توسعه دهنده‌های دسکتاپ مانند روترهای کوچکی هستند که معمولا سرعت بیشتری دارند. نسخه‌های دسکتاپ معمولا دارای چند پورت اترنت هستند، بنابراین شما می‌توانید به طور مستقیم با اتصال دستگاه خود سرعت اینترنتتان را افزایش دهید. یکی از عیب‌هایی که وجود دارد این است که بسته به اندازه‌ای که دارند فضا اشغال می‌کنند.

انتخاب درست تقویت کننده وای فای

توسعه دهنده‌های وای فای پلاگین به طور مستقیم به پریز برق شما وصل می‌شوند. بنابراین روی یک سطح قرار نمی‌گیرند. این دسته از تقویت کننده وای فای می‌توانند یک پورت اترنت داشته باشند و شما هنوز می‌توانید از سوکت برق برای اتصال توسعه دهنده خود استفاده کنید.

نحوه راه اندازی توسعه دهنده وای فای

توسعه دهنده وای فای نصب ساده‌ای دارند ، شما فقط باید آن را وصل کنید و دکمه WPS روتر و اکستندر را فشار دهید، شما آماده اتصال به اینترنت هستید. گسترش دهنده وای فای را در جایی که در محدوده سیگنال وای فای روتر است وصل کنید، اما خیلی نزدیک به روتر هم نباشد. معمولا بهترین راه این است که توسعه دهنده را مابین روتر و دستگاهی که می‌خواهید وصل کنید قرار دهید، هر چند که ممکن است لازم باشد که توسعه دهنده خود را در چند جا قرار دهید و اتصال خود را آزمایش کنید.

توسعه دهنده وای فای مانند روتر وای فای از تداخل رنج می‌برد، بنابراین موانعی مانند دیوارهای بتنی، اشیاء فلزی و مایکرو ویوها را در نظر داشته باشید. بسیاری از توسعه دهنده‌ها دارای نرم‌افزارهایی هستند که به شما کمک می‌کند تا بهترین مکان قرار گیری را پیدا کنید. به عنوان مثال، فناوری Linksys Spot Finder دارای یک راهنمای تصویری سه مرحله‌ای برای پیدا کردن مکان مناسب می‌باشد.

نحوه راه اندازی تقویت کننده وای فای

فراتر از توسعه سیگنال

شما علاوه بر پوشش نقاط مرده در منزل یا دفتر کاری خود می‌توانید سیگنال وای فای خود را به مکان هایی مانند حیاط خلوت، گاراژ یا زیر زمین گسترش دهید. چرا با تبلتتان بازی‌های بیلیارد را تماشا نمی‌کنید؟ یا چرا آموزش تعویض کفپوش لمینت را در یوتیوب تماشا نمی‌کنید؟ ایا شما یک سیستم گاراژ هوشمند دارید؟

یک توسعه دهنده وای فای می‌توانید سیگنال را به گیرنده انتقال دهد، بنابراین شما می‌توانید از طریق گوشی هوشمند خود درب گاراژ را باز و بسته کنید. فقط توسعه دهنده را در نقطه مابین روتر و منطقه‌ای که می‌خواهید پوشش دهید قرار دهید. برای اینکه حداکثر پوشش را داشته باشید دو توسعه دهنده وای فای را در دو طرف روتر خود قرار دهید تا دسترسی به شبکه وای فای، پوشش شبکه و بهبود عملکرد 3 برابری را داشته باشید.

فراتر از توسعه سیگنال

سایر گزینه ها درباره توسعه دهنده وای فای

با تعویض روتر قدیمی خود می‌توانید پوشش وایرلس خود را بهبود ببخشید. آخرین باری که روتر خود را عوض یا ارتقاء دادید کی بود؟ 5 سال پیش؟ شما می‌توانید با خرید یک روتر جدیدتر، دسترسی سریعتر و قوی‌تری داشته باشید. فناوری‌ها خیلی سریع پیشرفت می‌کنند و فناوری روتر شما هم از این قاعده مستثنی نیست.

با ظهور فناوری‌های MU-MIMO، Beamforming و Tri-Band روترهای وای فای نسبت به قبل قوی‌تر شدند. اگر روتر شما دارای فناوری قدیمی‌تر است، یک توسعه دهنده وای فای احتمالا مشکل نقاط مرده وای فای شما را حل نخواهد کرد. برای مثال اگر یک روتر با فناوری N داشته باشید، توسعه دهنده وای فای که دارای فناوری AC است به مشکل پوششی شما کمکی نخواهد کرد.

سایر گزینه‌های تقویت کننده وای فای

گزینه‌هایی که به طور کلی نیاز به توسعه دهنده وای فای را از بین می‌برد ارتقاء به یک سیستم وای فای مش است. سیستم‌های Mesh WiFi یا Whole Home Wifi شامل یک روتر اصلی است که به طور مستقیم به مودم شما وصل می‌شود و یک سری از ماژول‌های ماهواره‌ای یا گره‌ها در اطراف خانه شما قرار داده می‌شود. هر گره یک روتر است که با هم کار می‌کنند تا منزل شما را تحت پوشش وای فای قرار دهند. از آنجایی که این سیستم مانند داشتن چند روتر در خانه است، دیگر شما نیازی به توسعه دهنده وای فای ندارید.