واحد روشنایی صفحه نمایش نیت (Nits) چیست و شما به چه مقدار از آن نیاز دارید؟ همین صفحه نمایشی که با آن در حال مطالعه این مقاله هستید در هر متر مربع از خود نور ساطع می‌کند. کاندلا هنوز واحد اندازه گیری نور است و اگر در حال خرید صفحه نمایش هستید احتمالا در مشخصات آن می‌توانید روشنایی که صفحه نمایش دارد را با واحد نیت یا Nit ببینید، این واحد به شما می‌گوید که در هر متر مربع از صفحه نمایش شما چه مقدار نور می‌تواند ساطع شود. اگر قصد دارید از دستگاه خود در خارج از منزل استفاده کنید باید صفحه نمایش دستگاهتان از روشنایی بالاتری برخوردار باشد.

کاندلا (Candelas)، نیت ( Nits) و لومن (Lumens)

تصور کنید که یک شمع درون مکعبی قرار دارد که مساحت کل آن یک متر در یک متر است. مقدار کل نوری که از شمع بیرون می‌آید حدود یک کاندلا است.

نیت

تمام نوری که به دیواره‌های معکب برخورد می‌کند برابر یک nits است که از نظر فنی به عنوان یک کاندلا در هر متر مربع تعریف می‌شود. هر شمعی که به معکب اضافه کنید به کاندلا و نیست اضافه خواهد کرد چونکه حالا متر مربع نور بیشتری دارد. اگر شما بتوانید 400 شمع را به معکب اضافه کنید میزان روشنایی در هر متر مربع 400 نیت خواهد شد و این باعث می‌شود یک صفحه نمایش لپ تاپ بسیار زیبا به نظر برسد.

نیت

از آنجا که روشنایی بر اساس هر متر مربع اندازه گیری می‌شود، اندازه صفحه نمایش و  nits به آن ربطی ندارد. صفحه نمایش تئاتر سینما که به طور انحصاری در محیط‌های تاریک استفاده می‌شوند معمولا 50 نیتی هستند در حالی که گوشی‌های هوشمندی که استفاده زیادی در فضاهای باز دارند حداقل سیصد یا چهارصد نیت دارند.

نیت

یک پروژکتور تئاتر احتمالا بیشتر از هر گوشی هوشمندی نور ساطع می‌کند ( که با لومن اندازه گیری می‌شود) اما گوشی نور بیشتری را در داخل یک فضای کوچکتر ارائه می‌دهد. به همین دلیل استفاده از گوشی در طول فیلم بسیار وحشتناک است ( با حداقل 10 برابر کاندلا در هر متر مربع از صفحه نمایش).

اگر بخواهیم بحث بالا را خلاصه بندی کنیم می‌توان اینگونه نوشت که:

کاندلا = نور 1 شمع

نیت = نور یک شمع در هر متر مربع

نیت بیشتر = شمع‌های بیشتر در هر متر مربع = صفحه نمایش روشن تر

(Nits) برای چه چیزیهایی خوب است؟

اگر تا به امروز از یک دستگاه کم نور در یک روز آفتابی استفاده کرده باشید متوجه خواهید شد که چرا نیت مهم است. برای اینکه یک صفحه نمایش قابل خواندن باشد باید از منابع نور اطراف روشن تر باشد. از طرف دیگر اگر دستگاه شما یک محیط تاریک را ترک نمی‌کند داشتن نیت‌های بیشتر به شما کمکی نمی‌کند چون به هر حال دستگاه شما روشنایی لازم را دارد.Nits

این موضوع در مورد همه دستگاه‌ها به غیر از تلویزیون‌های HDR ( مخفف High Dynamic Range) صادق است. تمام چیزی که باعث بهتر شدن تلویزیون‌ها می‌شود این است که بتوانند رنگ‌های سیاه عمیق را نشان دهند و درخشان تر باشند. یک نمونه اولیه HDR تلویزیون‌های سونی بود که توانست به 10000 نیست دست پیدا کند هر چند اکثر HDR‌ها حدود 2000 نیت هستند.

لپ تاپ ها، گوشی‌ها و تلویزیون‌ها به چه مقدار از نیت نیاز دارند؟

اینکه عدد دقیقی از نیت را برای صفحه نمایش این دستگاه‌ها مشخص کنیم کار سختی است. به عنوان یک قاعده کلی نیت‌های بیشتر همیشه بهتر هستند. تا زمانی که شما به روشنایی بیشتری نیاز ندارید تاثیر منفی روی باتری دستگاه شما گذاشته نمی‌شود. هر چه روشنایی صفحه نمایش بیشتر باشد باتری دستگاه شما سریعتر تخلیه می‌شود. در اینجا به تفکیک در مورد nits هر کدام از این دستگاه صحبت می‌کنیم.

گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها 200 تا بیشتر از 1000 نیت

از آنجا که این دستگاه‌ها معمولا در بیرون از منزل مورد استفاده قرار می‌گیند قطعا باید از نیت‌های بیشتری بهره ببرند. از نظر فنی دستگاه هنگامی که به حداقل 1000 نیت می‌رسد قابلیت خواندن زیر نور خورشید را ارائه می‌دهند اما تعداد کمی از گوشی‌های هوشمند هستند که از این مقدار بالاتر باشند. به عنوان یک قاعده کلی هر چیزی بالاتر از 400 تا 500 نیت در یک روز آفتابی بسیار خوب است اما در دستگاه‌های دارای صفحه نمایش 200 نیتی شما برای خواندن پیامک‌ها و متن‌های خود باید به یک منطقه سایه دار بروید.Nits

لپ تاپ‌ها و مانیتورها 200  تا بیش از 600 نیت

لپ تاپ ها و سیستم‌های دسکتاپ غالبا در محیط‌های داخلی استفاده می‌شوند بنابراین مانند گوشی‌ها و تبلت‌ها به روشنایی زیادی نیاز ندارند. حداقل روشنایی مورد نیاز در این دستگاه‌ها 200 نیت است که هنور هم قابل استفاده است در حالی که دستگاه‌های بالاتر از 400 نیت از روشنایی متوسطی برخوردارند. اکثر مانیتورهای کامپیوتر از 500 یا 600 نیت بالاتر نمی‌روند و احتمالا نیازی به استفاده از روشنایی کامل در این دستگاه‌ها نیست.Nits

تلویزیون 100 تا بیش از 2000 نیت

تلویزیون‌های قدیمی معمولا در رنچ 100 نیتی قرار داشتند اما اکثر تلویزیون‌های مدرن غیر از HDR‌ها در محدود 200 تا 500 نیت قرار دارند. تلویزیون‌های HDR با تعداد نیت بالاتر بهتر کار می‌کنند و به طور کلی به حداقل 500 نیت نیاز دارند در حالی که در بسیاری از مدل‌ها حداقل 700 نیت در نظر گرفته شده است HDR‌های بهتر می‌توانند 2000 نیت یا بیشتر روشنایی داشته باشند.Nits

nits واقعا چقدر مهم است؟

نیت مهم است اما نباید به عنوان اصلی ترین عامل در انتخاب صفحه نمایش دستگاه‌ها در نظر گرفته شود، مگر اینکه به طور خاص به میزان خاصی از روشنایی برای HDR یا استفاده در فضاهای باز نیاز داشته باشید. وضوح تصویر، نسبت کنتراست، پوشش رنگ sRGB و سایر عوامل روی کیفیت صفحه نمایش تاثیر می‌گذارند . مهمترین چیز این است که فقط بدانید که یک نیت کم، متوسط و زیاد برای چه دستگاهی مناسب است تا بتوانید تصمیم آگاهانه تری داشته باشید.