فرق بین هارد SATA و ATA (PATA) چیست؟

امروزه سیستم‌های کامپیوتری تغییرات زیادی را در زندگی ما ایجاد کرده‌اند و جزو لاینفکی از زندگی ما شده است به طوری که کمتر خانواده ای را می‌توان یافت که کامپیوتر نداشته باشند. هارد بخش جدایی ناپذیر از کامپیوتر شما می‌باشد و سیستم شما ممکن است مجهز به هارد ساتا یا PATA یا IDE باشد. اگر شما به تازگی سیستم خود را خریداری کرده‌اید به احتمال زیاد هارد شما از نوع SATA می‌باشد. این اصطلاحات فنی ممکن است باعث نگرانی برخی از کاربران شود، خبر خوب اینکه این موارد تنها رابط کاربری هستند که هارد شما را به کامپیوتر متصل می‌کند پس نگران نباشید و ادامه مقاله امروز فروشگاه نارستان را مطالعه بفرمایید.

هارد ساتا و پاتا

SATA و PATA به اینترفیس یا رابطی اشاره دارد که برای اتصال هارد به مادربرد کامپیوتر استفاده می‌شودو شما به عنوان یک کاربر شاید برایتان اهمیتی نداشته باشد که از کدام رابط استفاده می‌کنید چونکه هر دو مورد به خوبی کار می‌کنند. اما شما باید بدانید که کامپیوتر شما تنها از یکی از این رابط‌ها استفاده خواهد کرد و اگر شما درصدد ارتقاء و تعویض هارد یا مادربرد خود هستید باید مراقب باشید که اشتباه نکنید.

این رابط است که تعیین می‌کند قطعات چگونه به کامپیوتر شما متصل می‌شوند و خیلی ساده ارتباطات الکتریکی مورد استفاده برای اتصال هارد به کامپیوتر را نشانمی دهد. کامپیوترهای امروزی یا دارای هارد 3.5 اینچی SATA هستند و یا با هارد 3.5 اینچی PATA کار می‌کنند. در اینجا شما دو نوع اینترفیسی که امروزه استفاده می‌شود را مشاهده می‌کنید.

هارد SATA و هارد PATA

از تصویر بالا شما می‌توانید متوجه تفاوت‌های فیزیکی هارد SATA و PATA شوید.

کانکتور هارد SATA و PATA

هارد SATA یک جفت کانکتور مسطح دارد که یکی برای برق و دیگری ( کوچکتر) برای ایجاد اتصالات دیتا استفاده می‌شود. اما هارد PATA یک کانکتور بزرگتر را که دارای پین‌های بیشتری است را برای انتقال دیتا و کانکتور 4 پینه را برای برق استفاده می‌کند. این تفاوت فیزیکی و اصلی است که در ساختار هاردهای SATA و PATA وجود دارد. به علت تفاوت طراحی عمده ای که بین این دو رابط وجود دارد شما نمی‌توانید هارد SATA را به جای PATA و بلعکس استفاده کنید.

عملکرد هر دوی این رابط‌ها خوب است و تفاوت جزئی وجود دارد که کمتر کاربر معمولی متوجه این تفاوت خواهند شد. به طور کلی هاردهای SATA به علت پارامترهای بهبود داده شده ای که دارند به هاردهای PATA ترجیح داده می‌شوند و برای درک این مسئله شما باید بدانید که عملکرد هارد SATA چگونه است. SATA مخفف Serial ATA است و به این معناست که هارد با استفاده از این رابط اطلاعات را به صورت سریالی و به شکل 1 بیتی ارسال و دریافت می‌کند. در هارد SATA شما یک اتصال جداگانه برای انتقال داده‌ها به داخل و خارج هارد و کامپیوتر دارید.

این در حالی است که PATA مخفف Parallel Advanced Technology Attachment است و اغلب Parallel ATA نامیده می‌شود. در این رابط، اطلاعات به صورت 16 بیتی و با استفاده از یک کانکشن 16 بیتی به صورت دو طرفه ارسال می‌شود. ممکن است به نظر برسد که هاردهای PATA داده‌ها را سریعتر انتقال می‌دهند اما در حقیقت SATA اطلاعات بیشتری را ( در محدوده 150، 300 یا 600 مگابایت داده در ثانیه) انتقال می‌دهد. هاردهای PATA تنها می‌توانند تا 133 مگابایت در ثانیه را انتقال دهند و به همین علت هاردهای ساتا، امروزه به عنوان هاردهای ذخیره سازی در اکثر دستگاه‌ها استفاده می‌شود. در جدول زیر شما می‌توانید تفاوت‌های عمده بین هارد SATA و PATA را مشاهده بفرمایید.

مشخصات هارد SATA و PATA

وقتی که شما درصدد تعویض یا ارتقاء هارد سیستم خود هستید باید مراقب باشید که از رابط کاربری سازگار با مادربرد خود استفاده کنید چونکه این رابط‌ها با هم سازگاری ندارند.