آیا علائم خرابی کارت گرافیک و نحوه حل مشکلات مربوط به کارت گرافیک را می‌شناسید؟ از بازی‌های ویدیویی گرفته تا کارهای حرفه ای سه بعدی همه به کارت گرافیک نیاز دارند. کارت گرافیک یکی از قطعات کامپیوتر برای افرادی می‌باشد که می‌خواهند سیستم خود را به سطح بعدی رندر گرافیکی سوق دهند. متاسفانه مانند اکثر قطعات کامپیوتری که خراب می‌شوند، کارت گرافیک هم مشکلات خاص خود را دارد. این مسئله باعث می‌شود تا کاربرانی که با خرابی کارت گرافیک مواجه می‌شوند نتوانند علت مشکل به وجود آمده را تشخیص و برای حل آنها اقدام کنند. علائم خرابی کارت گرافیک چیست و چگونه می‌توان مشکلات و خطاهای کارت گرافیک را برطرف کرد؟ در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت.

خرابی سیستم یکی از علائم خرابی کارت گرافیک است!

کارت‌های گرافیکی آسیب دیده می‌توانند باعث خراب شدن سیستم شوند. مشکلات به وجود آمده از هنگ کردن سیستم، نمایش صفحه آبی مرگ تا راه اندازی اتفاقی و خاموش شدن سیستم متفاوت است. هر خرابی که ایجاد می‌شود علت آن خرابی کارت گرافیک نیست اما می‌توان در هنگام بررسی سیستم برای اطمینان کامل به بررسی کارت گرافیک هم بپردازید.

علائم خرابی کارت گرافیک چیست؟ نمایش غیر طبیعی تصاویر

وقتی که کارت گرافیک شما با مشکل مواجه می‌شود می‌توانید علائمی را از طریق صفحه نمایش مشاهده کنید. به طور مثال یک تصویر به صورت غیر طبیعی نمایش داده می‌شود، رنگ‌ها عجیب به نظر می‌رسند، تصاویر کشیده می‌شوند، مدل‌های سه بعدی بدون هیچ دلیلی کشیده به نظر می‌رسند، نویزهایی را روی صفحه نمایش مشاهده می‌کنید.

صدای بلند فن

وقتی که از نرم افزاری استفاده می‌کند تا مدل‌های گرافیکی سه بعدی را ایجاد کنید و یا حتی وقتی که کامپیوتر را بوت می‌کنید، ممکن است در هنگام فعالیت سیستم صداهای بلندی بشونید. این صدای بلند می‌تواند از فن سیستم شما باشد که سعی در خنک سازی بیشتر سیستم دارد. اگر این فن، فن یکی از کارت‌های گرافیک شماست ممکن است نشان دهنده این باشد که چیزی درست کار نمی‌کند.

علائم خرابی کارت گرافیک – هنگ کردن و کرش درایور

بعضی اوقت وقتی که دارید به طور عادی از سیستم استفاده می‌کنید با صفحه سیاه ویندوز مواجه می‌شوید و به شما اطلاع داده می‌شود که دارایو کارت گرافیک آسیب دیده است و مجددا سیستم شما ریستارت می‌شود. با این کار کامپیوتر شما خراب نمی‌شود اما در صورتی که این اتفاق تکرار شود می‌تواند بسیار آزار دهنده باشد.

نشانه خرابی کارت گرافیک چیست؟ صفحه سیاه

گاهی اوقات که خرابی و آسیب کارت گرافیک بسیار زیاد است می‌توانید با یک صفحه سیاه مواجه شوید. شما می‌توانید از یک کارت گرافیک دیگر یا کارت گرافیک آنبرد استفاده کنید و ببینید مقصر کارت گرافیک شما است یا مانیتور؟ اگر با تعویض کارت گرافیک سیستم شما به کار افتاد به احتمال زیاد کارت گرافیک شما مقصر است.

نحوه حل مشکلات مربوط به کارت گرافیک

در حالی که بسیاری از موارد فوق علائم خرابی کارت گرافیک را نشان می‌دهد مواردی وجود دارد که می‌توانید قبل از خرید کارت گرافیک جدید انجام دهید و برای حل این مشکلات سعی کنید:

درایورهای کارت گرافیک را بروزرسانی کنید

درایورهای کارت گرافیک می‌توانند باعث ایجاد مشکل شوند. اگر درایورهای شما منسوخ شده باشند می‌توانند هنگام اجرای بازی‌های جدیدتر مشکلاتی را ایجاد کنند. اگر کارت گرافیکی قدیمی باشد، درایورهای جدیدتر می‌توانند خرابی‌های بیشتری را به بار آورند. بعضی اوقات کارت گرافیک شما جدید و درایورها بروزرسانی شده‌اند و باز هم سیستم شما خراب می‌شود.

اگر مدتی است که درایورهای کارت گرافیک خود را بروزرسانی نکرده‌اید بسته به نوع کارت گرافیکی که دارید می‌توانید از طریق سایت انویدیا، ای ام دی یا اینتل بروزرسانی درایور را انجام دهید. اگر به تازگی درایور را بروزرسانی کرده‌اید سعی کنید سیستم خود را به نسخه درایور قبلی خود ریکاور کنید و یا درایورهای قدیمی تر را از طریق سی دی نصب کنید.

خنک سازی کارت گرافیک

این احتمال وجود دارد که کارت گرافیک شما به دلیل گرمای بیش از حد مشکلاتی را تجربه کند. این امر به ویژه در هنگام رندر کردن گرافیکی سه بعدی رخ می‌دهد. در این صورت سعی کنید دمای کارت گرافیک خود را بررسی کنید و ببینید که چقدر داغ است.

با جدا کردن کارت گرافیک و تمیز کردن هر گونه گرد و غبار با  استفاده از هوای فشرده می‌توانید با ایجاد گرمای بیش از حد مقابله کنید. حتی می‌توانید کارت گرافیک خود را باز کنید و خمیر حرارتی آن را تجدید کنید. پرچه این کار نباید توسط افراد مبتدی انجام شود. همچنین ابزارهایی برای تنظیم فن کارت گرافیک وجود دارد ( مانند MSI Afterburne) که می‌توانید استفاده کنید.

مطمئن شوید که کارت گرافیک به درستی در جای خود قرار گرفته است

کارت‌های گرافیک باید به درستی در اسلات PCI قرار داده شوند. کارت‌های گرافیک برای کار کردن نیاز به انرژی دارند پس مطمئن شوید که کارت گرافیک از مادربرد انرژی مورد نیازش را دریافت می‌کند. عدم انجام درست هر دوی این موارد می‌تواند موجب بروز مشکلاتی در کارت گرافیک شما شود. اطمینان حاصل کنید که کارت گرافیک بدرستی در داخل اسلات قرار گرفته و شل نیست. اطمینان حاصل کنید که کابل اتصال ، برق مورد نیاز برای عملکرد درست کارت گرافیک را تامین می‌کند.

کابل ویدیو را چک کنید

اگر کابلی که سیستم شما را به کارت گرافیک وصل می‌کند خراب شده باشد می‌تواند افکت‌های تصویری عجیبی را ایجاد کند. اگر این اتفاق برای شما رخ داده است اطمینان حاصل کنید که کابل ویدیو از هر دو طرف به درستی وصل شده و یا کابل را عوض کنید.

مانیتور را بررسی کنید

اشکالات بصری ممکن است به کارت گرافیک شما مربوط نباشد بلکه نشانه ای از خرابی مانیتور باشد. اگر هیچ گدام از موارد فوق برای شما جواب نداد، سعی کنید که مانیتور یا کارت گرافیک خود را عوض کنید.

کارت گرافیک جدید خریداری کنید

با این حال، گاهی اوقات شما علائم خرابی کارت گرافیک قدیمی خود را به طور واضح مشاهده می‌کنید. بعد از اطمنان از خرابی کارت گرافیک قدیمی خود می‌توانید برای خرید گزینه جدید اقدام کنید.

در حالی که کارت گرافیک برای نمایش تصاویر گرافیکی سه بعدی بسیار عالی هستند اما گاهی می‌تواند مشکلاتی را به همراه داشته باشد. حالا شما می‌دانید که علائم خرابی کارت گرافیک چیست و همچنین می‌دانید که برای عیب یابی کارت گرافیک خود باید چه کاری را انجام دهید.