منبع تغذیه یا پاور کامپیوتر چیست؟ علائم و نشانه‌های خرابی منبع تغذیه، PSU که مخفف Power Supply Unit است یک قطعه سخت افزاری است که می‌تواند برق قابل استفاده توسط قطعات داخلی کیس کامپیوتر را تامین کند.

پاور کامپیوتر جریان متاوب را از پریز می‌گیرد و آن را به جریان مستقیم که قطعات کامپیوتر نیاز دارند تبدیل می‌کند. همچنین با کنترل ولتاژ گرمایش را تنظیم می‌کند که بسته به منبع تغذیه ممکن است به طور خودکار یا دستی انجام شود. منبع تغذیه یک قطعه بسیار مهم است چونکه بدون آن سایر قطعات سخت افزاری داخلی نمی‌توانند کار کنند.

مادربردها، کیس‌ها و منبع تغذیه‌ها همه در اندازه‌های مختلفی تحت عنوان فرم فکتور تولید می‌شوند. هر سه این قطعات باید با یکدیگر سازگاری داشته باشند. CoolMax, CORSAIR و Ultra محبوبترین و مشهورترین تولیدکنندگان منبع تغذیه هستند.

توضیحاتی در مورد پاور کامپیوتر

منبع تغذیه درست در قسمت پشت کیس نصب می‌شود. اگر کابل برق کامپیوتر را دنبال کنید متوجه می‌شوید که به پشت منبع تغذیه وصل شده است. قسمت پشت منبع تغذیه تنها بخشی از پاور کامپیوتر است که اکثر کاربران می‌توانند مشاهده کنند.

در پشت منبع تغذیه یک فن وجود دارد که هوا را از پشت سیستم به بیرون می‌فرستد. در قسمت پشت PSU که بیرون از کیس قرار دارد پورت هایی وجود دارد، یک پورت نر وجود دارد که کابل برق به آن متصل می‌شود، همچنین کلید برق (همان کلید 0و 1 یا on و off) و سوئیچ ولتاژ منبع تغذیه هم وجود دارد.

دسته‌های بزرگ سیم‌های رنگی وجود دارد. کانکتورهای انتهای سیم‌ها به قطعات مختلف داخل سیستم متصل می‌شود تا برق مورد نیاز آنها تامین شود. برخی از این کانکتورها برای اتصال به مادربرد طراحی شده‌اند در حالی که برهی دیگر دارای کانکنورهای سازکار با فن ها، هارددیسک ها، درایو نوری، و حتی برخی از کارت‌های ویدیو قدرتمند هستند.

منبع تغذیه یا پاور کامپیوتر چیست؟ علائم و نشانه‌های خرابی منبع تغذیه

منبع تغذیه‌ها معمولا بر اساس برچسب وات رتبه بندی می‌شوند تا نشان داده شود که منبع تغذیه چه مقدار توان را کامپیوتر می‌دهد. از آنجا که هر قطعه کامپیوتری برای عملکرد صحیح به مقدار مشخصی انرژی نیاز دارد، داشتن منبع تغذیه ای که بتواند مقدار مناسبی برق را تامین کنید بسیار حائز اهمیت است. ابزار بسیار مفید Cooler Master Supply Calculator می‌تواند به شما در تعیین میزان انرژی مورد نیاز کمک کند.

منبع تغذیه ای که در بالا توضیح داده شدند مواردی هستند که در درون یک کیس کامپیوتری نصب می‌شوند. نوع دیگری از منبع تغذیه‌ها وجود دارند که به آن اکسترنال می‌گویند. به عنوان مثال برخی از کنسول‌های بازی دارای منبع تغذیه متصل به کابل برق می‌باشد که باید بین کنسول و دیوار قرار بگیرد.

برخی دیگر مانند منبع تغذیه داخلی برای هاردهای اکسترنال طراحی شده‌اند که اگر دستگاه نتواند انرژی مورد نیاز را از کامپیوتر دریافت کند لازم می‌شوند. منبع تغذیه اکسترنال می‌تواند کاربردی باشد چونکه باعث می‌شود که اندازه دستگاه کوچکتر و جذاب تر شود.

منبع تغذیه یا پاور کامپیوتر چیست؟ علائم و نشانه‌های خرابی منبع تغذیه

علائم و نشانه‌های خرابی منبع تغذیه

منبع تغذیه خراب می‌تواند منجر به عدم پایداری سیستم شود و این وضعیت می‌تواند استرس زا باشد. برخی علادوم وجود دارند که با مشاهده آنها می‌توانید به خرابی پاور کامپیوتر پی ببرید.

شناسایی زود هنگام مشکلات پاور کامپیوتر می‌تواند شما را از آسیب‌های جدی ایمن نگه دارد. در ادامه برخی از علائم و نشانه‌های خرابی منبع تغذیه کامپیوتر را به شما توضیح خواهیم داد. آموزش تعویض فیوز منبع تغذیه یا پاور کامپیوتر را بخوانید….

علت روشن نشدن سیستم – خرابی منبع تغذیه

با توجه به اینکه منبع تغذیه انرژی مورد نیاز سیستم شما را تامین می‌کند طبیعی است با خراب شدن آن کامپیوتر روشن نشود. با این حال روشن نشدن سیستم فقط به خرابی منبع تغذیه محدود نمی‌شود و ممکن است مادربرد یا کابل برق شما آسیب دیده باشد.

بوت شدن یا ریستارت شدن تصادفی سیستم

ممکن است متوجه این موضوع شوید که کامپیوتر شما هنگام بوت شدن و یا استفاده خاموش می‌شود. این مشکل هم می‌تواند به علت بیش از حد تحت فشار دادن منبع تغذیه کامپیوتر هنگام کارهایی مانند کدک کردن ویدیو یا بازی رخ دهد.

این بدان معناست که منبع تغذیه نمی‌تواند پاسخگوی خواسته‌های سیستم باشد. با این حال وجود گرمای بیش از حد هم می‌تواند منجر به بروز این مشکل شود. بنابراین باید اطمینان حاصل کنید که سینک حرارتی گرد و غبار ندارد و پردازنده به درستی خنک می‌شود.

صفحه آبی تصادفی و هنگ کردن سیستم

با توجه به موضوعاتی که در بالا بیان کردیم، منبع تغذیه خراب می‌تواند منجر به صفحه آبی مرگ و یا هنگ کردن سیستم شود. متاسفانه علاوخ بر خرابی پاور کامپیوتر، درایورهای سخت افزاری و نرم افزاری می‌توانند باعث ایجاد صفحه آبی مرگ شوند و تعداد از آنها هم می‌توانند باعث هنگ کردن سیستم شوند. اگر دچار این مشکل شدید فورا به منبع تغذیه مشوک نشوید.

صدا دادن فن منبع تغذیه

هنگامی که فن پاور کامپیوتر خراب می‌شود شروع به ایجاد یک صدای متمایز و قابل تشخیص می‌کند. این صدا نشان می‌دهد که یاتاقان فن خراب شده است. ایجاد این صدا ناگهانی و بدون هشدار است.

هنگامی که این اتفاق می‌افتد سعی کنید تشخیص دهید که آیا واقعا صدا از فن منبع تغذیه است؟ اگر صدا از فن منبع تغذیه است و شما هر چه سریعتر اقدام به حل مشکل نکنید موجب ایجاد گرما می‌شود و ممکن است به سیستم شما آسیب‌های جدی وارد شود.

بوی سوختگی و دود

هنگامی که منبع تغذیه در شرایط بحرانی به سر می‌برد شروع به بیرون دادن دود و انتشار بوی سوختگی می‌کند، این نشانه بسیار واضح است و هر کاربری می‌تواند متوجه آن شود. در صورت برخورد با چنین مشکلی باید بلافاصله منبع تغذیه را تعویض کنید. کامپیونر را خاموش کنید و تا زمانی که پاور کامپیوتر را عوض نکرده‌اید از آن استفاده نکنید.

تست خرابی منبع تغذیه با استفاده از نرم افزار

اگر هنوز شک دارید که منبع تغذیه سیستم شما خراب شده است هنوز راه هایی برای اطمینان از این موضوع وجود دارد. شما باید نرم افزارهایی مانند Open Hardware Monitor یا Speedfanرا دانلود کنید و به بررسی مقادیر ورودی 3.3V, 5V و 12V بپردازید، اگر این ولتاژ‌ها 5% بالا یا پایین بودند (برای مثال اگر مقدار 5V زیر 4.75V یا بالای 5.25V بود) منبع تغذیه شما مناسب نخواهد بود.

علاوه بر این نرم افزارها می‌توانید از 5 تا از بهترین نرم افزارهای تست منبع تغذیه یا پاور کامپیوتر هم استفاده کنید اما برای تست سخت افزاری می‌توانید مقاله آموزش روش‌های تست منبع تغذیه یا پاور کامپیوتر را مطالعه کنید و اما در آخر از شما دعوت می‌کنیم با بهترین منبع تغذیه‌های کامپیوتر سال 2019 آشنا شوید!