آموزش نحوه اتصال کانکتور و سیم‌های پنل جلویی کیس به مادربرد

اگر شما با موفقیت مادربرد خود را در کیس نصب کرده باشید، پردازنده،  رم و هارد و کارت گرافیک را نصب کرده باشید مرحله نهایی کار شما اتصال کانکتور پنل سیستم و کابل‌های کیس کامپیوترتان می‌باشد. اگر نحوه انجام این کار را نمی‌دانید می‌توانید ادامه مقاله امروز فروشگاه نارستان را مطالعه بفرمایید اما قبل از آن شما باید با کابل هایی که در سیستمتان وجود دارد آشنا شوید:

  • Power SW: این سیم مسئول دکمه پاور است و می‌تواند سیستم شما را روشن و خاموش کند.
  • Reset WS: این سیم مسئول دکمه ریست است و می‌تواند سیستم شما را ریستارت کند.
  • Power LED – و Power LED+ (این دو ممکن است با هم ترکیب شده باشند): این سیم برای فعال کردن چراغ LED جلوی پنل استفاده می‌شود و نشان می‌دهد که کامپیوتر شما روشن است یا خاموش.
  • HDD LED: این کابل مسئول این است که نشان دهد هارد شما در حال کار کردن است یا نه.
  • USB: برای فعال کردن پورت‌های USB جلو کیس استفاده می‌شود.
  • HD Audio یا SPEAKER: برای فعال کردن پورت هدفون و میکروفن به کار می‌رود.

 آموزش نحوه اتصال کانکتور و سیم‌های پنل جلویی کیس به مادربرد

نحوه اتصال سیم‌های کیس به مادربرد

اولین کاری که شما باید انجام دهید این است که مکان کانکتور پنل سیستم خود را روی مادربرد پیدا کنید. با استفاده از این کانکتورها شما می‌توانید برخی از کنترل‌های پنل جلویی مانند دکمه پاور و چراغ‌های LED را وصل کنید. این کانکتورها معمولا بسیار کوچک هستند و دارای برچسب هستند اما شما می‌توانید از دفترچه مادربرد خود برای پیدا کردن کانکتورها استفاده کنید. در کل چیزی که شما به دنبال آن هستید چیزی شبیه به عکس زیر است.

نحوه اتصال سیم‌های کیس به مادربرد

 اگر شما به لبه مادربرد خود نگاه کنید کانکتورهای کوچکی که دارای برچسب هایی مانند PWR LED و HDD LED و … هستند را می‌توانید مشاهده کنید. این برچسب‌ها را می‌توانید در زیر تمام پین هایی که در گوشه سمت راست مادربرد است مشاهده کنید. بعد از اینکه کانکتور پنل سیستم را پیدا کردید وقت آن رسیده است که هدرهای مربوطه را پیدا کنید. این هدرها سیم‌های بسیار کوچکی هستند که دارای سوکت‌های پلاستیکی هستند. اگر به هر کدام از این کابل‌ها دقت کنید روی آن برچسب هایی مانند HDD LED+, HDD LED -, PLED+, PLED- and RST SW و PWR SW را خواهید دید.

نحوه اتصال سیم‌های کیس به مادربرد2

اگر به هر کانکتور دقت کرده باشید شما می‌توانید علامت + و – را روی آن مشاهده کنید اگر شما اشتباهی این کانکتورها را وصل کنید آنها کار نمی‌کنند. در اینجا باز هم ممکن است به دفترچه مادربرد خود نیاز پیدا کنید تا از نصب اشتباه کابل‌ها خودداری کنید. با این حال تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که سر کابل‌ها را روی پین‌های فلزی قرار دهید و به آرامی فشار دهید. سخت نیست فقط به کمی دقت نیاز دارد.

نحوه اتصال سیم‌های کیس به مادربرد3

 بعد از اتصال مادربرد شما باید به صورت زیر در آمده باشد.

پورت USB جلوی کیس را چگونه به مادربرد وصل کنیم؟

حالا وقت آن رسیده است که پورت‌های USB پنل جلوی کیس را فعال کنید. به طور کلی USB دارای 4 تا پایه است که 1 پایه برای تغذیه مثبت و پایه دیگر برای اتصال به زمین یا تغذیه منفی و دو پایه دیگر برای انتقال اطلاعات است. حالا شما ممکن است 4 کابل جداگانه که دارای برچسب‌های GROUND، +5V، -D و +D است را داشته باشید و یا ممکن است یک کابل به هم چسبیده داشته باشید که روی قسمت پلاستیکی آن برچسب USB وجود دارد.

مادربرد شما ممکن است یکی یا هر دوی پورت‌های USB 2 و USB 3 را داشته باشد. اگر شما پورت USB 3 پنل جلوی خود را به هدر USB2 مادربرد خود وصل کنید باعث کاهش سرعت پورت خود خواهید شد پس باید در اتصال پورت‌های خود به هدرها دقت لازم را داشته باشید.

معمولا در مادربردها تنها یک هدر USB3 وجود دارد (تصویر بالا) اما شما می‌توانید چند هدر USB2 را در مادربرد مشاهده کنید (تصویر پایین). اگر شما به همه این هدرها نیاز ندارید نزدیکترین کانکتوری که نزدیک حفره سینی مادربرد است را انتخاب کنید.

 شما ممکن است در مادربرد خود هدرهای USB Type-C نیز داشته باشید که در تصویر زیر می‌توانید مشاهده کنید. همه مادربردها کانکتورهای USB Type-C را ندارند.

اتصال سیم‌های اسپیکر، هدفون و میکروفن به مادربرد

در این مرحله کاری که شما باید انجام دهید اتصال جک‌های میکروفن و هدفون به پنل جلوی کامپیوترتان است. کابلی که برای این کار باید استفاده کنید دارای برچسب HD AUDIO است و ممکن است کابلی به نام AC’97 به آن وصل شده باشد نگران نباشید این کابل برای مادربردهای قدیمی که دارای اتصال HD Audio نیستند به کار می‌رود و شما می‌توانید خیلی راحت آن را نادیده بگیرید.

شما باید این کابل را به هدر مادربردتان که گاهی اوقات با برچسب AAFP نمایش داده می‌شود و گاهی با برچسب JAUD1 وصل کنید. این هدر معمولا در پایین مادربرد و اغلب در کنار هدرهای USB2 شما قرار گرفته است. مانند موارد قبلی نحوه اصال بسیار ساده است فقط کافیست کابل را روی پین‌ها قرار دهید و به آرامی فشار دهید.

در نهایت اگر کیس شما دارای اسپیکر و یا بلندگو است در روی مادربرد شما هدری به نام SPEAKER وجود دارد که از آن برای فعال کردن بلندگوی پنل جلو می‌توانید استفاده کنید.

3 دیدگاه در “آموزش نحوه اتصال کانکتور و سیم‌های پنل جلویی کیس به مادربرد

  1. علیرضا گفت:

    بسیار مفید بود سپاس

    1. پشتیبان نارستان گفت:

      ممنون از شما و وقتی که گذاشتید

  2. Ali گفت:

    عالی بود متشکرم

نظرات بسته شده است.