کیبورد لپ تاپ شما کار نمی‌کند؟ برای رفع مشکل کار نکردن صفحه کلید لپ تاپ قبل از اینکه به تعویض کل صفحه کلید فکر کنید، این نکات را برای مشخص کردن مشکل و رفع آن امتحان کنید. شما روی صفحه کلید خود ضربه زده‌اید و انتظار دارید متنی را روی صفحه ببینید، اما تاکنون فقط با کاراکترهای تصادفی روبرو شده‌اید. یا حتی بدتر از آن، شاید صفحه کلید لپ تاپ شما اصلا کار نمی‌کند. بدون صفحه کلید، کامپیوتر شما بی‌فایده است. این یک مشکل به خصوص در مورد لپ‌تاپ‌ها ناتوان کننده است، زیرا نمی‌توانید به سادگی صفحه کلید آن را مانند رایانه رومیزی تعویض کنید.

8 نکته رفع مشکل کار نکردن صفحه کلید لپ تاپ

8 نکته برای رفع مشکل کار نکردن صفحه کلید لپ تاپ

دلایل مختلفی وجود دارد که ممکن است صفحه کلید لپ تاپ از کار بیفتد. یکی از روش‌های زیر را دنبال کنید، صفحه کلید شما در کمترین زمان دوباره کار خواهد کرد.

1.برای رفع مشکل کار نکردن صفحه کلید لپ تاپ کامپیوتر خود را ریست کنید

متداول‌ترین توصیه‌ای که هنگام مواجه شدن با رایانه خود می‌شنوید این است که سیستم را راه‌اندازی مجدد کنید. جای تعجب نیست، زیرا راه اندازی مجدد رایانه شما را به وضعیتی تازه و بدون مشکل می‌رساند. بنابراین ادامه دهید و رایانه شخصی خود را مجدداً راه اندازی کنید؛ یک راه اندازی مجدد سریع باید همه چیز را به حالت عادی بازگرداند.

2. بررسی کنید که آیا مشکل ناشی از سخت افزار یا نرم افزار است

دو دلیل ممکن است برای گیر کردن صفحه کلید شما وجود داشته باشد: یا سخت افزار شما خراب شده است یا برخی از اشکالات در نرم افزار شما وجود دارد.

برای رفع مشکل کار نکردن صفحه کلید لپ تاپ ابتدا کامپیوتر خود را ریبوت کنید و وارد BIOS یا UEFI شوید. در سیستم‌های قدیمی‌تر ویندوز، با فشار دادن F1، F2، Esc، Del یا موارد دیگر وارد بایوس می‌شوید. با این حال، در ماشین‌های جدیدتر، یعنی سیستم‌هایی که در چند سال اخیر ساخته شده‌اند، باید از روش متفاوتی استفاده کنید، زیرا سرعت بوت بسیار سریع است و ورود بایوس را دشوار می‌کند، به خصوص اگر بوت سریع ویندوز 10 را فعال کرده باشید.

هنگام کار با ماشین های جدیدتر:

  1. به نوار جستجوی منوی Start بروید، “settings” را تایپ کنید و بهترین دسته را انتخاب کنید.
  2. در منوی تنظیمات، Update & Security > Recovery را انتخاب کنید.
  3. حال در زیر گزینه Advanced startup بر روی Restart now کلیک کنید.
  4. در منوی بعدی، Troubleshoot > Advanced options > UEFI Firmware Settings را انتخاب کنید (اگر این گزینه را نمی‌بینید، Startup Settings را انتخاب کنید).

بررسی کنید که آیا مشکل ناشی از سخت افزار یا نرم افزار است

اگر از ویندوز 11 استفاده می‌کنید، روند راه‌اندازی مجدد همانطور که در بالا توضیح داده شد فقط کمی متفاوت خواهد بود. به جای «به‌روزرسانی و امنیت»، System > Recovery را انتخاب کنید. از آنجا روی Restart now کلیک کنید.

پس از راه‌اندازی مجدد کامپیوتر، F1 (یا F2) را برای دسترسی به BIOS فشار دهید. وقتی آماده شدید روی Restart کلیک کنید. سیستم شما در BIOS یا UEFI باز می‌شود. هر روشی را که دنبال کردید، اگر سیستم شما با موفقیت تنظیمات BIOS یا UEFI را باز کرد، احتمالاً سخت‌افزار رایانه شما مشکلی ندارد.

3. درایور صفحه‌کلید لپ‌تاپ را به‌روزرسانی یا حذف نصب کنید

راه دیگر برای رفع مشکل کار نکردن صفحه کلید لپ تاپ به روز رسانی درایور است.

  1. در نوار جستجوی منوی استارت، «device manager» را تایپ کنید و بهترین تطابق را انتخاب کنید.
  2. لیست دستگاه‌ها را تا زمانی که صفحه کلیدها را ببینید مرور کنید. وقتی آن را پیدا کردید، روی آن کلیک کنید تا منو بزرگ شود.
  3. روی دستگاه کیبورد کلیک راست کرده و Properties > Driver را انتخاب کنید.

درایور صفحه‌کلید لپ‌تاپ را به‌روزرسانی یا حذف نصب کنید

در اینجا، روی Update Driver کلیک کنید و منتظر بمانید تا ویندوز یک درایور جدید پیدا کند و آن را نصب کند. صفحه‌کلید را با یک واژه‌ پرداز یا شاید برنامه Notepad ویندوز تست کنید، اکنون باید کار کند.

اگر این کمکی نکرد، شانس خود را با حذف نصب درایور امتحان کنید. دوباره، وقتی وارد Device Manager شدید، درایور صفحه کلید را پیدا کنید. اگر یک اخطار زرد دیدید، قطعاً این مشکل درایور است. اما حتی اگر این کار را نکنید، نصب مجدد ایده خوبی است.

درایور صفحه‌کلید لپ‌تاپ را به‌روزرسانی یا حذف نصب کنید

  1. روی درایور کیبورد کلیک راست کرده و Properties را انتخاب کنید.
  2. در تب Driver، Uninstall device را انتخاب کنید.

اکنون کامپیوتر خود را مجددا راه اندازی کنید و ویندوز به طور خودکار آخرین درایور را دانلود و برای شما نصب می‌کند. اگر واقعاً خرابی درایور دلیل خرابی صفحه کلید بوده است، درایور باید آن را دوباره نصب کند.

4. تمیز کردن صفحه کلید و رفع مشکل کار نکردن صفحه کلید لپ تاپ

تمیز کردن صفحه کلید استاندارد آسان نیست. تمیز کردن صفحه کلید لپ تاپ حتی سخت‌تر است. صفحه کلیدها به مقدار معینی از تعامل فیزیکی برای از بین بردن آلودگی نیاز دارند. در حالی که دستیابی به این امر به طور کلی با یک صفحه کلید USB یا بی سیم ساده است، اما همه چیز در لپ تاپ متفاوت است.

تمیز کردن صفحه کلید و رفع مشکل کار نکردن صفحه کلید لپ تاپ

اساساً نمی‌توانید به راحتی پشت لپ‌تاپ را تکان دهید و ضربه بزنید بدون اینکه به کل دستگاه آسیب وارد شود.

با این حال، می‌توانید گرد و غبار و زباله‌ها را از صفحه کلید لپ‌تاپ با خاموش کردن دستگاه، سپس وارونه کردن آن و ضربه زدن آرام روی پایه، پاک کنید. سپس در حالی که دستگاه وارونه است، باید انگشتان خود را روی همه کلیدها بکشید. پس از اتمام کار، حتماً هرگونه کثیفی افتاده را از روی میز پاک کنید. اگر کثیفی وجود دارد که نمی‌توانید آن را پاک کنید، می‌توانید در این مرحله از یک قوطی هوای فشرده استفاده کنید، یا ممکن است به جای آن از تمیزکننده صفحه کلید استفاده کنید.

توجه داشته باشید که تمیز کردن نمی‌تواند عیوب عمیق را ترمیم کند، اما اگر کثیفی مانع از کارکرد صحیح یک یا چند کلید شود، کمک خواهد کرد. توجه داشته باشید که تمیز کردن نمی‌تواند عیوب عمیق را ترمیم کند، اما اگر کثیفی مانع از کارکرد صحیح یک یا چند کلید شود، کمک خواهد کرد. برای یک رویکرد دقیق، راهنمای کامل ما برای تمیز کردن صفحه کلید خود را ببینید.

5. صفحه کلید معیوب لپ تاپ را تعویض کنید

اگر صفحه کلید از نظر فیزیکی آسیب دیده است یا از مادربرد جدا شده است (شاید به دلیل ضربه) باید کمی زمان بگذارید تا قطعه را از لپ تاپ خود جدا کنید و یا اتصال را مجددا تنظیم کنید یا به طور کلی کیبورد را جایگزین کنید. سازندگان مختلف لپ‌تاپ‌های خود را به روش‌های متفاوتی می‌سازند، که به این معنی است که تعیین یک تعمیر واحد دشوار است.

با این حال، باز کردن لپ تاپ های مختلف از یک سازنده به طور کلی یکسان است. این کار تعویض صفحه کلید (یا به سادگی دوباره اتصال کابل) را بسیار ساده‌تر می‌کند.

توجه داشته باشید که صفحه‌کلیدهای لپ‌تاپ معمولاً واحدهای مهر و موم شده‌اند، بنابراین اگرچه ممکن است وقتی صفحه‌کلید از لپ‌تاپ جدا می‌شود تمیزی بهتری داشته باشد، اما نمی‌توانید عملکرد داخلی را به راحتی بررسی کنید. پس از حذف صفحه کلید، می‌توانید شماره سریال آن را بررسی کنید. این را در کادر جستجو در فروشگاه‌های اینترنتی وارد کنید تا ببینید آیا برای خرید در دسترس است یا خیر. معمولاً هستند، اما خرید یک صفحه کلید جایگزین لپ تاپ می‌تواند گران باشد.

6. اگر یک کلید خاص کار نکند چه؟

با کلید “@” مشکل دارید؟ نمی توانید Shift را به کار بیاورید؟

اگر فقط با کلیدهای خاصی مشکل دارید، ممکن است به دلیل تنظیمات زبان شما باشد. بعد از اینکه متوجه شدید که مشکل سخت افزاری نیست، این اولین چیزی است که باید بررسی کنید. یک ویرایشگر متن باز کنید و کلید مورد نظر را فشار دهید. آیا خروجی وجود دارد؟ اگر نماد اشتباه است، پس مشکل تقریباً به تنظیمات زبان مربوط می‌شود. مناطق مختلف بر اساس نحوه استفاده از کاراکترها، از طرح‌بندی صفحه کلید متفاوتی استفاده می‌کنند.

شما باید تنظیمات منطقه‌ای خود را برای مطابقت با صفحه کلید خود مجدداً پیکربندی کنید.

  1. در ویندوز 10، این کار را با فشار دادن Windows Key + I و انتخاب Time & language > Language انجام دهید.
  2. افزودن زبان را انتخاب کنید و گزینه صحیح را برای صفحه کلید خود انتخاب کنید.
  3. روی Next > Install کلیک کنید و کمی صبر کنید تا زبان نصب شود. در صفحه منطقه و زبان، از منوی کشویی زبان برای انتخاب زبان جدید استفاده کنید.

اگر یک کلید خاص کار نکند چه؟

ورودی صفحه کلید خود را دوباره بررسی کنید. اکنون باید کاراکترهای صحیح به صفحه نمایش داده شود.

7. تنظیمات صفحه کلید را بررسی کنید

ممکن است فقط با کاهش سرعت صفحه کلید خود مواجه شوید. این ممکن است به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد، اما اغلب زمانی اتفاق می‌افتد که یک برنامه جدید را روی رایانه شخصی خود نصب کرده باشید.

تنظیمات صفحه کلید را بررسی کنید

متناوبا، از سوی دیگر:

  1. ease of access را در نوار جستجوی منوی Start تایپ کنید و تنظیمات صفحه کلید Ease of Access را انتخاب کنید.
  2. از آنجا، بررسی کنید که آیا کلیدهای استفاده از فیلتر روشن هستند یا خیر. اگر اینطور است، آن را خاموش کنید و ببینید آیا مشکل ادامه دارد یا خیر.

8. SFC Scan را اجرا کنید

SFC یک ابزار رایگان است که می تواند به شما در رفع مشکلات خرابی در فایل‌های سیستم ویندوز کمک کند. برای بررسی (و رفع) اینکه آیا کاهش سرعت صفحه کلید به این دلیل است:

  1. به نوار جستجوی منوی Start بروید، cmd را تایپ کنید و Run as administrator را انتخاب کنید.
  2. وقتی وارد Command Prompt شدید، عبارت ‘sfc/scannow’ را تایپ کرده و Enter را بزنید.

SFC Scan را اجرا کنید

SFC به سرعت تمام فایل‌های سیستم شما را از نظر خرابی اسکن می‌کند. سپس سعی می‌کند هر مشکلی را که در فایل‌های شما پیدا می‌کند حل کند. پس از اتمام اسکن، باید کامپیوتر را مجددا راه اندازی کنید تا تغییرات منعکس شوند.

آیا می توانید صفحه کلید معیوب لپ تاپ را تعمیر کنید؟

امیدواریم یکی از این راه حل‌ها با موفقیت صفحه کلید لپ تاپ شما را تعمیر کند. اما اگر این موارد کار را نکردند امید خود را از دست ندهید. اگر لپ تاپ شما تحت گارانتی است یا تعمیرگاه معتبری را می‌شناسید، باید بتوانید با حداقل تلاش، دستگاه را تعمیر کنید. در همین حال، یک صفحه کلید بلوتوث یا USB می‌تواند به عنوان یک جایگزین کوتاه مدت استفاده شود، یا همچنین می‌توانید از صفحه کلید روی صفحه ویندوز 10 استفاده کنید.