چرا به پیدا کردن رمز وای فای (Wi-Fi) در گوشی اندروید خود نیاز داریم؟ احتمالا شما از زمانی که گوشی اندروید خود را خریداری کرده‌اید، به ده‌ها شبکه Wi-Fi وصل شده‌اید (وای فای مدرسه، خانه، محل کار، سالن بدنسازی، منزل دوستان و آشنایان، کافی شاپ‌ها و…). هر بار که شما رمز عبور Wi-Fi را تایپ می‌کنید، دستگاه اندروید شما برای حفظ امنیت و دسترسی ساده در آینده این رمز وای فای را ذخیره می‌کند.

در برخی مواقع شما پسورد Wi-Fi را فراموش می‌کنید و برای اینکه بتوانید دستگاه دیگری را به روتر یا اکسس پوینت وصل کنید، نیاز به مشاهده رمز وای فای دارید. خوشبختانه روش‌هایی برای این کار وجود دارد. اگر گوشی شما سیستم عامل اندروید 10 یا بالاتر را اجرا می‌کند، رمز عبور وای فای را می‌توانید از طریق تنظیمات گوشی خود مشاهده کنید، اما اگر دستگاه شما اندروید 9.0 پای ( Android 9.0 Pie) یا پایین‌تر را اجرا می‌کند، دستگاه شما باید روت شود.

پيدا كردن رمز واي فاي با گوشی

یکی از بهترین چیزهایی که با گوشی‌های هوشمند اندرویدی امروزی می‌توانید تجربه کنید این است که تمام شبکه‌های وای فای مختلفی که قبلا به آنها متصل شده‌اید را به خاطر می‌آورد. تمام کاری که شما باید انجام دهید، این است که یک بار رمز وای فای خود را وارد کنید و تا زمانی که این رمز تغییر نکرده باشد، گوشی اندرویدی شما به صورت خودکار به شبکه وای فای متصل می‌شود. با این اوصاف، حتی اگر این گوشی هوشمند شما رمز وای فای یک شبکه خاص را به خاطر سپرده باشد، آن را به شما نشان نمی‌دهد و به لطف فراموشکاری که داریم، ممکن است رمز عبوری که وارد کرده‌ایم را هم به خاطر نداشته باشیم.

به همین دلیل، برای اتصال مجدد دستگاه به همان شبکه Wi-Fi که قبلا استفاده کردیم، باید از مدیر یا مالک بخواهیم که مجددا رمز عبور وای فای را در اختیار ما قرار دهد که ممکن است از این کار هم خجالت بکشیم.

با این حال اگر به شما اعلام می‌کنیم که روش‌هایی برای نشان دادن رمز وای فای فراموش شده در اندروید وجود دارد. در حقیقت روش های زیادی وجود دارند که رمز عبور وای فای ذخیره شده را ریکاوری می‌کنند؛ اما اکثر آنها به روت کردن دستگاه اندرویدی نیاز دارند. روت کردن گوشی اندرویدی می‌تواند فرآیندی پیچیده باشد که ممکن است به صورت اشتباهی هم انجام دهید و دستگاه خود را خراب کنید. با توجه به این موضوع ما سعی کردیم روش‌های ساده‌ای در مورد نحوه نمایش رمز وای فای فراموش شده در اندروید را بیان کنیم که نیازی به روت هم نداشته باشند.

پیدا کردن رمز وای فای گوشی اندروید 10 به بالا، بدون روت کردن

این روش بازیابی رمز وای فای نیازی به روت یا نصب برنامه ندارد، اما نیاز به سیستم عامل اندروید 10 به بالا دارد. همانطور که می‌دانید سازندگان گوشی رابط‌های کاربری متفاوتی را روی سیستم عامل اندروید به کار می‌برند و این بدان معناست که منوی تنظیمات گوشی شما ممکن است متفاوت باشد. در اندروید استوک شما باید به مسیر Settings –> Network & internet بروید و بعد منوی تنظیمات Wi-Fi را پیدا کنید و آن را انتخاب کنید.

آموزش 3 روش پیدا کردن رمز وای فای (Wi-Fi) گوشی اندروید ، بدون/با روت کردن

صفحه تنظیمات شبکه وای فای گوشی اندرویدی

در داخل صفحه تنظیمات Wi-Fi لیست شبکه‌های موجود را مشاهده خواهید کرد، گزینه Saved networks را انتخاب کنید. در اینجا شما می‌توانید لیست تمام شبکه‌های وای فای ذخیره شده در گوشی خود را مشاهده کنید، یکی از آنها را انتخاب کنید.

آموزش 3 روش پیدا کردن رمز وای فای (Wi-Fi) گوشی اندروید ، بدون/با روت کردن

شبکه‌های وای فای ذخیره شده گوشی با اندروید 10

حالا گزینه Share را انتخاب کنید. شما باید اثر انگشت خود را اسکن کنید یا از تشخیص چهره یا پین یا رمز عبور استفاده کنید. بعد از انجام این کار یک کد QR را مشاهده خواهید کرد که SSID و رمز عبور وای فای شما را نشان می‌دهد. در صورت تمایل می‌توانید با دستگاه دیگر و با استفاده از اسکنر QR این کد را اسکن کنید، اما رمز عبور وای فای را می‌توانید به صورت متن ساده هم در زیر کد QR مشاهده کنید.

آموزش 3 روش پیدا کردن رمز وای فای (Wi-Fi) گوشی اندروید ، بدون/با روت کردن

احراز هویت جهت نمایش رمز وای فای فراموش شده در گوشی آندروید 10

فیلم پیدا کردن رمز وای فای در گوشی سامسونگ

با توجه به اینکه گوشی‌های سامسونگ در ایران طرفدار زیادی دارند، روش آموزشی برای پیدا کردن رمز وای فای برای گوشی سامسونگ را در ادامه برای شما آماده کرده‌ایم. و همچنین یک روش راحت‌تر برای گوشی‌های اندروید 9 که روت شده‌اند، آورده‌ایم.

 

پیدا کردن رمز وای فای گوشی اندروید 9 به پایین، با روت کردن

 در این قسمت ما برنامه پیدا کردن رمز وای فای با گوشی را پیشنهاد می‌‌کنیم، اگر گوشی شما سیستم عامل اندروید 9.0 پای یا پایین‌تر را اجرا می‌کند، ابتدا این را بدانید که باید گوشی روت شده باشد. در ادامه باید برنامه WiFi Password Viewer را نصب کنید. بعد از نصب برنامه از شما خواسته می‌شود که به برنامه مجوز دسترسی بدهید. گزینه Grant را انتخاب کنید تا لیستی از شبکه‌های وای فای که تا حالا به آنها وصل شده‌اید را مشاهده کنید. در زیر هر نام شبکه رمز عبور وای فای نشان داده شده است.

پیدا کردن رمز وای فای گوشی اندروید 9 به پایین، با روت کردن

نمایش رمز وای فای در برنامه WiFi Password Viewer

دسترسی به رمز وای فای گوشی اندروید با برنامه Root Browser

برای پیدا کردن و مشاهده رمز وای فای در گوشی اندروید خود، وارد گوگل پلی استور شوید و برنامه Root Browser Lite را دانلود کنید.

برنامه Root Browser

برنامه را باز کنید و وارد پوشه data شوید.

برنامه Root Browser

در داخل پوشه دیتا، پوشه misc را انتخاب کنید.

برنامه Root Browser

بعد وارد پوشه wifi شوید.

دسترسی به رمز وای فای گوشی اندروید با برنامه Root Browser

در اینجا فایل wpa_supplicant.conf را پیدا کنید و آن را با استفاده از برنامه ادیتوری که دارید، باز کنید.

دسترسی به رمز وای فای گوشی اندروید با برنامه Root Browser

حالا شما لیستی از تمام شبکه‌هایی که بدان وصل شده‌اید را همراه با مکانیسم امنیتی و پسوردشان مشاهده خواهید کرد.

دسترسی به رمز وای فای گوشی اندروید با برنامه Root Browser

مشاهده رمز وای فای ذخیره شده در گوشی با WiFi WPS WPA Tester

برای پیدا کردن رمز وای فای خودم در گوشی، شما باید برنامه WiFi WPS WPA Tester را برای گوشی اندروید خود دانلود کنید. می‌توانید این برنامه را از گوگل پلی استور دانلود کنید و دیگر لازم نیست نگران ورود به سایت‌های مشکوک باشید. در ادامه نحوه استفاده از این برنامه آمده است:

مشاهده رمز وای فای ذخیره شده در گوشی با WiFi WPS WPA Tester

برنامه را نصب و اجرا کنید. با باز کردن برنامه، به صورت خودکار شبکه‌های وای فای اطراف شما جستجو می‌شود.

بعد از اینکه جستجو به پایان رسید، لیستی از تمام شبکه‌های Wi-Fi اطراف شما نمایش داده می‌شود.

همانطور که مشاهده می‌کنید در کنار هر شبکه وای فای یک آیکن قفل رنگی مشاهده می‌کنید. اگر این قفل سبز رنگ باشد به این معناست که رمز وای فای را می‌توانید هک کنید و اگر قرمز باشد نمی‌توانید برای هک رمز وای فای اقدام کنید.

برای دسترسی به یک شبکه وای فای قابل هک، فقط روی آن تپ کنید تا یک دیالوگ باکس با گزینه Connect برای شما باز شود؛ روی این گزینه تپ کنید.

حالا پنجره دیگری باز می‌شود و از شما می‌خواهد که تعیین کنید، از روش روت استفاده کنید یا بدون روت؛ روی No Root تپ کنید.

پنجره باز شو چند پین را به شما نشان می‌دهد که به شما کمک می‌کند، وارد شبکه Wi-Fi شوید. یکی از آنها را انتخاب کنید و گزینه Connect (Root) را انتخاب کنید.

حالا اگر مراحل بالا به صورت موفقیت آمیزی انجام شده باشد، شما می‌توانید رمز وای را مشاهده کنید و آن را کپی و پیست کنید.

اما اگر این کار جواب نداد، باید یک پین دیگر را انتخاب کنید و مراحل را تکرار کنید. مطمئنا یکی از این پین ها به شما کمک خواهند کرد تا به شبکه نفوذ کنید.

به این ترتیب شما می‌توانید از برنامه Wifi WPS WPA Tester در دستگاه اندرویدی خود برای مشاهده رمز وای فای فراموش شده استفاده کنید. همانطور که دیدید، این روش ساده‌ترین راه برای مشاهده رمز وای فای فراموش شده است، اما همانطور که اشاره کردیم، فقط برای برخی از شبکه‌های Wi-Fi کار می‌کند که قفل سبز دارند و نه همه شبکه‌ها (آنهایی که قفل قرمز دارند).

چگونه رمز وای فای را پیدا کنیم؟ با استفاده از ES File Explorer

در اینجا برنامه پیدا کردن رمز وای فای با گوشی دیگری را به شما معرفی خواهیم کرد که به شما کمک می‌کند تا رمز وای فای فراموش شده خود را بازیابی کنید و از مشاهده گر رمز وای فای بهره‌مند شوید. برای بازیابی رمز وای فای خود برنامه ES File Explorer را دانلود کنید. توجه داشته باشید که این برنامه را نمی‌توانید از گوگل پلی استور دانلود کنید.

چگونه رمز وای فای را پیدا کنیم؟ با استفاده از ES File Explorer

پس از نصب برنامه، مراحل زیرا را انجام دهید تا بدون روت کردن موفق به بازیابی رمز وای فای خود شوید.

ES File Explorer را باز کنید. برنامه از شما مجوز دسترسی می‌خواهد، روی Allow تپ کنید و مجوزهای لازم را بدهید.

بعد از داخل برنامه پنل ابزار را باز کنید و گزینه Root Explorer را فعال کنید. با این کار می‌توانید فایل‌های سیستمی اصلی را در دستگاه خود پیدا و ویرایش کنید.

لیست پوشه‌های دستگاه خود را تا زمانی که Root Folder را پیدا نکرده‌اید، اسکرول کنید.

در داخل پوشه Root Folder پوشه دیگری به نام Data را پیدا خواهید کرد، آن را باز کنید.

دوباره در این پوشه misc، پوشه Wifi را پیدا کنید؛ در اینجا فایل wpa_supplicant.conf را پیدا خواهید کرد. برای باز شدن، روی آن تپ کنید.

با استفاده ویرایشگر متنی / HTML داخلی این پوشه باز می‌شود.

شما باید اصطلاحات SSID و PSK را پیدا کنید. در اینجا SSID به نام شبکه وای فای اشاره دارد و PSK رمز عبور وای فای است.

تمام کاری که حالا باید انجام دهید، این است که رمز ورود را یادداشت کرده و بعد از آن برای دسترسی به شبکه Wi-Fi استفاده کنید. بنابراین همانطور که دیدید، با استفاده از برنامه روت ES File Explorer شما موفق به مشاهده رمز وای فای ذخیره شده در گوشی بدون نیاز به روت شده‌اید.

نحوه پیدا کردن رمز وای فای با گوشی و با استفاده از دستورات ADB

دستورات ABD به شما امکان می‌دهند تا کارهای جالب زیادی را با گوشی اندرویدی خود انجام دهید، یکی از این کارها پیدا کردن رمز وای فای ذخیره شده در دستگاه است. البته باید توجه داشته باشید که این کار می‌تواند کمی فنی‌تر باشد و به کاربرانی نیاز دارد که در مورد فناوری اطلاعاتی دارند. جنبه مثبت این روش آن است که دیگر لازم نیست که نگران دانلود برای گوشی هوشمند خود باشید. بنابراین، اگر احساس می‌کنید که به این روش نیاز دارید، کافیست برای بازیابی رمز وای فای از طریق گوشی خود مراحل زیر را دنبال کنید:

نحوه پیدا کردن رمز وای فای با گوشی و با استفاده از دستورات ADB

به مسیر Settings > About Phone بروید و 7 بار روی Builder Number به صورت پشت سر هم تپ کنید. حالا یک پیغام به شما نمایش داده می‌شود “you are now a developer”. با این کار شما گزینه Developer Options را در گوشی خود فعال کردید.

گزینه Developer Options را انتخاب کنید و USB Debugging را فعال کنید.

ADB Driver را در سیستم ویندوزی خود دانلود کنید.

بعد از دانلود، پوشه را باز کرده و داخل پوشه کلیک راست کنید و روی Open Command Window Here کلیک کنید. اگر گزینه‌ای موجود نیست، Shift را نگه دارید و دوباره کلیک راست کنید.

حالا گوشی اندروید خود را با استفاده از USB به کامپیوتر متصل کنید.

بعد از اتصال، در command prompt عبارت ADB services را تایپ و اینتر کنید.

حالا دستور زیر را تایپ کنید:

db pull /data/misc/wifi/wpa_supplicant.conf c:/wpa_supplicant.conf

با این دستور فایل wpa_supplicant.conf  از گوشی شما خوانده می‌شود و اطلاعات آن در درایو C سیستم شما ذخیره می‌شود.

فایل را با استفاده از notepad باز کنید و SSID و PSK را مانند قبل را باز کنید. نام شبکه‌های وای فای که قبلا به آنها متصل شده‌اید و رمزهای عبور مرتبط با آنها را حالا مشاهده خواهید کرد.

با استفاده از دستورات ADB شما موفق می‌شوید به رمز وای فای فراموش شده گوشی اندروید خود دسترسی پیدا کنید.

جمع بندی

با روش‌هایی که در بالا اشاره شد، شما می‌توانید بدون روت کردن یا با روت کردن به رمز وای فای گوشی اندروید خود دسترسی پیدا کنید. امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد و به شما در بازیابی پسورد وای فای که قبلا به آنها متصل شده‌اید، کمک کند.

9 دیدگاه در “آموزش 6 روش کاربردی برای پیدا کردن رمز وای فای (Wi-Fi) با گوشی اندروید

  1. نرگس گفت:

    سلام.من برنامه آشو نصب کردم اما توش پوشه ای بنامwifiنیست و خالیه

    1. ثریا داسیان گفت:

      سلام دوست عزیز ما تست کردیم میاره
      سعی می کنم برنامه جایگزینی براتون پیدا کنم فقط سیستم عاملتون چیه یا گوشیتون چیه

  2. Mmk گفت:

    پوشه misc خالیه

  3. گفت:

    پوشه موزیک خالیه

  4. asali گفت:

    .گوشی های روت نشده راهی برای دیدن رمز ندارند؟

    1. پشتیبان نارستان گفت:

      مشکل را دقیقا برای گوشی های روت نشده و روت شده رت داخل مقاله توضیح داده ایم
      لطفا مطالعه بفرمایید

  5. حسین گفت:

    با سلام بسیار سپاسگزارم از راهنمایی جنابعالی

نظرات بسته شده است.