در این مقاله تمام آنچه که باید در مورد اصتال شبکه با کابل اترنت در مقایسه با Wi-Fi بدانید آورده شده است. در حالی که Wi-Fi امروزه راج ترین روش برای دسترسی آنلاین دستگاه ها می باشد؛ تنها روش برای اتصال دستگاه های مختلف به شبکه نیست. شما همچنین می توانید از اتصال با سیم معروف به کابل اترنت هم استفاده کنید. بیایید با هم بررسی کنیم که کابل اترنت چیست و چرا اتصال شما را سریعتر می کند و چگونه می توانید از آن استفاده کنید؟

کابل اترنت چیست؟

کابل اترنت که کابل شبکه هم نامیده می شود به سادگی کابلی است که کامپیوتر دسکتاپ، لپ تاپ، کنسول بازی یا سایر دستگاه های شما را به روتر شبکه متصل می کند. به این نوع اتصال؛ اتصال کابلی گفته می شود و قبل از اینکه Wi-Fi به استاندارد تبدیل شود و اتصالات بی سیم رواج پیدا کند رایج بود.

بسیاری از دستگاه ها دارای یک پورت اترنت هستند که به آنها امکان اتصال با استفاده از این نوع کابل استاندارد را می دهد. هنگام خرید دستگاهی مانند روتر؛ اغلب کابل اترنت در آن گنجانده می شود. شما می توانید کابل های اترنت را به صورت آنلاین و یا از فروشگاه های مجازی در طول های مختلف خریداری کنید.

یک کابل اترنت در هر دو انتهای خود اتصال یا کانکتور یکسانی دارد و به نظر می رسد که یک کابل تلفن ثابت قدیمی اما بزرگتر است.

کابل اترنت چیست و چگونه اینترنت شما را سریعتر می کند؟

مزایای کابل اترنت چیست؟

استفاده از کابل اترنت برای اتصال دستگاه ها به اینترنت نسبت به اتصال از طریق Wi-Fi قابلیت اطمینان بیشتری را ارائه می دهد. شبکه شما کمتر دچار تاخیر خواهد شد و نگران تداخل دستگاه های دیگر؛ دیوارها و غیره نخواهید بود.

اتصالات اترنت هم سریعتر از اتصالات Wi-Fi هستند. با استفاده از کابل اترنت؛ اطلاعات از یک خط اختصاصی و سازگار عبور می کنند. این نسبت به Wi-Fi که سیگنال های بی سیم را از هر جهت ارسال می کند؛ کارآمدتر است. اطلاعات می توانند با سرعت بیشتری از طریق کابل ها عبور کنند.

اگر کابل شبکه دارید، می توانید این مورد را برای خودتان تست کنید. یک تست اتصال شبکه در Speedtest.net از طریق وای فای اجرا کنید؛ بعد هنگام اتصال به کابل شبکه دوباره این تست را تکرار کنید. سرعت شما با کامل به سرعتی که ISP شما تبلیغ می کند نزدیکتر خواهد بود.

کابل اترنت چیست و چگونه اینترنت شما را سریعتر می کند؟

توجه به این نکته مهم است که از هر نوع ارتباطی استفاده کنید، نمی توانید از سرعتی که از ISP دریافت می کنید بیشتر پیش بروید. کابل های اترنت اغلب می توانند تا 1 گیگابایت در ثانیه سرعت ارائه دهند، اما اگر فقط برای 100 مگابیت در ثانیه هزینه پرداخت می کند بدون ارتقاء پلن خود نمی توانید بیشتر از این سرعت را استفاده کنید.

نحوه شروع استفاده از کابل های اترنت

بسیاری از دستگاه ها مانند سیستم های دسکتاپ؛ کنسول های بازی پلی استیشن و ایکس باکس و تلویزیون های هوشمند داری پورت اترنت هستند برای اتصال این دستگاه ها به شبکه خود، تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک کابل اترنت را به پورت دستگاه وصل کنید؛ بعد سر دیگر آن را به روتر خود متصل کنید. کابل در هر دو انتهای صدای تق مانندی می دهد و در جای خود محکم می ایستد.

برخی از دستگاه ها بلافاصله بعد از انجام این کار متصل می شوند. در موارد دیگر ممکن است مجبور شوید به گزینه های شبکه بروید و به او بگویید به جای اتصال Wi-Fi از اترنت استفاده کند.

کابل اترنت چیست و چگونه اینترنت شما را سریعتر می کند؟

دستگاه های دیگر مانند Nintendo Switch و MacBooks مدرن فاقد پورت اترنت هستند. در این موارد؛ می توانید یک آداپتور USB به اترنت خریداری کنید. این با استفاده از پورت USB-A (سوئیچ) یا USB-C (مک بوک) به دستگاه شما متصل می شود؛ بعد به شما امکان می دهد کابل اترنت را به صورت عادی وصل کنید. این یک هزینه اضافی است و دانگل کمی دردسر دارد اما برای سرعت افزایش یافته، ارزشش را دارد.

اگر می خواهید از کابل های اترنت استفاده کنید، ممکن است با موانع مشترک محدودیت های فیزیکی روبرو شوید. در مواردی که روتر شما از دستگاهی که می خواهید متصل شوید بسیار دور است؛ ممکن است کابل را در کل خانه خود استفاده کنید.

اگر این مسئله برای شما مهم است، استفاده از آداپتورهای پاورلاین را در نظر بگیرید. اینها دستگاه هایی هستند که به پریز برق متصل می شوند تا مشکل فاصله دور روتر شما را حل کنند. با اتصال یک کابل اترنت به هر قسمت، سیگنال شبکه از طریق خطوط برق موجود در خانه شما عبور می کند. به اندازه اتصال اترنت واقعی قابل اعتماد نیست؛ اما اگر گزینه دیگری ندارید می تواند به درد شما بخورد.

در نهایت اکثر روترها دارای 4 پورت اترنت برای اتصال دستگاه ها هستند. اگر می خواهید دستگاه های بیشتری را متصل کنید می توانید یک سویئچ شبکه خریداری کنید. سوئیچ های اصلی به سادگی به یک پورت اترنت در روتر شما متصل می شوند و اسلات های اترنت اصافی را فراهم می کنند.

آیا نوع کابل اترنت مناسب را انتخاب کرده اید؟

کابل شبکه می تواند در اتصال و سرعت اینترنت شما تاثیر بگذارد. کابل های اترنت در کتگوری های مختلفی عرضه شده اند که هر کدام با عبارت Cat آغاز می شوند و به دنبال آن می توانید عددی را مشاهده کنید. متداول ترین کابل های اترنت عبارتند از:

  • Cat 5
  • Cat 5e
  • Cat 6
  • Cat 6a
  • Cat 7
  • Cat 7a

درک قابلیت های هر دسته کابل از اهمیت خاصی برخوردار می باشد. در جدول زیر می توانید اطلاعاتی کلی را مشاهده بفرمایید.

کتگوری حداکثر سرعت انتقال حداکثر پهنای باند
Cat 5 100 Mbps 100 MHz
Cat 5e 1,000 Mbps 100 MHz
Cat 6 1,000 Mbps 250 MHz
Cat 6a 10,000 Mbps 500 MHz
Cat 7 10,000 Mbps 600 MHz
Cat 7a 10,000 Mbps 1,000 MHz

نکاتی برای انتخاب کابل شبکه مناسب

همراه با شناسایی نوع کابل شبکه مناسب برای خدمات اینترنتی خود، فاکتورهای دیگری وجود دارند که ممکن است بخواهید هنگام خرید به آنها فکر کنید.

طول کابل را در نظر بگیرید – طول کابل های اترنت از 3 تا 300 فوت یا بیشتر متغییر است. در مورد مجاورت روتر و دستگاه هایی که می خواهید متصل کنید؛ برای گرفتن کابل با طوب مناسب فکر کنید. به خاطر داشته باشید که شما به ازای هر متر کابلی که خریداری می کنید باید هزینه بیشتری را پرداخت کنید.

کابل های مس خالص را انتخاب کنید – تولید کنندگان کابل های اترنت از مس خالص یا روکش مس استفاده می کنند. مس خالص اتصال بهتری را برای شما فراهم می آورد. بنابراین در هنگام خرید کابل اترنت به دنبال کابل مسی خالص باشد. کابل های روکش دارد که با نام CCA شناخته می شوند ممکن است کمی ارزان تر باشد اما از کیفیت اتصال یکسانی برخوردار نیستند

سوال کنید که نصاب شما از چه کابلی استفاده می کند – نصاب شبکه شما تا نصاب مودم و روتر شما از کابل هایی استفاده خواهند کرد از آنها سوال کنید که چه نوع کابلی استفاده می کند و اگر بهترین اتصال برای شما نیست کابل با کیفیت بهتر را درخواست کنید.

برای اتصال بهتر از کابل های شبکه استفاده کنید

حالا می دانید که کابل اترنت برای چیست و چگونه می توان از آنها استفاده کرد. به طور کلی؛ آنها روشی سریعتر و مطمئن تر برای اتصال دستگاه های شما به شبکه هستند (نسبت به وای فای).

در همه موارد کابل های اترنت مناسب نیستند که گوشی های هوشمند یک استثنای واضح می باشد. اما برای هر دستگاهی که غالبا از آن استفاده می کنید و بهترین عملکرد شبکه را از آن می خواهید (مانند سیستم های دسکتاپ یا کنسول های بازی که به صورت آنلاین بازی های شما را اجرا می کند) یک مزیت عالی محسوب می شود.

منبع: allconnect، makeuseof

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *