اگر شما به دنبال پر ظرفیت ترین هاردها و حافظه های SSD اینترنال و اکسترنال برای ذخیره اطلاعات و حتی ماینینگ Chia هستید جای درستی آمده اید. در این مقاله ما تمام اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

ما در جهانی متصل به هم زندگی می کنیم؛ جایی که عکس ها، اسناد و سایر فایل های شما فقط با اطلاع لحظه ای از هر جایی قابل دسترسی است. میلیون ها نفر از فضای ذخیره سازی ابر برای کمک به صرفه جویی در فضای گوشی و سیستم خود و یا اطمینان از پشتیبان گیری از اطلاعات برای مواقع ضروری استفاده می کنند. با داشتن گزینه های ذخیره سازی ابری از سوی شرکت هایی مانند گوگل، اپل، مایکروسافت و Dropbox به راحتی می توانید با صرف چند دلار در ماه فضای ذخیره سازی ابری زیادی را دریافت کنید.

اما ذخیره سازی ابر هر چقدر هم که عالی باشد باز هم جایگزینی برای رسانه های فیزیکی سنتی نیست. اگر به فضای بیشتری برای بازی یا توسعه نرم افزار خود نیاز دارید و یا به ظرفیت و سرعت بالا برای ماینینگ نیاز دارید؛ ابر می تواند باعث تاخیر شود و اگر نگران امنیت هستید، ممکن است اطلاعات خود را در جایی ذخیره نکنید که یک هکر حرفه ای بتواند به آنها دسترسی پیدا کند.

خواه از هارددیسک های قدیمی (HDD) یا حافظه های SSD استفاده کنید؛ ذخیره سازی فیزیکی همچنان با کاهش قیمت مواجه است و این زمان مناسبی برای ارتقاء سیستم شما با یک درایو سریعتر و بزرگتر است.

گرچه درایوهایی با فضای 100 ترابایتی وجود دارند اما غالبا گران هستند و خرید آنها دشوار است. این محصولات معمولا برای شرکت های بزرگ و نه برای مصرف کنندگان عادی طراحی شده است. اجازه دهید در ادامه به معرفی پر ظرفیت ترین هاردها و حافظه های SSD اینترنال و اکسترنال بپردازیم.

پر ظرفیت ترین هاردها و حافظه های SSD

در این لیست نگاهی خواهیم داشت به سه نوع درایو مختلف:

  • هارددیسک ها
  • حافظه های SSD
  • و فلش استوریج / ذخیره سازی فلش

لازم به ذکر است که هر یک از این سه دسته درایو زیر شاخه های خاص خود را دارند که می توانند خرید یک مورد را کمی پیچیده تر کند.

به عنوان مثال درایوهای هیبریدی از فضای ذخیره سازی هارددیسک ها در کنار فضای ذخیره سازی حافظه SSD استفاده می کنند تا سرعت سیستم عامل شما را افزایش دهند. درایوهای حالت جامد با استفاده از اتصالات مختلف، جهت ایجاد سرعت خواندن و نوشتن سریعتر؛ به اشکال مختلف در می آیند. در حالی که SSD همیشه سریعتر از یک درایو مبتنی بر دیسک است؛ SATA SSD سرعت قابل توجه کندتری از درایوهای NVMe M.2 را ارائه خواهد کرد.

فلش استوریج یا ذخیره سازی فلش شاید از همه پیچیده تر باشد چون در اصل اصطلاح جذابی برای انواع مختلف رسانه ها است. خواه کارت حافظه microSD یا فلش مموری، همه آنها از حافظه فلش برای کمک به توسعه قابلیت های دستگاه شما استفاده می کنند.

بنابراین اگر تفاوت بین درایوهای موجود در بازار را کنار بگذاریم؛ بیایید پر ظرفیت ترین هر سه مورد را بررسی کنیم.

پر ظرفیت ترین هارددیسک ها

از فوریه 2021؛ پرظرفیت ترین هارددیسک موجود در بازار با ظرفیت 18 ترابایت دیده شده است، گرچه درایوهایی با این اندازه را از تعدادی از تولیدکنندگان پیدا خواهید کرد؛ اما ما هارددیسک 18 ترابایتی سیگیت IronWolf Seagate 18TB را به شما پیشنهاد می کنیم. اگر برای نگهداری صدها بازی یا هزاران ساعت فیلم به فضای ذخیره سازی نیاز دارید؛ این درایو برای شما مناسب است.

البته باید توجه داشته باشید که این نوع درایوها برای شرکت ها و سازمان ها طراحی می شوند و این به معنای سرعت کند آنها است و می توانند تا ده ها هزار ساعت کار کنند.

این درایوها برای ذخیره سازی متصل به شبکه یا NAS ساخته شده اند و فقط با سرعت 7200 دور در دقیقه کار می کنند. اگر بیش از هر چیز دیگری به دنبال فضای ذخیره سازی هستید یا در حال ساخت شبکه NAD خانگی خود هستید IronWolf کار شما را راه می اندازد. در اوایل سال قبل؛ این شرکت اعلام کرد که به زودی هارددیسک 20 ترابایتی خود را ارائه خواهد داد؛ بنابراین می توانید تا آن موقع هم صبر کنید.

هارددیسک 20 ترابایتی Western Digital GHST Ultra-Star یکی از پر ظرفیت ترین هاردها

جدیدترین درایو از سری Ultra Star یک هارددیسک 20 ترابتی است که در درجه اول برای سیستم های نظارتی و ذخیره سازی ابر در نظر گرفته شده است. با این حال یک نسخه 12 ترابایتی از ان هم موجود است. این محصول از سرعت چرخش 7200 دور در دقیقه و بافر 512 مگابایتی پشتیبانی می کند. فناوری هلیوم برای هارددیسک های ظرفیت بالا ضروری است. به این دلیل که گازی که چگالی کمتری داشته باشد باعث کاهش نیروی ایرودینامیکی و چرخش دیسک های درایو می شود. به همین ترتیب؛ پلاترهای بیشتری می توانند در یک درایو جای بگیرند و میزان مصرف انرژی را کاهش می دهند.

هارددیسک های 18 ترابایتی وسترن دیجیتال

شما می توانید در بازار هارددیسک های 18 ترابایتی وسترن دیجیتال را پیدا کنید. نسخه Gold سازمانی؛ نسخه قرمز NAS؛ نسخه بنفش نظارتی همه دارای 512 مگابایت حافظه کش هستند و از فناوری های بحث بر انگیز SMR و غیره استفاده می کنند.

معرفی پر ظرفیت ترین هاردها و حافظه های SSD اینترنال و اکسترنال

هارددیسک 16 ترابایتی توشیبا مدل MG08 یکی دیگر از پر ظرفیت ترین هاردها

در ابتدای سال 2019، توشیبا از هارددیسک 16 ترابایتی خود رونمایی کرد. با این حال هنوز به بازار عرضه نشده است و هنوز مشخص نیست که فقط برای مصرف کنندگان عادی یا کاربران تجاری در دسترس خواهد بود. این هارددیسک از سرعت چرخش 7200 دور در دقیقه، 512 مگابایت بافر و استقامت 550 ترابایتی برخوردار است. این محصول از طراحی هیلومی استفاده می کند و می تواند به شما در زمینه صرفه جویی در انرژی کمک کند.

هارددیسک 12 ترابایتی وسترن دیجیتال Western Digital RED

این یک هارددیسک خاص برای سیستم های NAS است که در نسخه های 10 و 12 ترابایتی ارائه می شوند و از برخی از ویژگی های خاص برخوردار هستند. از مهمترین این موارد می توان به کاهش گرما، کاهش سر و صدا، سفارشی سازی پیشرفته و گارانتی طولانی مدت اشاره کرد. این دستگاه هم از سرعت چرخش 7200 دور در دقیقه کار می کند.

هارددیسک 5 ترابایتی قابل حمل WD Elements Portable

هارددیسک ها ارزان هستند و ظرفیت زیادی را ارائه می دهند. پرظرفیت ترین هارددیسک قابل حمل دارای 5 ترابایت فضا است. این محصول دارای عرض 2.5 اینجی و ارتفاع 7 میلیمتری است و 12.5 میلیمتر ضخامت دارد.

پر ظرفیت ترین حافظه SSD

هدف اصلی خرید یک درایو مبتنی بر دیسک در سال 2021 فضای ذخیره سازی زیاد با قیمت پایین است؛ اما اگر سرعت خواندن و نوشتن را به این دو ترجیح می دهید می توانید از حافظه های SSD استفاده کنید.

با کاهش قیمت SSD تقریبا هر کاربری می تواند این نوع حافظه ها را برای سیستم خود خریداری کنید. در ححال حاضر پر ظرفیت ترین اس اس دی 100 ترابایتی است (ExaDrive DC100). شما می توانید از حافظه های SSD 8 ترابایتی استفاده کنید. گرچه در مقایسه با هارددیسک 18 ترابایتی فضای ذخیره سازی زیادی را از دست خواهید داد اما سرعت خواندن و نوشتن بهتری را در اختیار خواهید داشت.

تعدادی حافظه اس اس دی 4 ترابایتی وجود دارد که نمی توانید با درایو سامسونگ EVO 860 اشتباه بگیرید. این یک درایو سنتی SATA است که برای کامپیوترهای دسکتاپ ساخته شده است. حافظه های اس اس دی سامسونگ به لطف قابلیت اطمینان و سرعت خارق العاده ای که دارند تقریبا توسط هر متخصصی توصیه می شوند.

اگر از لپ تاپ استفاده می کنید به جای درایو استاندارد 2.5 اینچی SATA باید از درایو NVMe استفاده کنید. خوشبختانه سامسونگ این بخش را هم پوشش داده است. گرچه آنها هنوز درایو 4 ترابایتی NVMe را ارائه نمی دهند اما 970 EVO Plus M.2 NVMe سامسونگ گزینه خوبی برای لپ تاپ های شما است چون نازک است و فضای ذخیره سازی زیادی را با قیمتی مناسب ارائه می دهد.

همچنین لازم به ذکر است که یک درایو 8 ترابایتی برای اکثر کاربران مناسب است اما مطمئنا بزرگتر SSD موجود در بازار نیست. در حال حاضر صحبت در مورد درایوهای 200 ترابایتی و حتی درایوهای 1000 ترابایتی زیاد است اما در سال 2020 به نظر می رسد که Nimbus ExaDrive DC با ظرفیت 100 ترابایت پرظرفیت ترین درایو است.

حافظه اس اس دی 100 ترابایتی ExaDrive DC100 پر ظرفیت ترین حافظه SSD

ExaDrive در تولید درایوهای حالت جامد 3.5 اینچی با ظرفیت فوق العاده بالا تخصص دارد. بزرگترین مدلی که در حال حاضر دارد ExaDrive DC100 است که از سرعت فوق العاده بالایی هم برخوردار است. این محصول با رابط های SATA یا SAS ارائه می شود و به لطف استفاده از فناوری SLC سرعت نوشتن بالایی را به همراه دارد. Exadrive نسخه دیگری برای شما دارد و آن هم حافظه اس اس دی EDNLT064 است که ظرفیت 64 ترابایت را به همراه دارد و به عنوان دومین حافظه SSD با ظرفیت بالا در بازار شناخته می شود.

معرفی پر ظرفیت ترین هاردها و حافظه های SSD اینترنال و اکسترنال

حافظه اس اس دی 30.72 ترابایت سامسونگ PM1643a 30

اس اس دی های لپ تاپ یا 2.5 اینچی هستند و یا M.2. حافظه اس اس دی PM1643a از رابط SAS استفاده می کند و دارای ظرفیت 30.72 ترابایت است. این محصول از قیمت بالا؛ گارانتی 5 سال برخوردار است.

ذخیره سازی فلش

گرچه فضای ذخیره سازی ابری بیشتر از حافظه فلش استفاده می شود اما هنوز هم دلایل زیادی برای خرید حافظه فلش وجود دارد. از طرف دیگر؛ این نوع حافظه های ذخیره سازی بسیار ارزان هستند. به این معنا که در صورت نیاز به جابجایی فایل ها؛ یک درایو فلش در خانه خود خواهید داشت.

برخی از دستگاه ها از جمله دوربین ها و کنسول های بازی خاص مانند Nintendo Switch برای توسعه فضای ذخیره سازی خود به کارت های microSD متکی هستند. اگر به دنبال پرظرفیت ترین حافظه فلش هستید ما آن را به شما معرفی خواهیم کرد.

برای فلش مموری، می توانید فلش مموری 256 گیگابایت توربو PNY را در نظر بگیرید. این محصول راه حلی عالی برای بکاپ گیری از اطلاعات یا انتقال فایل ها از یک سیستم به سیستم دیگر است.

در همین حال، برای هر کسی که به دنبال کارت حافظه SD یا microSD است چند گزینه وحود دارد. کارت حافظه 512 گیگابایتی microSD سامسونگ گزینه ای مناسب است که برای بارگیری ده ها بازی کارت حافظه روی نینتندو سوییچ مناسب است. کارت حافظه سن دیسک  SanDisk Extreme microSDXC یکی دیگر از گزینه هایی است که فضای ترابایتی را در اختیار شما قرار می دهد.

آیا ظرفیت مهم است؟

کارشناسان بر این باورند که 16 ترابایت فضای ذخیره سازی حداکثر ظرفیت مورد نیاز برای اکثر کاربران می باشد. با ظهور سیستم های ذخیره سازی ابری، فلش مموری ها و سرویس های استریم، تقاضا برای هارددیسک های شخصی در حال کاهش است. همچنین درایوهای با طرفیت بالا به معنای از دست دادن اطلاعات زیاد در صورت خرابی است که باعث می شود فضای ذخیره سازی ابری گزینه بسیار مطمئن تری باشد. با این حال به دلیل تغییراتی سریعی که در فناوری ها و دنیای دیجیتال اتفاق می افتد این موضوع به صورت همیشگی نخواهد بود. به طور مثال با روی کار آمدن رمز ارز جدید Chia کاربران به سمت پر ظرفیت ترین هارددیسک ها و حافظه های SSD روی آورده اند به طوری که با کاهش هارد و حافظه در بازار مواجه شده ایم و قیمت این دستگاه ها هم افزایش پیدا کرده است؛ و این که در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد کسی خبر ندارد.

منابع: alphr و techradar

1 دیدگاه در “معرفی پر ظرفیت ترین هاردها و حافظه های SSD اینترنال و اکسترنال

  1. Ab.Raqib گفت:

    هرچه ظرفیت بالاتر…!
    بهتر است….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *