یکی از کاربران ما مشکل از هارد Unallocated خود را اینگونه با ما مطرح می‌کند. به تازگی هارد اکسترنال سیگیت را به سیستم کامپیوتری خود وصل کردم اما در File Explorer ظاهر نمی‌شود. کابل USB را چک کردم، هارد را به پورت USB دیگری وصل کردم و حتی سیستم خود را ریستارت کردم اما باز هم مشکل من حل نشد. در نهایت من Disk Management را باز کردن و هارد خود را بررسی کردم اما وضعیت هارد به عنوان Unallocated شناسایی شده بود و حالا من قادر به دسترسی به برخی اطلاعات مهم ذخیره شده در هارد نیستم. لطفا راهی برای بازیابی اطلاعات از هارد Unallocated پیشنهاد دهید.

به همین خاطر در مقاله امروز فروشگاه نارستان ما بر آن شدیم تا روش‌های عیب یابی برای حل مشکل از هارد Unallocated را با شما به اشتراک بگذاریم تا بتوانید از هارد خود مجددا استفاده کنید، علاوه بر این روش‌های بازیابی اطلاعات از هارد نیز توضیح داده می‌شود.

علت Unallocated شدن هارد اکسترنال

به طور کلی هاردها به دلایلی از قبیل:

  • ارور یا خرابی، آسیب فایل سیستم
  • خطای داخلی
  • استفاده از یک روش نامناسب هارد مانند بیرون کشیدن نادرست
  • حملات ویروسی به هارد
  • بد سکتور شدن
  • درایور هارد قدیمی و منسوخ

با این مشکل مواجه می‌شوند. اگر فایل‌های مهمی در هارددیسک خود دارید توصیه می‌شود که ابتدا فایل‌ها را بازیابی کنید تا از بین رفتن اطلاعات جلوگیری کنید.

روش حل مشکل Unallocated شدن پارتیشن و بازیابی اطلاعات

برای حل این مشکل باید با استفاده از Device Manager هارد Unallocated شده خود را فعال کنید برای انجام این کار  دکمه ویندوز را فشار دهید و در کادر جستجوی منوی استارت عبارت computer management را تایپ کنید و بعد کلید اینتر را فشار دهید تا این ابزار برای شما باز شود.

بازیابی اطلاعات و رفع مشکل از هارد اکسترنال Unallocated شده

حالا از طریق پنل سمت چپ صفحه مسیر System Tools > Device Manager را طی کنید.

بازیابی اطلاعات و رفع مشکل از هارد اکسترنال Unallocated شده

حالا در Device Manager روی Disk drives کلیک کنید تا گسترده شود.  روی هارد اکسترنال خود کلیک راست کنید و گزینه Enable device را فعال کنید.

بازیابی اطلاعات و رفع مشکل از هارد اکسترنال Unallocated شده

مرحله بعدی کار این است که با استفاده از Disk Management درایو unallocated را به درایو RAW تبدیل کنیم. برای انجام این کار کافیست که در ابزار Computer Management در سمت چپ صفحه به مسیر Storage > Disk Management بروید.

بازیابی اطلاعات و رفع مشکل از هارد اکسترنال Unallocated شده

روی هارد اکسترنال unallocated شده کلیک راست کنید و از منو گزینه New Simple Volume را انتخاب کنید.

بازیابی اطلاعات و رفع مشکل از هارد اکسترنال Unallocated شده

در صفحه New Simple Volume Wizard دکمه Next را کلیک کنید. برای تعیین اندازه پارتیشن دوباره روی Next کلیک کنید. برای تخصیص کاراکتر هارد بار دیگر Next را کلیک کنید.

بازیابی اطلاعات و رفع مشکل از هارد اکسترنال Unallocated شده

در پنجره بعدی گزینه Do not format this volume را انتخاب کنید و دکمه Next را کلیک کنید.

بازیابی اطلاعات و رفع مشکل از هارد اکسترنال Unallocated شده

در پایان دکمه Finish را کلیک کنید. حالا درایو unallocated شما به یک درایو RAW تبدیل می‌شود و در File Explorer قابل مشاهده است.

نرم افزار بازیابی پارتیشن unallocated

مرحله بعدی بازیابی اطلاعات با استفاده از نرم افزار ریکاوری اطلاعات است. برنامه Stellar Data Recovery Standard را روی سیستم کامپیوتر خود دانلود و نصب کنید. روی آیکن نرم افزار در منوی استارت یا دسکتاپ دابل کلیک کنید تا برنامه اجرا شود. در پنجره Select What to Recover برنامه All Data را انتخاب کنید و دکمه Next را کلیک کنید.

Stellar Data Recovery Standard

در صفحه Recover From برنامه هارد RAW خود را انتخاب کنید و بعد برای اسکن صد در صد Deep Scan را انتخاب کنید و دکمه Scan را کلیک کنید. به نرم افزار اجازه دهید تا فرآیند اسکن را کامل کند و بعد از تایید OK را کلیک کنید.

Stellar Data Recovery Standard

از پنل سمت چپ یک سربرگ را انتخاب کنید و بعد پوشه هایی که حاوی فایل‌های از دست رفته شما هستند را کلیک کنید. پیش نمایش هر فایل برای بررسی صحت و سقم آنها امکان پذیر است. فایل‌های مورد نظر خود را انتخاب کنید و Recover را انتخاب کنید.

Stellar Data Recovery Standard

در کادر پیام، Browse را برای انتخاب هارد یا پارتیشن مقصد انتخاب کنید و بعد دکمه Save را کلیک کنید. اجازه دهید نرم افزار فایل‌ها را در مقصد مشخص شده ریکاوری کند. هنگامی که از شما سوالی پرسیده شده OK را کلیک کنید. بعد از اینکه ریکاوری تمام شد، به مقصدی که تعیین کرده‌اید بروید و فایل‌های بازیابی شده را بررسی کنید.

حل مشکل Raw هارد اکسترنال

مرحله بعدی این است که هارد RAW را برای ایجاد یک فایل سیستم جدید فرمت کنیم. برای این کا به فایل اکسپلورر بروید و هارد اکسترنال RAW را کلیک راست کنید. از منوی ظاهر شده گزینه Format را انتخاب کنید.

حل مشکل Raw هارد اکسترنال

در صفحه فرمت تنظیمات پیش فرض را به همان صورت که هست باقی بگذارید و روی Start کلیک کنید. هارد unallocated شما حالا با استفاده از الگوریتم Quick Format به فایل سیستم NTFS فرمت می‌شود.

بازگرداندن فایل‌های ریکاوری شده از هارد unallocated

مرحله نهایی ریستور کردن فایل‌های ریکاوری شده به هارد اکسترنال فرمت شده می‌باشد. برای این کار بعد از اینکه هارد RAW را عادی کردید می‌توانید به طور عادی به آن دسترسی پیدا کنید. اما هارد فرمت شده شما خالی می‌باشد و شما نیار دارید تا فایل‌ها را به هاردی که به تازگی فرمت کرده‌اید بازگردانید. برای این کار مراحل زیر را دنبال کنید:

  • به مکانی که فایل‌ها را ریکاوری کرده‌اید بروید.
  • فایل‌های مورد نیاز خود را کپی کنید.
  • فایل‌ها را در هاردی که به تازگی فرمت کرده‌اید پیست کنید.

حالا شما موفق شدید که فایل‌های از دست رفته خود را از هارد unallocated شده بازیابی کنید.

نتیجه گیری

ما امیدواریم که این پست به شما کمک کرده باشد تا داده‌های غیر قابل دسترس خود را از هارد unallocated شده بازیابی کنید. اول از همه با استفاده از Disk Manager هارد unallocated شده خود را فعال کنید. بعد با استفاده از Disk Manager هارد خود را به RAW تبدیل کنید. هنگامی که هارد شما در فایل اکسپلورر قابل مشاهده شد می‌توانید از یک نرم افزار ریکاوری اطلاعات مانند Stellar Data Recovery Standard  استفاده کنید  و اطلاعات از دست رفته خود را از هارد Raw بازیابی کنید. در مرحله بعد، هارد RAW را برای ایجاد یک سیستم فایل جدید فرمت کنید. در آخر فایل‌های بازیابی شده را در هارد فرمت شده ریستور کنید.

4 دیدگاه در “بازیابی اطلاعات و رفع مشکل از هارد اکسترنال Unallocated شده

  1. امین هرمزی گفت:

    سلام و درود
    تشکر بابت راهنمایی دقیق تون . مشکل من حل شد .

    1. ثریا داسیان گفت:

      سلام خب خدا رو شکر

  2. مهدی گفت:

    بسیار خوب بود درایوم درست شد

    1. ثریا داسیان گفت:

      🙂 خوشحال شدیم

نظرات بسته شده است.