پاک کردن هارد به معنای پاک کردن اطلاعات هارد به طور کامل می‌باشد. پاک کردن اطلاعات هارد باعث از بین رفتن دائمی اطلاعات نمی‌شود و فرمت بندی معمولا هارد را پاک نمی‌کند. برای پاک کردن هارد باید یک قدم بیشتر بردارید تا اطلاعات شما به راحتی بازیابی نشوند.

هنگامی که یک هارددیسک را فرمت می‌کنید و یا یک پارتیشن را حذف می‌کنید معمولا فقط سیستم فایل را حذف می‌کنید و اطلاعات را از دید پنهان می‌کنیدو به عبارت بهتر فقط اشاره گری که به اطلاعات اشاره دارند را از بین می‌برید و خود اطلاعات از بین نمی‌روند. هر کسی می‌تواند با استفاده از نرم افزارهای بازیابی اطلاعات و یا سخت افزارهای مخصوص این کار اطلاعات شما را بازیابی کند. اگر می‌خواهید مطمئن شوید که اطلاعات خصوصی شما برای همیشه از بین رفته‌اند باید اطلاعات هارددیسک را با استفاده از نرم افزارهای مخصوص برای همیشه پاک کنید.

فرآیند پاک کردن هارد بسته به حجم اطلاعات هارددیسک شما ممکن از چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد. قبل از استفاده از برنامه هایی که در ادامه معرفی خواهیم کرد از هر چیزی که می‌خواهید نگهدارید مانند عکس، پچ‌های نرم افزاری، آهنگ‌ها و فیلم‌های خود بکاپ بگیرید. وقتی که هارددیسک شما به طور دائمی پاک می‌شود هیچ راهی برای بازیابی اطلاعات پیش رو ندارید.

اگر از یک سرویس بکاپ گیری آنلاین استفاده می‌کنید اطمینان حاصل کنید که تمام فایل‌های مهم شما از قبل به صورت آنلاین بارگذاری شده اند. اگر در این سرویس‌های آنلاین چندان فعال نبوده‌اید می‌توانید از چند ابزار بکاپ گیری رایگان آفلاین استفاده کنید که به شما کمک می‌کند تا فایل‌های خود را در یک هارد اکسترنال ذخیره کنید.

5 برنامه رایگان برای حذف دائمی اطلاعات هارد

اگر به دنبال فروش کامپیوتر قدیمی خود هستید و می‌خواهید اطلاعات هارددیسک خود را برای همیشه پاک کنید به طوری که هیچ کس توان بازیابی آن را نداشته باشد، برنامه‌های زیادی وجود دارند که می‌توانند به شما کمک کنند. این برنامه‌ها به گونه ای اطلاعات را پاک می‌کنند که هرگز قابل بازیابی نیستند. اگر اطلاعات مهم و حساس زیادی دارید به شما به شدت توصیه می‌کنیم که از برنامه‌های پاک کردن اطلاعات هارد استفاده کنید.

پاک کردن اطلاعات در یک سطح پایین انجام می‌شود و باعث می‌شود تمام هارد شما با 0 رونویسی کند. سایر نرم افزار‌ها اطلاعات ناخواسته و بیهوده را چندین بار روی هارد می‌نویسند تا اثری از آنچه قبلا وجود داشته است باقی نماند. در هر صورت هیچ کس نمی‌تواند اطلاعات اصلی را از هارد بازیابی کند چونکه کاملا از بین رفته اند.

در ادامه این پست به معرفی 5 برنامه نسبتا مشهور خواهیم پرداخت که می‌توانید برای پاک کردن اطلاعات هارد از آنها استفاده کنید. برنامه‌های رایگان خوب زیادی وجود دارند که برای پاک کردن اطلاعات هارددیسک هزینه‌های اضافی را روی دست شما نمی‌گذارند. شما تقریبا با استفاده از این برنامه‌های رایگان به یک نتیجه یکسان دست پیدا خواهید کرد و آن هم حذف همیشگی اطلاعات است.

پاک کردن اطلاعات هارد با DBan (Darik’s Boot and Nuke)

دانلود از سایت: https://www.dban.org

DBan احتمالا محبوبترین برنامه ای است که برای پاک کردن اطلاعات از هارد بدون بازگشت می‌توانید استفاده کنید. با استفاده از CD Burner XP یا هر برنامه دیگری که دوست دارید یک سی دی بوتیبل بسازید و بعد از راه اندازی، سیستم خود را از سی دی بوت کنید. شما می‌توانید از بین روش‌های مختلفی که برای پاک کردن وجود دارد (مانند Gutmann Wipe, Department of Defense Short  و  Medium  و غیره) استفاده کنید. ما چند بار از این برنامه استفاده کردیم و متوجه شدیم که اطلاعات انواع هارد را به خوبی پاک می‌کند. اگر به هر دلیلی برنامه DBan برای شما کار نمی‌کند می‌توانید از سایر برنامه‌های ذکر شده در زیر استفاده کنید.

5 تا از بهترین نرم افزارها برای پاک کردن اطلاعات هارد بدون بازگشت

حذف اطلاعات هارد با KillDisk

دانلود از سایت: https://www.killdisk.com

KillDisk در دو نسخه رایگان و حرفه ای ارائه می‌شود که نسخه حرفه ای یا پولی آن قطعا گزینه‌های بهتری از برنامه DBan را ارائه می‌دهد اما واقعا ارزش پرداخت چند ده دلاری را ندارد. نسخه رایگان فقط یک روش برای پاک کردن اطلاعات از هارد دارد و آن هم رونویسی اطلاعات با 0 است، اما نوز هم به اندازه کافی برای پاک کردن هارد مناسب است. قطعا DBan بهتر از نسخه رایگان این برنامه است جونکه می‌توانید از پروتکل DoD 5220.22-M استفاده کنید. اما اگر برنامه را خریداری کنید یک مجموعه عالی از 17 گزینه برای پاک کردن اطلاعات را در اختیار دارید.

5 تا از بهترین نرم افزارها برای پاک کردن اطلاعات هارد بدون بازگشت

از بین بردن اطلاعات هارد برای همیشه با Disk Wipe

دانلود از سایت: https://www.diskwipe.org

یکی دیگ از برنامه‌های رایگانی که برای حذف همیشگی اطلاعات هارد خود می‌توانید استفاده کنید برنامه Disk Wipe است. تنها منکته ضعف این برنامه این است که تنها برای سیستم عامل ویندوز طراحی شده است در نتیجه فقط می‌توانید فرمت‌های ویندوز را پاک کنید (NTFS ، FAT32 ، FAT و غیره). با این حال اگر برای شما این موضوع مسئله ساز نیست، Disk Wipe یک گزینه عالی است که نیازی به نصب ندارد و در واقع یک برنامه قابل حمل است، شما می‌توانید این برنامه را روی فلش مموری خود ذخیره کنید. این برنامه می‌تواند هاردهای اکسترنال، حافظه، کارت SD و غیره را پاک کند. این برنامه همچنین از الگوریتم‌های پیشرفته مانند DoD 5220-22.M, US Army,  و  Peter Guttman پشتیبانی می‌کند.

5 تا از بهترین نرم افزارها برای پاک کردن اطلاعات هارد بدون بازگشت

پاک کردن اطلاعات هارد برای همیشه با Eraser

دانلود از سایت: https://eraser.heidi.ie

برنامه دیگری که شبیه به Disk Wipe عمل می‌کند برنامه Eraser است. این نرم افزار اپن سورس یا متن باز است و معمولا بروزرسانی می‌شود. آخرین نسخه این برنامه از ویندوز 7 و ویندوز سرور 2008 پشتیبانی می‌کند. باز هم نقطه ضعف این برنامه این است که فقط از سیستم عامل ویندوز پشتیبانی می‌کند و فقط می‌تواند اطلاعات موجود در هاردهایی که از ویندوز پشتیبانی می‌کنند را پاک کند.

Eraser از بسیاری از الگوریتم‌های پیشرفته مانند سایر برنامه‌های ذکر شده در بالا پشتیبانی نمی‌کند و بنابراین اگر واقعا به پاک کردن ایمن اطلاعات هارد نیاز دارید گزینه مناسبی است.

Eraser

بیشتر بخوانید: 8 تا از بهترین هارددیسک‌های گیمینگ سال 2020

پاک کردن دائمی اطلاعات با HDD Low Level Format Tool

دنلود برنامه از سایت:  https://hddguru.com/software/HDD-LLF-Low-Level-Format-Tool

برنامه HDD Low Level Format Tool  یکی دیگر از برنامه‌های رایگانی است که می‌توانید از آن برای پاک کردن اطلاعات هارد‌های SATA ، IDE ، SCSI ، SAS ، و غیره استفاده کنید. این برنامه هم مانند دو گزینه قبلی فقط از سیستم عامل ویندوز پشتیبانی می‌کنند، بنابراین اگر از یک هاردیسک در سیستم عامل دیگری استفاده می‌کنید باید آن را به سیستم ویندوز وصل کنید.

HDD Low Level Format Tool

به طور کلی بهترین گزینه‌ها برای شما DBan و KillDisk است چونکه با بیشترین امنیت اطلاعات هارد شما را بدون بازیابی شدن پاک می‌کند. اگر این برنامه‌ها برای شما کار نکرد می‌توانید سه برنامه دیگر را امتحان کنید. شما از چه برنامه ای برای پاک کردن اطلاعات هارد خود استفاده می‌کنید؟ نظرات و پیشنهادات خود را در بخش نظرات این پست با ما در میان بگذارید.