چرا باید نحوه مسدود کردن وبسایت‌ها با استفاده از DNS و یا روتر را یاد بیگریم؟ اینترنت پر از محتواهای مختلف می‌باشد. اما همه ی آن‌ها برای ما مفید و قابل استفاده نیستند. اما با این وجود نیازی به نگرانی نیست و خوشبخانه می‌توان وبسایت‌های خاصی را بلاک کرد تا مطمئن شد که هیچ کس در شبکه خانگی و به خصوص کودکان به آن‌ها دسترسی ندارند.

البته به نظر می‌رسد که چندان عادلانه نباشد که استفاده از اینترنت خانگی را محدود کنیم. اما این کار می‌توان به محافظت از شبکه ی شما از محتواهای زیان آور و ویروس‌های بعضی از وبسایت‌ها کمک کند. این کار می‌تواند به خوبی سرعت اتصال به اینترنت را بالا می‌برد. ما به شما نشان می‌دهیم تا چگونه وبسایت‌ها را روی روتر خود، یا با استفاده از DNS یا دیگر روش‌ها مسدود کنید.

بلاک کردن سایت

توجه: این یک راهنمایی عمومی است. بعضی از روتر‌ها ممکن است که مشخصه‌های مورد نیاز برای بلاک وب سایت‌های خاص را داشته و یا این که این مشخصه‌ها را نداشته باشند. با این وجود، بیشتر روترها در فریم ویر خود به شما اجازه ی اضافه کردن سایت‌ها را به لیست سیاه و یا لیست سفید می‌دهند. امکان ویرایش این لیست‌ها برای کنترل دسترسی موثر به اینترنت وجود دارد.

فیلتر کردن وب سایت‌ها در روتر

امکان بلاک کردن سایت‌ها به چند روش وجود دارد. این بسته به نوع روتری است که شما در خانه دارید. اگر این روترها امکان بلاک کردن سایت‌ها را داشته باشند، ما مراحل مورد نیاز برای بلاک کردن سایت ها، از روی روتر را می‌گوییم.

فیلتر کردن وب سایت‌ها در روتر

  • اولین کار یافتن آدرس IP روتر شما می‌باشد. برای این کار، به باکس جستجو در کامپیوتر خود بروید. در داخل آن cmd را تایپ کنید. روی command prompt کلیک کنید.

فیلتر کردن وب سایت‌ها در روتر

  • در باکس باز شده می‌توانید ipconfig را تایپ و اینتر را بزنید. در مرحله ی بعد در default gateway خواهید دید که IP آدرس روتر شما نشان داده شده است.

فیلتر کردن وب سایت‌ها در روتر

  • اگر شما از سیستم mac استفاده می‌کنید، روی گزینه ی سیب مانند کلیک کنید، منو را باز کنید. گزینه ی System Preference> Network را انتخاب کنید. پس از آن Ethernet را انتخاب کنید. ادرس IP را زیر روتر خواهید دید.

فیلتر کردن وب سایت‌ها در روتر

تعدادی از IP آدرس‌های معمول روتر مورد استفاده،  شامل NETgear https://192.168.0.1 و Linksys https://192.168.1.1 می‌باشد، اما شما همواره می‌توانید با استفاده از command prompt با استفاده از روش گفته شده از IP آدرس در کامپیوتر خود مطمئن شوید.

  • پس از آن IP آدرس روتر را در مرورگر خود وارد کنید. Log in کنید. برای این کار جزئیات مورد نیاز در پشت روتر شما نوشته شده است. شاید خود شما هم به جزئیات آن آگاهی داشته باشید.

فیلتر کردن وب سایت‌ها در روتر

  • با دسترسی شما به تنظیمات روتر، به بخش security رفته و روی فیلتر محتوا (content filter) و یا بخش لیست سیاه (blacklist) بروید. این بخش با توجه به روتر مورد استفاده ی شما تفاوت دارد.

فیلتر کردن وب سایت‌ها در روتر

  • بیشتر روترها این بخش را در زیر ستون اصلی یا در بخش firewall یا content دارند. در این جا می‌توانید بخش فیلتر محتوا را با URL پیدا کنید.

فیلتر کردن وب سایت‌ها در روتر

  • با اضافه کردن URL ی که قصد فیلتر آن را دارید، می‌توانید آن را وارد لیست سیاه کنید یا در بخش فیلتر محتوا وارد کرده و آن را به طور اساسی توسط روتر بلاک کنید.

فیلتر کردن وب سایت‌ها در روتر

مسدود کردن سایت‌ها با استفاده از DNS

همه ی روترها امکان مسدود کردن سایت‌ها را با استفاده از URL ممکن نمی‌کنند. این به معنی نیاز به راه دیگری برای بلاک کردن سایت‌ها می‌باشد. شما می‌توانید مسدود کردن سایت‌ها را با استفاده از خدمات DNS انجام دهید. در این زمان سرویس هایی مانند OpenDNS می‌توانند توسط شما مورد استفاده قرار گیرند. استفاده از آن‌ها رایگان بوده و به راحتی می‌توانند سایت‌های خاصی را بلاک کنند.

بدون داشتن آدرس IP کامپیوتر شما نمی‌تواند به هیچ سایتی وارد شود. برای همین نیاز به سرور DNS برای تفسیر URL هایی مانند helpdeskgeek.com به یک آدرس IP منحصر به فرد می‌باشد.

در اصل شما از سرور DNS فراهم شده توسط ارائه کننده ی خدمات اینترنت یا ISP استفاده می‌کنید. اما شما می‌توانید آن را در هر زمانی تغییر دهید. OpenDNS یک سرور DNS است که راه حل سومی می‌باشد و می‌تواند برای شما مشخصه‌های خاصی را فراهم کند. این امکانات و مشخصه‌ها شامل فیلتر محتوا، افزایش سرعت و کنترل والدین هم می‌باشد.

شما می‌توانید از آن برای امنیت اینترنت خانگی یا محافظت از خانواده ی خود استفاده کنید. این کار با بلاک کردن سایت‌های به خصوص یا محتواهای ناخوشایند در کنار مسدود کردن سایت‌های مضر یا محرمانه انجام می‌شود. می‌توان با تغییر سرور DNS در روتر خانگی با روند گفته شده در زیر از ان برای بهبود کیفیت اتصال به اینترنت با مسدود کردن بعضی سایت‌ها استفاده کرد.

  • برای استفاده از OpenDNS family shield، یک حساب شخصی رایگان نیاز خواهید داشت. با ایجاد حساب کاربری و استفاده از 207.67.222.123  یا 208.67.220.123، می‌توانید ادرس سرورها را برای بهره بردن از امکانات مسدود کردن وارد کنید. تا بتوانید سایت هایی که خواهان دسترسی دیگران به آن‌ها نیستید را در شبکه ی خود وارد کنید.
  • برای ورود به روتر، ادرس IP را وارد کنید. Log in کرده و به تنظیمات dns بروید. یکی از دو ادرس IP داده شده را وارد کنید. آن‌ها را به جای مقادیر پیش فرض فراهم شده توسط فراهم کننده سروریس اینترنت وارد کنید. برای انجام این کار می‌توانید به یک روتر NETgear وارد شده و به بخش basic>internet بروید.

DNS

  • در سمت راست روی گزینه internet کلیک کنید. تنظیمات ادرس DNS را پیدا کنید. گزینه ی Use these DNS Servers را انتخاب کنید. آن‌ها را با ادرس‌های سرور DNS پر کنید.

DNS

  • می توانید تنظیمات شبکه را در سیستم خود تغییر کنید. اگر از سیستم اندروید استفاده می‌کنید، روی گزینه ی Settings> connections > WIFI کلیک کنید.

DNS

  • شبکه ی وای فای خانگی را مانند شکل انتخاب و پس از آن گزینه ی پیشرفته (Advanced) را انتخاب کنید.

مسدود کردن سایت‌ها با استفاده از DNS

  • پس از آن تنظیمات IP را انتخاب کنید. در ادامه هم گزینه ی Static را انتخاب نمایید. پس از آن i را در کنار WiFi network انتخاب کنید. پس از آن به پایین رفته و configure DNS>Manual را انتخاب کنید. در این جا شما می‌توانید آدرس هایی را که نمی‌خواهید وارد کنید. پس از آن اینتر را بزنید تا سیستم بتواند به شما در بلاک کردن سایت‌ها کمک کند.

مسدود کردن سایت‌ها با استفاده از DNS

  • گزینه ی ذخیره را در پایان کار کلیک کنید.

توجه: این روش سایت‌های شبکه‌های اجتماعی را که محتوای توزیع شده دارند را بلاک نمی‌کند. در این حالت، شما نیاز به استفاده از OpenDNS Home internet security پیشرفته تر برای کنترل اینترنت خانگی خود نیاز دارید. آن‌ها می‌توانند محتواهای مختلفی را برای شما بلاک کنند. این کار می‌تواند به خوبی در شبکه ی شما برای مسدود کردن سایت‌ها کمک کننده باشد. اما اگر نیاز به کنترل بیشتر روی شبکه دارید عالی عمل می‌کند.

  • برای استفاده از OpenDNS Home internet security، یک حساب کاربری با استفاده از پسورد قوی و ایمن ایجاد کنید. پس از آن وارد شوید.
  • روی add network کلیک کنید. شما ادرس IP خود را خواهید دید. روی آن کلیک کنید تا شروع کنید. سرویس تغییرات آدرس شما را ثبت می‌کند. برای همین بهتر است آن را روی یک کامپیوتر نصب کنید. این سرویس برای بقیه ی وسایل متصل به شبکه هم کار می‌کند.

مسدود کردن سایت‌ها با استفاده از DNS

  • روی NETWORK کلیک کنید و یکی از چهار سطح فیلتر را انتخاب کنید: بالا، متوسط، کم یا هیچ کدام. هر سطحی می‌تواند در برابر انواع خاصی از محتواها یا سایت‌ها شما را محافظت کند. برای مثال، Low تنها شما را در برابر سایت‌های پورن محافظت می‌کند. در حالی که high می‌تواند شما را در برابر سایت‌های مرتبط با بزرگسالان، سایت‌های شبکه‌های اجتماعی، فعالیت‌های غیر قانونی، اشتراک ویدئو و موارد دیگر محافظت کند.

مسدود کردن سایت‌ها با استفاده از DNS

  • روی گزینه ی سفارشی سازی (customization) کلیک کنید. با این کار می‌توانید سایت هایی را که قصد بلاک کردن آن‌ها را دارید انتخاب کنید. به خاطر داشته باشید، دو راه وجود دارد، بلاک کل سایت یا مسدود نکردن هیچ بخشی از سایت.

بلاک کردن سایت‌ها با استفاده از DNS

  • در نهایت می‌توانید روتر خانگی خود یا سیستم‌ها را برای استفاده از OpenDNS Home internet security پیکربندی کنید. این کار با استفاده از IP ادرس‌های 208.67.222.222 یا 208.67.220.220 با استفاده از قدم‌های ذکر شده در بالا روی روتر یا سیستم اندروید یا ایفون شما ممکن می‌شود.

مسدود کردن سایت‌ها با استفاده از کنترل والدین

مشخصه ی کنترل والدین می‌تواند دسترسی ناخواسته را غیر ممکن یا فیلتر را برای سایت‌های غیر متعارف ممکن کند. شما می‌توانید سایت‌ها را روی روتر خود با استفاده از کنترل والدین مسدود کنید. امکان این کار با استفاده از نرم افزار سوم کمک کننده هم وجود دارد. اگر روتر شما با دارا بودن کنترل والدین عرضه شده است، شما می‌توانید به صفحات وب مرتبط با پیکربندی رفته و آن را برای شبکه ی خودتان نصب کنید.

کنترل والدین

اگر چنین نیست، تنها با استفاده از OpenDNS برای نصب مشخصه‌ها روی روتر، و با تغییر سرور DNS می‌توانید به هدف خود برسید. پس از آن وبسایت مورد نظر را پیدا کنید تا آن را مسدود کنید. هر زمانی که کسی قصد بازدید از سایت مسدود شده را داشته باشد، آن‌ها پیامی دریافت خواهند کرد که می‌گوید این سایت مسدود شده است.

کامپیوتر‌های دارای سیستم عامل ویندوز، که از ویندوز 10 استفاده می‌کنند که دارای کنترل والدین به همراه فیلتر وبسایت‌ها برای امنیت خانواده هستند، برای همین می‌توانند محدودیت زمان و دسترسی به برنامه در کنار مشخصه هایی دیگر را برای شما فراهم کنند.

بلاک کردن سایت‌ها با استفاده از آنتی ویروس‌ها یا تنظیمات Firewall

شما می‌توانید سایت‌ها را با استفاده از انتی ویروس خود یا تنظیمات firewall بلاک کنید. برای این کار می‌توانید امکان دسترسی را برای دست یافتن به اینترنت به جز سایت‌های خاص مسدود کنید. این کار همه محتواها را مسدود می‌کند. در این جا می‌توانید با وارد کردن سایت هایی که می‌خواهید اجازه ی دسترسی به آن‌ها داده شود در لیست سفید، همه ی سایت‌های دیگر را در شبکه ی خانگی خود مسدود کنید. بیشتر تنظیمات پیش فرض موجود در دیوار آتشین هم می‌توانند امکان مسدود کردن هر چیز ناامنی را برای خوانده یا دیده شدن بدهند.

فایروال

یک بسته ی آنتی ویروس خوب باید دارای فیلتر کردن وبسایت‌ها به عنوان یکی از مشخصه‌های خود باشد. تا بتواند کار بلاک کردن وبسایت‌ها را برای شما راحت کند.

بعضی از ابزار امنیت اینترنت هم امکان کنترل والدین را فراهم می‌کنند. برای مثال برنامه ی رایگان کنترل والدین Norton family عرضه شده توسط نورتون، وجود دارد. یا این که می‌توانید برای دست یابی به برنامه‌ها و ابزار خاص مانند Net Nanny با پرداخت هزینه موفق به این کار شوید. این‌ها عالی و بی عیب نیستند، اما می‌توانند برای شما تا حدودی آرامش خاطر را به همراه داشته باشند. حداقل برای اینترنت خانگی شما مفید واقع می‌شوند.