در ویندوز 10 یا نسخه‌های قبلی شما شاهد صفحه آبی مرگ یا BSoD (شکل مختصر شده Blue Death Screen) خواهید بود که به آن خطای توقف یا کرش سیستم هم گفته می‌شود، بعد از این که یک خطای مهم رخ می‌دهد سیستم قادر به پردازش و ریکاوری خودکار نیست و شما شاهد صفحه ابی مرگ خواهید بود.

معمولا ممکن است شما این صفحه را هنگام بروزرسانی ویندوز 10 یا به طور ناگهانی هنگام استفاده فعال از سیستم دریافت کنید. نامید کننده ترین چیز این است که شما یک صفحه با پش زمینه آبی و چهر غم انگیز را بدون اطلاعات جزئی در مورد مشکل دریافت خواهید گرد.

هنگام نمایش این صفحه شما با خطایی مانند Your PC ran into a problem and needs to restart. We’re just collecting some error info, and then we’ll restart for you یا کد خطایی مانند VIDEO_TDR_TIMEOUT_DETECTED, PAGE_FAULT_IN_NONPAGE_AREA, CRITICAL_PROCESS_DIED, SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION, IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL یا کد هگزادسیمال مانند 0x000000D1, 0x0000000A, or 0x0000007B مواجه خواهید شد.

در این راهنما شما راهکارهای مختلف رفع صفحه آبی مرگ را در ویندوز 10 یاد خواهید گرفت. در بخش اول ما 4 روش را برای زمانی که صفحه مرگ در هنگام بروزرسانی ویندوز 10 اتفاق می‌افتد را توضیح خواهیم داد،

در بخش دوم ما 7 روش رفع مشکل صفحه آبی مرگ ویندوز را هنگامی که به دسکتاپ سیستم دسترسی دارید را توضیح خواهیم داد و در بخش آخر 3 روش رفع مشکل صفحه ابی مرگ ویندوز زمانی که به دسکتاپ سیستم دسترسی ندارید را توضیح خواهیم داد، پس در مجموع شما 14 روش حذف صفحه آبی مرگ را پیش رو خواهید داشت.

4 روش حذف صفحه آبی مرگ در هنگام ارتقاء ویندوز

هنگام بروزرسانی سیستم عامل ویندوز 10 خود ممکن است به علت وجود یک برنامه قدیمی، نرم افزار امنیتی جانبی یا فایل‌های آسیب دیده شما صفحه آبی مرگ را مشاهده کنید. معمولا هنگام بروز یم خطای مهم، تنظیمات دستگاه به نصب قبلی باز میگردد اما این موضع مشکلی را حل نمی‌کند.

اگر در طول فرآیند بروزرسانی با صفحه آبی مرگ ویندوز مواجه می‌شوید، ممکن است با حرف برنامه‌های غیر ضروری، پاک کردن یم فایل دانلود شده ناقص؛ جدا کردن لوازم جانبی غصر ضروری و یا نصب تمیز ویندوز این مشکل را حل کنید.

حذف برنامه‌ها و حل مشکل صفحه آبی مرگ ویندوز

برای حذف برنامه ای که در حین نصب به آن نیازی نیست می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

Settings را باز کنید، روی APPs کلیک کنید. Apps & features را انتخاب کنید. برنامه ای که ممکن است باعث بروز خطای صفحه آبی مرگ شود را انتخاب کنید و دکمه Uninstall را کلیک کند. دوباره دکمه Uninstall را کلیک کنید و دستورالعمل‌های نمایش داده شده روی صفحه را دنبال کنید.

بعد از اتمام مراحل بالا شاید لازم باشد این کار را برای برنامه‌های اضافی دیگر تکرار کنید، بعد از بروزرسانی می‌توانید برنامه‌ها را دوباره نصب کنید.

حذف برنامه‌ها و حل مشکل صفحه آبی مرگ ویندوز

دانلود مجدد فایل ارتقاء برای رفع خطای صفحه آبی مرگ ویندوز 10

به دلیل وجود فایل‌های نصب اسیب دیده و معیوب ممکن است شما صفحه آبی مرگ را تجربه کنید. در این صورت می‌توانید از از Settings ویندوز برای پاک کردن فایل‌های قبلی اسنفاده کنید و Windows Update را برای بروزرسانی مجدد ویندوز 10 انتخاب کنید.

Settings را باز کنید. روی System کلیک کنید. روی storage کلیک کنید. در بخش Storage sense گزینه Free up space now را کلیم کنید ( اگر بروزرسانی 10 می‌2019 را اجرا می‌کنید در بخش Local Disk گزینه Temporary files را کلیک کنید. گزینه‌های از قبل انتخاب شده را پاک کنید . گزینه Temporary Windows installation files را انتخاب کنید. حالا دکمه Remove files را کلیک کنید.

بعد از اتمام مراحل بالا، سعی کنید دوباره با استفاده از Windows Update سیستم عامل خود را به جدیدترین نسخه ویندوز 10 ارتقاء دهید.

دانلود مجدد فایل ارتقاء برای رفع خطا

برای از بین بردن صفحه آبی مرگ ویندوز 10 سخت افزارهای غیر ضروری را جدا کنید

ممکن است با بروز یک مشکل سخت افزاری خطای صفحه آبی مرگ ویندوز را تجربه کنید. برای به حداقل رساندن احتمال خطا، قبل از شوره نصب ویندوز 10، کلیه لوازم جانبی غیر ضروری ( از جمله هارد اکسترنال، چاپگرها، مانیتورهای دوم، گوشی‌های و سایر دستگاه‌های بلوتوثی یا USB) را جدا کنید. فرآیند ارتقاء فقط به ماوس، صفحه کلید، مانیتور و اتصال اینترنتی نیاز دارد.

بعد از بروزرسانی می‌توانید دستگاه‌ها را به سیستم خود وصل کنید. اگر همچنان با مشکل صفحه آبی مرگ مواجه هستید ممکن است لازم باشد جدیدترین درایور دستگاه‌ها ر از سایت سازنده دانلود و نصب کنید، در صورتی که باز هم مشکل حل نشد ممکن است مشکل از سازگاری دستگاه‌ها رخ دهد و یا ممکن است سخت افزار دیگری دچار مشکل شده باشد.

نصب تمیز ویندوز = حل صفحه آبی مرگ ویندوز 10

شاید یکی از بهترین روش‌های جلوگیری از خطای Blue Screen of Death در هنگام بروزرسانی پاک کردن همه چیز و شروع از ابتدا باشد که این امر با نصب دوباره ویندوز 10 امکان پذیر خواهد شد.

قبل از شروع به کار باید مطمئن شوید که دستگاه‌ها شما می‌تواند از طریق USB بوت شود این بدان معناست که شما باید اولویت بوت شدن سیسیتم عامل خود را در بایوس سیستم عامل تغییر دهید. معمولا با استفاده از یکی از کلیدهای F1,F2,F3,F10,F12 یا ESC یا Delete می‌تواند وارد بایوس سیستم خود شوید. تنها مشکلی که وجود دارد این است که تنظیمات هر تولید کننده و حتی با توجه به مدل سیستم متفاوت است.

بنابراین حتما وب سایت سازنده دستگاه خود را دنبال کنید. بعد از اینکه دستگاهی که باید بوت از آن انجام شود را انتخاب کردید تغییرات را ذخیره کنید. برای انجام نصب ویندوز 10 از مراحل زیر استفاده کنید اما قبل از این کار بهتر است از اطلاعات خود بکاپ بگیرید:

سیستم را از طریق فلش مموری بوت کنید. در پنجره Windows Setup روی Next کلیک کنید. دکمه Install Now را انتخاب کنید. برای ادامه گزینه I don’t have a product key را انتخاب کنید. نسخه ویندوز 10 را انتخاب کنید. دکمه Next را کلیک کنید. برای ادامه I accept the license terms را انتخب کنید.

روی دکمه Next کلیک کنید. گزینه Custom: Install Windows only (Advanced) را انتخاب کنید. درایو مورد نظر خود را انتخاب کنید و روی دکمه Next کلیک کنید. پس از اتمام مراحل بالا شما موفق به نصب تمیز ویندوز خواهید شد و احتمال بروز خطای صفحه آبی مرگ را به حداقل می‌رسانید.

صب تمیز ویندوز

7 روش رفع مشکل صفحه آبی مرگ ویندوز 10 با دسترسی به دسکتاپ

اگر به طور تصادفی با مشکل Blue Screen of Death یا صفحه آبی مرگ مواجه هستید و هنوز به دسکتاپ خود دسترسی دارید این مشکل می‌توانید به علث وجود یک درایور قدیمی ایجاد شود و یا ممکن است سیستم شما برخی از بروزرسانی‌های مهم را از دست داده باشد.

نصب بروزرسانی‌های ویندوز و درایور و حل خطای Blue Screen of Death

برای طرف کردن مشکل صفحه آبی مرگ مطمئن شوید که دستگاه خود را به جدیدترین بروزرسانی‌های مجهز کرده اید.

بروزرسانی ویندوز 10

گرچه ویندوز 10 بروزرسانی خای خود را به صورت خودکار دانلود و نصب می‌کند اما این احتمال وجود دارد که هنوز برخی از بروزرسانی‌ها را از دست داده باشد. برای نصب جدیدترین بروزرسانی‌های ویندوز 10 مراحل زیر را دنبال کنید.

Settings را باز کنید و به ترتیب روی Update & Security، سپس Windows Update و در نهایت Check for updates کلیک کنید. اگر بروزرسانی وحود داشته باشد اما آن را دانلود نکرده‌اید سعی کنید به صورت دستی آن را دانلود و نصب کنید.

بروزرسانی ویندوز 10

بروزرسانی درایورها

در صورتی که با خطای صفحه آبی مرگ مواجه می‌شوید که به علت منسوخ شدن درایورها رخ داده است می‌توانید مراحل زیر را برای برطرف کردن آن دنبال کنید:

Start را باز کنید و برای Device Manager سرچ کنید و از لیست نتایج ابزار Device Manager را انتخاب کنید. روی دستگاه مورد نظر حود کلیک راست کنید و گزینه Update driver را انتخاب کنید. حالا گزینه Search automatically for updated driver software را انتخاب کنید. اگر نسخه جدیدتری از درایور وجود داشته باشید، به صورت خودکار بارگیری و نصب می‌شود.

بروزرسانی درایورها

حذف بروزرسانی سیستم، درایورها و برنامه‌ها برای حل مشکل Blue Screen of Death

BSoD می‌تواند به علت باگ هایی که در بروزرسانی‌های درایور یا ویندوز 10 وجود دارد ظاهر شود برای خلاص شدن از این صفحه شما باید بروزرسانی‌ها را حذف کنید.

حذف برزورسانی ویندوز 10

اگر دستگاهی که دارید بعد از بروزذسانی با خطای صفحه آبی مرگ مواجه شده است و به دسکتاپ دسترسی دارید می‌توانید از مراحل زیر برای حذف بروزرسانی استفاده کنید.

Settings را باز کنید و به ترتیب Update & Security و View history history را کلیک کنید. حالا Uninstall updates را کلیک کنید. آخرین بروزرسانی را انتخاب کنید و دکمه Uninstall را کلیک کنید. بعد از اتمام مراحل بالا مشکل صفحه آبی مرگ از سیستم شما حذف خواهد شد.

حذف برزورسانی ویندوز 10

حذف بروزرسانی درایور

اگر خطای صفحه آبی مرگ را بعد از نصب درایور مشاهده می‌کنید باید این بروزرسانی را به صورت زیر حذف کنید.

Start را باز کنید. برای Device Manager سرچ کنید و از لیست نتایج Device Manager را انتخاب کنید. روی دستگاه مورد نظر کلیک راست کنید و گزینه Uninstall device را انتخاب کنید. در نهایت دکمه Ok را کلیک کنید، بعد از انجام این مراحل دیگر نباید صفحه آبی مرگ ویندوز را مشاهده کنید.

حذف بروزرسانی درایور

رول بک درایور

از طرف دیگر، می‌توانید به جای حذف درایور از طریق مرحله قبل، به نسخه قبلی درایور رول بک کنید. برای انجام این کار Start را باز کنید و برای Device Manager سرچ کنید و از لیست نتایج Device Manager را انتخاب کنید. حالا روی دستگاه کلیک راست کنید و Properties را انتخاب کنید.

سربرگ Driver را انتخاب کنید و دکمه Roll Back Driver را انتخاب کنید. برای پاسخ به سوال گزینه ای را انتخاب کنید و دکمه Yes را کلیک کنید. بعد از اتمام مراحل بالا درایور فعلی با نسخه قدیمی تر جایگزین می‌شود و ممکن ات مشکل صفحه آبی را حل کند.

رول بک درایور

برنامه‌ها را حذف کنید

بعضی اوقات ممکن است برنامه ای که نصب کردید با نسخه ویندوز شما سازگاری نداشته باشد و در نتیجه ممکن است به صورت تصادفی و با هر بار اجرای برنامه با صفحه آبی مرگ مواجه شوید. شما می‌توانید با چک کردن وب سایت نرم افزار سازگاری را بررسی کنید. با این حال اگر سازگاری وجود ندارد بهتر است با انجام مراحل زیر برنامه را حذف کنید:

Settings را باز کنید، روی APPs کلیک کنید و Apps & features را انتخاب کنید. برنامه ای که ممکن است باعث ایجاد مشکل شود را انتخاب کنید و دکمه Uninstall را کلیک کنید. دکمه Uninstall را دوباره کلیک کنید و دستورالعمل‌های نمایش داده شده روی صفحه نمایش را دنبال کنید. پس از اتمام این مراحل برنامه ای که انتخاب کرده‌اید از روی سیتم شما حذف خواهد شد امیدواریم با این راهکار مشکل صفحه آبی مرگ شما حل شده باشد.

برنامه‌ها را حذف کنید

سخت افزارهای غیر ضروری را جدا کنید

گاهی اوقات ممکن است بعد از اتصال یک سخت افزار جدید مانند کارت گرافیک با صفحه آبی مرگ مواجه شوید، هنگامی که این اتفاق می‌افتد معمولا سه حالت پیش می‌آید، یا سخت افزار با نسخه ویندوز شما سازگاری نداریدو یا سخت افزار خراب است و یا به دلایلی سیستم سعی در نصب درایور اشتباه دارد.

اگر سخت افزار سازگار نیست با یک مشاور سخت افزار خوب تماس بگیرید تا یک راه حل را به شما ارائه دهد و یا یک مدل جدیدتر یا جایگزین را به شما پیشنهاد دهد. اما اگر سیستم درصدد نصب درایورهای اشتباه استف از مراحل قبلی که توضیح دادیم برای حذف درایور استفاده کنید و درایور سازگار خود را از سایت سازنده دانلود و نصب کنید.

3 روش رفع مشکل صفحه آبی مرگ بدون دسترسی به دسکتاپ ویندوز

معمولا وقتی که صفحه آبی مرگ به وجود می‌آید سیستم ریستارت می‌شود و ممکن است در برخی موارد به دسکتاپ سیستم دسترسی پیدا نکنید. اگر در این موقعیت گیر افتاده‌اید می‌توانید از سیستم ریستور، حالت سیف مد و حتی محیط استارتاپ پیشرفته استفاده کنید.

صفحه آبی مرگ را با سیستم ریستور از بین ببرید

اگر قبلا System Restore را فعال و پیکربندی کرده‌اید می‌توانید از یک نقطه بازیابی برای خنثی کردن تغییراتی که باعث ایجاد صفحه آبی مرگ می‌شود استفاده کنید.

راه اندازی Advanced startup از طریق بوت – سیستم خود را ریستارت کنید و به محض اینکه لوگوی ویندوز را مشاهده کردید دکمه پاور را فشار دهید تا ادامه بوت قطع شود. این رماحل را 2 بار دیگر تکرار کنیدف بعد از بار سوم ویندوز 10 وارد محیط Advanced startup می‌شود و شما می‌توانید از مراحل زیر برای ریستور کردن استفاده کنید.

راه اندازی Advanced startup از USB – فلش مموری خود را به سیستم وصل کنید و سیستم را روشن کنید. روی دکمه Next کلیک کنید و روی لینک Repair your computer که در گوشه پایین سمت راست است کلیک کنید. بعد از اتمام این مراحل دستورالعمل Restore Point زیر را ادامه دهید.

بعد از انجام مراحل بالا کافیست که دستورالعمل‌های زیر را دنبال کنید.

روی گزینه Advanced Startup کلیک کنید و گزینه Troubleshoot را انتخاب کنید. حالا دکمه Advanced options را انتخاب کنید. گزینه System Restore را انتخاب کنید. آخرین نقطه بازیابی که فکر می‌کنید مشکل صفحه آبی مرگ را حل می‌کند را انتخاب کنید.

صفحه آبی مرگ را با سیستم ریستور از بین ببرید

 برای تعیین اینکه چه برنامه هایی بعد از ایجاد نقطه بازیابی تحت تاثیر قرار می‌گیرند روی دکمه Scan for affected programs کلیک کنید و به ترتیب دکمه‌های Close، Next و Finish را کیلک کنید. بعد از اتمام مراحل فوق، سیستم به نقطه انتخابی بازیابی می‌شود و ممکن است برخی از فایل‌ها یا برنامه‌های شما حذف شود.

رفع صفحه آبی مرگ با Safe Mode

اگر سیستم شما با هر بار روشن کردن ریستارت می‌شود می‌توانید بوت شدن در حالت سیف مد را امتحان کنید. در حالت سیف مد فقط درایورهای مهم بارگذاری می‌شوند. اگر درایوری که نصب کرده‌اید باعث نمایش صفحه آبی مرگ ویندوز می‌شود در این حالت دیگر با ریستارت شدن مواجه نخواهید شد.

برای وارد شدن به حالت سیف مد از طریق بوت به این صورت عمل می‌کنیم – سیستم را روشن می‌کنیم و به محض مشاهده لوگوی ویندوز دکمه گاور را فشار می‌دهیم این کار را دو بار دیگر تکرار می‌کنیم، بعد از سومین با وارد محیط Advanced Startup می‌شویم و بعد مراحل بعدی را دنبال می‌کنیم:

برای وارد شدن به حالت سیف مد از طریق فلش مموری به این صورت عمل می‌کنیم – فلش مموری را به سیستم خود وصل کنید و سیستم را روشن کنید، روی دکمه Next کلیک کنید و لینک Repair your computer را که در گوشه پایین سمت راست است را کلیک کنید. حالا مراحل زیر را دنبال می‌کنیم.

حالا برای ورود به حالت سیف مد روی گزینه Advanced Startup کلیک کنید. گزینه Troubleshoot را انتخاب کنید. Advanced options را انتخاب کنید. گزینه Startup Settings را کلیک کنید. دکمه Restart را بزنید.

بعد از راه اندازی محدد دکمه F4 یا 4 را فشار دهید تا گزینه Enable Safe Mode انتخاب شود. حالا که در حالت سیف مد هستید شما می‌توانید بروزرسانی‌ها و درایورهای ویندوز 10 را حذف کنید.

رفع صفحه آبی مرگ با Safe Mode

استفاده از Uninstall quality update برای حل مشکل صفحه آبی مرگ

برای دسترسی به Uninstall quality update از طریق بوت به این صورت عمل می‌کنیم که سیستم را روشن می‌کنیم و به محض مشاهده لوگوی ویندوز دکمه پاور را فشار می‌دهیم این کار را دو بار دیگر تکرار می‌کنیم، بعد از سومین با وارد محیط Advanced Startup می‌شویم و بعد مراحل بعدی را دنبال می‌کنیم.

برای دسترسی به Uninstall quality update از طریق فلش مموری به این صورت عمل می‌کنیم که فلش مموری را به سیستم خود وصل کنید و سیستم را روشن کنید، روی دکمه Next کلیک کنید و لینک Repair your computer را که در گوشه پایین سمت راست است را کلیک کنید. حالا مراحل زیر را دنبال می‌کنیم.

روی گزینه Advanced Startup کلیک کنید. گزینه Troubleshoot را انتخاب کنید. Advanced options را انتخاب کنید. Uninstall Updates و بعد Uninstall latest quality update را انتخاب کنید. در نهایت دکمه Done و گزینه Continue را کلیک کنید. بعد از انجام مراحل بالا ویندوز latest quality update را حذف می‌کند که به طور بالقوه می‌تواند باعث صفحه آبی مرگ شود.استفاده از Uninstall quality update برای حل مشکل صفحه آبی مرگ

نتیجه گیری

گرچه خطای Blue Screen of Death یا صفحه آبی مرگ هزگز نشانه خوبی نیست اما مراحل عیب یابی بالا را می‌توانید انجام دهید تا از شر این خطا خلاص شوید. علاوه بر صفحه آبی مرگ ممکن است شما با مشکل صفحه سیاه ویندوز نیز مواجه شوید که این مسئله معمولا مربوط به درایور گرافیک و مشکلات اتصال با نصب است

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله روش‌های حل مشکل صفحه سیاه و بالا نیامدن ویندوز 10 را مطالعه بفرمایید. چنانچه روش دیگری سراغ دارید که می‌تواند به افرادی که با این مشکل مواجه هستند کمک کند می‌توانید در بخش نظرات این راه حل‌ها را به اشتراک بگذارید.