آیا روتر موردم شما به خوبی کار نمی‌کند و اتصال اینترنت با مشکل مواجه شده است؟ علائم خرابی مودم روتر – آیا باید به دنبال خرید مودم روتر جدیدی باشیم؟ چگونه می‌توان علت خرابی روتر مودم را پیدا کنیم؟ اگر مودم روتر خراب شده چگونه می‌توان این مشکل را حل کرد؟

چرا باید دنبال علائم خرابی مودم روتر باشیم؟

مودم روتر خراب به طور ناگهانی اتصال اینترنت را قطع می‌کند و مانع از ادامه کار و یا مانع از دیدن فیلم و سریال‌های آنلاین مورد علاقه شما می‌شود. در بسیاری از مواقع، درک اینکه این مشکل از کجا نشات گرفته و کجای کار ایراد دارد می‌تواند دشوار باشد، مخصوصا اگر مودم روتری که برای برقراری اتصال استفاده می‌کنیم قطع شود.

حتی اگر مودم روتر مدرن به اندازه کافی مقاوم باشند تا بتوانند در ناسازگارترین شرایط هم مقاومت کنند، طوفان شدید یا سایر عوامل خارجی ممکن است برای آسیب دیدن برد موجود در مودم روتر کافی باشد. در این راهنما فروشگاه نارستان به شما نشان خواهد داد که چگونه متوجه شوید که روتر مودم مورد استفاده شما خراب شده است، بعضی از این علائم خرابی مودم روتر به سادگی قابل درک هستند و برخی دیگر نه، و در نهایت به شما خواهیم گفت که چه کاری باید انجام دهید تا مشکل حل شود.

علائم خرابی مودم روتر – چراغ‌های LED را بررسی کنید

مودم روتر بلافاصله با استفاده از چراغ‌های نشانگر LED در قسمت جبو یا بالای آن اطلاعات مربوط به اتصال و سلامت اتصال را در اختیار ما قرار می‌دهد. چارغ‌ها با توجه به مدل تغییر می‌کنند، اما با بررسی 3 عنصر زیر هنوز هم می‌توانید مشکل را پیدا کنید:

Power light – این چراغ به شما نشان می‌دهد که مودم به درستی روشن شده و برق دریافت می‌کند. این چراغ باید ثابت باشد و چشمک نزند.

چراغ اتصال (ADSL, VDSL  یا  Fiber) – این چراغ نشان می‌دهد که یک ارتباط واقعی بین مودم روتر و مرکز تلفن که اصطلاحا حامل نامیده می‌شود وجود دارد. این چراغ باید ثابت در غیر این صورتمشکلی بین مودم و پنل کنترل وجود دارد (کابل تلفن یا کابل فیبر نوری، پریز تلفن و غیره).

Line light (اینترنت) – این چراغ که همیشه وجود ندارد، نشان می‌دهد که ما می‌توانیم به درستی به اینترنت متصل شویم.

علائم خرابی مودم روتر - آیا باید به دنبال خرید مودم روتر جدیدی باشیم؟

برای جلوگیری از سردرگمی در مودم روترهای امروزی، این چراغ‌ها با هم ادغام می‌شوند و یک چراغ LED واحد را تشکیل می‌هند. با این حال این کار اشتباه به نظر می‌رسد. با توجه به اینکه یک کاربر مبتدی باشد، ممکن است علائم خرابی مودم روتر را به خوبی درک نکند.

اگر شما مجبور به خرید مودم روتر هشتید بهتر است گزینه ای را انتخاب کنید که دارای چراغ نشانگر برای سلامت اتصال و یک چراغ برای سلامت اتصال اینترنت باشد، تا بلافاصه متوجه شوید که مشکل کار از کجاست.

علائم خرابی مودم روتر – کابل اتصال را بررسی کنید

بعد از بررسی چراغ‌های مودم شاید متوجه شوید که مشکل از جامل است. در این حالت باید کابل اتصالی که از سوکت دیواری به مودم روتر می‌رود را بر اساس فناوری استفاده شده VDSL، ADSL یا DSL بررسی کنیم.

اجازه دهید کابل را جدا کنیم و دوباره آن را وصل کنیم. همچنین فیلترعلی ADSL را برداریم و کابل را به صورت مستقیم متصل کنیم. اگر از اتصالات VDSL استفاده می‌کنید، فیلتر کاملا بی فایده است، بنابراین می‌توانید بدون مشکل آن را بردارید. اگر مودم روتر هنوز مشکل دارید می‌توانید از کابل تلفن RJ11 جدید یا فیلتر جدید ADSL استفاده کنید.

علائم خرابی مودم روتر - آیا باید به دنبال خرید مودم روتر جدیدی باشیم؟

علائم خرابی مودم روتر – پارامترهای DNS را بررسی کنید

آیا حمل شما مشکلی ندارد اما دستگاه کار نمی‌کند و یا چراغ اینترنت خاموش است؟ در این حالت مشکل مربوط به اتصال تلفن و مودم نیست، بلکه می‌تواند زیر ساخت شبکه اپراتور ما مشکل داشته باشد. در این صورت کار کمی می‌توان کرد، ما می‌توانیم مشکل را به کمک تلفن گزارش دهید. با این حال، به عنوان آخرین کار می‌توانیم سرورهای DNS را تغییر دهیم و یکی از زیرساخت هایی که برای مرور صحیح اینترنت استفاده می‌شود را انتخاب کنیم.

برای تغییر DNS در ویندوز 10 می‌توانید به صورت زیر عمل کنید:

  • Settings را باز کنید.
  • Network & Internet را انتخاب کنید.
  • بسته به اتصالی که دارید Ethernet یا Wi-Fi را انتخاب کنید.
  • اتصال خود را انتخاب کنید.
  • در زیر قسمت IP settings دکمه Edit را انتخاب کنید.
  • از منوی Edit IP settings گزینه Manual را انتخاب کنید.
  • سوئیچ IPv4 را فعال کنید.
  • و در نهایت آدرس Preferred DNS و Alternate DNS را تغییر دهید.
  • در نهایت دکمه Save را کلیک کنید.

علائم خرابی مودم روتر - آیا باید به دنبال خرید مودم روتر جدیدی باشیم؟

اما برای تغییر DNS در گوشی‌های اندرویدی به صورت زیر عمل کنید:

  • به مسیر Settings -> Wi-Fi بروید.
  • شبکه وای فای که می‌خواهید تغییر دهید را انتخاب و دستتان را روی آن نگه دارید.
  • Modify network را انتخاب کنید.
  • اسکرول را پایین بکشید و Advanced options را انتخاب کنید.
  • اسکرول را پایین بکشید و DHCP را انتخاب کنید.
  • Static را تپ کنید.
  • اسکرول را پایین بکشید و در فیلد DNS 1 آدرس آی پی سرور DNS را تغییر دهید.

علائم خرابی مودم روتر - آیا باید به دنبال خرید مودم روتر جدیدی باشیم؟

اتصال اینترنتی بی سیم را بررسی کنید

آیا اینترنت روی دستگاه دیگری در شبکه برقرار است؟ در این صورت مشکل می‌تواند به یکی از پورت‌های اترنت مودم یا پیکربندی نادرست اتصالات وای فای برگردد. اگر دستگاه شما از طریق کابل اترنت متصل شده است می‌توانید یکی دیگر از پورت‌های مشابه پشت روتر مودم را امتحان کنید. اگر اتصال برقرار شد این بدان معناست که پورت LAN شما خراب شده است و یا دارای برخی از مشکلات الکتریکی است.

اگر دستگاه از طریق اتصال بی سیم متصل شده است باید وارد صفحه تنظیمات مودم روتر شوید و به منوی Wireless بروید و کانال انتقال (transmission channel) فرکانس 2.4 گیگاهرتز را تغییر دهید.

ما یکی از کانال‌های بی سیم که شلوغ نیست را باید انتخاب کنیم تا تداخل در شبکه‌های مجاور یا سایر دستگاه‌های بی سیم را به حداقل برسانیم. اگر مودم دارای اتصال بی سیم 5 گیگاهرتزی است، وقت آن رسیده که آن را پیکربندی کنید. بهتر است در هنگام خرید مودم روتر دستگاه هایی که از باندهای دوگانه استفاده می‌کنند را خریداری کنید. بنابراین می‌توانید با استفاده از شبکه سریعتری که دارای تداخل کمتری است در اینترنت به گشت و گذار بپردازید.

3 علائمی که به شما نشان می‌دهد به مودم روتر جدیدی نیاز دارید

از کجا می‌دانید که به مودم روتر جدیدی نیاز دارید؟ در ادامه ما چند روش را توضیح خواهیم داد:

علامت 1 – شما دیروز به اینترنت دسترسی داشته‌اید اما امروز نمی‌توانید وارد اینترنت شوید. چراغ‌های روتر مودم شما ممکن است همه روشن باشند. ویندوز به شما محدودیت اتصال را اعلام می‌کند و یا بدتر از آن هیچ چیزی به شما نمایش نمی‌دهد.

پشنهادات –  این سرنخ خوبی است که به شما اعلام می‌کند که مودم روتر شما از کار افتاده است. ابتدا اتصالات خود را بررسی کنید، سعی کنید کابل اترنت و یا سیستم دیگری را امتحان کنید. شاید این سیستم شما باشد که دچار مشکل شده است و نه مودم روترتان. اگر می‌توانید مودم روتر خود را از پریز برق جدا کنید. کمی صبر کنید و دوباره دستگاه خود را به پریز وصل کنید.

علامت 2 – شما قطع و وصل شدن‌های مداوم را تجربه خواهید کرد و نمی‌توانید کاری انجام دهید. این وقفه‌ها بیشتر از آن چه که فکر می‌کنید آزار دهنده است.

پیشنهادات – با باز کرده صفحه کانفیگ مودم روتر خود به دنبال گزینه ای باشید که دستگاه را به تنظیمات پیش فرض کارخانه ریست می‌کند. ترافیک دستگاه را بررسی کنید و در صورتی که مشاهده کردید که دستگاه دیگری وجود دارد که ترافیک شما را بیش از حد به خود اختصاص داده است آن را محدود کنید. سایت تولیدکننده مودم روتر را برای دانلود فریم ویر بررسی کنید و در صورت وجود، جدیدترین فریم ویر مورد استفاده خود را دانلود و نصب کنید.

اگر هیچ یک از این کارها جواب نداد، دستگاه خود را به مکان جدیدی انتقال دهید چونکه تداخلات می‌توانند بر روی اتصال بی سیم شما تاثیر بگذارند.

علامت 3 – شما می‌دانید که از همه پورت‌های مودم روتر دستگاه خود استفاده کرده‌اید اما هیچ چاغ نشکانگری اتصال را نشان نمی‌دهد.

پیشنهادات – روتر خود را از برق بکشید، 30 ثانیه صبر کنید و دوباره به برق وصل کنید. همچنین می‌توانید ریست سخت افزاری را امتحان کنید. اکثر مودم روترها در قسمت پشت خود یک دکمه کوچک دارند که باید چند ثانیه آن را فشار دهید تا دستگاه به تنظیمات کارخانه باز گردد.

اگر پینهادات بالا را انجام دادید و هنوز مودم روتر شما عملکرد خوبی را به شما ارائه نمی‌دهد، وقت آن رسیده که به دنبال خرید مودم روتر جدیدی باشید، فروشگاه اینترنتی نارستان گزینه‌های متنوعی را برای فروش در سایت خود قرار داده است که می‌توانید آنها را مورد بررسی قرار دهید و بهترین مودم روتر را خریداری کنید.

در مجله فروشگاه اینترنتی نارستان راهنمای خرید مودم روتر قرار داده شده است که قبل از خرید می‌توانید آن را مطالعه کنید تا تجربه موفقیت آمیزی در زمینه خرید مودم روتر داشته باشید.

نتیجه گیری

با پیگیری تمام مراحل شرح داده شده در بالا، باید بتوانید متوجه شوید که آیا مودم روتر خراب شده است یا نه فقط یک مشکل موقت وجود دارد که به راحتی قابل حل است. اگر هیچ یک از روش‌های توضیح شده در بالا برای شما جواب نداد، مودم روتر خود را تغییر دهید و یا از یک حرفه ای کمک بخواهید. ممکن است ریست مجدد مودم روتر برای شما مفید واقع شود.

کافیست سوراخ کوچک RESET پشت دستگاه را شناسایی کنید و حدود 10 ثانیه سوزن را در داخل آن فشار دهید و بعد رها کنید. در صورت خوش شانس بودن می‌توانید بسیاری از مشکلات نرم افزاری را حتی بدون تغییر مودم حل کنید.

از طرف دیگر اگر مودم از اتصال 5 گیگاهرتزی برخوردار نیست، علی رغم ریست کارخانه عملکرد خوبی ندارد یا تا حدی آسیب دیده است و اجازه نمی‌دهد شما به گشت و گذار در اینترنت بپردازید، به شما توصیه می‌کنیم خود ا به نسل جدیدی از دستگاه‌های شبکه (مودم روتر) مجهز کنید و بهترین مودم روترهای وای فای را برای اتصال دستگاه‌های بی سیم خود در خانه خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *