ما در این مقاله قصد داریم شما رابا آموزش 5 راه حل مشکل 100 درصد شدن CPU در ویندوز 10 آشنا کنیم. در صورتی که سیستم خود را روشن می‌کنید و با کندی وحشتناکی مواجه هستید کافیست با گرفتن کلیدهای Ctrl + Shift + Escap مشاهده کنیدکه میزان مصرف CPU یا پردازنده شما در حد 100% است. مصرف زیاد cpu در ویندوز 10، 8 و 7 یکی از مشکلات شایع است که خوشبختانه راه حل‌های خیلی سختی ندارد.

رفع مشکل 100 درصد شدن CPU با بررسی منبع تغذیه کامپیوتر

مشکل 100 درصد شدن CPU موضوعی است که می‌تواند هم روی کامپیوترهای شخصی و هم سیستم لپ تاپ تاثیر بگذارد. اگر منبع تغذیه کامپیوتر شما صدمه دیده باشد (کابل اصلی لپ تاپ یا PSU دسکتاپ) می‌تواند به طور خودکار برای حفظ انرژی ولتاژ پردازنده شما را کاهش دهد. هنگامی که ولتاژ کاهش پیدا می‌کند پردازنده تنها کسری از قدرت خود را به کار می‌گیرد از این رو این احتمال وجود دارد که در ویندوز 10 پردازنده 100% مشغول به کار باشد.

آموزش 5 راه حل مشکل 100 درصد شدن CPU در ویندوز 10

حل این مشکل بسیار ساده است. کاربران لپ تاپ می‌توانند کابل برق سیستم خود را جدا کنند و روی آیکن باتری در گوشه پایین سمت راست دسکتاپ ویندوز 10 خود کلیک کنند و به مسیر Battery Settings -> Power & Sleep Settings -> Additional power settings بروند و گزینه High Performance را انتخاب کنند. اگر مشکل از منبع تغذیه شما باشد استفاده از پردازنده شما باید در Task Manager (Ctrl + Shift + Esc) به حالت عادی برگردد. اما کاربران دسکتاپ ممکن است کارشان کمی پیچیده تر شود چونکه باید منبع تغذیه را از کیس شان بیرون بیاورند و با یک منبع تغذیه دیگر سیستم خود را تست کنند. توصیه می‌کنیم قبل از امتحان کردن این روش راه کارهای دیگر کاهش مصرف زیاد پردازنده در ویندوز 10 را که در ادامه بیان می‌کنیم را امتحان کنید.

حل مشکل 100 درصد شدن CPU در ویندوز 10 با غیر فعال کردن Superfetch

Superfetch فرآیندی است که توسط ویندوز 10 استفاده می‌شود تا برنامه هایی که بیشترین استفاده را دارند را یاد بگیرد و بعد آنها را قبل از اینکه شما لود کنید از قبل بخواند تا بارگیری سریعتری را تجربه کنید. این فرایند در پس زمینه به صورت ثابت اجرا می‌شود و معمولا مشکلی ایجاد نمی‌کند. اما همیشه در دستگاه‌های قدیمی نقش بهتری را ایفا نمی‌کند.

برای فهمیدن اینکه آیا Superfetch ( یا هر سرویس دیگری) پردازنده شما را مشغول نگه داشته است کافی است Task Manager (Ctrl + Shift + Escape) را باز کنید و روی More details و سپس CPU کلیک کنید تا میزان پردازنده مصرفی را مشاهده کنید. اگر مشاهده کردید که Service Host مانند Superfetch یا هر سرویس دسگری پردازنده زیادی را استفاده می‌کند می‌توانید با کلیک راست کردن روی آن و انتخاب End process پردازنده را باز پس بگیرید.

آموزش 5 راه حل مشکل 100 درصد شدن CPU در ویندوز 10

به جای این کار شما می‌توانید این سرویس را به طور دائمی غر فعال کنید ( ممکن است بعد از بروزرسانی ویندوز این سرویس دوباره فعال شود). دکمه ویندوز و R را فشار دهید تا پنجره Run باز شود حالا services را تایپ و اینتر کنید، در پنجره services سرویس Superfetch را پیدا کنید. با کلیک راست کردن روی Superfetch گزینه Properties را کلیک کنید. حالا در پنجره Properties روی منوی کرکره ای کنار Startup type کلیک کنید و گزینه Disabled را کلیک کنید و بعد OK را انتخاب کنید.

آموزش 5 راه حل مشکل 100 درصد شدن CPU در ویندوز 10

کاهش مصرف پردازنده در ویندوز 10 با ریست کردن تنظیمات power plan

گزینه‌های پاوری که در تنظیمات ویندوز انتخاب کرده‌اید می‌تواند تاثیر قابل توجهی در عملکرد کامپیوتر سما داشته باشد. اگر شما این تنظیمات را به High performance ست کنید (مخصوصا اگر در plan settings تغییراتی داده باشید) این امکان وجود دارد پردازنده خود را تحت بار شدید گذاشته باشید. در نوار جستجوری Start ویندوز خود عبارت power plan را تایپ کنید و بعد روی Choose a power plan کلیک کنید. اگر High performance یا Power Saver را انتخاب کرده‌اید آنها را به Balanced تغییر دهید. برای اطمینان بیشتر روی Change plan settings کلیک کنید و بعد در صفحه جدید روی Restore default settings for this plan کلیک کنید.

ریست کردن تنظیمات power plan

علت بالا بودن درصد CPU در ویندوز 10

این علت بالا بودن درصد پردازنده در ویندوز 10 ممکن است کمی بحث بر انگیز باشد اما دیدگاه ما در اینجا این است که اگز در ویندوز 10 خود از نرم افزار آنتی ویروس استفاده می‌کنید احتمالا فشار غیر ضروری به پردازنده خود اعمال کرده‌اید (بخصوص اگر سیستم شما قدیمی تر باشد). هر ساله نرم افزارهای امنیتی ویندوز 10 بهتر و بهتر می‌شوند بنابراین نترسید و نرم افزار امنیتی جانبی خود را غیر فعال کنید و ببینید آیا به کاهش مصرف پردازنده کمک می‌کند یا خیر. اگر این کار به شما کمک کرد نرم افزار آنتی ویروس جانبی خود را حذف کنید چونکه Windows Defender می‌تواند تا حدودی نیاز شما را برطرف کند.

کاهش مصرف زیاد CPU در ویندوز 10 با شناسایی خطاها در فرآیندهای خاص

این راه حل ممکن است نسبت به سایر روش‌های حل مشکل 100 درصد شدن CPU پیچیده تر باشد. اگر متوجه شدید که مصرف زیاد پردازنده به علت یکی از سرویس‌های Service Host ایجاد شده است پس این سرویس را مطابق با روشی که در بالا برای Superfetch به کار بردیم غیر فعال کنید. اما برای اینکه به صورت عیق تر به حل مشکل 100 درصد شدن CPU بپردازید دکمه‌های ویندوز و R را فشار دهید و بعد eventvwr را تایپ و اینتر کنید. در پنل سمت چپ به مسیر Applications and Service Logs -> Microsoft -> Windows -> WMI-Activity -> Operational.. بروید. در پنل وسط که Operational نام دارد خطاها را بررسی کنید سپس در سربرگ General شماره ClientProcessId را بررسی کنید.

شناسایی خطاها در فرآیندهای خاص

به Task Manager برگردید و سربرگ Details را کلیک کنید. سپس بر اساس PID فرآینده‌ها را مرتب کنید. فرایندی که خطا ایجاد کرده را پیدا کنید روی آن کلیک راست کنید و Open file location را انتخاب کنید. این کار به شما کمک می‌کند که متوجه شوید چه نرم افزاری این فرآیند را اجرا می‌کند، می‌توانید نرم افزار را حذف و مجددا نصب کنید، درایورها را بروزرسانی کنید و غیره.

شناسایی خطاها در فرآیندهای خاص

نتیجه گیری

مشکل 100 درصد شدن CPU در ویندوز 10 موضوعی چند وجهی و پیچیده است که راه حل‌های بسیار زیادی دارد. راه حل هایی که در بالا ارائه شد رایج ترین راه حل‌های مشکل 100 درصد شدن CPU در ویندوز 10 می‌باشد، اگر شما راهکاری بهتر سراغ دارید می‌توانید در بخش نظرات آن را با ما در میان بگذارید.