آموزش تعویض فیوز منبع تغذیه یا پاور کامپیوتر،وقتی منبع تغذیه یا پاور کامپیوتر شما خراب می‌شود می‌تواند علت‌های متعددی داشته باشد به طور مثال ممکن است فیوز پاور کامپیوتر سوخته باشد. فیوزهای پاور کامپیوتر از معدود قطعاتی هستند که می‌توان آنها را تعویض کرد.

اکثر فیوزها مستقیما به مدار لحیم می‌شوند. شما می‌توانید با برداشتن برد مدار فیوز را عوض کنید فقط باید لحیم فیوز قدیمی را باز کنید و فیوز جدید را در جای خود لحیم کنید. در مورد این مراحل در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد.

مرحله 1 – جدا کردن منبع تغذیه از برق – کابل را از پریز برق جدا کنید و دکمه پشت سیستم را روی 0 یا off بگذارید.

آموزش تعویض فیوز منبع تغذیه یا پاور کامپیوتر

مرحله 2 – باز کردن کیس – با استفاده از یک پیچ گوشتی پیچ‌های پشت کیس را باز کنید و پوشش کیس را بردارید. کابل هایی ولتاژ پایین را که به هاردها و مادربرد وصل شده‌اند را جدا کنید.

باز کردن کیس

تعویض فیوز منبع تغذیه

مرحله 3 – باز کردن پیچ‌های پاور – با استفاده از پیچ گوشتی چهار پیچی که منبع تغذیه را نگه داشته است را باز کنید و آن را از کیس جدا کنید.

باز کردن پیچ‌های پاور

مرحله 4 – گارانتی پاور کامپیوتر را بررسی کنید – معمولا گارانتی را می‌توانید در یکی از لبه‌های منبع تغذیه مشاهده کنید. اگر گارانتی منقضی شده است می‌توانید برچسب گارانتی را بردارید و منبع تغذیه را باز کنید.

گارانتی پاور کامپیوتر را بررسی کنید

مرحله 5 – فیوز کامپیوتر را بررسی کنید – فیوز معمولا در یک گوشه از منبع تغذیه قرار گرفته است. برای بررسی فیوز از اهم متر استفاده کنید. اگر اهم متر زیر 0.1 اهم را نشان می‌دهد باید بدانید که فیوز سوخته است.

 فیوز کامپیوتر را بررسی کنید

تعویض فیوز منبع تغذیه

مرحله 6 – دستگاه لحیم را به برق وصل کنید و اجازه دهید تا دمای 700 درجه سانتیگراد گرم شود. نوک لحیم را به سیم‌های قلع نازکی که در دو طرف فیوز است نزدیک کنید وقتی که نرم شد فیوز را به آرامی از مدار دور کنید بعد از اینکه کاملا فیوزجدا شد می‌توانید آن را بردارید.

آموزش تعویض فیوز منبع تغذیه یا پاور کامپیوتر

مرحله 7 – لحیم فیوز جدید به منبع تغذیه – دو طرف فیوز را با کاغذ سنباده بسابید. از یک سیم لحیم 24 میلیمتری با طول حدودا 60 سانتیمتر استفاده کنید و فیوز را به برد لحیم کنید.

لحیم فیوز جدید به منبع تغذیه

مرحله 8 – سیم‌ها و پین‌های اضافی را ببرید – برای حذف هر گونه پین اضافی از مدار می‌توانید از سیم بر استفاده کنید، علاوه بر این سیم لحیم کاری را در حد یک اینچ باقی بگذارید و بقیه را حذف کنید

سیم‌ها و پین‌های اضافی را ببرید

مرحله 9 – تست فیوز پاور – بعد از اینکه کار لحیم کاری را به پایان رساندید با استفاده از اهم متر فیوز جدید را تست کنید. مقدار نمایش داده شده باید مابیم 0.1 تا 10 اهم باشد.

تست فیوز پاور

تعویض فیوز منبع تغذیه

مرحله 10- منبع تغذیه را نصب کنید – وقتی که تست با اهم متر با موفقیت به پایان رسید منبع تغذیه را دوباره به کیس کامپیوتر وصل کنید و پیچ‌های آن را ببندید. بعد از انجام این کار کابل‌ها را به مادربرد و هاردهایی که دارید وصل کنید و درب کیس را ببندید.

منبع تغذیه را نصب کنید

  • توجه داشته باشید که این روش به صورت عملی تست نشده است و فروشگاه نارستان در این زمینه هیچ مسئولیتی را به عهده نمی‌گیرد.
  • اگر در کارهای فنی تخصصی ندارید بهتر است به یک تکنسین مجرب مراجعه کنید.
  • این آموزش تنها برای تعویض فیوز منبع تغذیه نوشته شده است، ممکن است پاور شما علاوه بر فیوز قطعات خراب دیگری مانند خازن‌های ورم کرده داشته باشد که در این صورت با تعویض فیوز هم پاور شما کار نخواهد کرد.

در صورتی که شما در مورد تعویض فیوز منبع تغذیه یا پاورکامپیوتر تجربه دارید می‌توانید با بیان تجربیات خود در بخش نظرات، این پست را تکمیل بفرمایید.