امروز قصد داریم به نقد و بررسی حافظه SSD سیلیکون پاور مدل Silicon Power Slim S55 بپردازیم. همانطور که اطلاع دارید بازار اس اس دی های 2.5 اینچی از نظر ویژگی ها و سرعت تا حد زیادی راکد است؛ چون مدت ها است که محدودیت رابط SATA و استاندارد AHCI گلوگاه هایی را ایجاد کرده است و نگرانی های مربوط به استقامت برای مصرف کنندگان از قبل وجود دارد. نکته اصلی قیمت رقابتی به ازای هر گیگابایت است و حافظه SSD سیلیکون پاور مدل Silicon Power Slim S55 با قیمت کمتر از 1 میلیون تومان (در زمان نوشتن این مقاله) و با ظرفیت 240 گیگابایت مطمئنا در بین بهترین پشنهادات قرار می گیرد.

برای خرید حافظه اس اس دی سیلیکون پاور مدل Slim S55 ظرفیت ۲۴۰ گیگابایت از فروشگاه نارستان کلیک کنید.

نقد و بررسی حافظه SSD سیلیکون پاور مدل Silicon Power Slim S55

 

حافظه SSD سیلیکون پاور مدل Silicon Power Slim S55

این حافظه نسبت به هارددیسک های سنتی 15 برابر سریعتر است و بدیهی است که افرادی که از سیستم های قدیمی استفاده می کنند و هنوز از اس اس دی استفاده نکرده اند را مورد هدف قرار داده است.

Slim S55 از ظرفیت های مختلف 120، 240؛ 480 و 960 گیگابایتی برخوردار است و حتی می توانید گزینه 60 گیگابایتی را هم پیدا کنید اما استفاده از این ظرفیت کاملا بی معنا است. پاور سیلیکون ادعا می کند که اسلایم S55 حداکثر سرعت خواندن 550 مگابایت در ثانیه و سرعت خواندن 450 مگابایت در ثانیه را ارائه می دهد. این حافظه یک مدل استاندارد 2.5 اینچی و 7 میلیمتری است که از رابط معمول SATA 6Gbps استفاده می کند و دارای یک بدنه کاملا فلزی است.

نقد و بررسی حافظه SSD سیلیکون پاور مدل Silicon Power Slim S55

با باز کردن بدنه برای بررسی دقیق تر می توانید یک برد مدار چاپی (PCB) بسیار کوچک را پیدا کنید که دارای یک کنترلر و دو پکیج NAND است. شاید از عدم وجود DRAM تعجب کنید؛ چون در صفحه رسمی محصول به طور خاص به حافظه کش DRAM اشاره شده است. با این وجود استفاده از کنترلر Silicon Motion SM2258XT این موضوع را تایید می کند چون این کنترلر از یک طراحی خاص بدون DRAM استفاده می کند، بنابراین احتمالا نگاشت احتمالا توسط حافظه کش و بافرهای موجود در کنترلر به تنهایی مدیریت می شود. این کنترلر برای توان بسیار کم طراحی شده است و نداشتن DRAM باعث کاهش هزینه ها هم می شود؛ اما باید دید که آیا این موضوع روی عملکرد تاثیر منفی می گذارید یا خیر. SM2258XT از پردازنده 32 بیتی IRSC استفاده می کند و دارای چهار کانال NAND برای کار با آن است.

نقد و بررسی حافظه SSD سیلیکون پاور مدل Silicon Power Slim S55

Silicon Power به طور صریح در مورد NAND مورد استفاده صحبت نمی کند؛ اما شماره پکیج ها به ما می گویند که از 32 لایه TCL NAND که توسط اینتل و میکرون توسعه یافته اند استفاده می کند. در هر Die حدود 384 گیگابایت اطلاعات ذخیره می شود و یک پکیج با دو Die و دیگری با چهار Die ظرفیت خام کلی 288 گیگابایت را ارائه می دهند. بنابراین از نظر تئوری به عنوان یک درایو 250 یا 256 گیگابایتی فروخته می شود اما قسمت اضافی برای مدیریت بلوک های خراب، جمع آوری زباله و غیره مفید خواهد بود.

نقد و بررسی حافظه SSD سیلیکون پاور مدل Silicon Power Slim S55

صرفا جهت اطلاع

از اجتماع تعدادی از سلول‌های حافظه واحدی به نام صفحه (Page) تشکیل می‌شود که کوچک‌ترین واحد قابل خواندن/نوشتن در یک SSD می‌باشد. حجم صفحات در محصولات مختلف بوده و می‌تواند ۵۱۲، ۲۰۴۸ و یا ۴۰۹۶ بایت باشد. در سطوح بالا‌تر، از اجتماع تعدادی صفحه هم یک بلاک (Block) تشکیل می‌شود که بسته به حجم هر صفحه ممکن است حجم‌هایی مانند ۱۶، ۱۲۸، ۲۵۶ و یا ۵۱۲ کیلوبایت را در برگیرد. مجموعه‌ای از این بلاک‌ها سرانجام تشکیل یک Die یا به اصطلاح چیپ را می‌دهد و نهایتا ۱ تا ۸ عدد از این چیپ‌ها در یک بسته (Package) قرار می‌گیرد. افزایش تعداد چیپ‌ها به ازای هر بسته حافظه، باعث بالا رفتن سرعت خواندن و نوشتن می‌شود.

اما ادامه مقاله  …

نوشتن مستقیم در TLC NAND با توجه به استانداردهای امروزی کند است؛ بنابراین درایوها به طور معمول حافظه کش SLC را برای افزایش عملکرد نوشتن پیاده سازی می کنند؛ دقیقا همان کاری که در اینجا انجام می شود. اندازه حافظه کش برای این درایو دقیق نیست؛ اما ما با سرعت بیش از 400 مگابایت در ثانیه تا حدود 50 درصد از انتقال فایل 190 گیگابایتی را مشاهده کردیم که نشان می دهد سیلیکون پاور در واقع می تواند تقریبا از مقدار کامل NAND برای ذخیره سازی استفاده کند (حافظه کش SLC سه برابر ظرفیت خود را در NAND استفاده می کند). بعد از این سرعت ها بین 110 مگابایت در ثانیه و 10 مگابایت در ثانیه در نوسان بودند؛ این سرعت نشان می دهد که کنترلر در تلاش است که مدیریت نوشتن و حافظه کش SLC را انجام دهد. اگر حجم کار شما زیاد باشد؛ این درایو برای شما مناسب نیست اما این مورد در مورد درایوهای مبتنی بر TLC صدق می کند.

Silicon Power برخی از نرم افزارهای ضروری را برای نظارت بر درایو ارائه می دهد؛ اما عملکرد آنها بسیار محدود است. به عنوان مثال؛ بروزرسانی فریم ویر از طریق یک ابزار جداگانه انجام می شود. حافظه اس اس دی سیلیکون پاور Slim S55 بدون هیچ گونه لوازم جانبی عرضه می شود و دارای 3 سال گارانتی می باشد.

سیستم تست حافظه SSD سیلیکون پاور

برای تست این اس اس دی از مادربرد Asus Maximus VIII Hero Alpha استفاده شده است. این مادربرد از SSD های U.2؛ SSD های full-length (22110) PCIe x4 و  SATA M.2 SSD و همچنین درایوهایی که مستقیما به اسلات های توسعه PCIe متصل هستند پشتیبانی می کند. این بدان معناست که ما می توانیم همه انواع دستگاه های ذخیره سازی PCIe را بدون محدودیت پهنای باند آزمایش کنیم.

پردازنده 4.5 گیگاهرتزی 1.28 واتی اورکلاک شده است و با 16 گیگایایت Corsair Vengeance LPX DDR4 با فرکانس 3000 مگاهرتز وصل می شود. تمام ویژگی هیا صرفه جویی در مصرف انرژی پردازنده غیر فعال شده اند و سیستم در حالت عملکرد با کارایی بالا اجرا می شود و اطمینان حاصل می کند که دستگاه های ذخیره سازی همیشه در اوج عملکرد کار می کنند.

  • پردازنده Intel Core i7-6700K at 4.5GHz (45 x 100MHz)
  • مادربرد Asus Maximus VIII Hero Alpha
  • حافظه 4 x 4GB Corsair Vengeance LPX 2,800MHz DDR4 at 3,000MHz
  • منبع تغذیه Corsair AX1500i
  • کیس Corsair Graphite Series 760T
  • خنک کننده پردازنده Corsair Hydro Series H100i GTX
  • سیستم عامل 64 بیتی ویندوز 10
  • SSD OCZ Arc 100 240GB

همه اس اس دی ها با دستور پاک کردن ایمن؛ از طریق نرم افزار مناسب و بایوس مادربرد به حالت کارخانه بازگردانده شده اند.

نتایج تست CrystalDiskMark

اولین تست انجام شده با استفاده از بنچمارک CrystalDiskMark صورت گرفته است. مجموعه کاملی از آزمایشات با 1 گیگابایت داده روی درایو پاک شده و فرمت شده اجرا شد. سرعت خواندن و نوشتن برای داده های متوالی در عمق 32 برای حداکثر عملکرد و داده های تصادفی  4KB در عمق صف 1 و 32 بررسی شد. شما می توانید نتایج را در تصاویر زیر مشاهده کنید.

نقد و بررسی حافظه SSD سیلیکون پاور مدل Silicon Power Slim S55 نقد و بررسی حافظه SSD سیلیکون پاور مدل Silicon Power Slim S55 نقد و بررسی حافظه SSD سیلیکون پاور مدل Silicon Power Slim S55 نقد و بررسی حافظه SSD سیلیکون پاور مدل Silicon Power Slim S55 نقد و بررسی حافظه SSD سیلیکون پاور مدل Silicon Power Slim S55 نقد و بررسی حافظه SSD سیلیکون پاور مدل Silicon Power Slim S55

Iometer (عملکرد ثابت و سازگاری)

بعد از تست روی درایو تازه ای که از جعبه خارج شده بود؛ چند بازی در درایو ذخیره شد. بعد با استفاده از بنچمارک Iometer تست کامل 1 ساعت نوشتن تصادفی 4KB در عمق صف 32 شروع شد. به سرعت بقیه قسمت های اضافی درایو پر شد و بعد به یک حالت ثابت شبیه سازی شده منتقل شد تا اطلاعات نوشته شده ضمن مدیریت فرگمنشن NAND و جمع آوری زباله برای ایجاد بلوک های خالی به منظور نوشتن بدون هیچ اتلاف وقتی پردازش شد.

این تست؛ کنترلر را بیش از هر بار کاری کاربر تحت فشار قرار می دهد و بیشتر مربوط به افرادی است که می خواهند از درایوها در ورک استیشن یا محیط سرور استفاده کنند. در چنین شرایطی؛ مهم است که یک درایو عملکرد بالا و پاسخگو داشته باشید. بنابراین ما در ادامه میانگین IOPS و متوسط زمان پاسخگویی را برای 5 دقیقه آخر تست یک ساعته گزارش می کنیم.

نقد و بررسی حافظه SSD سیلیکون پاور مدل Silicon Power Slim S55 نقد و بررسی حافظه SSD سیلیکون پاور مدل Silicon Power Slim S55

عملکرد متوسط فقط یک روی سکه است، همچنین در نظر گرفتن سازگاری (یعنی این که عملکرد متنوع تحت بار پایدار است) مهم است. درایو با عملکرد سازگارتر الگوریتم های قوی تری را برای تجزیه NAND؛ نگاشت صفحه؛ جمع آوری زباله و غیره دارد. برای اندازه گیری سازگاری؛ انحراف معیار خواندن IOPS را دوباره بعد از 5 دقیقه از پایدارترین حالت درایو محاسبه می شود. باز هم می گوییم این ارقام و اعداد معمولا برای کاربران سازمانی حائز اهمیت است اما کاربران خانگی که کارهای خود را به صورت مالتی تسکینگ انجام می دهند (به ویژه با بارهای فشرده نوشتن) از عملکردی سریع و سازگار بهره مند خواهند شد.

نمودار بعدی تقسیم IOPS را بر انحراف معیار نشان می دهد. این به شما کمک می کند تا بهترین درایوها را متمایز کنید (یعنی آنهایی که می توانند عملکرد بالا را به روشی مداوم حفظ کنند).

نقد و بررسی حافظه SSD سیلیکون پاور مدل Silicon Power Slim S55 نقد و بررسی حافظه SSD سیلیکون پاور مدل Silicon Power Slim S55

Iometer (عملکرد متوالی Silicon Power Slim S55 )

تست سازگاری یک ساعته به عنوان یک پیش شرط درایوها عمل می کند؛ گرچه قبل از انجام آزمایشات بیشتر با اجرای فرمت سریع در ویندوز از دستور TRIM  استفاده شد. این به درایو فرصتی عادلانه را برای بازیابی برخی عملکردها می دهد. بعد تست های خواندن و نوشتن متوالی با استفاده از بنچمارک Iometer انجام شد. ابتدا در QD1 و بعد در QD4 تست ها انجام شد تا بارهای کاری سبک و سنگین دسکتاپ شبیه سازی شود. هر تست به مدت یک دقیقه به طور کامل اجرا شد و در ادامه میانگین سرعت هر حالت گزارش شده است.

نقد و بررسی حافظه SSD سیلیکون پاور مدل Silicon Power Slim S55 نقد و بررسی حافظه SSD سیلیکون پاور مدل Silicon Power Slim S55 نقد و بررسی حافظه SSD سیلیکون پاور مدل Silicon Power Slim S55 نقد و بررسی حافظه SSD سیلیکون پاور مدل Silicon Power Slim S55

Iometer (عملکرد تصادفی Silicon Power Slim S55 )

بعد با استفاده از داده های 4KB عملکرد تصادفی مورد بررسی قرار گرفت. باز هم عملکرد در QD1 و بعد QD4 مورد بررسی قرار گرفت. این بار؛ هر آزمون با میانگین گزارش شده به مدت 2 دقیقه اجرا شد.

نقد و بررسی حافظه SSD سیلیکون پاور مدل Silicon Power Slim S55 نقد و بررسی حافظه SSD سیلیکون پاور مدل Silicon Power Slim S55 نقد و بررسی حافظه SSD سیلیکون پاور مدل Silicon Power Slim S55 نقد و بررسی حافظه SSD سیلیکون پاور مدل Silicon Power Slim S55

Iometer (عملکرد ترکیبی ورک لودها)

آخرین مرحله تست Iometer است که ورک لودهای مختلف را بررسی می کند. به هر حال، یک درایو به ندرت فقط خواندن یا نوشتنی است. در اکثر مواقع هر دو کار با هم انجام می شود. به همین دلیل؛ برخی از الگوهای ترکیبی؛ ابتدا با داده های متوالی 128KB در QD1 و بعد با داده های تصادفی 4KB در QD4 بررسی می شود. البته این تست مصنوعی است اما باید در مورد نقاط قوت و ضعف کنترلر اطلاعات بیشتری را در اختیار ما قرار دهد. هر آزمون با میانگین گزارش شده به مدت 2 دقیقه اجرا می شود.

نقد و بررسی حافظه SSD سیلیکون پاور مدل Silicon Power Slim S55 نقد و بررسی حافظه SSD سیلیکون پاور مدل Silicon Power Slim S55 نقد و بررسی حافظه SSD سیلیکون پاور مدل Silicon Power Slim S55 نقد و بررسی حافظه SSD سیلیکون پاور مدل Silicon Power Slim S55 نقد و بررسی حافظه SSD سیلیکون پاور مدل Silicon Power Slim S55 نقد و بررسی حافظه SSD سیلیکون پاور مدل Silicon Power Slim S55

PCMark 8

PCMark 8 شامل ورک لودهای ذخیره سازی است که شامل ردیابی (ثبت فعالیت های درایو) از طریق برنامه های محبوب و مدرن است. مهم است که ردیابی ها در زمان واقعی اجرا شوند؛ به این معنا که زمان های بیکاری در نتایج نهایی گنجانده شده اند.

تعداد زیادی ردیابی در این تست وجود دارد؛ اما در اینجا 4 مورد انتخاب شده اند که انواع سناریوهای معمول و الگوی خواندن / نوشتن را پوشش می دهد. برای بازی، ما Battlefield 3 را داریم که یک ردیابی به شدت خواندنی است. برای طراحان Adobe InDesign و برای کارهای دفتری Microsoft Word با ترکیبی مناسب از خواندن و نوشتن؛ در حالی که برای ویرایشگران عکس Adobe Photoshop را داریم که بسیار فشرده است.

نقد و بررسی حافظه SSD سیلیکون پاور مدل Silicon Power Slim S55 نقد و بررسی حافظه SSD سیلیکون پاور مدل Silicon Power Slim S55 نقد و بررسی حافظه SSD سیلیکون پاور مدل Silicon Power Slim S55 نقد و بررسی حافظه SSD سیلیکون پاور مدل Silicon Power Slim S55

تجزیه و تحلیل عملکرد حافظه Silicon Power Slim S55

تست CrystalDiskMark تا حد زیادی مثبت است؛ و عملکرد متوالی بالا و اثر بخشی حافظه کش SLC را نشان می دهد. عملکرد تصادفی عمق صف بسیار محدودی دارد؛ اما مهمترین تست عمق صف بدون مشکل است.

با وجود تست Iometer که درایو به شدت تحت فشار بود عملکرد Slim S55 واقعا از بین می رود. هنگامی که بلوک های درایو پر شد، به راحتی نمی تواند سطح مناسبی از عملکرد نوشتن را حفظ کند و متوسط زمان پاسخگویی برای یک SSD چندان جالب نیست. مهم است که به خاطر داشته باشید که این تست صرفا حالت پایداری را شبیه سازی می کند و میزان کار واقعی بسیار بیشتر از نیاز هر کاربر خانگی است؛ اما با این وجود نشان می دهد که عملکرد این درایو بعد از استفاده طولانی مدت به طرز محسوسی کاهش پیدا می کند. عدم وحود DRAM ممکن است اغراق آمیز باشد؛ اما هنوز نتیجه خوبی نیست.

بعد از اجرای دستور TRIM و اجازه دادن به درایو برای بازیابی, خوشبختانه توان متوالی بی تاثیر است و حافظه کش بزرگ SLC یک پاداشت واقعی است. با این حال، به محض ورود به تست 4KB تصادفی همه چیز به آرامی متوقف می شود. همین الگو در تست های ترکیبی مشاهده می شود؛ تست های متوالی عالی هستند اما همه موارد تست های تصادفی بدتر شدن عملکرد را نشان می دهند. همچنین ضعف اساسی در کنترلر یا فریم ویر تحت بار شدید و ترکیبی نشان داده شد.

با وجود نتایج نامید کننده Iometer؛ تست PCMark 8 نشان می دهد که Slim S55 از پس کارهای منظم بر می آید.

نتیجه گیری

از لحاظ ظاهری؛ Slim S55 یک اس اس دی خوب است که باعث می شود هر سیستم دسکتاپ یا لپ تاپ مبتنی بر HDD بلافاصله تجربه سرعت بالاتر و پاسخگویی سریعتر این اس اس دی را درک کنند. زمانی که بار کاری کمی وجود دارد همه چیز به خوبی کنترل می شود و از بسیاری جهات تمام کارهایی که در طول روز انجام می دهید را مدیریت می کند. به نظر می رسد که حافظه کش SLC هم اندازه قابل توجهی دارد؛ بنابراین بعید به نظر می رسد که عملکرد کاهش پیدا کند؛ مگر اینکه بخواهید از درایو برای سرور و ورک استیشن هایی که حجم کار بالایی دارند استفاده کنید که در این صورت گزینه های دیگری را به شما پیشنهاد می کنیم.

منبع: bit-tech

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *